(Jednání pokračovalo v 10.44 hodin.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré dopoledne, vážení členové vlády, dámy a pánové, budeme pokračovat. Ještě než přejdeme k dalšímu bodu, dovolte, abych přečetl omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny. Paní poslankyně Wernerová z dnešního odpoledního jednání až do konce jednacího dne, dále se omlouvá z dnešního jednání z pracovních důvodů paní poslankyně Zuzana Kailová, od 13 do 14 hodin se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Jaroslav Lobkowicz, mezi 10.00 a 11.15 se z důvodů pracovních omlouvá paní poslankyně Kristýna Zelienková a pan kolega Pražák od 10 do 13 hodin z pracovních důvodů.
Podle schváleného pořadu schůze pokračujeme body ministra spravedlnosti a zahajuji bod 154. Vidím, že pan ministr je připraven, paní zpravodajka paní poslankyně Helena Válková je také připravena a já požádám o klid. Děkuji.
Budeme tedy pokračovat bodem
154.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 40/2009 Sb.,
trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 458/ - třetí čtení
Od stolku zpravodajů bych vyzval nejdříve pana ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, aby případně uvedl, pokud má zájem. Nemá zájem. Tak budu konstatovat, že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 458/4, který vám byl doručen 12. února 2016. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 458/5.
Ptám se nyní paní zpravodajky, jestli před zahájením rozpravy chce vystoupit, nebo až v rozpravě, paní zpravodajko? Až v rozpravě. Tak otevírám rozpravu a první přihlášený je pan poslanec Martin Plíšek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Plíšek: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, máme zde další návrh, který umožňuje šířeji trestat firmy či podnikatele. Trochu to navazuje na ten předchozí sněmovní tisk. Novela trestního řádu obsahuje tři poměrně nesouvisející pasáže a já bych se rád zaměřil na tu část předkládaného tisku, která zavádí trestnost přípravy u trestného činu krácení daně.
Podle předkladatele má být touto úpravou dosaženo lepšího odhalování tzv. karuselových podvodů, při kterých dochází k významnému krácení DPH. Proti tomu záměru, a o něm tady často hovoří na půdě Poslanecké sněmovny, prakticky v každém svém vystoupení, pan ministr financí, proti tomu záměru nelze nic namítat. Ale karuselové podvody jsou natolik složitá, sofistikovaná trestná činnost z hlediska i přítomnosti mezinárodního prvku, že musí být řešena zcela specificky, ne že Ministerstvo spravedlnosti na základě podnětu Ministerstva financí se najednou rozhodne, zase bez nějaké diskuse s odbornou veřejností, že zařadí do trestního zákoníku trestný čin krácení daně. Takto neustále měnit předpisy, to je skutečně... A já trvám na tom, když pan ministr říká, že neví, co to je pojem systémový - nesystémový, tak si myslím, že toto je nesystémový přístup, stejně jako postupně malými novelkami neustále novelizovat trestní řád.
Tento návrh totiž nijak specificky nemíří pouze na ty karuselové podvody, protože předkladatel do předlohy zahrnul trestnou přípravu u krácení všech daní a podobných poplatků. V případě krácení daně si přitom pojem "příprava" můžeme samozřejmě představit velmi obtížně. Kde končí hranice běžných úvah o daňové optimalizaci, jejímž logickým cílem je neplatit vysoké daně, a kde začíná hranice přípravy trestného činu krácení daně? Bude nově již pouhý záměr a přípravy ke snížení daňové povinnosti postačovat k tomu, aby bylo zahájeno trestní stíhání pro přípravu krácení daně? Stane se podání běžného daňového přiznání zároveň přiznáním ke spáchání trestného činu?
Předkládaný návrh na tyto otázky nedává uspokojivé odpovědi. Může se to zdát absurdní a pevně věřím, že soudy na takovou argumentaci v běžných případech nepřistoupí, avšak konkrétnímu podnikateli bude případný osvobozující rozsudek málo platný, když v důsledku několikaměsíčního, ale zpravidla několikaletého trestního stíhání přijde o svou klientelu, a tedy i obživu, a bude muset své podnikání ukončit. Bude to mít tedy pro podnikatele likvidační charakter.
Když jsme tuto věc projednávali na ústavněprávním výboru i za účasti dalších kolegů z praxe, tak tam bylo přiznáno, že šetření a stíhání ve stadiu pokusu u tohoto trestného činu prakticky není příliš využívané a jaksi se neosvědčilo, nebo nemá potřebné výsledky. Já se tedy ptám, proč zavedení přípravy krácení daně má přinášet patřičné výsledky. Z toho důvodu poslanecký klub TOP 09, pokud neprojde již podaný pozměňovací návrh o vypuštění trestnosti přípravy z tohoto návrhu, což je jeden z pozměňovacích návrhů, tak máme problém tento návrh podpořit a pak ho nepodpoříme.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Martinu Plíškovi. Nyní v rozpravě pan poslanec Jeroným Tejc. Prosím, pane předsedo, máte slovo. ***