(13.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak, pane kolego, děkuji i za dodržení času. Nyní pan kolega Farský s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Jan Farský: Děkuji za slovo. Já bych chtěl navázat na úvodní slovo pana předkladatele, který zmiňoval, že všechny ostatní oblasti státu jsou v podstatě pokryty, a proto je potřeba se vrhnout na EET a na živnostníky. Já o tom nejsem ani po tom původním přesvědčen a uvedl bych k tomu několik argumentů.

Dneska se předkládá návrh zákona o elektronické evidenci tržeb, který znamená, že každý živnostník bude dokládat státu obrat o každém halíři, o každé koruně, která je. Já myslím, že se na to jde úplně z druhé strany. Za prvé by stát měl efektivně, transparentně a dobře hospodařit s každou korunou, kterou už dneska na daních vybere. Když jsme absolvovali tři roky debatu o registru smluv, tak výsledný kompromis daný vládou byl, že bude ukazovat jenom smlouvy nad 50 tisíc korun. Faktury, objednávky úplně vypadly z toho systému. Tak vláda, stát, veřejná správa na jednu stranu je ochotna jít maximálně v částkách nad 50 tisíc korun, a po živnostnících chce halíře a koruny? Podobně je to s kontrolním hlášením. Tam je to od 10 tisíc korun. Tam každý musí nahlásit pohyb ve fakturách nad 10 tisíc korun, ale stát si řekne u 50 tisíc a u EET dokonce do halířů? To je další část. Další bych chápal, že druhý krok bude, že se začnou honit miliardy.

A jeden příklad, který tady byl zmíněn, Synthesia, roky 2010 až 2013, čistý zisk 1,8 miliardy, zaplaceno na dani kolik? Nula. Převedeny dividendy do Agrofertu, ale daně neplatí. Z miliardových zisků není placena ani koruna daně z příjmu a zároveň se žádá o 3 miliardy dotací? Tak na to má sloužit EET, aby bylo na dotace? Když už by se zvládly vybírat daně v miliardových položkách, můžeme jít k milionovým. A až budeme zvládat vybírat ty milionové částky a milionové úniky, tak teprv by bylo teoretické právo...

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Prosím, pane poslanče, dodržujte čas k faktické poznámce. (Diskutující a předsedající mluví oba najednou.)

 

Poslanec Jan Farský: ... začít honit ty halíře, které jsou v EET. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Prosím, dodržujte čas k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Herbert Pavera, také faktická poznámka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Herbert Pavera: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jenom krátce zareaguji také na vystoupení pana ministra Babiše, který tady prosazuje úplně nový zákon o elektronické evidenci tržeb. Odkazuje se při jeho projednávání a prosazování jednak na chorvatský model, a jak jsem zaslechl z jeho řeči, i na své zkušenosti. Přiznám se, že mě to trošku svádělo k tomu, že jsem začal mít pocit z toho, že měl nějaké zkušenosti s tím, jak ohýbat zákony a neplatit daně, a nyní na základě těch zkušeností že ví, jak to druhým zamezit, aby to nedělali. Doufám, že tomu tak není.

Pan Babiš také mluvil o tom, že ten zákon bude pro obce a města důležitý v tom, že mu přinese pravděpodobně více peněz na daních. Co určitě přinese, to už víme dneska jistě, o tom, jestli budou ty daně vyšší, nebo nebudou vyšší, to zatím nevíme. Ale co víme stoprocentně, je to, že přinese více nezaměstnaných na vesnici. Nevím, pan ministr Babiš tady říkal o nějakých restauracích v Praze, do kterých chodí, že dostane vždycky nějakou tu účtenku. Já chodím do obyčejné restaurace, hospody na vesnici, kde sedí třeba tři chlapi u piva, ten hospodský tak tak že přežívá, a vlastně ta hospoda určitě skončí. Já vím, že vy říkáte, ano, to je pravda, že tam by mělo také být všechno v pořádku. Všude by mělo být všechno v pořádku. Každý máme svoji pravdu. Vy také. Samozřejmě že necháme o tom hlasovat. Ale lidem je třeba říct, že si musí uvědomit, že na jedné straně se říká A, na druhé straně se neřekne to B, že je to postihne určitě mnohem víc než tady slibované zvýšení daní.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Prosím, pane poslanče, dodržujte čas k faktické poznámce. Tak, děkuji.

Nyní dvě omluvy z dnešního jednání: paní poslankyně Chalánková od 12.45 a pan poslanec Karel Tureček do konce dnešního jednacího dne, a to od 12.30. Poslední faktická poznámka pana poslance Františka Laudáta, poté s přednostním právem pan místopředseda Gazdík. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji, já jenom chci zareagovat jako předseda klubu TOP 09 a Starostů. Pane předsedající, prosím, nezvyšujte vy hlas na naše poslance. To, že poslanci ANO a další vám tleskají, když vy zrovna vykládáte o svobodě a svobodné diskusi, tak to je jedna věc. Je to jejich - já už jsem se s tím smířil, že u nich je deficit demokracie také velmi silný. Nicméně prosím, abyste nekřičel. Dneska byl velmi korektní průběh celé debaty, já jsem ocenil, i že pan ministr Babiš se tentokrát zdržel svých politických filipik oproti jiným vystoupením, a prosím, nezkažte to. Jermanová tady není, takže chaos není, ať to dokončíme důstojně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za faktickou poznámku. Je oprávnění každého předsedajícího, aby každého vedl k dodržování jednacího řádu. Jestliže ani jeden z poslanců nedodržel dobu k faktické poznámce, tak jsem je na to upozornit musel.

Budeme pokračovat s přednostním právem pana místopředsedy Petra Gazdíka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré už odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já bych znovu zopakoval, že si vážím toho, že diskuse dnes byla skutečně věcná, že pan ministr začal odpovídat velmi přesně a mnohem sofistikovaněji než dříve na naše otázky. Chtěl bych upřesnit, že přesto, že asi tři z mých zhruba dvaceti připomínek, závažných připomínek, které mám k EET, pan ministr odpověděl, tak to neznamená, že jsem se stal už zastáncem EET. Ale považuji za smysluplné, pokud v Poslanecké sněmovně o takto technicky náročném a takto komplikovaném zákonu vedeme věcnou diskusi. Víte, mnozí z vašich kolegů chtějí navrhovat omezení řečnické doby. Sám pan ministr mluvil o našich připomínkách, které jsme vznesli na minulém jednání, zhruba hodinu. Prostě nikdo z nás není Ježíš Kristus a ten zákon je velmi komplikovaný a nejednotný. To, jakým způsobem se zjednodušuje, to, že se řekne, když bude zavedeno EET, tak ti nepoctiví už nebudou, už budou všichni poctiví, tráva bude zelenější a slunce bude svítit víc, tak to skutečně není. A jsou tam technické a jiné detaily toho zákona, které mohou znamenat značný posun v životě občanů České republiky, značný posun třeba k nesvobodě, ke korupčnímu prostředí, a je potřeba si ty věci skutečně ujasnit. A to nejde, když to děláte v nějakých deseti nebo dvaceti minutách, na které byste na to podle vašich návrhů měli právo. Takže já si vážím toho, že pan ministr začal věcně argumentovat a odpovídat na otázky opozice, dokonce i některých občanů, kteří nám píší, a předložím další.

Další námitku, kterou proti pro elektronické evidenci tržeb mám, a tu bych také velmi rád velmi vysvětlil a nikde jsem to příliš v důvodové zprávě nenašel rozpitváno, je situace obcí a měst. Obce a města jsou také plátci DPH a já bych rád od pana ministra slyšel, jak to bude vypadat v některých konkrétních případech, které já si dnes nedovedu představit. Já to rozvedu, ale než to rozvedu, tak bych rád přečetl dopis jednoho pana starosty, který mně psal a který to popisuje velmi přesně.

Dobrý den, pane poslanče, dovoluji si vám popsat některá dosud neprezentovaná negativa projednávaného zákona o elektronické evidenci tržeb. Naše obec je - a nejen naše, i naše obec třeba - každoročním pořadatelem pouti. Na této pouti prodává více jak sto stánkařů své zboží. Nedokážu si představit, že bychom dokázali pro ně všechny zajistit připojení na elektronickou síť a nebo že by jejich elektronická zařízení vydržela celodenní chod na baterie. Rovněž v dané lokalitě nemáme přístupnou žádnou wi-fi a dost pochybuji, že by mobilní operátoři zvládali tolik on-line připojení v daném místě a čase. To nemluvím o tom, že na pouti rádi vidíme prodejce lidových řemesel. Velice se obávám, že tito po zavedení elektronické evidence tržeb zcela z poutí a takovýchto společenských akcí zmizí. Jedná se většinou o důchodce, kteří si výrobou proutěných košíků, dřevěných hrábí, kosí, vařeček a jiného zboží přivydělávají k důchodu. Stejně tak i ženy, které například vyšívají. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP