(17.50 hodin)
(pokračuje Babiš)

Druhou změnu představuje rozšíření policejní kompetence celních orgánů tak, aby nově mohly prověřovat spáchání trestných činů v oblasti DPH. Tím dojde ke zkvalitnění a posílení boje s daňovými úniky na DPH na poli trestního postihu. Součástí tohoto návrhu zákona je již změna zákona o DPH, v níž se mimo jiné navrhuje zavést institut prominutí pokuty, který se bude týkat pokut v pevné výši 10 tisíc, 30 tisíc a 50 tisíc korun, a institut vyloučení vzniku pokuty, který se bude týkat pokuty v pevné výši tisíc korun. Díky prominutí bude možné zpětně zohlednit ospravedlnitelné důvody pro prodlení z podání kontrolního hlášení, v čemž tato úprava bude vztažena i na případy, které nastaly před účinností navrhované změny. V případě pokuty ve výši tisíc korun bude tolerováno jedno pochybení pro daný kalendářní rok. Správce daně toto zohlední automaticky bez nutnosti podávat žádost. Navíc pokuty v této výši vzniklé do účinnosti navrhované novely ze zákona zaniknou, čímž bude zpětně vytvořeno určité toleranční přechodné období.

Obecná účinnost zákona se navrhuje stejná jako u celního zákona, a to k 1. květnu 2016.

Závěrem avizuji, že bude navrženo zkrátit lhůtu pro projednání návrhu zákona ve výborech na 30 dní.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. A nyní opět prosím pana zpravodaje pana poslance Josefa Novotného o jeho zpravodajskou zprávu. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Josef Novotný: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, pan ministr velmi obšírně tady vysvětlil podstatu zákona. Dodal bych pouze snad tolik, že do návrhu zákona byly zahrnuty takové dílčí změny, které je nutné novelizovat z důvodu adaptace některých právních předpisů na celní kodex Unie a navazující právní předpisy.

Navrhovaná úprava mění zejména daňové zákony a zákony, které se vztahují k působnosti orgánů Celní správy. Jedná se o sněmovní tisk 717/0 a rád bych vás též požádal o to, abychom tento návrh pustili do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Jan Volný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji, kolegové. Nyní zavčasu bych chtěl požádat Sněmovnu o zkrácení projednávání tohoto tisku o 30 dnů - tedy na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu poslanci Volnému. Eviduji jeho žádost. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pokud nikdo takový není, končím obecnou rozpravu. Není zájem o závěrečná slova ani od pana ministra ani od pana zpravodaje.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Nejprve garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Budeme tedy hlasovat o přikázání rozpočtovému výboru, jako garančnímu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 270, přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců. Pro 119, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh jinému výboru. Má někdo návrh na přikázání jinému výboru? Není tomu tak. Poslední, o čem budeme hlasovat, je návrh pana poslance Volného na zkrácení lhůty na 30 dnů. Je tady žádost o odhlášení. Odhlašuji vás všechny. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.

 

Zahajuji hlasování o zkrácení lhůty na 30 dnů. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování 271, přihlášeno je 125 poslankyň a poslanců. Pro 69, proti 14. I tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme tento návrh zákona přikázali rozpočtovému výboru jako garančnímu a zkrátili jsme lhůtu k projednání na 30 dnů. Končím prvé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

41.
Vládní návrh zákona o centrální evidenci účtů
/sněmovní tisk 718/ - prvé čtení

Prosím pana ministra financí a místopředsedu vlády Andreje Babiše, aby uvedl z pověření vlády tento návrh. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vláda předložila jako tisk 718 návrh zákona o centrální evidenci účtů. Pod číslem 719 je pak návrh souvisejícího změnového zákona, který uvedu později jako bod č. 42.

Řízení centrálního registru, kde by bylo možné získat rychlou informaci, kde má právnická nebo fyzická osoba účet, je pro činnost orgánů činných v trestním řízení daňových orgánů dlouhodobě prosazovaným a dosud nerealizovatelným požadavkem. Přitom takové opatření má i podle zahraničních zkušeností potenciál významně zjednodušit a zrychlit jejich činnost a zvýšit schopnost zajistit a odčerpat nelegální prostředky, ať už se jedná o výnosy z trestné činnosti, nebo z nesplněné daňové povinnosti. Má význam i v opatření proti financování terorismu. Proto právě v současné době orgány EU jednají o zavedení povinnosti zřídit takové rejstříky ve všech členských státech. Fungují již např. ve Francii, Itálii, Německu či Slovinsku.

Návrh připravený Ministerstvem financí ve spolupráci s ČNB je minimalistický a vyvážený. Centrální evidence účtu podle něj obsahuje informace o čísle účtu a bance či družstevní spořitelně, která je vede, a identifikaci majitele účtu a případně disponentů. Žádost o informace z ní by měly jen ty orgány, které ze skutečně vážných důvodů potřebují takové informace velmi rychle a k jejich získání je opravňují příslušné nyní platné zvláštní zákony. Evidenci podle dohody s guvernérem povede za úhradu skutečných nákladů ČNB, která je pro úvěrové instituce i příslušné žadatele autoritou zajišťující dostatečnou záruku ochrany zpracovávaných informací. Toto řešení současně umožňuje minimalizaci nákladů na vybudování této evidence.

Návrh byl samozřejmě konzultován i s Úřadem na ochranu osobních údajů, a to jak z hlediska patřičného zabezpečení samotných údajů v něm obsažených, tak i uchovávání záznamů o vstupech pro následní kontrolu oprávněnosti. Z tohoto pohledu je hodnocen jako přínosný, neboť i informace o dotazech např. orgánů činných trestních řízení se nebudou šířit jako dosud mezi všechny plošně dotazované úvěrové instituce.

Dovoluji si vás proto požádat o podporu tohoto návrhu zákona. O jeho postoupení do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Kristýna Zelienková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kristýna Zelienková: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vláda předkládá k projednání Poslanecké sněmovně v prvním čtení návrh nového zákona o centrální evidenci účtů připravený Ministerstvem financí na základě usnesení vlády z března 2014, kdy prvnímu místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí bylo uloženo zřídit centrální registr účtů. Provozovatelem by byla Česká národní banka, a to na náklady státu.

Návrh zákona má zrychlit a zefektivnit informovanost mocenských státních orgánů ohledně existence účtů vedených finančními institucemi, jako je banka, pobočka zahraniční banky a spořitelní a úvěrní družstvo, a to právnickým osobám, fyzickým osobám, svěřeneckým fondům a jinému právnímu uspořádání bez právní osobnosti. I když mohou takové informace orgány činné v trestním řízení správci daně (?), tedy Finanční analytický útvar Ministerstva financí a zpravodajská služba, získat již v současné době, je tato cesta zdlouhavá a neefektivní, když v případě potřeby musí obesílat zmíněné finanční instituce jednotlivě. Čas v případě odhalování trestné činnosti a stíhání pachatelů trestných činů tak má rozhodující úlohu.

Česká národní banka nebude v tomto registru evidovat stav na účtu ani pohyby na něm.

Mimo jiné budou do centrální evidence účtu vkládány údaje z období před zahájením jeho činnosti. Budou archivovány po dobu pěti let v případě evidovaných údajů a údajů o auditních vstupech. Nemění se proti stávajícímu stavu okruh osob oprávněných získat údaje z centrální evidence účtů. Česká národní banka povede statistiku o vyžádání centrální evidence účtů, kterou bude zveřejňovat ve zprávě o výkonu dohledu. Nebude odpovídat za kontrolu oprávněnosti žádosti o údaje ani za průběžnou kontrolu správnosti a úplnosti údajů vkládaných povinnými osobami do evidence, ale na druhé straně bude při dohlídkách kontrolovat plnění povinnosti povinných osob vůči centrální evidenci účtu.

Navrhovaná právní úprava je v souladu s předpisy tvořícími ústavní pořádek, jakož i s mezinárodními smlouvami podle článku 10 Ústavy a není v rozporu s platnou judikaturou Ústavního a Nejvyššího soudu ČR.

Účinnost návrhu zákona je patnáctým dnem po jeho vyhlášení s výjimkou vyjmenovaných ustanovení, která nabývají účinnosti prvním dnem šestnáctého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení.

Doporučuji souhlasit s návrhem zákona o centrální evidenci účtů v prvním čtení a propustit jej pak do druhého čtení. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP