(15.10 hodin)
(pokračuje Vilímec)

Návrh, který jsme předložili, předpokládá, rok 2016, že v případě obcí a v případě jejich podílu na DPH se nic měnit nebude, takže tento návrh neohrozí projednávání státního rozpočtu, ale předpokládá od 1. ledna 2017, že se změní stávající procento z 20,83 na 21,83 a od 1. ledna 2018 by pak došlo ke sjednocení na 23,58 procenta. Pan ministr financí tady není, ale to nevadí. On byl přítomen na Svazu měst a obcí, kdy se debatovalo o těchto věcech, slyšel argumenty starostů, slyšel důvody, proč je potřeba k této změně přistoupit.

Ministerstvo financí k našemu návrhu, který jsme již podali na rozpočtovém výboru, mělo dvě připomínky. První připomínka spočívá v tom, že se v minulých letech zhruba dvakrát měnilo rozpočtové určení daní obcím s nějakým plusovým znaménkem. Druhá připomínka je taková zvláštní připomínka. Na rozdíl od krajů, které se potýkají s horším hospodařením, obce hospodaří lépe, hospodaří dobře, proto je namístě jim nic nepřidávat. První připomínka, byť na první pohled vypadá logicky, neobstojí. Druhá připomínka je hodně úsměvná.

První připomínka spojená s tím, že se měnily dvakrát určité ukazatele rozpočtového určení daní v roce 2008 a 2013, neobstojí v tom smyslu, že jak v roce 2008, tak v roce 2013 měly změny víceméně narovnat určité neodůvodněné rozdíly v jednotlivých velikostních kategoriích obcí. Starostové dobře vědí, že například v roce 2013 bylo cílem narovnat velmi špatnou pozici obcí mezi 1 500 a 10 000 obyvatel, určitě si dobře vzpomenou na grafický průběh rozpočtového určení daní, kde byla jakási sedlina obcí do 10 000 obyvatel. To se z části povedlo. Ale musím poznamenat, že města větší než dvacet třicet tisíc obyvatel na této změně nijak neprofitovala, a dokonce některá krajská města, například České Budějovice nebo Zlín, Pardubice, naopak na tom ztratila. Takže se nedá říci, že by tyto změny vedly k nějakému plošnému navýšení rozpočtového určení daní. Proto první argument považuju také za neakceptovatelný.

Druhý argument je úsměvný. Myslím, že podmiňovat změny rozpočtového určení daní tím, že obce budou hůře hospodařit, proto je potřeba jim jaksi přidat na rozpočtovém určení daní, je úsměvné. Víte, já nebudu dlouho mluvit, protože jsem si vědom, že je podrobná rozprava. Ale když si vzpomeneme před 15 lety, tak podíl obcí na DPH byl 20,59 procenta. Po 15 letech, kdy došlo k obrovským změnám v povinnostech obcí, které nebyly doprovázeny odpovídajícím přesunem finančních prostředků, je podíl 20,83 procenta. To znamená o 24 setin procenta vyšší.

Návrh je také odůvodněn tím, že na rozdíl od krajů v novém plánovacím období je pro potřeby obecních infrastruktur určeno pouze minimum prostředků. Víte dobře, že z evropských peněz nebude možné financovat například rekonstrukce místních komunikací. Ano, jde o postupné navýšení rozpočtového určení obcí proti autonomnímu vývoji celkově o 10 miliard korun, ale je to rozvrženo na určitá léta. Pro rok 2017 je to zhruba 3,5 miliardy a teprve od roku 2018 je to těch 10 miliard korun. Myslím, že starostové si zaslouží zvláště v tomto období, aby věděli na jeho konci, s jakými finančními prostředky mají počítat, a i tento návrh k tomuto směřuje. Je to návrh, který je koncepční, který není nepřátelský vůči Ministerstvu financí, ale který jasně říká, že to, co případně nastane u krajů, musí nastat i u obcí.

Víte, rozpočtové určení daní, a já jsem jaksi pamětníkem, vždycky platí zásada, že kdo se neozve, nemůže také počítat s žádným navýšením finančních prostředků. Je třeba si uvědomit, že nejde o prostředky, které by plynuly mimo sektor vládních institucí, naopak přispějí k vytvoření investičních zdrojů, které budou jinak v obecních rozpočtech chybět. Samozřejmě Ministerstvo financí a současná vláda může takový návrh odmítnout. Může se to pravděpodobně stát. Pak ale říká všem starostům zhruba 6 250 obcí, že je obce tolik nezajímají, že mají dostatek peněz, že je jejich chybou, že se snaží dobře hospodařit v rámci stávajícího rozpočtového určení daní a dokážou zodpovědně nakládat a vyjít se svými rozpočtovými prostředky. Jinak nelze dosavadní argumenty Ministerstva financí v zásadě interpretovat.

Vážené kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že tento návrh se netýká roku 2016, že zatěžuje postupně oblast jakoby veřejných financí, protože samozřejmě podíl na sdílených daních se neplatí ze státního rozpočtu, ale oblast veřejných financí jako takových, tak bych požádal ctěné kolegyně a kolegy, zvláště ty, kteří mají zkušenosti z komunální politiky, aby tento návrh velmi důkladně prostudovali a pokud možno jej podpořili ve třetím čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Jenom upozorňuji, že jsme v podrobné rozpravě. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Adamce a potom pana poslance Beznosky. Prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedo. Dámy a pánové, dobrý den. Budu opravdu stručný, vzal jsem si schválně připomínku, protože jsme ve druhém čtení.

Chtěl bych apelovat na všechny bývalé kolegy starosty, stávající kolegy starosty, aby náš pozměňovací návrh podpořili, protože se domnívám, že rozpočtové určení daní je jedno, stejně jako jedna spotřební daň. Mimochodem ta kritika tady na cupování jednotlivých segmentů už tady zazněla. A myslím si, že je velmi špatné přidávat v rámci rozpočtového určení daní pouze jednomu segmentu.

Představa, že obce jsou bohaté, jak jsem zaregistroval právě z jednání Svazu měst a obcí, je zcela mylná a můžu vám říct, že obce samozřejmě většinově hospodaří tím stylem, že je to vlastně krizové řízení managementu obce i toho rozpočtu, protože když se podíváte na zadluženost obcí, tak to není jen o tom, že by si braly úvěry, ale je to o tom, že musí udržet takovou hladinu na běžné výdaje, aby nepřesáhly ty běžné příjmy, což je právě podíl z rozpočtového určení daní.

Myslím si, že nelze dělat změnu rozpočtového určení daní jako politický krok před volbami, protože všichni víme, že příští rok budou krajské volby a že samozřejmě ten, kdo podpoří zvýšení rozpočtového určení daní speciálně pro tento segment veřejné správy, bude mít rozhodně lepší pozici možná ve volebním klání v příštím roce.

Přimlouvám se stejně jako u jiných segmentů, jak jsem říkal, třeba u spotřebních daní, abychom tento návrh vždy řešili jako celek. Ale jinak co tady říkal pan kolega ohledně změn, myslím si, že to bylo v rámci toho čísla, a vzpomínám si, jakou diskusi tenkrát vzbudil jenom přesun ze čtyř největších měst a že důsledky řekl bych komunikace mezi námi jako samosprávou se výrazně zhoršily.

Prosím o podporu tohoto návrhu a myslím si, že je rozumné to udělat najednou i v těch postupných krocích. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Kolega Beznoska.

 

Poslanec Adolf Beznoska: Děkuji za slovo, pane předsedající. Předřečníci řekli již téměř všechno. Jenom připomínám, že všichni přemýšlíme o rozpočtovém určení daní. Pan kolega Vilímec tady hovořil o letech 2008 a 2013. Já přidám ještě podstatnou změnu, která se udála až k 1. 1. 2000. Takže v určitých periodách se k té debatě vracíme a je dobře, že jsme se k ní vrátili tentokrát. Náš návrh je opravdu velmi střízlivý, nemá žádné extrémní nároky na budoucí státní rozpočty, nehledě k tomu, že Ministerstvo financí se na kroky může připravit, protože první procentní nárůst bude platit až od roku 2017 a definitivní nárůst proběhne až v letech 2018. Mám na mysli 23,58 procenta.

Obce jsou opravdu základním stavebním kamenem, ony nejlépe vědí, jak používat veřejné prostředky. Proto bych byl velmi rád, abyste náš návrh podpořili. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, další do podrobné rozpravy, to znamená s pozměňovacím návrhem paní... Pokud nemáte pozměňovací návrh, paní kolegyně, tak s faktickou. (K poslankyni Kovářové.) Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP