(15.30 hodin)
(pokračuje Krákora)
Též zarážející je tradičně vysoká míra tolerance české společnosti ke konzumaci alkoholu mladými lidmi. Je rovněž jedním z významných faktorů, což se projevuje mimo jiné ve statistických údajích, které poukazují na nebezpečné podávání alkoholu z rukou dospělých, a to nejčastěji na rodinných oslavách, svatbách, pivních slavnostech, vinobraní, kde alkohol nabízejí dětem samotní rodiče nebo příbuzní.
Dovolte, abych podotkl, je tady i souvislost mezi současným užíváním tabáku a konzumací alkoholu. Takže nachází se asi podle výzkumu Státního zdravotního ústavu - rizikoví konzumenti kouření je asi 74 % a těmi, kdo pijí škodlivě, 86 %. Zase je tam vzrůstající trend.
Třetí definice problémů jsou drogy, resp. nelegální drogy. Tam budu trošku stručnější. Podle výroční zprávy České republiky z roku 2013, kterou publikovalo Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, je rozsah užívání drog obecné populace České republiky dlouhodobě stabilní. I když v roce 2013 došlo k mírnému nárůstu. Nejčastější užitou nelegální drogou jsou konopné látky, druhé místo extáze. Na dalších místech byly zkušenosti s užitím halucinogenních hub, pervitinu, amfetaminu, kokainu, LSD.
V roce 2013 mírně vzrostl počet problémových uživatelů drog. Střední hodnota dosáhla asi 44,9 tis. osob. Na nárůstu se podílejí především uživatelé opiátů, pervitinu, injekčních drog, těch je asi 42 tisíc. V roce 2013 bylo v ambulantních psychiatrických zdravotnických zařízeních evidováno celkem 14 063 ambulantních pacientů s poruchami způsobenými užíváním nealkoholových drog bez tabáku, z toho bylo 8 970 mužů a 5 093 žen. Více než dvě třetiny pacientů byly ve věkové kategorii 20 až 39 let, to znamená ta nejproduktivnější kategorie. Počet osob ve věku 15 až 19 let dosáhl čísla 762 a dětí do 15 let 30. V roce 2013 dochází k mírnému navýšení počtu hospitalizací pro poruchy způsobené užíváním návykových látek, a to na 15 604.
Nicméně z nelegálních drog jsou i nadále nejčastější zkušenosti s užíváním konopných látek, kterou uvedlo celkem 42 % studentů. Česká republika se tím umístila v rámci evropského srovnání opět na prvním místě. Takže vidíte, že situace je vážná. Jak v alkoholu, v kouření mladistvých i v některých typech drog jsme na prvním místě, což je nelichotivé.
Chtěl bych říci, že Česká republika je jedinou zemí Evropské unie, kde je možno provozovat čistě kuřáckou restauraci. Mám tady další údaj, že 78 % Čechů si přeje zákaz kouření v restauracích, což je poměrně dost. A třetí bod, celkem 30 % z těch, kteří začali kouřit před 18. rokem věku, uvedlo, že kdyby platil zákaz kouření v těchto prostorách, v kouřením by vůbec nezačali.
Takže to je definice problémů. Pak samozřejmě druhým obšírnějším bodem, já se budu snažit být trošku stručnější, je, co je cílem toho návrhu zákona, jaké má návrh zákona dopady.
Cílem zákona, jak říká návrh, je ochrana zdraví před škodlivými účinky. Zkrátím to: hlavním obecným cílem navrhované právní úpravy je tedy ochrana veřejného zdraví, zejména pokud jde o děti a mladistvé. Je tam snížení dopadu škod způsobených návykovými látkami v rovině sociální, bezpečnostní a hospodářské. Jde o posílení ochrany před účinky nepřímého tabákového kouře a rozšiřování nekuřáckého prostředí, omezení dostupnosti tabákových a souvisejících výrobků, zavedení nových povinností pro provozovny stravovacích služeb vedoucích k omezení dostupnosti alkoholu a zajištění dodržování zákazu prodeje nebo podání alkoholu dětem a mládeži. Pak je tam též samozřejmě organizace, koordinace a provádění národní protidrogové politiky. Zkvalitnění právní úpravy v případě problematiky záchytných stanic, ale tam se ten problém trošku přesouvá do zákona o specifických službách. Zlepšení vymahatelnosti zákona, a zejména v souvislosti se zákazem prodeje alkoholu a tabákových výrobků osobám mladším 18 let. Je tam návrh samozřejmě o rozšíření dalších kontrolních orgánů.
Často se mluví o dopadech, že to bude mít negativní vliv na státní rozpočet. Není to pravda. Jsou tady údaje z roku 2007. Celospolečenské náklady užívání návykových látek, tzn. těch všech tří, alkoholu, tabáku a drog, činily 56,2 mld. korun. Z toho náklady na užívání tabáku byly asi více než poloviční, 33,1 mld. korun. U alkoholu 16,4 mld. korun a nelegálních návykových látek 6,7 mld. korun.
Cílem zákona je tedy snížení spotřeby těchto výrobků, jež může vést v dlouhodobém horizontu k potenciálnímu zlepšení zdravotního stavu obyvatel a zároveň ke snížení společenských nákladů. Je odhadováno při dopadu na státní rozpočet, že pětiprocentní snížení spotřeby tabákových výrobků, to ten zákon také a Státní zdravotní ústav odhaduje, že dojde ke snížení počtu kuřáků, alkoholiků a narkomanů o 5, maximálně 10 %, by znamenal výpadek příjmu státního rozpočtu kolem 2,1 mld. korun. To je kvalifikovaný odhad. Ale snížení roční spotřeby tabákových výrobků o 5 % by znamenalo ekonomický přínos komplexu opatření v oblasti kontroly tabáku, jenž by představoval úsporu 5,5 mld. korun. Takže vidíte, že se těžko dá říci, že by to mělo nějaký finanční přínos. Může to mít negativní dopady na podnikatelské subjekty, samozřejmě, kde to může vést ke ztrátě zisků v průmyslové sféře, ale na druhou stranu lze předpokládat nárůst zisků v jiných průmyslových odvětvích. Dopady na územní samosprávné celky samozřejmě mohou být, protože se tam mluví o legislativní úpravě záchytné služby a to může přinést vyšší zátěž rozpočtu územních správních celků.
Sociální dopady negativní to nemá a dopady na životní prostředí v podstatě jsou minimální. Pouze v uzavřených prostorech můžou být daleko větší.
Takže já jsem jinak si ten zákon prostudoval docela podrobně a líbí se mi stratifikace zákona. Myslím si, že ministerstvo to zpracovalo velice pečlivě. A vždycky řeší třeba omezení kouření v provozovnách stravovacích služeb, omezení kouření na veřejných místech, prodej tabákových výrobků a vždy těchto oblastí je řešeno v tom zákoně 12 a každá oblast má vždycky, nebudu to tady vyjmenovávat, protože to bychom tady byli zase ještě o půl hodiny déle, ale má vždycky variantu nulovou, pak druhou a třetí variantu a variantu čtvrtou, to je vždycky úplný zákaz něčeho, úplný zákaz prodeje, úplný zákaz kouření. A varianta nulová je stávající stav. Čtvrtá varianta je vždycky úplný zákaz a ta druhá, třetí varianta vždycky u té problematiky jsou, je to takové kompromisní řešení s mírnými ústupky.
Já bych si dovolil ještě na závěr říci, že samozřejmě novelizace zákona č. 379/2000 Sb. není jenom nějaký výmysl vlády nebo sociální demokracie, je to též součást plnění koaliční smlouvy v oblasti prevence vládního programu. Návrh zohledňuje i některé úpravy z května 2014 na jednání Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky. ***