(21.20 hodin)
(pokračuje Benda)

Takže tohle je čistý hysterický křik několika tzv. protikorupčních aktivistů, kteří prohlašují, že na základě vypuštění tohohle paragrafu, který dvacet let předtím neměl snad jediné fungování, že na základě toho se nějakým způsobem zvětšila korupce, a bohužel někteří, kteří to nedostatečně studují, naskakují na takovéhle podivné změny. Ale i tohle je věc, se kterou bych se asi dokázal smířit, protože podle mě povede jenom ke spoustě zbytečných hádek a obvinění, slovo proti slovu a nikdo si tím nebude jist a zjistí se, že ten institut je naprosto nevyužívaný a nefunkční, jako byl nevyužívaný a nefunkční od roku 1989 do roku 2010 nebo 2009, kdy byl zrušen.

Co je ovšem bohužel nejpodstatnější a nejzásadnější, je zavedení trestnosti trestného činu přípravy krácení daně. To pokládám za neuvěřitelně nebezpečný instrument, a jestli je to řešení, které přináší pan ministr, aby vyřešil to, co slíbil předseda jeho politického hnutí, ty tzv. karusely, tak jste měli vymyslet nějaký jiný způsob, kterým se vyřeší opravdu karusely, kterým se vyřeší problém zřetězení firem mnohdy s mezinárodní účastí, měli jste z toho udělat nějaký typ organizované skupiny a říct, že toto je trestné, ale ne jít cestou vrátit se k trestnosti přípravy trestného činu krácení daně. To je tak nebezpečný a zneužitelný a gumový paragraf, že opravdu jakákoliv daňová optimalizace, jakákoliv konzultace s daňovým poradcem v případě větších konglomerátů, samozřejmě se to nebude týkat lidí, kteří platí pět tisíc na daních, ale jakákoliv větší konzultace může znamenat nebezpečí trestního stíhání, může znamenat, protože je to zvlášť závažný trestný čin, nasazení všech možných operativních prostředků a všeho dalšího, co známe. Pokládám opravdu tuto cestu zamezení karuselových obchodů za tu nejhorší možnou, kterou vláda mohla vymyslet, a velmi prosil, abyste podpořili návrh na vrácení k dopracování. Pokud neprojde, budeme se to pokoušet přepsat na ústavněprávním výboru, protože v téhle podobě je to podle mého názoru velmi nebezpečné pro tuto zemi a její podnikatele.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Bendovi. Nejprve pan ministr s přednostním právem, pak následuje pan předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové. Prosím, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, já musím přece jenom reagovat. Trestná činnost v oblasti krácení daně je dnes skutečně nejpopulárnějším druhem trestné činnosti v organizovaných zločineckých skupinách v rámci celé Evropy. Skupiny, které se dříve zabývaly výrobou drog, se teď místo toho zabývají krácením daní, protože zjistily, že to je poměrně čistá práce, při které se dá získat poměrně hodně peněz. Proto si myslím, že je absurdní, abychom my k tomu přicházeli jakousi optikou toho, že se tu hovoří o lidech, kteří si snad zašli za daňovým poradcem, aby jim optimalizoval daňovém přiznání. O tom to přece proboha není! Je to skutečně o sofistikovaných opatřeních nebo schématech, kdy se účelově zakládají společnosti, které mají průměrnou životnost několik dnů. Když se podíváte do naší důvodové zprávy, tak to tam uvidíte rozebrané na konkrétních případech, kdy třeba v jednom konkrétním případě šlo o několik stovek milionů korun, tak ty společnosti měly průměrnou životnost osm dnů, které se toho účastnily, a kdy tedy celkové škody pro hospodářství jsou skutečně v desítkách miliard korun. A já tady tvrdím a zdůrazňuji, že pokud nebudeme mít trestnost přípravy těchto trestných činů, tak nejsme reálně schopni to stíhat, nejsme reálně schopni to stíhat. Nejsme reálně schopni proti tomu zakročovat s dostatečnou účinností, protože prostě za těch osm dnů, kdy se to, co se předtím dlouhou dobu připravuje, reálně děje, už se to zachytit nedá a všechna ta čísla to potvrzují.

Takže já jsem skutečně přesvědčen o nutnosti této změny. A zároveň chci zdůraznit jednu věc. My jsme tady do roku 2009 trestnost přípravy měli a žádné děsné věci se neděly. Nemáme, pokud je mi známo, vězení plná podnikatelů, kteří si chtěli optimalizovat svoje daně. Nevidím žádný důvod, proč by se to mělo změnit, pokud si to znovu zavedeme. Jenom prostě paradoxně jsme si to ze zákona vypustili přesně ve chvíli, kdy vlna karuselových obchodů začínala. Věřím, že to bylo náhodou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Dalším řádně přihlášeným je pan předseda Kalousek. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Já skutečně nechci dlouho zdržovat. Myslím, že na tohle téma budeme mluvit dlouho. Ale vlna karuselových podvodů nebyla spuštěna v roce 2009 nebo 2008. Karuselové podvody existují v rámci EU od té doby, co byla zavedena DPH na jednotném trhu. DPH je vynikající daň pro výkaznictví, pro statistiku, je to skutečně skvělý vynález, ale je to daň pro gentlemany. Předpokládá se, že se platí a že se nepodvádí.

Nicméně já vás velmi prosím, abyste zvážili návrat přípravy do trestního řádu. Ne náhodou jsme to v roce 2009 vypouštěli. Ono totiž to, co říkal pan ministr, zní logicky, ale ty paragrafy znějí jinak. V zásadě záleží na libovůli policisty i státního zástupce, koneckonců pak na rozhodnutí soudu, co bude posouzeno jako příprava, nebo nebude. A já se přiznám, že kdybych byl podnikatel, jako že to nemám v úmyslu, a za dnešní situace se takový instrument objevil v trestním právu, tak buď odejdu danit do jiné země, anebo odejdu do šedé ekonomiky. Rozhodně nebudu riskovat, že jakýmkoliv daňovým přiznáním na sebe podám trestní oznámení. Já se obávám, že pokud tohle prosadíte, tak že to bude kontraproduktivní, že nevyberete více daní, což předpokládáte, ale vyberete jich mnohem méně, protože spousta lidí dostane strach, že ať udělá cokoliv v dobré víře, tak se vlastně udá, když odevzdá daňové přiznání.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi Kalouskovi. Ptám se, jestli ještě někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Ondráček. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já na tomto místě musím souhlasit s Martinem Plíškem a panem poslancem Bendou, kteří tady říkali, že to je nesystémové, to, co tady předvádíme. Opravdu je to třetí novela trestního řádu a trestního zákoníku, kterou tady projednáváme v tomto pololetí, a o některých věcech, když si přečteme důvodové zprávy, tak jsou někdy tak - jednou to je systémové, podruhé to je nesystémové. Tentokrát zavádíme přípravu trestného činu - dvěstěčtyřicítky - zkrácení daně, poplatku a jiné povinné platby, to je systémové, a vracíme se k tomu, co bylo před rokem 2010, kdy přišel v účinnost nový trestní zákoník, ale odmítáme přípravu trestného činu v § 216, to znamená legalizace výnosů z trestné činnosti, přestože to je jedna z programových priorit vlády. Takže jednou to systémové je, jednou to systémové není. Mohli bychom hovořit o tom, jak tam jsou schované věci ohledně korupce, ale je to takové téma, které určitě tady v tomto plénu v půl desáté večer nevyřešíme, tak to přenesme na půdu ústavněprávního výboru a tam o tom pojďme určitě bouřlivě diskutovat a snad to nějakým způsobem vyřešíme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Ondráčkovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Marek Benda. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP