(17.10 hodin)
(pokračuje Šlechtová)
Tady opravdu jenom opakuji, já jsem to zmínila i v dubnu, zmiňovala jsem to již několikrát, MMR nečiní a já nedovolím, aby se činily kroky, aniž bychom je měli něčím podloženy. Kraje nám zaslaly analýzy, kolik lidí potřebují na jaký operační program regionální v jednotlivých NUTS, v jednotlivých krajích.
Ráda bych také zmínila, že není možné, a to nemohu nikdy akceptovat, aby z naší novely, námi předkládané, vypadlo to, respektive, aby se tam doplnil termín, kdy úřady regionálních rad, regionální rady v podstatě skončí. S tím nemohu souhlasit a ráda bych seznámila Poslaneckou sněmovnu, která o tom bude hlasovat, s tím, že dosud, a jsme tady v polovině roku 2015, nejsou ukončeny dva programy z programového období 2004 až 2006. Já se domnívám, že toto je naprosto relevantní důvod, aby žádný termín tam nebyl uveden. Protože ty ROP, resp. jejich ukončování, audity pojedou minimálně dalších pět sedm let.
Tak co tady zde padlo dále? Co se týká zaměstnanců ÚRR. My nemůžeme po právní stránce převzít zaměstnance, to už jsem zde zmiňovala, kvůli delimitaci, kvůli právní chybě, resp. Centrum pro regionální rozvoj, nejsou uchyceni v rámci služebního zákona. Čili my i touto novelou se snažíme uchytit a podchytit to, že kvalifikace zaměstnanců ÚRR bude přijatelná pro to, abychom my je mohli nabrat do Centra pro regionální rozvoj na základě výběrového řízení, které bude probíhat podle služebního zákona.
Co se týče poznámky, kterou zde sdělil pan poslanec Bendl, tak já bych za ni chtěla poděkovat prostřednictvím pana předsedajícího panu poslanci, že zmínil, že tento zákon je klíčový. Je velice klíčový. Je klíčový pro regionální rozvoj, a nejen pro čerpání evropských prostředků, kam to vše sklouzlo. Nicméně ten zákon neřeší jenom čerpání evropských fondů, ten řeší i spoustu dalších věcí.
Chtěla bych zde také zmínit, co zde padalo jak od pana poslance Zahradníka, tak od pana poslance Bendla, že máme zpoždění. Ano, ale já nevím, jestli se znovu budeme vrhat do důvodů, proč vlastně máme zpoždění a podobně. Není pravda, že mnoho členských států má již vyhlášené výzvy a čerpají. Není to pravda. Je spousta států, které dosud nevyhlásily žádné výzvy. Jsem schopna vám dát příklady, ale nerada bych shodila ty členské státy na záznam Poslanecké sněmovny, takže vám je ráda řeknu v soukromí. Nicméně tady je nutné sdělit, že jsme dohnali spoustu členských států tím, že jsme ty výzvy již vyhlásili. Jak jsem řekla, teď za 46 mld. 5 tisíc žádostí registrovaných v monitorovacím systému.
Co se týká dalšího dotazu na vybavenost obcí v oblasti infrastruktury, tak bych to velmi ráda udělala, kdyby asi veřejná správa nebyla tak decentralizovaná, jako je, neexistoval zákon o krajích a zákon o obcích. Takže já to beru jako váš námět, podnět, budu se tím zabývat. Nicméně samozřejmě toto musím učinit ve spolupráci i s kraji i Svazem měst a obcí, protože jako MMR samozřejmě kompetence, protože existují další dva zákony, máme dost omezené.
Na vaši poslední otázku ohledně podpory místních komunikací. Chtěla bych říci, že jsem neřekla, že v rámci IROP budou podporovány místní komunikace. Já jsem řekla, že místní komunikace budu sanovat ze státního rozpočtu ze strany Ministerstva pro místní rozvoj. Obce do 3 tisíc obyvatel. Na to chci vyhlásit program. Sice pan poslanec, jestli k němu můžu hovořit prostřednictvím pana předsedajícího, kroutí hlavou, nicméně já si myslím, že Poslanecká sněmovna by toto mohla uvítat, protože Evropa prostě nebude financovat již místní komunikace obcí do 3 tisíc obyvatel. Takže já jsem si to vzala za svůj vlastní úkol a již teď mám domluveno s Ministerstvem financí, že vyhlásím program ze strany Ministerstva pro místní rozvoj právě na podporu místních komunikací pro obce do 3 tisíc obyvatel. Zároveň bych chtěla zmínit, že také není úplně pravda, že například silnice nebudou financovány z operáků. Budou. Například dvojky, trojky budou součástí IROP. Stejně jako další věci.
Nicméně z mé strany, chtěla bych poděkovat za všechny náměty. Vzhledem k tomu, že budou další faktické poznámky, tak se na ně těším. Nicméně bych chtěla říct, že všechny náměty, co jste zde zmínili, si budeme brát k tělu. Já se zaměřím na analýzu, kterou bychom případně mohli zpracovat ve spolupráci s ostatními podle ostatních zákonů o krajích a o obcích. A co se týká těch dalších věcí, tak si myslím, že jsem pokryla naprosto vše.
Doufám, že Poslanecká sněmovna postoupí tento zákon tak, jak je připraven, do třetího čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní ministryně. Odpověděla jste skutečně myslím na všechny dotazy, nebo na značnou část, která byla položena. Ne všichni ministři tak činí, což kvituji. Také chci říct, že podrobná rozprava už byla ukončena, tudíž není prostor pro faktické poznámky, pouze pro přednostní práva. A s prvním přednostním právem se hlásí pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Chtěl bych požádat paní ministryni, aby přišla ještě jednou k mikrofonu a otevřela rozpravu. Protože to, co předvedla, prostě není fér. Byly tady dotazy, ona v rádoby odpovědi říkala, já jsem tomu úplně nerozuměla, potřebovala bych to dovysvětlit, ale vybere si okamžik, kdy ten poslanec už nemůže reagovat. Samozřejmě má na to právo.
Pominu tu ich formu. Já budu sanovat místní komunikace! No já nevím, maximálně to budou peníze ze státního rozpočtu a ne paní ministryně Šlechtové. Já, já, já, to jsem slyšel asi tisíckrát v tom vašem projevu nebo v těch vašich odpovědích.
A pokud říkáte na otázku, jak budou financovány místní komunikace, a odpověď zní: Není pravda, že z operáku cesty nebudou financovány, budou financovány dvojky a trojky - tak to nemá cenu. Dvojky a trojky nejsou místní komunikace. Takže vy odpovídáte úplně na něco jiného, než se pan poslanec Bendl ptal. No tak si to přečtěte, ten stenozáznam. Není pravda, že z operáku nebudou financovány cesty, budou dvojky a trojky. S tím já souhlasím. Dotaz zněl, jak budou financovány místní komunikace. A to nejsou dvojky a trojky. To se na mě nezlobte. To je úplně něco jiného. Mluvila jste, že vy - vy teda - budete sanovat místní komunikace v obcích do 3 tisíc obyvatel. A co v obcích nad 3 tisíce obyvatel?
Teď říkáte, jak je to klíčové, jak je to třeba projednat a přijmout. A jestli si vzpomenete - kdy ten zákon přišel do Poslanecké sněmovny, paní ministryně? Dneska máme 8. července 2015. A ten klíčový zákon, který je tak klíčový, který tak nutně potřebujeme, sem přišel kdy? V září 2014. Takže ve třetím čtení, pokud ho dneska postoupíme -- a proč ne? - tak budeme hlasovat v září 2015. Dvanáct měsíců poté, co přišel do Poslanecké sněmovny. A jestli ministr vlády tvrdí, že nějaký zákon je klíčový, přitom ho bez toho, že by ho opozice zdržovala o jednu jedinou vteřinu, projednává v Poslanecké sněmovně 12 měsíců, tak to samo svědčí o tom, jak klíčové to pro tuto vládu je.
A teď vás opravdu žádám, abyste přišla k mikrofonu a umožnila mým kolegům, aby mohli reagovat na vaše vystoupení. Pokud tak neučiníte, tak to budu považovat za projev slabosti. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. V tento moment se nikdo o slovo nehlásí. V tom případě vám děkuji, jak paní ministryni, tak panu zpravodaji a končím druhé čtení tohoto návrhu.
Přistoupíme k dalšímu bodu, který jsme zařadili na jednání, a tím je
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých
podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního
ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 276/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Já vás žádám, paní ministryně, abyste se ujala slova.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, ráda bych zde opětovně za MMR představila novelu vládního návrhu zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, zákon č. 159/1999 Sb.
Ambicí předkládané novely je řešení pouze nejaktuálnějších diskutovaných ustanovení platného zákona a zároveň nastavit vyvážený systém práv a povinností cestovních kanceláří, pojišťoven a státu a zároveň zajistit ochranu spotřebitele v souladu s cíli směrnice Evropské unie. Ráda bych zde zmínila, že touto novelou nám jde, Ministerstvu pro místní rozvoj a celému státu, o stoprocentní ochranu našich spotřebitelů. Zásadnější revize zákona, či vznik zcela nového zákona je předpokládán až v souvislosti s transpozicí nové evropské směrnice o souborných cestovních službách a cestách s asistovanou přípravou. Předpoklad transpozice je do konce roku 2017. ***