Středa 9. března 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních
službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 292/2013 Sb.,
o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona č. 87/2015 Sb.
/sněmovní tisk 689/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Ještě než začne hovořit, bych požádal kolegu Kaňkovského, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Poslankyně a poslanci, tento návrh zákona je již ve druhém čtení, tak já to jenom opakuji. Předkládá se především z důvodu nezbytnosti řešit pokles reálné hodnoty příspěvků na péči, ke kterému došlo za téměř deset let existence této dávky, a navrhuje se v zákoně o sociálních službách zvýšit částky příspěvků na péči ve všech stupních závislosti o 10 %, a to s účinností od 1. srpna letošního roku. Dále se tam upravují podmínky pro poskytování pobytových sociálních služeb bez souhlasu klienta a v návaznosti na tuto úpravu se upřesňují stávající ustanovení zákona o zvláštních řízeních soudních. Třetí okruh úpravy reaguje na narůstající nelegální poskytování sociálních služeb.

Ještě chci dodat, že se jedná o takovou malou technickou novelu tohoto zákona, jinak taková velká, důkladná, ta se připravuje a bude v řádu měsíce, dvou, vypuštěna do vnějšího připomínkového řízení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni práce a sociálních věcí a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 689/1. Žádám tedy zpravodaje výboru pro sociální politiku pana poslance Víta Kaňkovského, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne. Vážený pane předsedající, členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením číslo 179 výboru pro sociální politiku ze 38. schůze ze dne 18. února 2016 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění zákona číslo 87/2015 Sb. Jde o sněmovní tisk 689.

Po odůvodnění náměstkyně ministryně práce a sociálních věcí Zuzany Stöcklové, zpravodajské zprávě poslance Víta Kaňkovského a po rozpravě výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s tímto vládním návrhem ve znění pozměňovacích návrhů a doplňků. Ze dvou předložených pozměňovacích návrhů byl výborem schválen jeden, krátce se k němu vyjádřím v rozpravě. Jeho znění máte k dipozici v písemném vyhotovení usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 689/1. Za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášenu paní poslankyni Janu Hnykovou a potom pan zpravodaj v přihlášce nikoli jako zpravodaj, ale v obecné rozpravě. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji, pane předsedající, přeji všem krásné odpoledne.

Vážené dámy a pánové, předkládám vám pozměňovací návrh k novele zákona 108/2006, ve kterém se mění posuzování příspěvku na péči.

Navrhované změny dvou paragrafů zákona o sociálních službách vracejí jejich obsah do doby před změnami provedenými Parlamentem České republiky v rámci tzv. úsporných balíčků. Současné platné znění se z hlediska osob žádajících o příspěvek na péči neosvědčilo. Mnoha osobám pobírajícím tuto dávku byl příspěvek snížen, nebo dokonce odebrán, a to nikoli proto, že by se změnil či zlepšil jejich zdravotní stav a způsobilost, ale proto, že v rámci nového systému jsou administrativně považováni za soběstačnější, než ve skutečnosti jsou. Noví žadatelé o příspěvek na péči jsou v mnoha případech zařazeni do nižšího stupně závislosti na pomoci druhé osoby, než umožňují jejich skutečné možností zvládat základní životní potřeby. Pokud tedy bylo skutečně cílem této úpravy, jak bylo při jejím prosazování deklarováno, snížení administrativní náročnosti a složitosti při současném zachování, či dokonce zvýšení standardu péče o osoby závislé, a nikoli snížení výše finančních příspěvků, je evidentní, že proklamovaných cílů přijetím této úpravy nebylo dosaženo. Nejenže radikálním snížením počtu posuzovaných úkonů nedošlo ke snížení administrativní náročnosti, ale došlo dokonce k jejímu zvýšení. Posuzuje se totiž sice méně oblastí, ale vzhledem k rozsahu a absenci logického rozčlenění je složitější. V řadě případů dokonce nemožné. Každý jednotlivý případ zodpovědně a pravdivě tímto nedostatečným počtem parametrů se musí posoudit.

Důvodem těchto negativních změn je zúžení rozsahu úkonů, které jsou příslušnými orgány státní správy posuzovány při rozhodování o výši příspěvku z původních 36 na pouhých 10. Stejným způsobem byla provedena restrikce i v prováděcí vyhlášce, takže nyní je značně obtížné pro sociální pracovnice i posudkové lékaře objektivně zhodnotit u jednotlivých žadatelů o příspěvek jejich schopnost zvládat konkrétní úkony základních životních potřeb.

