(16.00 hodin)
(pokračuje Zlatuška)

Zde považuji za vhodné využít toho mechanismu, který je pro financování vysokých škol již připraven, a pro vysoké školy deklarovat, že ta normativně přiřazovaná částka institucionální podpory výzkumu a vývoje nebude vysokým školám poskytována formou účelové dotace, nýbrž formou, která bude mít shodnou podobu s příspěvkem na vzdělávací činnost. Nemění se tím žádné nároky na financování, jenom uvnitř hospodaření vysokých škol by došlo k podstatně racionálnějšímu zacházení s těmi financemi a výraznému zmírnění naprosto zbytečné administrativy, která je s tím současným stavem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, tudíž obecnou rozpravu končím. Táži se pana navrhovatele, zda má zájem o závěrečné slovo, nebo zda s tím počká po podrobné rozpravě. (Nemá zájem.) Pan zpravodaj? Také ne.

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Pilného, který je přihlášen jako první do podrobné rozpravy. Připraví se pan poslanec Rais po něm. Prosím.

 

Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je v systému pod číslem 3582. Je to pozměňovací návrh autorů, autorem jsem já, profesor Rais, Zlatuška a paní poslankyně Putnová. Dále se hlásím k alternativě toho registru výzkumných organizací, který je sněmovním tiskem (dokumentem) 3857. Myslím, že odůvodnění obou sněmovních tisků (dokumentů) jsem provedl už v obecné rozpravě a že je dostatečné. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Raise. Připraví se pan poslanec Zlatuška.

 

Poslanec Karel Rais: Dobrý den. Jak jsem říkal v předcházejícím vystoupení, teď se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu číslo 3377, který je věnován zpřesnění definice nákladů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Poprosím k mikrofonu pana poslance Zlatušku. Připraví se pan poslanec Mihola a poté pan zpravodaj, pan poslanec Vácha. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Zlatuška: Vážená paní předsedající. Jak jsem avizoval, hlásím se k pozměňovacím návrhům číslo 3400, to je ten návrh týkající se šíření výsledků, a potom návrhům 3889 a 3890. To jsou ty další dva návrhy, o kterých jsem před chvílí hovořil.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Poprosím k mikrofonu pana poslance Miholu.

 

Poslanec Jiří Mihola: Děkuji za slovo. Vážení kolegové, já bych se dovolil přihlásit k pozměňujícímu návrhu, který je v systému načten jako sněmovní dokument 3898, a poté ještě ke sněmovnímu dokumentu, který je pod číslem 3900. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. A nyní prosím pana zpravodaje Váchu, který se také hlásí do podrobné rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo. Já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacím návrhům, které jsem načetl do systému pod číslem 3230. Ty jsou tři. Jeden se týká definice výzkumných organizací, druhý zpřesnění definice výzkumné infrastruktury, třetí znovuzavedení soutěže o výzkumné projekty. A pozměňovací návrh 3802, kde se řeší nebezpečí aplikace režimu GBER u institucí, které provádějí nehospodářskou činnost. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Není tomu tak, tudíž podrobnou rozpravu končím. Táži se pana navrhovatele, pana zpravodaje? Nemají zájem o závěrečné slovo, a já tedy tímto končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Přikročíme k projednávání dalšího bodu a tím je

 

15.
Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek
/sněmovní tisk 508/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl předkládaný vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Ačkoliv v prvním čtení bylo odhlasováno, že návrh zákona bude projednán pouze ve výboru pro zdravotnictví, považuji za užitečné, že jej nakonec projednaly i další dva výbory, jejichž působnosti se tato nová právní norma rovněž týká.

Při projednávání návrhu na jednání výborů zazněla ze strany vystupujících poslanců sice převážně podpora návrhu zákona, ale i kritika. Ostatně různorodost názorů a vyhraněné postoje na toto téma provází návrh již od raných počátků jeho přípravy a lze je pozorovat i napříč společností. K některým tématům, která rezonovala napříč výbory, a předpokládám, že se na ně zaměří diskuse i dnes, bych rád ve stručnosti sdělil následující.

Pokud jde o úplný zákaz kouření v restauracích a jiných zařízeních, rád bych znovu zopakoval, že hlavním motivem pro předložení návrhu tohoto opatření je ochrana zdraví nejen hostů, ale i zaměstnanců těchto zařízení. Všichni zaměstnanci mají právo dýchat v práci čistý vzduch.

Pokud jde o užívání elektronických cigaret na místech, kde je kouření zakázáno, Ministerstvo je k tomuto typu výrobku stále obezřetné a nepovažuje jej za zcela neškodnou záležitost. Inhalace nikotinových par není rozhodně zdravotně žádoucím chováním a závislost na nikotinu je nemoc. Ačkoliv v případě elektronických cigaret nedochází k procesu hoření a inhalaci kouře, zda se jedná skutečně o vhodnou alternativu pro stávající kuřáky, ukáže až čas. Zde jsem však ochoten připustit kompromis v tom smyslu, že zákaz používání elektronických cigaret se nebude vztahovat na restaurace, bary nebo zastávky veřejné dopravy. Ale domnívám se, že například ve školách nebo na dětských hřištích své opodstatnění má.

Rozhodně nemohu podpořit pozměňovací návrh výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kterým se navrhuje zcela problematiku elektronických cigaret z působnosti návrhu zákona vypustit. V případě schválení tohoto pozměňovacího návrhu by došlo například k povolení tohoto zboží osobám mladším 18 let, narušení transpozice směrnice 2014/40 a tak dále, což nelze za Ministerstvo zdravotnictví doporučit.

Pokud jde o prodej alkoholických nápojů, při projednávání zákona v ústavněprávním výboru, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a výboru pro zdravotnictví byly shodně přijaty pozměňovací návrhy poslanců týkající se prodeje alkoholických nápojů na sportovních akcích, kdy se zvyšuje původní hranice objemového alkoholu ze 4 % na 4,3 % u alkoholických nápojů, které na nich bude možno prodávat. Ministerstvo tento návrh podporuje.

Rovněž byla schválena úprava, která byla předem projednána s ministerstvem a kterou se doplňuje do § 11 odst. 2 písm. b) výjimka pro prodej a podávání alkoholických nápojů ve školách a školských zařízeních, ve kterých probíhá výuka v oborech vzdělávání se zaměřením na gastronomii, hotelnictví, zemědělství, potravinářství nebo potravinářskou chemii. Tato úprava byla podpořena i zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP