(11.40 hodin)
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, pane předsedo. Já bych se vyjádřil možná nejdřív k tomu politickému kontextu. Já tedy jako ministr financí nedělám politické rozhodnutí, já dělám rozhodnutí pro lidi, proto jsem šel do politiky. (Smích v pravé části sálu.) Nevím, proč se smějete. Pokud vím, tak tady vzniklo nějaké uskupení TOP 09 a Starostové, byla tam nějaká dohoda, myslím, že všichni víme, o čem to je. Pokud bych se choval politicky, a dneska vidím preference ČSSD a hnutí ANO před krajskými volbami, tak logicky bych asi nesouhlasil, že jsme dali 4,5 mld. na opravu silnic pro hejtmany, kdybych byl politický. Nebo bych taky nesouhlasil s RUD pro kraje, protože podle stávajících preferencí asi největší soupeři v krajských volbách budou ČSSD a hnutí, nevím, jestli preference, které čteme v novinách, jsou správné, ale zatím to tak vypadá. Takže já to nevnímám politicky. Já to vnímám tak, že silnice, co jsme nechali opravit, jsou pro všechny, i pro obce.
Já žiju taky v malé obci - 2,5 tisíc obyvatel. Rozumím tomu a chci podpořit obce. Největší ironie toho je, že jsem tady neslyšel, že byste mluvili o daních. Já jsem tady v prvním pololetí slyšel křičení, že nevybíráme daně. Kde jsou daně? My jsme v rámci koaličních jednání přišli o 15 mld. DPH a daně z příjmu fyzických osob. A dneska ráno máme vybráno o 3 mld. DPH více než minulý rok a to jde do obcí. My chceme řešit obce, chceme to řešit komplexně, protože tam nastaly některé okolnosti, které pro obce jsou nevýhodné. Jsou to hlavně motivační prvky. Tam je 30 % daně z příjmů fyzických osob, hlavně OSVČ. My konstatujeme, že vlastně vzrostlo procento lidí, kteří si podávají přiznání, uplatňují slevy na hypotéky a další obce, a obce přicházejí o ty peníze. Chceme to řešit komplexně a my to i řešíme. Já podporuji obce. Chci podpořit všechny. Proto se 11. listopadu 2015 uskuteční jednání pracovní skupiny k RUD na Ministerstvu financí. Pozváni jsou zástupci Svazu sdružení místních samospráv, Svazu měst a obcí, poslanci, senátoři. Budeme tam projednávat návrhy na možnou změnu RUD.
A tady se nabízí i příležitost k debatě, že obce potřebují další prostředky a na jaký účel. Ano, určitě ano. Ale největší paradox je v tom, že vy tady mluvíte o 2 mld. Ano - 2 mld. nejsou moc peněz. Ale vy děláte všechno pro to, aby obce nedostaly peníze. A víte proč? Protože kdybyste hlasovali dneska ve třetím čtení pro elektronickou evidenci tržeb, tak byste hlasovali pro 2,5 mld. korun pro obce, protože ony dostávají DPH. A elektronická evidence tržeb je na DPH, takže vy děláte proti obcím všechno a tady vykládáte, že chcete peníze pro obce. Tak hlasujte pro EET a tam jsou peníze pro obce, pro všechny! A jedno zdržení, měsíc zdržení, máme to přesně propočtené, je 414 mil. korun do rozpočtu - zdržení EET, když to nestihneme. Protože když začneme 1. 8. s restauracemi a 1. 11. s hotely, tak to máme přepočteno, že o tyto peníze přijdeme, a vy je zdržujete. Když chcete peníze pro obce, a já taky chci, hlasujte pro EET. Tam jsou ty peníze. To jsou podle našich propočtů, a to jenom začínáme, jasné peníze a je to 100 mil. měsíčně pro obce - DPH a EET. Takže máte možnost ukázat, že peníze obcím dáme. A já to chci určitě a taky to chci řešit komplexně.
A znovu opakuji, není to politikum. My jsme nedělali žádné dohody a logicky bych měl být proti RUD, když tam sedí socialističtí hejtmani. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu vicepremiérovi a ministru financí Andreji Babišovi. Nyní s přednostním právem pan předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. Připraví se pan premiér. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. K EET se pravděpodobně dostaneme ještě několikrát, na podzim, na jaře, v létě, příští rok na podzim. (Veselost v sále.) Já jenom zareaguji velmi stručně, že tady ještě pravděpodobně mnohokrát padne základní nepravda, že to je nástroj k lepšímu výběru daní a že to je nástroj k narovnání podnikatelského prostředí. Nic z toho není pravda. Tato balkánská supernovinka nepřinese vyšší výběry daní, jako nepřinesla na Balkáně, a tak jak je nastavena, povede k pokřivení podnikatelského prostředí, protože nějaký instrument na někoho uplatněn bude a na někoho uplatněn nebude, což samozřejmě odporuje zásadám rovného prostředí a rovné regulace pro všechny. Nicméně jak znovu říkám, k tomu se mnohokrát dostaneme.
Pokud pan ministr hovořil o výhodách, mluvil pravděpodobně o výhodách dodavatelů systému, se kterými je už dávno dohodnut. Také tam nebude dělat výběrové řízení. Pravděpodobně hovořil o výhodách pro několik oligarchů, mezi které patří. Ale pro Českou republiku, pro obce, pro veřejné rozpočty to bude znamenat jenom ztrátu a rozhodně ne žádné výhody.
Nyní k tomu, že několikrát opakoval, že nerozhoduje politicky a že rozhodnutí ministra financí není politické. Pane premiére, prosím, buďte tak laskav, zkuste vysvětlit svému prvnímu místopředsedovi vlády, že rozhodnutí ministra, pokud je to rozhodnutí, kdy předkládá něco Poslanecké sněmovně, je vždycky politické, protože ministr je politik. Pokuste se mu vysvětlit rozdíl mezi rozhodováním z úzkých stranických zájmů, které měl pravděpodobně ve své argumentaci na mysli, a rozhodnutím politickým. To není jedno a to samé. Zkuste mu tedy vysvětlit, jaké je rozhodnutí z úzkých stranických zájmů a rozhodnutí politické, když už v tom budete, zkuste mu vysvětlit jako právník, jaký je rozdíl mezi podáním vysvětlení a výslechem. A když už v tom budete, zkuste mu také vysvětlit, jaký je rozdíl mezi investicemi a transfery obyvatelstvu, ať nám tady neříká, že 40 tisíc pro rodinu jsou investice. Zkuste prosím, pane premiére, udělat pro svého pana prvního místopředsedu vlády nějakou pojmovou výuku, protože když tady vedeme diskusi a on používá naprosto nevhodné pojmy pro věci, které znamenají něco úplně jiného, tak si potom nemůžeme rozumět.
A nyní k tomu, co jste říkal vy, pane premiére. Já chápu, že to, co jste říkal, může váš ministr financí říkat s čistým svědomím, protože o tom nic neví. Ale vy jste přece jenom dlouho pracoval v rámci rozpočtových pravidel, v rámci rozpočtového určení daní, a když jste říkal, že neděláte nic jiného než vracíte krajům to, co my jsme jim sebrali, tak dobře víte, že říkáte jenom půlku pravdy, a to ještě velmi zkresleně. My jsme krajům nesebrali žádné absolutní peníze. My jsme tam upravili koeficient v souvislosti se zvýšením DPH a zvýšení DPH bylo určeno výlučně na penzijní reformu. Na nic jiného. Protože náklady na penzijní reformu a na penzijní účty nese výlučně státní rozpočet, nikoliv rozpočty krajů či obcí, tak se upravil koeficient tak, aby v absolutních číslech obce ani kraje o nic nepřišly, ale aby nedostaly ani nic navíc, protože vyšší příjem z navýšení DPH měl být určen výlučně pro účely penzijní reformy. Je logické, a koeficient se upravil jak pro obce, tak pro kraje, protože ani obce ani kraje nenesou žádné náklady na výplatu penzí, je tedy logické, že teď, když se dopouštíte té chyby a rušíte druhý pilíř bez jakékoliv náhrady, je celkem logické, že ten koeficient upravíte zpátky. ***