(18.50 hodin)
(pokračuje Benda)

O elektronických cigaretách už tady byla velká řeč. Už tady předváděl pan ministr Kalousek. Mně to připadá, že snaha regulovat elektronické cigarety je jenom takový buď bílý psík ministerstva - víme, že to tam dáme, a pak to vypustíme, aby se aspoň něco smělo -, nebo je to takové: no my vás kuřáky nemáme rádi, tak vám zakážeme úplně všechno. Ale žádný jiný smysl a význam to nemá. Nikdo neví, jestli je to škodlivé, nebo neškodlivé. Sice se to povolilo k provozování, ale pro jistotu, co kdyby to bylo škodlivé, tak to zakážeme v restauracích. Z tohohle titulu po zprávách Světové zdravotnické organizace bychom měli zakázat červené maso a klobásy z něj vycházející, které jsou podle jejich tvrzení stejně škodlivé jako cigarety.

Dále, abych se držel zatím jenom § 2. Dojdu-li k písmenu j) myslím si, že už bylo tady také zmiňováno. Ale představa toho, že prohlásím cokoliv, co má dvě stěny a jakoukoliv střechu, prohlásím za místnost, tak pak jenom říkám, že když budete mít vepředu garnýž nebo plachtový strop nad rovnou střechou, pak v místnosti nejste. Když tam náhodou bude roh, pak v místnosti jste a zřejmě se tam kouřit nesmí. Nemluvě o stanech a dalších věcech. To jsou takové krásné nápady, které zřejmě mají zabránit tomu, aby lidé začali stavět stany a chodili kouřit do stanů. Ale jejich faktické výsledky budou nesmírně rozporuplné rozhodování, protože co když tedy ten bude v rohu nebo nebude.

Přejdeme k § 3 odst. 2 písmeno f). Mě by opravdu zajímalo, pane ministře, co jsou prodejny s převažujícím sortimentem zboží určeného pro osoby mladší 18 let. (Ministr Němeček od stolku zpravodajů se smíchem: Hračkářství.) No hračkářství, tomu rozumím. Ale jsou to prodejny potravin? To zboží je tam nepochybně určené pro osoby mladší 18 let. Že je určené taky pro starší osoby, to už tam neřešíte. Ale já nevím, co tahle definice je, neznám ji z žádného jiného předpisu, pokud je mi známo. A je opravdu tak nesrozumitelná. Prodejny mobilních telefonů - nejvíce používají mobilní telefony mladí, tak jsou to prostředí převažující sortiment zboží určeného pro osoby mladší 18 let? Prodejny časopisů? Já nevím přesně, co se tím myslí. Pochopil bych, kdybyste napsali, že se to nesmí prodávat v hračkářství. Ale zboží určené pro osoby mladší 18 let je opravdu tak neuvěřitelně široký výčet. To zřejmě je asi většina cukrovinek. Protože my starší už bychom cukrovinky jíst neměli, protože z toho tloustneme. Ti mladší z toho ještě tolik netloustnou. Ale možná že to jsou i jiné obchody. Fakt by mě zajímalo, co se tím přesně myslí.

Pokračujme dál. Výrobky napodobující tabákové výrobky a kuřácké pomůcky je opět debata, která myslím, že už byla vedena mnohokrát. Připadá mi naprosto úsměvné, proč by nesměla být čokoládová fajfka rozbalovací, jako bývalo za našich mladých let. Ale jestli si ministerstvo myslí, že čokoládová fajfka někoho navede k tomu, aby začal kouřit, tak možná je dobrý důvod to zakazovat.

K § 6 odst. 7. Máme nějaká obecná pravidla, co se smí dělat s údaji podle zákona na ochranu osobních údajů, co se smí dělat s údaji, které sbírám o svých zákaznících. Náhle v případě tabákových výrobků, kuřáckých pomůcek, bylinných výrobků určených ke kouření - to už taky nevím, co je - dochází k tomu, že jsou to pravidla nějaká úplně jiná. Někdy se předávat smí, tady řekneme: Je to tak citlivý údaj, jestli si někdo koupil cigaretu, že ho opravdu nesmím předat nikdy nikomu za žádných okolností. No, překvapuje mě to, že zrovna na údaje o kuřácích jsme zrovna v tomhle bodě tak neuvěřitelně citliví.

Pojďme dále. Dostáváme se k § 8. Na mezinárodních letištích, ve veřejných budovách povolujete zřídit kuřácké místnosti. Asi proto, že je to tak zvykem, že i na mezinárodních letištích jsou vždycky kuřácké místnosti. Ve veřejných budovách někdy bývají, někdy nebývají. Zvláštním způsobem ale v ostatních veřejných budovách ve smyslu kina, divadla, výstavní a koncertní síně, sportovní haly, vnitřní prostory pro dobu pořádání kulturní a taneční akce náhle tu možnost zřídit kuřárnu nepovolujete. Já se ptám, proč to tak je. Na letišti to být může, ale v kině už nemůžu mít ani tu oddělenou kóji. To samé děláte ve všech prostorách stravovacích služeb. Já jsem vysvětloval, proč si myslím, že to je obecně špatně, ale ve většině mezinárodních hotelů, které jsem kdy v životě viděl, máte alespoň možnost dovnitř té hotelové haly dát prosklenou kukaň, kde ti škodliví a zločinní kuřáci sedí a všichni na ně můžou koukat a ukazovat si: To jsou ti, kterým závidíme, že mají ještě nějakou svoji libůstku. Ale tady v našem případě, v případě stravovacích služeb, toto nedovolujete. Přemýšlím, proč tomu tak je, proč alespoň tu možnost vytvořit zvláštní oddělený kuřácký prostor, když už chcete zakazovat, který je odvětráván a je bez obsluhy, nepřipouštíte.

O elektronických cigaretách už jsem částečně mluvil, ale protože si jsem téměř jist, že je pan ministr zdravotnictví na závěr vypustí, tak je nebudu rozebírat detailně, protože si myslím, že jsou opravdu jenom způsobem, který má vést k tomu, abychom se soustředili na elektronické cigarety a nebavili se o tom podstatném.

Přecházím k hlavě III. Omezení dostupnosti alkoholických nápojů. O té se zatím téměř vůbec nemluvilo a já na ní chci ukázat další absurdity návrhu zákona.

Už když se podíváme na odstavec 1 § 11, zakazuje se prodávat alkoholické nápoje mimo prodejnu, která je potravinářským podnikem, provozovnu stravovacích služeb, ubytovací zařízení, stánek s občerstvením, stánek atd., veřejný dopravní prostředek dálkové, železniční, letecké, vodní a dálkové autobusové přepravy. Jsem opravdu zvědav, jak dopadnou moravští vinaři se svými sklípky. To by mě zajímalo. Pokud to nejsou vysloveně prodejny, ale je to jenom jeho sklep, ze kterého vám natočí víno, tak se obávám, že v takovém okamžiku je podle § 11 odst. 1 zákaz takového prodeje, pokud to není stálá prodejna potravinářským podnikem nebo ubytovací zařízení nebo něco dalšího. Nejsem si jist, jestli vám, pane ministře, moravští vinaři, za takový striktní zákaz poděkují.

A pak úplně nejkouzelnější je odst. 4 § 11. "Zakazuje se prodávat nebo podávat alkoholické nápoje nebo umožnit jejich prodej či podání osobě mladší 18 let." No, je to roztomilé. Já si myslím, že v případě prodeje máte pravdu, v případě podání samozřejmě rozumný rodič své děti učí pít alkohol od nějakého rozumného věku a nevím, jestli to musí být zrovna 18 let. Ale věřme tomu, že domů nám ještě nepolezete a že bude obtížné toto prokázat.

Co mi ovšem připadá ještě zajímavější, je "osobě zjevně ovlivněné alkoholem nebo jinou návykovou látkou". Tak kdybych ještě řekl, že jí to nesmíte v hospodě prodat, tak ještě pochopím. Ale představa toho, že vládní návrh zakazuje podat, to znamená, když mám doma večírek, tak budu takhle pořád koukat po té společnosti a říkat: No, ty už jsi zjevně ovlivněn, to znamená, že tobě už nesmím ani podat! A budeme se takhle pomalinku škrtat v té společnosti. Rozumíte těm absurditám, co ten návrh zákona se pokouší říct, co se snaží regulovat? Snaží se regulovat společenský život jakoby v dobrých úmyslech, ale... S mnoha z vás už jsem v nějaké restauraci seděl. Mnohokrát tak, že by jim nebylo podáno, mě by nebylo podáno. Jsem zvědav, kdo by z toho byl v tu chvíli vinen. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP