(Jednání pokračovalo v 14.30 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, je 14.30 hodin a my budeme pokračovat v jednání Sněmovny dle schváleného pořadu schůze. Dříve než tak učiníme, dovolte mi načíst omluvy. Z dnešního jednání se z pracovních důvodů mezi 14.30 až 18. hodinou omlouvá pan poslanec Heger. Od 15.30 hodin do 18 hodin z důvodu pracovního jednání se dnes omlouvá pan poslanec Grospič. Z dnešního jednání od 19 hodin do konce jednacího dne se ze zdravotních důvodů omlouvá paní poslankyně Šánová. Pan poslanec Matěj Fichtner se omlouvá z dnešního dne od 13 hodin a zítřejšího dne z pracovních důvodů.
Nyní tedy přikročíme k projednávání bodu č. 18. Tím je
18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 20/1987 Sb.,
o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 473/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr kultury Daniel Herman. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Ministr kultury ČR Daniel Herman Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych ve stručnosti k vládnímu návrhu novely zákona o státní památkové péči připomněl, co tu již zaznělo v prvém čtení. Památkové zóny stejně jako památkové rezervace jsou nástroji plošné ochrany památkového fondu s dlouholetou tradicí. Hodnoty historických jader měst jsou v současné době místními samosprávami vnímány jako nositelé jejich identity a jako jejich chlouba. Většina statků zapsaných v seznamu světového dědictví UNESCO v České republice jsou právě památkové rezervace nebo památkové zóny.
Hlavním důvodem předloženého návrhu zákona je založení výslovného zákonného zmocnění pro formu prohlašování památkových zón podle § 6 zákona. Dalším podstatným důvodem je umožnění změn v prohlášení u stávajících památkových zón. Za tím účelem se navrhuje v § 6 zákona o státní památkové péči stanovit pro prohlašování památkových zón Ministerstvem kultury formu opatření obecné povahy a případné změny již prohlášených památkových zón umožnit na základě úpravy v přechodném ustanovení. Novela reaguje na vývoj právního řádu, kdy přešla působnost pro prohlašování památkových zón z krajských národních výborů na Ministerstvo kultury a byl přijat nový správní řád, který nabízí možnost využití nového institutu opatření obecné povahy. Navrhovaná úprava tedy nepředstavuje zavedení nového zmocnění. Věcná pravomoc založená v § 6 zákona o státní památkové péči zůstává zachována. Návrh pouze zabezpečuje kontinuitu v prohlašování dalších území za památkové zóny, pokud splní zákonem stanovené znaky, a především umožní v návaznosti na případné změny stavu poznání kulturních hodnot prohlášených památkových zón na tyto změny reagovat.
Návrh zákona byl 3. září 2015 projednán ve výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, který k němu neměl připomínek. Navrhuji proto, aby Poslanecká sněmovna tento návrh zákona schválila. Připomínám, že se nejedná o nový návrh památkového zákona, ten ještě projednáván v tuto chvíli není, ale o novelu toho dosavadního číslo 20/1987 Sb. Děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 473/1. Prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu paní poslankyně Martina Berdychová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Martina Berdychová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, jak už uvedl pan ministr, jedná se o velmi malou technickou novelu, která právě upravuje pouze § 6, kde doplňuje dvě slova opatření obecné povahy. Takže náš výbor se tímto tiskem zabýval na své 16. schůzi dne 3. září. Nezaznamenali jsme žádné pozměňovací návrhy a já bych vás seznámila s usnesením našeho výboru.
Výbor
I. doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, dle tisku 473,
II. pověřuje předsedu výboru poslance Jiřího Zlatušku, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR,
III. pověřuje zpravodajku výboru poslankyni Martinu Berdychovou, aby toto usnesení přednesla ve schůzi Poslanecké sněmovny.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji, paní zpravodajko, a otevírám obecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou přihlášku, tudíž obecnou rozpravu končím. Zahajuji podrobnou rozpravu. Taktéž bez přihlášky, tudíž podrobnou rozpravu končím a táži se, zda je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Končím druhé čtení tohoto návrhu a taktéž projednávání bodu č. 18.
Nyní přistoupíme k projednávání bodu č. 19. Tím je
19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 496/2012 Sb., o audiovizuálních
dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi),
a zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání
a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 547/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr kultury Daniel Herman. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr kultury ČR Daniel Herman Děkuji. Paní předsedající, kolegyně, kolegové, návrh zákona, který máte před sebou, vláda předkládá za účelem posílení a zefektivnění systému podpory poskytované Státním fondem kinematografie. Dovolte mi krátce okomentovat, jak by mělo být tohoto účelu dosaženo.
Státní fond kinematografie poskytuje finanční prostředky ve dvou schématech, a to formou podpory kinematografie, respektive kulturních projektů z oblasti kinematografie, a formou podpory filmového průmyslu prostřednictvím filmových pobídek. V současné době je činnost fondu a podpora kinematografie financována především z vlastní činnosti a z takzvaných parafiskálních poplatků od soukromých subjektů, které mají svou obchodní činnost založenou na využívání audiovizuálních děl. Podpora prostřednictvím filmových pobídek je financována ze státního rozpočtu.
Zásadní změnou navrhované právní úpravy je vytvoření nového stabilního zdroje podpory kinematografie, a to participace státního rozpočtu. Navrhuje se, aby ze státního rozpočtu byla na činnost fondu poskytována každoroční dotace, jejíž výše bude odpovídat částce výnosů realizovaných fondem z audiovizuálních poplatků za kalendářní rok předcházející kalendářnímu roku, v němž bude návrh rozpočtu fondem sestavován. Podpora bude určena zejména na vývoj a výrobu českých kinematografických děl, dále pak podporu kin, propagaci české kinematografie v České republice i v zahraničí nebo výchovu filmového diváka.
Další zásadní změny se týkají samotného procesu poskytování podpory z prostředků fondu a rovněž upravují schéma poskytování filmových pobídek. Předkládaná novela činí dosavadní systém poskytování filmových pobídek efektivnějším v tom smyslu, že žadatel o filmovou pobídku může podat žádost kdykoliv během fiskálního roku, nikoliv pouze jednou v roce, jako tomu bylo doposud. Tyto změny umožní lepší využití kapacity českého filmového průmyslu a zamezí možným obchodům potenciálních investorů, rozumějme zahraničních produkcí.***