(18.30 hodin)
(pokračuje Zemánek)

Těmi jsou zejména provozování nelegálních sázkových her prostřednictvím sítě internet, kde příjmy z něj nebudou nadále zdaňovány, a nesoulad platné právní úpravy s právem Evropské unie, tak jak zde již bylo od pana předkladatele zmiňováno. V návrhu zákona je nutno v důsledku této nekomplexnosti spatřovat ne zcela opodstatněné znevýhodnění legálních provozovatelů loterií a jiných podobných her.

Ve svém stanovisku také považuje za ne zcela přesvědčivý rozbor dopadů navrhovaného zákona jak na podnikatelské prostředí, tak na veřejné rozpočty. Tento názor vlády vyplývá zejména ze skutečnosti, že tyto dopady jsou toliko odhadovány, a nevycházejí tudíž z analýzy aktuálního trhu s výherními hracími přístroji a jinými technickými herními zařízeními, na které navrhované zvýšení odvodové povinnosti dopadá nejcitlivěji.

Pochybnosti má vláda rovněž o deklarovaných dopadech navržené změny rozpočtového určení výnosů z předmětných odvodů ve prospěch státního rozpočtu na rozpočty obcí, ke které dochází v relativně krátkém čase po zavedení rozdělení těchto výnosů mezi státní rozpočet 20 % a rozpočty obcí 80 % od ledna 2012. Odůvodnění návrhu zákona neobsahuje dostatečnou analýzu dopadu této změny, včetně vyhodnocení stávajícího rozdělení těchto příjmů a důvodů pro jeho změnu.

Dále se vláda domnívá, že z předloženého materiálu nevyplývá, zda a jakým způsobem bude zajištěno využití zvýšených příjmů státního rozpočtu v důsledku navrhovaných změn na úhradu společenských nákladů, kde nutnost jejich vynakládání je spojena s tzv. patologickým hráčstvím, a kterými je navržené zvýšení odvodů z loterií a jiných podobných her rovněž odůvodňováno.

Nicméně je třeba konstatovat, že přes výše uvedené pochybnosti, vyslovené v předcházejících mých větách, doporučuji propustit tento tisk do druhého čtení a přikázat jej rozpočtovému výboru. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Dobré odpoledne, podvečer, paní poslankyně, páni poslanci, budeme pokračovat. Než otevřu obecnou rozpravu, ještě budu konstatovat došlou omluvu pana poslance Jiřího Štětiny od 18.30 z pracovních důvodů.

Otevírám rozpravu a mám zatím pět přihlášených. První je paní poslankyně Věra Kovářová, připraví se pan poslanec Jan Farský. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, ráda bych poblahopřála panu kolegovi Volnému prostřednictvím pana předsedajícího, že jeho návrh zákona, který podal na samém sklonku letošního března, bude již po pár měsících projednán na plénu v Poslanecké sněmovně v prvním čtení. Nerozumím tomu, že na první čtení čeká řada návrhů, které byly předloženy i o rok dříve než návrh kolegy Volného. Jde opravdu o mimořádný úspěch, gratuluji. Tady končí moje ironie, možná spíše by se dalo říci pozitivní závist, protože některé moje návrhy se na plénum zatím nedostaly.

Vysvětlení je samozřejmě jednoduché. Vousem obrostlé návrhy zákonů se projednání jen tak nedočkají prostě proto, že jsou to návrhy opoziční. Ve spojení s tím, co proti opozici chystají vládní strany, tedy zrušení práva na přestávku na poradu klubu, jde opravdu o neuvěřitelný koktejl. Myslím, že by se koaliční politici nad přístupem vůči opozici měli zamyslet, aby tento koktejl jednou nemuseli pít sami.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové. A nyní pan poslanec Jan Farský, připraví se pan poslanec Ivan Adamec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Farský: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, máme před sebou další novelu zákona o loteriích. Toto funkční období už je to třetí a bylo to velké téma předvolební, protože to bylo jedno z témat, které bylo velice chytlavé a voliči na to evidentně slyšeli. Bohužel ani tento třetí pokus, a to druhý koaliční, nebo řekněme druhý pokus z Ministerstva financí, protože si asi nemusíme namlouvat nebo nemusíme si tady říkat, že by snad tento návrh nepsalo Ministerstvo financí, tak jako byl psán návrh pana Matěje Fichtnera pod číslem 169 v systému, tak bohužel neplní nic z toho, co zaznívalo před volbami. Neplní předvolební sliby, neplní ani programové prohlášení vlády.

Vláda se zavázala speciálně k tomu, a opakuje to také ve stanovisku, které vydala k tomuto návrhu zákona, že se bude snažit o eliminaci sociálněpatologických jevů souvisejících s hráčskou závislostí, že se bude snažit o ochranu patologických hráčů. Co je výsledkem? Zvýšení výběru daní. To je další ukázka toho, jak vypadá v realitě bezradnost a neschopnost Ministerstva financí. Zákon, ten velký, o kterém se mluvilo ještě na konci loňského roku jako o zákonu, který skutečně bude revolucí a který přinese ochranu hráčů, který sníží vsazené částky, který také bude vynucovat přestávky mezi jednotlivými hrami, a tím dojde k tomu, že hráč bude mít šanci si svůj další postup promyslet, je u ledu. Místo toho v zákoně o loteriích, který byl dneska předkládán v Legislativní radě vlády a bude projednáván příští týden v dalších orgánech, až se jednou snad dostane do Sněmovny, v podstatě řeší jenom zvýšení výběru daní a lepení rozpočtu tam, kde je potřeba.

Já určitě v tuto chvíli nechci tento návrh zákona podpořit, tuto novelu zákona o loteriích. A má to jeden zásadní důvod. Protože pokud je skutečně vládní priorita postavit se hazardu, hazardní lobby, postavit se tomu, aby další hráči neupadali do závislosti na automatech, pak vláda určitě stihne skutečně kvalitní zákon schválit. Pokud je to jen další mlha, která má zastřít to, že Ministerstvo financí dosud nebylo schopno tento návrh předložit, a ten, který předkládá a o kterém jsme si mohli přečíst v minulých měsících, vůbec neplní to, co je v programovém prohlášení vlády a co bylo v předvolebních programech, pak tento zákon touto mlhou být nemá a nemá zastírat tuto neschopnost.

Proto navrhuji zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení. Děkuji za pozornost. (Potlesk vpravo.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Farskému. Nyní pan poslanec Ivan Adamec, připraví se pan poslanec Pavel Ploc. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane místopředsedo, dámy a pánové, hezký podvečer. Přiznám se, že po tom, co jsme tady naposled měli jakousi novelu té dvěstědvojky, tak mi toto připadá jako docela špatný vtip, to co jsme dostali před sebe. Dokonce bych řekl, že to je hazardování s hazardem. Hazardování s dvěstědvojkou se podle mě vůbec nevyplatí a já k tomu musím říct pár slov.

Tento návrh zákona vlastně trestá ty, kteří to dělají v souladu se zákonem, a vlastně vůbec nic neřeší. A trestá nejenom provozovatele automatů a heren, ale trestá zároveň obce. Protože představa, že když zvednu poplatky, že zároveň vyberu víc peněz, tu já v tomto případě nemám a můžu vám říct, že tehdy, když se měnily podmínky udělování licencí, kdy dřív mohli mít licence dopředu prakticky zadarmo za nějaký registrační poplatek a platili za tu licenci, až když ten automat šel vlastně do provozu, pak se to změnilo, že za každou licenci se musí zaplatit jako za ostrou, tak počet automatů samozřejmě rapidně poklesl.

Musím se vrátit k tomu, jak to vypadá na obcích, které se tímto potrestaly, protože nic se nevybere navíc, naopak toho bude méně. Tak obce samozřejmě mají dilema. Všude máme některé aktivisty, některé naivní, řekl bych, lidi s naivními představami, kteří si myslí, když udělají úplnou prohibici, že se toho zbaví. Není to pravda. Myslím si, že obce dneska, ty, kde jsou rozumní radní, rozumní zastupitelé, to vnímají tak, že vlastně ty herny - jsou tam dva důvody, proč se k nim chováme, řekl bych, docela rozumně. První je ten, když se zvednou daně, resp. když je zakážeme, tak nám utečou do šedé zóny, a tento návrh zákona víceméně zvednutím daní tomu napomáhá. A samozřejmě druhý důvod jsou peníze, které obce z automatů mají, protože víceméně financování sportu, kultury, řekl bych, že je částečně na těchto plněních závislé. Mohl bych tady říkat konkrétní čísla, ale nebudu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP