(18.40 hodin)
(pokračuje Gazdík)
Dalším bodem našeho jednání je
42.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o centrální evidenci účtů
/sněmovní tisk 719/ - prvé čtení
I tento návrh z pověření vlády uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, k dříve uvedenému zákonu o centrální evidenci účtů je pod číslem 719 předkládán návrh souvisejícího změnového zákona. Tento návrh zákona řeší technické úpravy souvisejících předpisů, které jsou nezbytné pro přenos příslušných informací do vlastní databáze centrální evidence účtů. Jen navržené změny trestního řádu se řeší na základě požadavků z praxe, konkrétně u Nejvyššího státního zastupitelství narovnání dosavadních formulačních nepřesností, ustanovení, které s předkládanou věcí souvisí, neboť upravuje prolomení bankovního tajemství.
Žádám vás proto o podporu tohoto změnového zákona a jeho postoupení do dalšího čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Kristýnu Zelienkovou, aby se ujala slova. Prosím, paní zpravodajko.
Poslankyně Kristýna Zelienková: Děkuji ještě jednou za slovo. Jak už zmínil pan ministr, je nutné v souvislosti se sněmovním tiskem 718 udělat následující legislativní změny. Takže souběžně s návrhem zákona o centrální evidenci účtů se navrhuje opravit zákon o informačních systémech veřejné správy rozšířením o Českou národní banku, dále zákon o bankách a zákon o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících, když se oba týkají prolomení mlčenlivosti vůči centrální evidenci účtů. Dále zákon o svobodném přístupu k informacím, kdy z působnosti tohoto zákona je vyňato nejen poskytování předmětných informací jiným než kvalifikovaným žadatelům samotným správcem centrální evidence účtů, ale aby se zákon o svobodném přístupu k informacím nevztahoval ani na informace, které již z centrální evidence účtů získal oprávněný žadatel. Dále trestní řád, a to v souvislosti s vyhledáváním a odhalováním trestné činnosti a stíháním pachatelů, jež se týká peněžních prostředků na účtech, které by mohly být zajištěny v trestním řízení například jako výnos trestné činnosti. Dále zákon o ochraně osobních údajů, kdy z účelu zákona o centrální evidenci účtů by mělo vyplývat i postavení této evidence vůči tomuto zákonu o ochraně osobních údajů.
Účinnost návrhu tohoto souvisejícího zákona je patnáctým dnem po jeho vyhlášení.
Doporučuji souhlasit s navrhovanými změnami zákonů v souvislosti s navrhovaným zákonem o centrální evidenci účtů v prvním čtení.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní zpravodajce. Otvírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku. Jestliže se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu. Není zájem o závěrečná slova pana navrhovatele ani paní zpravodajky. Neeviduji návrh na vrácení či zamítnutí předloženého návrhu.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve garanční výbor. I tady organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému garančnímu výboru? Není tomu tak.
Budeme hlasovat o přikázání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.
Zahájil jsem o tom hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 277. Přihlášeno 141 poslankyň a poslanců, pro 128, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Prosím, pan předseda Tejc.
Poslanec Jeroným Tejc: Dámy a pánové, dovolte mi navrhnout přikázání ústavněprávnímu výboru jednak s ohledem na to, že obsahuje změnu trestního řádu, a především proto, že jsme ten související tisk přikázali také ústavněprávnímu výboru.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Takže pochopil jsem správně výbor pro bezpečnost a ústavněprávní výbor? Jenom ústavněprávní výbor. Ještě nějaký jiný návrh? Není tomu tak.
Budeme tedy hlasovat o návrhu pana poslance Tejce.
Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro přikázání ústavněprávnímu výboru. Kdo je proti?
Je to hlasování 278. Přihlášeno je 141 poslankyň a poslanců, pro 130, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali k projednání také ústavně právnímu výboru.
To je vše. Děkuji panu ministrovi, paní zpravodajce a končím prvé čtení tohoto návrhu zákona.
Dalším bodem našeho jednání je
43.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2011 Sb., o účastnících
odboje a odporu proti komunismu, ve znění zákona č. 250/2014 Sb.
/sněmovní tisk 570/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Z pověření vlády předložený návrh postupně uvedou nejprve ministr obrany Martin Stropnický, kterého tady ale nevidím, takže druhý pověřený člen vlády je pan Jiří Dienstbier. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr vlády ČR Jiří Dienstbier Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vláda dne 29. července 2015 svým usnesením schválila návrh zákona, kterým se mění zákon o účastnících odboje a odporu proti komunismu. Hlavním impulsem k přípravě této novely byly nejasnosti v praxi týkající se procesního postupu, kdy žadatelům o vydání osvědčení účastníka odboje a odporu proti komunismu mnohdy ze stávajícího textu zákona není jasné, na jaký správní orgán se mají obracet se svými jednotlivými podněty.
Cílem návrhu je náprava nedostatků zákona a vyplnění některých jeho mezer, jak jsem je tady stručně uvedl. Předložený návrh upravuje zejména procesní ustanovení zákona o účastnících odboje a odporu proti komunismu a jeho ustanovení vztahující se k postavení a činnosti Etické komise České republiky pro ocenění účastníků odboje a odporu proti komunismu. Návrh konkrétně řeší dosavadní kompetenční nejasnosti mezi Ministerstvem obrany a Etickou komisí, přičemž kromě toho, že Etické komisi stanoví kompetenci pro přezkumné řízení a pro obnovu řízení, jednoznačně jí stanoví i kompetenci k projednání opravných prostředků proti všem zásadním rozhodnutím Ministerstva obrany, tak jinak proti rozhodnutí ve věci, rozhodnutí o zastavení řízení a rozhodnutí o odebrání osvědčení.
Tímto rozšířením působnosti Etické komise, která je nyní čistě odvolacím správním orgánem proti rozhodnutí Ministerstva obrany ve věci, tak dojde ke sjednocení rozhodování o řádných a mimořádných opravných prostředcích u jednoho správního orgánu, což bude pro žadatele o vydání osvědčení účastníka odboje a odporu proti komunismu komfortnější a procesně přehlednější. V ostatních případech, to znamená tam, kde nejde o uvedené případy, zůstane zachována standardní procesní role ministra obrany jako nadřízeného správního orgánu vůči Ministerstvu obrany. Ministr obrany by tak měl rozhodovat zejména o opatřeních proti nečinnosti a o rozkladech proti procesním usnesením, kterými se řízení ve věci nekončí.
Předloženým návrhem zákona má být rovněž vyplněna mezera v zákoně, pokud jde o vymezení bezúhonnosti a spolehlivosti jako podmínek pro výkon činnosti člena Etické komise, a v zájmu posílení prvků nezávislosti komise se navrhuje výslovně stanovit důvody pro odvolání jejího člena.
Do zákona o účastnících odboje a odporu proti komunismu se nakonec doplňuje i ustanovení týkající se výkonu činnosti členů Etické komise ve vztahu k Úřadu vlády České republiky, který výkon působnosti Etické komise a její ostatní činnosti odborně, organizačně, finančně a materiálně zabezpečuje.
S ohledem na článek 28 Listiny základních práv a svobod, podle kterého má každý nárok na spravedlivou odměnu za vykonanou práci, se řeší problematika odměňování členů Etické komise, přičemž v tomto směru návrh zákona předpokládá, že členové Etické komise budou za svou činnost odměňováni na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Doporučuji Poslanecké sněmovně návrh zákona schválit. Vzhledem k nutnosti především rychle napravit s ústavním pořádkem České republiky neslučitelnou absenci úpravy odměny za vykonanou práci taktéž navrhuji v souladu s usnesením vlády Poslanecké sněmovně, aby podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny s návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení.
Děkuji za pozornost. ***