(21.30 hodin)

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové... Když kolega Blažek přestane mluvit na pana ministra, tak moje poznámka směřovala k panu ministrovi... Když kolega Blažek přestane mluvit na pana ministra... (Směje se.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Kolego Blažku, prosím, přestaňte mluvit na pana ministra. Děkuji.

 

Poslanec Marek Benda: Jenom prosbu. Zvažovalo se - všechno, co je v důvodové zprávě, všechno, co zaznělo z úst pana ministra ohledně přípravy trestného činu krácení daně, se týká pouze karuselu. Já se ptám: Zvažovala se jiná varianta, jak tohle stíhat, a ne vytvořit situaci, kdy opravdu to riziko zneužití tohoto institutu je enormní? Není jenom v rukou soudů samozřejmě, je v rukou na začátku aktivních policistů, nad nimi nějakých aktivních státních zástupců. A není pravda, že do roku 2009 nesloužilo v mnoha případech k vyřizování si účtů, mnohdy i podnikatelských, skrzevá spřátelené policisty a státní zástupce. Že mnohdy neskončilo odsouzením, protože soudy uznaly, že to je blbost, to je pravda, ale že mnohdy způsobilo jedné ze stran sporu obrovské problémy, to jsme přece všichni, kdo jsme sledovali tuto zemi a sledovali vývoj trestního práva v ní, viděli, a proto jsme tu přípravu vypouštěli.

Takže říct kvůli karuselům vrátím institut, který jsme patnáct let věděli, že je sporný, problematický a zneužívaný, mně připadá jako chyba.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Bendovi. Nyní s přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Když proti dohodám jednáme po 21. hodině, tak my, kteří jsme mysleli, že skončíme, jsme plni energie a můžeme se do té debaty zapojit. Já tomu fakt nerozumím, protože dohoda byla jiná. Ale budiž.

Pane ministře, mohl byste zkusit vymyslet jiný příklad využití toho paragrafu než ty karusely? Na karusely má přece pan ministr financí mobily na ty ostatní ministry financí a řeší to. A já s tím souhlasím v tom, že u vybraných komodit, tam, kde ty karusely skutečně jsou, je revers charge dobré řešení. Ale to je úplně jiné řešení než to dát do obecného paragrafu, který se netýká jenom karuselů, ale všeho možného. To znamená v okamžiku, kdy např. finanční úřad zjistí nějaké pochybení, budou podávat pracovníci finančního úřadu trestní oznámení? A to nemusí být úmyslné pochybení. Prostě něco se udělá špatně. Kdo žil v reálném životě... a nemusí to být ani velké částky. To, že se chceme dostat na kobylku těm, kteří opravdu obírají rozpočet o velké peníze, a to nejsou živnostníci a vaše registrační pokladny řešení, to určitě máme společný cíl. Ale takhle určitě ne.

Zkuste dát jiný příklad, kterým byste nás přesvědčil, že to může mít nějakou logiku. Na ty karusely určitě je lepší revers charge. Jestli se to povede prosadit, to já nevím, protože jsou tradiční evropské země, které to prostě blokují. Není pravda, že pan ministr financí Andrej Babiš je první ministr financí, kteří se to snaží prosadit na evropské úrovni. Byli i jeho předchůdci, kteří se o to snažili. A možná překvapivě nepřekvapivě v čele těch odpůrců byla dlouhodobě Francie. To by nějaké řešení bylo, ale to nemáme v rukou my jako český parlament, protože díky tomu, že tohle je unijní pravomoc, tak tohle nejsme schopni sami zavést.

Zkuste nám dát jiný příklad, protože na revers charge to fungovat nebude, to co vy říkáte. Naopak hrozí to, o čem mluvil můj kolega Marek Benda - zneužívání podávání trestních oznámení v rámci konkurenčního boje. A co vám pomůže, když vám po letech soud řekne, že jste se toho nedopustil, když ztratíte obchodní partnery, ztratíte důvěru? Kdo bude chtít obchodovat s firmou, která bude podezřelá z trestného činu přípravy trestného činu krácení daní? Co té firmě bude platné, že za dva roky soudce řekl, může říct: to byl šikanózní návrh, nic se nestalo. Kdo vrátí ekonomickou důvěru obchodním partnerům takhle obviněné firmy? Já si myslím, že nikdo.

Pokud by to měl být jediný důvod, ty karusely, tak si myslím, že je to úplně zbytečné. Možná nám uvedete nějaký jiný, smysluplnější případ, který by nám umožnil o tom přemýšlet, proč to zavést. Ale myslím si, že ta zkušenost, ta negativní zkušenost by měla být varující, než to znova zavádět, protože opravdu se obávám smršti trestních oznámení. Jak agilních úředníků všech finančních úřadů, tak všech, kteří to chtějí používat v rámci konkurenčního boje.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Nyní s přednostním právem pan ministr. Prosím, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. V prvé řadě si myslím, že poněkud malujete čerta na zeď, protože když tady přece hovoříte o nějakých šikanózních trestních oznámeních, no tak šikanózní trestní oznámení můžu podat v zásadě na libovolný trestný čin. No tak když tam dneska není příprava, tak ho podám na pokus. Nebo ho podám na něco úplně jiného. V tomhle směru se nic nezmění.

Ale pokud jde zpět o tu přípravu, jednak si myslím, že revers charge je trošku běh na delší trať, je to nástroj účinnější, ale jak správně sám říkáte, nemáme to tak úplně ve svých rukou, takže pojďme se soustředit na to, co ve svých rukou máme a co není tak složité, i když to třeba vyřeší jenom kus toho problému.

A pokud jde o jiné příklady než karusely, tak si dovolím ocitovat z důvodové zprávy k tomu návrhu. Policie ČR dále opakovaně signalizuje, že se od nabytí účinnosti trestního zákoníku potýká i s problémem závažného krácení spotřební daně. V těchto případech se podaří odhalit nelegální výrobny např. tabákových výrobků dříve, než dojde k jejich další distribuci. Policie odhalením těchto výroben přeruší sice takovou činnost, ale pachatelé vzhledem k současné právní úpravě zůstanou bez postihu. Nemůže dojít ani k zajištění strojního vybavení. Nedochází pouze k tomuto krácení, ale i ke krácení spotřební daně z minerálních olejů. Nadále se objevují případy, kdy dochází k dovozu látek, které jsou svým složením motorovou naftou, ale podle kódu celní nomenklatury jsou určeny k jiným účelům. A zase to nejde odstíhat. Atd. atd. Těch příkladů je tam víc. Další tam uvedené nejsou. Nejsou tam uvedené příklady, kdy někdo nabízí obchodování s falešnými fakturami, to je taky oblíbený sport. Prostě těch druhů krácení je celá řada a velice často tam ta příprava - prostě platí v trestním právu, že u závažných trestných činů se trestá již příprava. A já jsem přesvědčen, že krácení daně prostě patří mezi závažné trestné činy. A kriminologické poznatky nám to ukazují, je to doopravdy oblast organizovaného zločinu.

Ale možná, je půl desáté, myslím si, že tohle je debata, která patří na výbor. Koneckonců, můžeme se tam bavit o tom, jestli nějakým způsobem ten návrh ještě neupravit, tak aby se třeba netýkal všech případů krácení daně, abychom nějakým způsobem vyhověli námitkám, které tu jsou. Čili poprosím vás, propusťme to do druhého čtení a zbytek řešme na výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Kalousek, po něm pan poslanec Benda. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Řečnická otázka, která tu padla - proč by to mělo být nebezpečné. Proč je to tak nebezpečné? Protože to je v případě daňové legislativy a praktického výkonu strašně gumové. Jestli jsem chystal někoho zavraždit, tak se lze pravděpodobně prokázat, zda se skutek stal, nebo nestal. Příprava daňového podvodu je natolik gumová, že pevně věřím tomu, že lze stíhat v podstatě jakékoli takové přiznání, minimálně rok až dva, než se mi podaří vyvrátit a přesvědčit příslušné instituce, že jsem fakt podvádět nechtěl. Je to tak strašně gumové, a protože to každý, kdo podniká, tak k tomu musí přistoupit, zatímco ne úplně každý se chystá někoho zavraždit, je to tak strašně gumové, že to může vést k plošné kriminalizaci podnikání v tomto státě. Prostě prosím vás, zvažte to, nedělejte to, bude to kontraproduktivní.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. S další faktickou poznámkou pan poslanec Stanjura. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP