(11.50 hodin)
(pokračuje Babiš)
A u toho EET, prosím vás, znovu opakuji, jde o to, že podnikatel jenom namarkuje tržbu. To je všechno. Namarkuje tržbu. Tím to skončilo. A občan dostane účtenku. A když se bude lépe dívat, tak tam uvidí nějaký kód. To je všechno, celá operace. Tak já nevím, proč tady stále vymýšlíte nějaké dezinformace. Nic se nebude zdražovat. Bude se zlevňovat, protože my snižujeme daně, DPH, které vy jste zvýšili!
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní prosím s faktickou pana poslance Kučeru.
Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Já jsem chtěl říct: Ne, my budeme zlevňovat! Ale já bych jenom tady skutečně uvedl na pravou míru některé nepřesnosti, které tady zazněly, jak už bývá zvykem, od pana ministra Babiše.
To, co obsahuje kontrolní hlášení, to, co nám tady řekl pan ministr Babiš, nebylo zdaleka úplné. To, že obsahuje informace samozřejmě o cenách nákupů a prodejů, to už jsem tady zmiňoval několikrát a myslím si, že to není úplně fér, takové ty polovičaté informace. Já si tady pro pana ministra Babiše dovolím přečíst přímo strukturu kontrolního hlášení a doufám, že to nebude rozporovat. Je to z jeho serveru, takže snad tam také nelžou, na Ministerstvu financí.
Takže kontrolní hlášení bude mít tuto strukturu: Uskutečněná plnění v režimu přenesené daňové povinnosti, výpis podle § 92, pořízení zboží z JČS, pořízení služby z JČS, za třetí země pořízení nového dopravního prostředku, zvláštní režim pro investiční zlato, uskutečněná plněná v ČR s DPH na výstupu nad 10 tis. Kč, uskutečněná plnění v ČR s DPH na výstupu do 10 tis. Kč. Dále to bude nezávisle na hodnotě plnění, pokud odběratel nevystupuje jako plátce atd. Pro odpočet daně to bude přijatá plnění v režimu přenesené daňové povinnosti, klasický odpočet plnění, dále to bude klasický odpočet plnění z řádku zjednodušených daňových dokladů. Dále tam budou informace, které tady už částečně byly zmíněny, to znamená DIČ odběratele či dodavatele, evidenční číslo daňového dokladu, datum uskutečnění plnění či povinnosti přiznat daň, základ daně a daň v členění dle jednotlivých sazeb DPH. U plnění režimu přenesené daňové povinnosti se budou nadále uvádět kódy jednotlivých druhů plnění. (Mpř. Jermanová: Váš čas!)
Já jsem to nestačil celé dočíst, ale je jasné, že i pan ministr zdaleka neřekl to, co měl říct, co se týká kontrolního hlášení.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Prosím s faktickou pana ministra financí. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, paní předsedající. Pane Kučero prostřednictvím paní předsedající, fakt to nemá s vámi cenu. Toto je kontrolní hlášení. Je dokonce vyplněné. (Ukazuje daný formulář.) Nechal jsem ho vyplnit na firmu Vomáčka s.r.o. Je to fiktivní firma. A toto je přiznání k dani z přidané hodnoty. Tak prosím vás, přijďte na školení k nám a my vás to naučíme. Já bych se jednou fakt chtěl dožít, že naše Finanční správa bude jako údajně ve Švédsku. Finanční správa vlastně vyplní za občany daňové přiznání a potom přijde za nimi a zeptá se: dobře jsme to vyplnili? A občan řekne: Super! Tohoto bych se chtěl někdy dožít. Takže my jsme tady dali různé instrukce, a dokonce kontrolní hlášení můžete elektronicky vyplnit přímo v databázi Finanční správy. Prosím vás, zase říkáte nepravdy a platí to, co jsem řekl. A pokud chcete věcně diskutovat, tak diskutujme, ale neříkejte nepravdy!
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní prosím řádně přihlášeného pana poslance Svobodu. Připraví se paní poslankyně Fischerová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji za slovo, paní předsedající. Páni ministři, dámy a pánové, já mluvím již podruhé v tom omezeném čase deseti minut, čili budu vás obtěžovat celkem 20 minut pravděpodobně, nebo 19,5, ale musím nejprve znovu zopakovat, že pro tento návrh hlasovat nebudu a že budu hlasovat a navrhovat, aby byl vrácen do druhého čtení. Důvody pro to se pokusím v nějaké podobě shromáždit tak, aby si pan kolega Komárek mohl odškrtávat další náměty.
Nebudu hovořit o pyšné princezně, ani o jejím střevíčku, budu hovořit o tom, jak ten střevíček bude některé naše spoluobčany tlačit.
Hovoří se stále o tom, že máme 900, 970 tisíc osob samostatně výdělečně činných, kterých se ten zákon dotkne. Ale první byla vlastně kolegyně Putnová, která otevřela téma občanů, kterých se to dotkne, a to jsou lékaři, provozovatelé malých lékáren, speciální lékaři, tj. stomatologové, a celá oblast zdravotnické činnosti. Já bych velmi, velmi prosil o to, aby se tato sféra jako sféra specifická skutečně zvažovala a uvažovalo se o tom, co chceme udělat. V nedávné době tato Sněmovna odhlasovala zrušení poplatků u lékaře. My jsme proti tomu a i já osobně jsme proti tomu snášeli celou řadu podkladů, proč je to špatně. Nikdo nám to nevěřil a dospělo to k tomu, že po zavedení tohoto zákona pan ministr financí musel říct, že to byla chyba. Naše ordinace se znovu naplnily čekajícími lidmi, kteří přicházejí bez jakéhokoliv důvodu, náklady na provozované praxe narostly. A to, že Ministerstvo zdravotnictví lékařům vrací tu částku peněz v podobě přímé platby místo zdravotnického poplatku, není pravda, protože to se odvíjí od čísel, která byla vykázána v roce předcházejícím, a samozřejmě v okamžiku, kdy poplatky nejsou a stav je neregulovaný, tak pacientů přichází bez objednání a bez přímého důvodu prevenčního daleko víc a náklady lékařů prostě narůstají a nejsou žádným způsobem kryty.
Paní kolegyně Putnová hovořila o tom, že řada lékařů není schopna pracovat s takovýmito věcmi, protože nemají příslušné vybavení. A je to pravda. My víme od doby řešení elektronických receptů, že zhruba 20-25 % lékařů nemá vůbec žádné elektronické vybavení a nemohou napsat elektronický recept a nemohou napsat ani žádné kontrolní a jiné elektronické hlášení. Je jich 20 % úplně obecně a v některých oblastech medicínské činnosti jich je podstatně víc. Ono to zdánlivě vypadá, jako že ti lékaři jsou hloupí a nejsou schopni pracovat s jednoduchými pomůckami, ale my se musíme podívat na druhou věc. V oblasti praktických lékařů v předdůchodovém nebo důchodovém věku je prakticky 60 % lékařů. Tam je ta věková hranice posunuta. Celorepublikově průměr je asi okolo 40 %, tady je to výrazně posunuto. A samozřejmě je to skupina lidí, kteří už nemají žádný zájem začínat něco nového. Není to proto, že by byli hloupí nebo neschopní, ale důvod investice do něčeho dalšího pro ně je velmi málo silný. V současné době jsou praktičtí lékaři v situaci, že jejich činnost a jejich práce je přetížena. Oni mají pacientů příliš mnoho, protože praktických lékařů je málo. Ordinace mají plné, čím dál tím víc nejrůznějších kontrolních hlášení se musí vyplňovat nejenom u praktických lékařů, ale u lékařů všeho typu. Čas je takový, že s pacientem strávíte 10 minut a to, co jste dělal, dokumentujete dalších 10 minut, ne-li víc, prostě proto, že svět je takový, že neustále se musíte zajišťovat proti tomu, aby na vás někdo nepodal žalobu, abyste měl všechno zdokumentováno, a teď navíc budete ještě vykazovat něco napřímo. Je to neskutečná ztráta času, když si představím, že praktický lékař bude muset vystavovat něco proto, že si pacient přál, aby například použil pomůcku, která je na jedno použití, za kterou si musí připlatit, a za těch 10 nebo 15 korun on ztratí zase další čas tím, že bude vykazovat nějakou tržbu nějakým mechanismem, který neumí a který se bude muset naučit, a počet pacientů, které udělá, klesne. Prostě klesne. Víc se nedá udělat. Když máte víc administrativy, uděláte méně té medicíny. A to vůbec nehovořím o tom, že z těch lékařů, kteří přesluhují, jich pravděpodobně významná část odejde. ***