Navrhovaná nová právní úprava se pouze vrací k původnímu znění § 8 a 9, které se za několik let jejich využívání plně v praxi osvědčilo. Vzhledem k tomu, že sestava sociálních pracovníků a lékařů, kteří zdravotní způsobilost posuzují, se změnila za dobu trvání současné úpravy jen málo, je předpoklad, že většině pouhý návrat do doby před přijetím minulé právní úpravy způsobí méně problémů než tvorba zcela nové metodiky.

Zdravotně postižení, a to především prostřednictvím organizace Sdružení zdravotně postižených v České republice, se opakovaně písemně i osobně snažili přesvědčit ministryni práce a sociálních věcí paní Marksovou o nutnosti urychlené změny příslušných ustanovení zákona o sociálních službách a jeho prováděcí vyhlášky. Nestalo se tak. Projednávali jsme tuto problematiku na podvýboru pro nepojistné dávkové systémy, zdravotně postižené, seniory a sociálně ohrožené skupiny. Uspořádali jsme na půdě Poslanecké sněmovně 17. března 2015 velký seminář k této problematice, kde přímo vypovídali lidé, kterých se toto vše velmi dotklo. (Poslanci v řadách sociální demokracie spolu hovoří.) Já počkám, pánové... Můžeme pokračovat, výborně.

Zdravotně postižení vyhlásili petiční akci, pod kterou se podepsalo 11 373 občanů. Byla projednaná na petičním výboru Poslanecké sněmovny a byla přijata. Žádný z těchto podnětů však ani po osobním veřejně proklamovaném slibu paní ministryně Marksové doposud nepřiměl Ministerstvo práce a sociálních věcí k urychlené novelizaci výše uvedeného zákona a jeho prováděcí vyhlášky. Jak jsme se dozvěděli 22. září 2015 na petičním výboru, Ministerstvo práce a sociálních věcí nic v této oblasti nepřipravuje. A já dosud o žádné změně také nevím.

Proto jsem se rozhodla se svou kolegyní a kolegy z klubu podat tuto novelu zákona, abychom napravili křivdy z minulosti, ale ta se bohužel nedostala na program jednání. Stále jsou důležitější věci než napravení křivd u zdravotně postižených. Víte, nechci, abychom jen kritizovali, co kdo, kdy udělal v minulosti špatně, ale my jsme tady od toho, abychom věci napravovali. A pokud se něco v praxi neosvědčilo, poškozuje to naše občany a lidé to chtějí změnit, tak bychom měli vyslyšet jejich hlas. Nechali jsme dostatečný prostor Ministerstvu práce a sociálních věcí k tomu, aby to napravilo. Ale pokud zde není snaha o změnu, musíme se vrátit k tomu, co je osvědčené, po čem zdravotně postižení volají a co chtějí vrátit zpět.

Vážené kolegyně a kolegové, v tuto chvíli bych vás chtěla požádat, abyste se zamysleli nad požadavky zdravotně postižených a ve třetím čtení pak podpořili tento pozměňovací návrh. Slyšela jsem od některých z vás před jednáním výboru pro sociální politiku, že je to nutné přepracovat. Já jsem se tomu nebránila a určitě by se tomu nebránili zdravotně postižení, pokud by to bylo v jejich prospěch. Ale nikdo nepřišel ani neřekl, jak si to představuje.

Proto bych ještě jednou z tohoto místa chtěla poděkovat těm, kdo podpořili tento návrh na výboru z řad poslanců KDU-ČSL a komunistické strany. Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost. (Slabý potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Hnykové. Nyní v obecné rozpravě pan poslanec Vít Kaňkovský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne, ještě jednou. Milé kolegyně, vážení kolegové, členové vlády, pane předsedající, klub KDU-ČSL předloženou novelu zákona o sociálních službách podporuje, což už jsem zde zmínil při prvním čtení, přičemž velmi pozitivně vnímáme zejména zvýšení příspěvku na péči o 10 %, protože současnou výši příspěvku považujeme za výrazně nevyhovující, kdy v řadě případů je limitujícím faktorem pro daného zdravotně postiženého v čerpání potřebných sociálních služeb. Pozitivně také vnímáme i zvýšení pravomoci krajských úřadů v boji proti nelegálnímu provozování sociálních služeb.

Nyní si vám dovolím představit pozměňovací návrh, ke kterému se posléze přihlásím i v podrobné rozpravě. Tento pozměňovací návrh je alternativou k pozměňovacímu návrhu, který přijal garanční výbor a který jsem na výboru také navrhoval já. Věcně si oba pozměňovací návrhy kladou za cíl řešit stejný problém. Je jím velmi neutěšená situace v oblasti řízení o příspěvku na péči u pacientů, kteří vinou například těžkého poranění míchy, těžké autonehody s mnohočetnými poraněními, mozkového poškození s ochrnutím či amputací končetin tráví několik měsíců na akutním lůžku v nemocnici a posléze další měsíce a měsíce v zařízeních následné péče či v rehabilitačním ústavu. Současná praxe je taková, že v těchto případech je řízení o posouzení stupně závislosti a přiznání příspěvku na péči přerušeno a je přerušeno po celou dobu hospitalizace. Tímto postupem vzniká obrovský problém pro daného pacienta a jeho rodinu, kdy v okamžiku, kdy se po šesti sedmi měsících či déle konečně dostává do domácího prostředí, tak se fakticky teprve potom rozbíhá řízení o příspěvku na péči. Přitom jde o pacienty s dlouhodobým nepříznivým zdravotním stavem vyžadujícím zdravotní a sociální péči v domácím prostředí. Zde je z praxe mnohokrát doloženo, že pacienta i jeho rodinu čeká martyrium, kdy na přiznání příspěvku na péči čekají tři, čtyři, ale i šest a více měsíců. Z diskusí s takto postiženými rodinami jasně vyplývá, že svízelná situace pro ně nastává už jen samotnou vážnou zdravotní situaci jejich příbuzného, a k tomu výpadek podstatné části příjmů, stresová situace s adaptací na domácí prostředí a také v neposlední řadě absence příspěvku na péči, což pro tuto rodinu výrazně omezuje možnost čerpání sociálních služeb.

Je třeba říci, že například u postižených s míšními traumaty či u pacientů po autonehodách jde velmi často o pacienty v aktivním věku, mnohdy živící rodinu, což samozřejmě důsledky ještě znásobuje. Proto jsem přišel s pozměňovacím návrhem, který má ambici tuto špatnou situaci řešit. Původní verzi mého pozměňovacího návrhu přijal kladně výbor pro sociální politiku, ale už v diskusi na výboru jsme se shodli, že věcné i legislativní provedení má určitá rizika a nedostatky a já je přiznávám.

Oceňuji v této souvislosti pozitivní přístup Ministerstva práce a sociálních věcí, konkrétně sekci paní náměstkyně Stöcklové a Merhautové, které po mé výzvě k přípravě alternativního pozměňovacího návrhu svolaly v krátké době široké jednání se všemi zainteresovanými včetně nutné součinnosti s Ministerstvem zdravotnictví, protože se to týká i posudkových lékařů a také lékařů ve zdravotnických zařízeních. Po dvou týdnech intenzivních jednání je výsledkem dle mého názoru vyvážený a v praxi velmi dobře realizovatelný model, který dnes jako alternativní načtu v podrobné rozpravě.

Tato úprava nově umožní zahájení řízení o přiznání příspěvku na péči v případech, kdy trvá více než 60 dní souvislá hospitalizace pacienta s jedním onemocněním, kde je prognóza dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu. Zároveň je zde zajištěna, a k tomu právě bylo potřeba jednat s Ministerstvem zdravotnictví, i součinnost se zdravotnickými zařízeními akutní, následné či rehabilitační péče, a to včetně umožnění sociálního šetření. Tímto se zrychlí řízení o příspěvku na péči a pacient bude mít reálnou šanci, až se po řadě měsíců strávených v lůžkových zařízeních ocitne v domácí péči, kde je vystaven velké stresové reakci z adaptace na domácí prostředí a samozřejmě ze souvisejících zdravotních i sociálních hendikepů, tak bude mít alespoň již přiznán příspěvek na péči nebo k tomu nebude daleko. Tudíž mu to umožní i okamžitě čerpat sociální služby. Tímto opatřením budou moci pacient i jeho rodina jednodušeji zvládat celkově velmi svízelnou životní událost, do které se vinou závažného onemocnění rodina dostala.

Dovoluji si vás v této souvislosti požádat o podporu tohoto pozměňovacího návrhu ve třetím čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Vítu Kaňkovskému. Než budeme pokračovat v rozpravě - připraví se paní poslankyně Adamová s faktickou poznámkou a pan poslanec Beznoska s řádnou přihláškou - budu konstatovat došlé omluvy. Od 16 hodin do konce jednacího dne se ze zdravotních důvodů omlouvá pan poslanec Marek Černoch a od 16.45 z pracovních důvodů pan ministr vnitra Milan Chovanec.

Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslankyně Markéta Adamová: Děkuji za slovo. Chtěla bych jenom podpořit a za TOP 09 vyjádřit podporu právě pozměňovacímu návrhu Víta Kaňkovského, který považujeme za krok dobrým směrem. Naopak se nemůžu ztotožnit s pozměňovacím návrhem paní kolegyně Hnykové, který nepodpoříme. Ale co se týče těch dvou návrhů, tak si myslím, že právě Vít Kaňkovský si podporu zaslouží. A vlastně i s panem Krásou, předsedou Národní rady zdravotně postižených, jsme o tom diskutovali a i ten to velice podporuje samozřejmě. Takže za nás jenom takto stručně vyjadřuji podporu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Adamové. Pokračujeme v rozpravě vystoupením pana poslance Beznosky. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Adolf Beznoska: Děkuji za slovo, pane předsedající. Hezké odpoledne, dámy a pánové. Dovolte mi krátké vyjádření k víceméně technické novele zákona o sociálních službách, protože ten velký a nový, zásadní zákon přijde na stůl v příštím roce, takže se všichni na něj těšíme. Tahleta technická novela v podstatě zahrnuje tři oblasti a všechny tři si myslím zaslouží naši podporu.

Z toho, o čem tady byla řeč, je asi nejvýznamnější zvýšení příspěvků na péči o 10 %. Protože tak nebylo učiněno několik let, tak si myslím, že je to cesta správným směrem. A protože novela by měla platit od 1. srpna tohoto roku, tak co se týče zatížení státního rozpočtu pro letošní rok je to zhruba 0,9 miliardy korun. V dalších letech, pokud by to zůstalo zachováno, jsou to zhruba 2 miliardy korun ročně. To je myslím naprosto v pořádku.

Co se týče druhé oblasti, to je zvýšení možnosti kontroly a odhalování nelegálních sociálních zařízení, to vítám velmi, protože si možná někteří vzpomenete na ten nešťastný případ z Přerova, kdy pod záminkou, nebo pod tajemnou hlavičkou hotelu tam bylo pečováno o staré lidi, resp. nepečováno. Čili je to odhalování nelegálních poskytovatelů sociálních služeb a s tím související udělení výrazně vyšších pokut. S tím myslím, že bychom se měli ztotožnit všichni také.

Třetí okruh, který řeší tato technická novela, je to taková právní úprava zejména pro detenční zařízení - umožnění podepisování smluv opatrovníky za klienty. V této souvislosti připomínám, že máme spoustu například lidí s Alzheimerovou chorobou, kteří ještě ani opatrovníky nemají. Čili je to taková citlivá oblast a tato novela ji pomáhá řešit.

Myslím si, že nikdo z klubu Občanské demokratické strany nebude mít problém tuto novelu jednoznačně podpořit.

A protože tady byla zmínka o pozměňovacích návrzích, tak já se jenom připojím, abyste věnovali patřičnou pozornost pozměňovacímu návrhu pana Víta Kaňkovského, který si osvojil návrh, který vypracovala Národní rada zdravotně postižených v čele s panem Krásou. Myslím si, že je to pozměňovací návrh, který vykročil správným směrem. Co se týče pozměňováku paní kolegyně Hnykové, tak ten by tu situaci vrátil někam do roku 2012. Myslím si, že to není nic proti ničemu osobně. Nicméně jsem zastáncem toho, že bychom neměli nějak násilně měnit věci, které fungují. Takže spíš bychom se měli zaměřit a podpořit pozměňovák Víta Kaňkovského.

Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Adolfu Beznoskovi za vystoupení. Ptám se, kdo další v rozpravě. Pokud nikdo, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli paní ministryně nebo pan zpravodaj chce po obecné rozpravě závěrečné slovo. Nikoli. Nepadl žádný návrh vrácení garančnímu výboru k novému projednání. Můžeme zahájit rozpravu podrobnou. Do té jako první je přihlášená paní poslankyně Jana Hnyková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji, pane předsedající. Vážené dámy a vážení pánové, přihlašuji se ke svému pozměňovacímu návrhu vloženému do systému pod číslem 3882 a děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Hnykové. A nyní pan poslanec Vít Kaňkovský v podrobné rozpravě.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Ještě jednou hezké odpoledne. Už jenom formálně se přihlašuji k avizovanému pozměňovacímu návrhu, který je v systému pod číslem sněmovního tisku (správně dokumentu) 3902. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kaňkovskému a ptám se, kdo dál v podrobné rozpravě. Nikoho nevidím. Podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Není tomu tak. Pan zpravodaj? Také ne. Žádný návrh, který bychom mohli hlasovat, nepadl. Budeme moci skončit jednání o tisku 689. Končím druhé čtení bodu číslo 14. Děkuji paní ministryni a děkuji panu zpravodaji.

 

Pokračovat budeme bodem

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP