(11.40 hodin)
(pokračuje Okamura)
My jsme se přece dohodli na ministerstvu, na ministerstvu, které má vládní koalice, a znova říkám, tady je ta odborná debata, což by tedy měla být i jiná ta odborná debata i k jiným zákonům. Nicméně tak se právě na tom pracuje teď na tom ministerstvu. To jsou jenom pootevřená dvířka, aby tady byl další prostor. A teď se pracuje na tom, aby se to přesně rozpracovalo, přesně podle modelů nejvyspělejších západoevropských zemí. Takže je to ta cesta, kterou začali Slováci. Tam to funguje. Nějakým způsobem myslím, tuším, že tam mají dvě velké cestovní kanceláře, nebo jednu.
Potom z tohoto pohledu je důležité samozřejmě, aby zanikl monopol pojišťoven v tomto podnikání, protože tady bych chtěl upozornit, že jsme pouze jednou ze tří zemí Evropské unie, která má jenom jednu formu zajištění cestovních kanceláří. Abychom měli přehled, které jsou ty zbylé dvě, tak je to Rumunsko a Bulharsko. Takže bych byl nerad, aby nás tady někdo vrhal zpátky na východ mezi Rumunsko a Bulharsko, které jsou spolu s Českou republikou jediné tři země v Evropské unii, které mají - vlastně monopol mají pojišťovny na pojišťování cestovních kanceláří. Já nechci být jako v Rumunsku a Bulharsku vyspělostí. To říkám předem a můžete mě obviňovat, jak chcete. Já chci být jako v západní Evropě. A ve všech západoevropských zemích i zemích střední Evropy je více forem zajištění ukotveno v zákoně než jedno. Znovu opakuji, jednu formu zajištění, to znamená monopol pojišťoven, mají pouze tři země Evropské unie. Je to Rumunsko, Bulharsko a Česká republika. Tak to snad ne. Pojďme se posunovat opravdu na západ.
A znova říkám: podporuji návrh koaliční, podporuji návrh této vlády.
Potom bych rád řekl, že novela zavádí též zvýšenou informovanost z pohledu klientů, protože často jsme se přeci setkávali s tím, i vy jako klienti nás, cestovních kanceláří, že když jste kupovali zájezdy u cestovních agentur, tak jste se nedozvěděli, jaká cestovní kancelář reálně ten zájezd pořádá. Tady v této novele je taky tato důležitá informace, že se klienti co nejdříve dozví na internetu, která cestovní kancelář reálně ten zájezd realizuje, protože cestovní agentura je jenom prodejce. Takže pozor. A my bychom byli rádi, kdybychom to umožnili klientům. Už se začínají prodávat first minuty, zájezdy na první chvíli teď v listopadu, prosinci. Takže teď jsme skutečně před rozhodnutím a prodává se skutečně v České republice dva miliony zájezdů ročně, jestli tedy na následující sezonu, a teď je ten čas, protože jestli to odložíme, tak už ten čas nebude samozřejmě, už ten čas není, takže jestli dvěma milionům spotřebitelům umožníme ochranu spotřebitele a dobrou informovanost v souladu s platnými právními předpisy. To jsem chtěl zdůraznit.
Takže jestli se to tady nějakým způsobem v podstatě nad nějakými, omlouvám se, že mluvím tak dlouho, ale ty argumenty tady padly, tak jsem chtěl reagovat. Proto jsem se přihlásil až po Janě Fischerové, abych mohl když tak reagovat na to, co tady bude řečeno.
A úplně závěrem. V podstatě pojišťovny jediné, co nám řekly, je, ne že nebudou pojišťovat, ale zjišťují u nás, zdali budou cestovní kanceláře eventuálně ochotny nadále skládat třeba smluvní spoluúčast ve stejné výši jako dosud. Ano, to není problém přeci. To vůbec není problém. A je úplně jedno, jestli je to v zákoně, nebo ne, protože je to smluvní vztah.
Jinak znova říkám, že pozměňovací návrh, který tady předložila paní kolegyně Jana Fischerová, je v přímém rozporu s nálezem Ústavního soudu a i s návrhem nové směrnice o zájezdech, kde je jasně zakotvena skutečnost, že spotřebitel musí dostat všechny vložené prostředky v případě úpadku.
A když tady už strašíme tím, že některé pojišťovny nebudou pojišťovat cestovní kanceláře, no tak nebudou pojišťovat ty nesolidní, respektive ty, které mají špatné hospodaření. Tak to je pochopitelné. Ale to teda potom musíme rozebrat důvody toho, proč některé cestovní kanceláře nebudou pojištěny. Vy jste to tady zpaušalizovali, že pojišťovny... A vždyť to je normální, že pojišťovna nějaké kanceláře nepojistí. Vždyť pojišťovny, když je někdo těžce nemocný a chce cestovní pojištění, nebo má nějaké opravdu důvodné podezření, že bude v zahraniční nějaká pojistná událost, tak toho klienta taky nepojistí. Přeci pojišťovny nemají povinnost pojišťovat.
Ano, i dnes se stává na základě stávajícího zákona, že pojišťovny cestovní kancelář nepojistí. Bude to i do budoucna. Protože pojišťovny vyhodnotí na základě platných zákonů, že ekonomika té cestovní kanceláře je špatná a je to tak rizikové, že ji nepojistí. Ale to přece není argument. To je přeci zcela v pořádku a opět to směřuje k té ochraně spotřebitele.
Znova bych chtěl zdůraznit, že vznikají nové cestovní kanceláře a jsou pojišťovány. Stávají se našimi novými členy. A samozřejmě některé pojišťovány nejsou, protože holt když pojišťovna si není jista tím, že to ekonomicky ten subjekt utáhne, tak ji nepojistí. Ale na tom nevidím vůbec nic špatného. To je přeci normální běh. A výsledkem je ochrana spotřebitele.
Děkuji a znova říkám, že ode mě určitě nemůžete čekat, že bych tady jen tak podporoval vládní koalici, ale tady musím samozřejmě říct, že tento návrh zákona je dobrý, je správný. A zcela podporuji návrh vládní koalice. A myslím, že by bylo dobré, aby to prošlo i vzhledem k tomu načasování, kdy už začínáme prodeje zájezdů, tak aby už klienti měli tu opravdu stoprocentní ochranu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Eviduji faktickou poznámku paní poslankyně Fischerové. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jana Fischerová: Opětovně děkuji za slovo. Já budu na rozdíl - prostřednictvím tady paní předsedající dívajíc se na Tomia Okamuru, řeknu mu jenom krátce: Bylo toho hodně, bylo toho dost. Jenom řeknu jednu z věcí, budu reagovat. Ochrana spotřebitele. Jak tedy nastane v případě, že nyní jsou cestovní kanceláře pojištěny, mají své katalogy plánovány hodně dlouho dopředu a dojde k tomu, že spadne ještě po projití Senátem tento zákon na ně, nově na ně dolehne, a pojišťovny tu cestovní kancelář dál už nepojistí. A podle zákona může prodávat cestovní kancelář zájezdy jenom ta, která je pojištěna. Jak se bude toto řešit? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní s faktickou pan poslanec Urban. Prosím, máte slovo.
Poslanec Milan Urban: Děkuji. Celkem pečlivě to poslouchám, přestože to není problematika, kterou bych se dlouhodobě zabýval. Na mě to dělá jenom jeden dojem, že ani jedné té asociaci, které se tady hádají tak trochu přes mikrofony, opravdu, ale opravdu nejde o toho spotřebitele, o toho zákazníka, ale o nějaké mocenské posílení v rámci tohoto zákona. Chtěl bych vás poprosit, nechte si to někde do kuloárů nebo na nějaká setkání asociací a pojďme to rozhodnout hlasováním.
A když už tedy mám slovo, tak já bych určitě nepodporoval názory ani jedné asociace, ale podporoval bych ten vládní návrh. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A prosím k mikrofonu pana poslance Bendla s řádnou přihláškou. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Jenom nejdřív na margo svého předřečníka. Vládní návrh je dílem jedné (se smíchem) z incomingových agentur vozících do České republiky cizince, kterých se zvyšování pojistného nebude dotýkat. Čekal jsem, že pan kolega Okamura tady řekne, že je tady v konfliktu zájmů, ale jeho se vlastně to zvyšování pojistného netýká, takže vlastně jakoby v konfliktu zájmů není.
Myslím si, že vládní návrh ve spolupráci s Tomio Okamurou slouží k tomu, abychom ještě těsně předtím, než Evropská unie stanoví jednotná pravidla pro všechny cestovní kanceláře, zkomplikovali život cestovnímu ruchu - takhle to čtu já - a vyčistili jsme prostě, co jenom trošku půjde, aby ti, co na trhu zůstanou, měli víc prostoru.
Mrzí mě, že se něco takového děje pod pláštíkem toho, že jde o vládní návrh, protože z debaty a z toho, co tady říkal pan poslanec Tomio Okamura, jsem pochopil, že opravdu když tady říká: My jsme na tom ministerstvu na tom pracovali atd. Jak to, že mi to nikdo neřekl? Když my jsme... To jsou oficiální materiály, které byly, prostřednictvím pana předsedajícího říkám panu poslanci Urbanovi, oficiálně projednávány v kuloárech na jednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Tam jsme se všemi diskutovali - jak se zástupci pojišťoven, tak se zástupci asociací. A nic nebylo tajné. Všechno bylo otevřené a každý mohl být součástí té debaty. A padala tam řada argumentů, které potvrzují to, co tady zaznělo od mých předřečníků, nebudu je tady všechny jmenovat - že v podstatě těmi organizačními opatřeními, tlakem na zvyšování pojištění zhoršujeme konkurenceschopnost cestovních kanceláří se sídlem v České republice, zvyšujeme tak atraktivitu fungování cestovních kanceláří v zahraničí. ***