(20.20 hodin)
(pokračuje Hájek)
Následně v loňském roce vláda dalším nařízením číslo 69/2015 rozšířila tu platnost, to znamená, že ten člověk, horník, si mohl šichty dofárat i v tom roce 2008. To znamená, v této chvíli máme již platná nařízení vlády, která umožňují řadě horníků odejít do starobního důchodu. Tento návrh je systémový. Je systémový, protože může využívat celý důchodový zákon ve všech variantách. To znamená, že dneska to vládní nařízení hovoří o tom, že musí mít 3 300 směn. Může nastat situace, že člověk odfárá 3 290 směn a je vyřazen na chorobu z povolání, dostane cukrovku. Tomu člověku chybí deset směn a nemůže využít důchodového zákona, který má možnost požádat ministra o změkčení dopadu. To je za prvé.
Za druhé je tam institut důchodového zákona - institut svědka. To znamená, že v případě, že se někde ztratí doklady - dneska je to tak, že pokud nedonese papír s razítkem, že má 3 300 směn, tak nemá šanci to doložit jinak než tím papírem. Důchodový zákon umožňuje institut svědka, tzn. může přivést kolegu, který s ním pracoval a dosvědčí, že ten člověk s ním v roce, řeknu, 1981 až 1985 pracoval. To je druhý argument.
Třetí argument, který mě k tomu vede - měl jsem možnost být pracovně ve společnosti RAG, která zůstala státní. Je to stejná firma velikostně jako OKD. Tato firma zaměstnávala asi 15 tisíc nebo 18 tisíc horníků a v roce 2008 řekli, že utlumí hornictví v horizontu deseti let. Tato státní firma RAG vytvořila komplexní sociální program s horizontem deseti let včetně předčasných důchodů. Tam ti horníci chodí v 50 letech. Když tam měl člověk odpracovaných pět let, deset let, tak pro něho hledali místo - skutečně systémové. My jsme naše hornictví zprivatizovali a tady máme dneska nějakým způsobem důsledky, které tady dneska řešíme.
Ještě co se týče, proč chceme, aby to bylo rozšířeno na určitou skupinu, uvedu na jednom příkladu. Máme dva horníky. Horník Kalousek nastoupil na šachtu 31. prosince roku 1992. Horník Laudát nastoupil 1. ledna 1993. Oba dva k dnešnímu dni mají odfáráno 23 let, Kalousek a 20 dní, horník Laudát 19 dní. A ten horník Kalousek podle vládního nařízení číslo 363 jde ve věku - ročník 60 je, jestli se nemýlím, 64 let a dva měsíce, takže může jít do důchodu v 59 letech a dvou měsících. Určitě by nám horník Kalousek udělal radost, kdyby do toho důchodu šel. Ale to byl jenom příklad. Horník Laudát musí jít v 64 letech a dvou měsících. Je to správné, že oba dva tito horníci, Kalousek a Laudát, které dělí jeden den, jdou do důchodu o pět let rozdílně? Mně to tak nepřipadá.
Proto já skutečně budu podporovat novelu tohoto zákona. A dneska také promlouvám k poslancům ANO, kteří jsou bráni, že jsou negátoři nebo jsou a priori proti tady této novele. Není to pravda. Mám podporu řady kolegů a doufám, že další diskusí s našimi poslanci klubu ANO systémově vysvětlím, že skutečně se jedná o správný krok, který postihuje dneska bohužel už relativně malou skupinu - v té důvodové zprávě se hovoří, že se to týká asi tří a půl tisíce zaměstnanců jak v OKD, tak samozřejmě i uranových dolů, bude se to týkat i posledního hlubinného dolu Centrum, který dobývá hnědé uhlí. Takže nespojujte to prosím vás jenom s OKD, je to pro zbývající hrstku horníků, která tady zůstala, což mě tedy osobně mrzí, protože České království bylo vždycky historicky hornickou zemí. Máme dlouholeté tradice, bohužel ty tradice už doznívají.
Takže já každopádně budu podporovat schválení nebo podporuji tuto novelu. A také budu podporovat zkrácení na 30 dní. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní eviduji tři faktické poznámky. První má paní poslankyně Adamová, připraví se paní poslankyně Maxová. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Markéta Adamová: Děkuji. Směrem k panu kolegovi Adamcovi, vaším prostřednictvím. Tak například jsou to profese, které jsou ve stavebnictví, protože takoví stavební dělníci, kteří by pracovali přes 60 let nebo ve věku 60 let, také si dovedu představit, že nebudou moci být kopáči. Co se týče třeba takových psychicky náročných, tak řízení letového provozu také asi nemůžete dělat celý život. Ale věřím zase, že mi namítnete, že tady je jednodušší rekvalifikace atd. Nicméně jsou tady i jiné pomáhající profese, které by se mohly jmenovat, tak proč si vyjímat jenom jednu skupinu zaměstnanců, která je bohužel tedy v tomto případě postižena zdravotně velmi těžce, ale myslím si, že by to bylo nespravedlivé vůči těm ostatním.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní tedy paní poslankyně Maxová se svou faktickou poznámkou. Připraví se pan poslanec Kučera. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Radka Maxová: Děkuji, pane předsedající. Chtěla bych ještě vzkázat kolegovi Adámkovi vaším prostřednictvím, pane předsedající, že mezi ty další profese patří i zdravotní sestry na LDN, v sociálních službách, které samozřejmě manipulují s těžkými těly ve svých 60 letech. Patří tam skláři. Patří tam pracovníci na rentgenových pracovištích a mohli bychom jmenovat dále. Mně tady na té předloze vadí to, a samozřejmě to hodně diskutuji s kolegou Hájkem, že to není rovný přístup ke všem těmto zátěžovým povoláním. To si myslím, že je chyba, že Ministerstvo práce a sociálních věcí s tímto návrhem nepřišlo. Jsem členkou důchodové komise a myslím si, že místo vymýšlení nesmyslné diferenciace odvodu pojistného na základě počtu dětí mělo být zadání, i když to nebylo možné prosadit na vládě jednoznačným souhlasem všech koaličních stran, dát důchodové komisi v čele s panem Potůčkem zadání, že by měl vymyslet systémové řešení pro tyto zátěžové pozice. Teď to tam je sice na pořadu, ale myslím si, že jak se rok mluvilo o tomto, tak se mělo řešit tohle. To si myslím, že je první selhání.
Druhá věc je, že trh práce, který teď řešíme díky OKD, který bychom neměli řešit, protože je to soukromá firma, se nemá řešit důchodovou reformou. Má se řešit formou předdůchodu a mělo se začít tlačit na OKD, aby začalo přispívat do systému důchodového pojištění. Zapojme zaměstnavatele, zapojme zaměstnance. Zatím tento systém není využíván.
A co se týká zdravotního stavu, je třeba si říci, proč je ten věk o tolik kratší, o 5,8, jak říkal pan zpravodaj. Ono největší množství, které má vliv na délku dožití horníků, jsou úrazy mladších horníků. Takže je třeba opravdu číst zprávy hygienické stanice z roku 1990 a můžeme se dohadovat, jestli je to aktuální, jestli je to relevantní vůbec používat v důvodové zprávě (upozornění na čas) k takto závažné novele.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní vás požádám o strpení. Eviduji několik faktických poznámek. První pan poslanec Kučera, po něm pan poslanec Adámek, poté pan poslanec Urban a další. Prosím.
Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Původně jsem chtěl něco říct o horníkovi Hájkovi a o trapnosti, ale potom jsem mluvil s kolegou Laudátem a ten mi říkal, že je poctěn, že je řazen mezi horníky, protože když je horník Laudát, tak je horník, kdo je víc.
Ale chtěl jsem vystoupit z úplně jiného důvodu. Chtěl jsem skutečně vyzvat k tomu, abychom k tomuto problému přistupovali citlivě, i když je pravda, že vystoupení kolegy Hájka mě trochu odradilo od toho, abych se přiklonil na stranu prosazení důchodů pro horníky. Pocházím z hornické rodiny. Můj děda celý život fáral na dole Jan Šverma a zemřel na silikózu. Vím, v jakém stavu a jak kvalitně prožíval svůj život a samozřejmě i všichni lidé okolo mě, protože samozřejmě nebyl jediný, kdo na té šachtě strávil celý život. Tady ten problém je totiž, a už to tady zmiňovali mí kolegové, taky o něčem jiném. Ten problém je o tom, že tady dožívá jedna těžařská firma, která není schopná založit fondy pro to, aby se podílela na vyplácení oněch důchodů pro horníky, své zaměstnance, kteří musí předčasně odejít do důchodu. My tady teď víceméně máme suplovat problém jednoho zaměstnavatele, který se macešsky zachoval ke svým zaměstnancům. To rozhodování skutečně není lehké, protože je mi jasné, že horník, který má odfárané nějaké roky, tak skutečně je poté na trhu práce velice obtížně zařaditelný. On může pracovat jen ve velice málo profesích. ***