(15.40 hodin)
(pokračuje Bendl)

Obec tam chce dělat mateřskou školu se svým jedenáctimilionovým rozpočtem, což je téměř heroický výkon. Vy jste jim nepřidali na RUD. Dobře, možná že to prodáte, protože jim slibujete, že budete za dva nebo za tři měsíce s nimi jednat, a pak přijde pan ministr Babiš a bude říkat: Já vám dávám ty peníze, já jsem o tom rozhodl. A podobně. Ale už teď fakticky tomu bráníte, aby obce mohly mateřské školy budovat. Bráníte a nevrťte hlavou, paní ministryně. Já vám to můžu dokázat černé na bílém. Ale je vidět, že jste se o to moc nezajímala.

Co se stane, když někdo to dítě do předškolní výchovy nebo povinné předškolní docházky nevezme, to je otázka. Myslím, že jsme tak trochu jako na norské cestě, protože my budeme přece trvat na tom, že rodina je povinna poslat dítě do předškolní docházky, a když to neučiní, jak je potrestáme? Sebereme jim to dítě? Takhle by to možná udělali v Norsku, protože tam sociální pracovníci budou trvat na tom, že dítě má právo na vzdělání, a rodiče nerodiče, basta jim je sebereme, anebo budeme říkat, že rodič je pro nás důležitý a že spíš je otázka, jak ta rodina funguje, jak funguje navenek, jestli naplňuje všechny předpoklady k tomu, aby dítě rostlo ve zdravé rodině se všemi předpoklady, které vedou k tomu, že se to dítě na škole uchytí a podobně. A třeba to už bude rodina, kde děti vychovali i bez nějaké povinné předškolní docházky. To bych prosil, paní ministryně, abyste... A doufám, že Poslanecká sněmovna neodmítne můj návrh, který zcela určitě předložím, aby tento materiál projednal i výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, protože tam patří.

A to jsem tady neřekl korunu o financích. Ale to předpokládám, že máte úplně zmáknuté, že zkrátka těm obcím, když to na ně navalíte, že jim ty peníze dáte, ale komplet včetně vybavení, včetně dostavby nových mateřských škol a včetně toho, co s nimi bude, s těmi mateřskými školami, až na to nebudou děti, protože i tuhle tu otázku na ně valíte zcela bezpečně, tak je potřeba, abyste si toho byli vědomi.

Střední školy. Předešlu, že ač to nebývá mým zvykem, souhlasím s těmi, kteří říkají, že bude-li matematika jenom na některých školách, znamená to hendikep pro ty školy, kde ta matematika bude, protože se ji nikomu nechce studovat. Ale já jsem hluboce přesvědčený, že maturant bez ohledu na to, jestli dělá tu či onu školu, tak má-li maturitu, tak má mít maturitu z matematiky. Prostě tím tenhle problém uzavřeme. Nikdo nebude hendikepován. A zároveň tím podpoříme technické obory, protože bude jasné, že každý, kdo má maturitu, má ji z matematiky. Protože dneska je praxe taková, že někdo se zeptá: Máš maturitu? Jo, mám maturitu. A už se nikdo neptá, jestli ji má z matematiky, nebo ne.

Ale ještě jedna otázka pro vás, kteří rozumíte školství daleko tisíckrát víc než já. Jak je to s tou školní inspekcí? Někteří z vás tady říkali, že tady máme nekvalitní školství a jak to bylo všechno skvělé za komunistů a že teď to všechno stojí za houby, že máme nekvalitní školy. Jiní zase říkají, že ten systém je potřeba vylepšit, že zase není tak úplně špatný. Já jsem vždycky vnímal, možná laicky, školní inspekci jako orgán státu, který dohlíží na kvalitu výuky jednotlivců, ale samozřejmě i na výuku školy jako takové. V případě, že platí názor, že máme střední školy dobré a kvalitní, pak asi nefunguje Česká školní inspekce. To je jedna možnost. Druhá - pokud máme nekvalitní, resp. pokud je máme nekvalitní, tak nefunguje, nebo máme školy kvalitní, pak vlastně Česká školní inspekce funguje skvěle. Anebo třetí varianta, že názory České školní inspekce nejsou v podstatě respektovány, a že když udělá nějaké doporučení směrem k orgánu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, tak se nakonec nic nestane.

Proč to říkám? Protože neznám případ kromě UJAK, ke kterému se speciálně vyjádřím potom, kdy by byla střední škola zrušena opravdu proto, že byla nekvalitní, že by tam vlítla Česká školní inspekce a řekla: Katastrofa, výsledky neskutečně špatné. Když tady říká řada z vás odborníků, že to je špatné a že by se střední škola zavřela, možná je to otázka pro kompetence České školní inspekce, o její posílení tak, aby měli větší pravomoci v tomto tlaku na střední školství, aby ze škol, pokud mají maturitní vzdělání, lidé odcházeli opravdu dobře připraveni na budoucnost.

A k UJAK - nemůžu, protože paní ministryně tady tomu utekla i na interpelacích. A je to k tomuto tématu, protože je o kvalitě škol i tento školský zákon. Paní ministryně nebyla na interpelacích. Studenti nemůžou za to, že jsou ve škole, která akreditaci měla, byli tam přijati, studovali, a najednou přijde akreditační komise, podotýkám, s doporučením Ministerstvu školství - s doporučením Ministerstvu školství (opakuje s důrazem) - a Ministerstvo školství, potažmo paní ministryně řeknou: Jasně, uříznout a hned! A vůbec nedomyslí, co s těmi sedmi sty lidmi, které stát donutil dodělat si vzdělání, protože to jsou učitelé, kteří si museli povinně dodělat vzdělání, pokud chtěli dělat práci, kterou dělají, a vůbec stát nedomyslel, co s nimi bude dál. Podle mě bylo obrovskou chybou a je ukázka toho, že prostě úplně všechno se nalajnovat nedá. Stačilo jenom podle mě použít zdravý selský rozum na to, že ti lidé mají dostudovat. Holt další ročník se neotevře. Mají dostudovat pod nějakou odbornou garancí ostatních pedagogických škol a ta škola by se zavřela v okamžiku, kdy by studenti dostudovali. V okamžiku, kdy jste jim vzali akreditaci, tak jste udělali ze studentů nestudenty, čímž je teď budete nutit dělat přijímačky. Nevím, možná budete říkat: Ono se to nějak udělá, nebojte se, nějak to zjemníme - čímž půjdete trošku proti tomu, že říkáte, že chcete zvednout kvalitu vysokého školství a školství obecně. Nebo je postavíte do situace pro ně strašně složité, že třeba ještě přitvrdíte a řeknete jim: Končíte. Nebo pár z vás se možná chytí a i ty přijímačky udělá a vy ostatní radši běžte dělat něco jiného, protože už nebudete mít dostatečnou kvalifikaci. A to jenom proto, že jste neuváženě akreditaci té vysoké škole vzali, aniž byste je nechali dostudovat.

Kdybyste to udělali, jako se to udělalo v Plzni, kde to bylo komplikované jako žebřík, prostě nebylo to vůbec jednoduché, ale ta situace se zvládla na rozdíl od situace, kterou vy jste nezvládla, paní ministryně. Doufám, že to tak nedopadne i s novým školským zákonem, byť z té první diskuse mám spíš pocit, že vůbec nevíte a neumíte načíst dopady tohoto návrhu zákona, co tím v praxi vlastně způsobíte. A zdůrazňuji, že jsem tady nemluvil vůbec o ekonomice, o které si máme promluvit na výborech.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Než budeme pokračovat, přečtu omluvenky, které dorazily. Dnes od 16 hodin do konce jednacího dne se omlouvá z důvodu naléhavých pracovních povinností v resortu Ministerstva vnitra pan ministr Chovanec. Dále se dnes mezi 12. a 16. hodinou z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Ladislav Okleštěk. A dále se dnes od 18 hodin z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Antonín.

Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jitka Chalánková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, budu hovořit obdobně jako již mé dvě kolegyně za stranu TOP 09. Vyjádřím se krátce k povinnému předškolnímu vzdělávání.

Slyšeli jsme, že 90 procent dětí již v současné době navštěvuje toto předškolní vzdělávání, to znamená, hovoříme pouze o tom zavést tuto povinnost kvůli zbývajícím 10 procentům dětí. Věřím v to, že paní ministryně má dobré úmysly a určitě chce pomoci dětem zejména ze sociálně vyloučených lokalit nebo v lokalitách, které jsou takto postiženy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP