(16.20 hodin)
(pokračuje Hubáčková)
Stávající úprava zákona o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů umožňuje provozovatelům vozidel žádat o udělení výjimky ze zákazu jízdy ve dnech pracovních klidu, a to z důvodu hodného zvláštního zřetele. Je nutno přiznat, jak sami víte, že ve dnech pracovního klidu nákladní vozidla nelze na našich silnicích přehlédnout a tvoří podstatnou část provozu. Krajské úřady, které výjimky udělují, však mají omezenou možnost výjimku neudělit. Pokud provozovatel vozidla uvede důvody, které jsou obecně uznávány jako důvody hodného zřetele, je výjimka udělena. Opačný postup by byl nezákonný a ve vztahu k provozovateli diskriminační.
Návrh Ústeckého kraje na zavedení správního poplatku za povolení výjimky má zejména, jak je uvedeno v důvodové zprávě, přispět k demotivaci provozovatelů vozidel v žádostech o udělení výjimky tam, kde přepravu nákladu není nezbytně nutné realizovat ve dnech pracovního klidu, a vyvolat u nich snahu o efektivnější organizaci přepravy nákladu, to jest provozu vozidel. Neudělení výjimky není zpoplatněno. Správní poplatek navrhovaný Ústeckým krajem proto neplní regulativní funkci, jak je uváděno ve stanovisku vlády, neboť jeho úhradu si dle našeho názoru může dovolit každý provozovatel vozidla. Navíc není dle našeho názoru důvod, aby povolení výjimky ze zákazu jízdy nebylo zpoplatněno. Samotná výše navrhovaného správního poplatku odpovídá výši ostatních správních poplatků uvedených v položce 26 sazebníku správních poplatků a z hlediska vedení řízení proto i jeho nákladů. Dle našeho názoru finanční analýza, zda výše poplatku představuje skutečnou výši administrativních nákladů souvisejících s vydáním povolení, jejíž neprovedení vláda kritizuje, není proto v daném případě nezbytná.
Návrh Ústeckého kraje je návrhem, který má přispět ve svém očekávaném výsledku k omezení počtu nákladních vozidel v dopravě ve dnech pracovního klidu. Je návrhem, který vychází z možností kraje jako takového. Pokud je proto vládou namítáno, že zavedení nového správního poplatku a eventuálně nové hmotněprávní úpravy omezení jízdy některých vozidel ve dnech pracovního klidu by mělo být náležitě projednáno ve standardním legislativním procesu, pak takové kroky vlády jistě Ústecký kraj přivítá, nicméně dosud se tak nestalo. Ústecký kraj tak pokládá tento návrh za projednatelný a hlasovatelný a je při projednávání ve výborech připraven doporučit legislativně technické úpravy reagující na stanovisko vlády. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji paní poslankyni Gabriele Hubáčkové. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Josef Uhlík. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Josef Uhlík: Takže vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se krátce zmínil k předloženému návrhu. Zastupitelstvo Ústeckého kraje nám předkládá návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Předložený návrh zákona zavádí správní poplatek za povolení výjimky ze zákazu jízdy těžké nákladní dopravy o víkendech a dnech pracovního klidu. Zavádí poplatek 500 korun na dobu do šesti měsíců a 1 000 korun od šesti do dvanácti měsíců. Dosud povolení poplatku nepodléhá.
Předkladatel zdůvodňuje předloženou novelu vysokým počtem vydaných povolení. O výjimce v Ústeckém kraji za rok 2012 uvádí 234 povolení. Dále zdůvodnění zavedení správního poplatku - předkladatel chce omezit počet předkládaných žádostí o udělení výjimky, což si myslím, že nemělo by být finanční vyjádření k tomu, abychom snižovali počet těchto povolení. Dále chce zavedením poplatku získat prostředky na uhrazení administrativních výdajů.
Tady už bylo zmíněno negativní vyjádření vlády. Já se k tomuto negativnímu vyjádření vlády připojuji a v rozpravě navrhnu zamítnutí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji. Eviduji jeho návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Kučera. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové, já jenom velice krátce. Tento návrh je návrhem Ústeckého kraje a já jako poslanec Ústeckého kraje tento návrh podporuji a stejně mu vyjádří podporu i klub TOP 09. Chtěl bych jenom podotknout, že věřím, že bude možnost tento návrh projednat ve výborech na, řeknu, odborné úrovni. A myslím si, že vzhledem k tomu, že se jedná o dopravu, ta možnost bude i v hospodářském výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Kučerovi. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Josef Uhlík: Takže jak jsem zmínil, dávám návrh na zamítnutí předloženého návrhu.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Eviduji tento návrh. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Jestliže nikdo takový není, obecnou rozpravu končím.
Budeme hlasovat návrh pana poslance Uhlíka na zamítnutí předloženého návrhu zákona.
Já jsem přivolal naše kolegy z předsálí a o tomto návrhu zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí tohoto návrhu zákona, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 98. Přihlášeno je 133 poslankyň a poslanců. Pro 65, proti 35. Návrh na zamítnutí nebyl přijat.
Tak, je tady kontrola hlasování. A vidím, že se k řečnickému pultíku řítí pan poslanec Klučka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Klučka: Děkuji, pane místopředsedo. Omlouvám se, já jsem chtěl hlasovat ano, na sjetině mám ne. Zpochybňuji hlasování.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pan poslanec Klučka dává procedurální návrh. Zpochybňuje hlasování.
O návrhu pana poslance na zpochybnění hlasování zahajuji hlasování. Kdo jej pro námitku pana poslance Klučky, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 99. Přihlášeno je 136 poslankyň a poslanců. Pro 114, proti 1. Návrh byl přijat.
Je tady žádost o odhlášení. Odhlašuji tedy všechny a prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
Budeme znovu hlasovat o návrhu pana poslance Josefa Uhlíka na zamítnutí předloženého návrhu.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí předloženého návrhu, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 100. Přihlášeno je 129 poslankyň a poslanců. Pro 74, proti 33. Návrh byl přijat.
Konstatuji tedy, že jsme návrh zákona zamítli, nebudeme se tedy zabývat přikázání výborům. Děkuji paní navrhovatelce i panu zpravodaji.
Bod číslo 67, který nyní budeme projednávat, je
67.
Návrh Zastupitelstva Středočeského kraje na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně
a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 367/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že návrh je předložen podle § 90 odst. 2, tak abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 367/1.
Eviduji přednostní právo pana poslance Kalouska, předsedy poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové. Prosím, pane předsedo. ***