(10.10 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Na druhé straně ten problém je velký. Nejenom na mě, určitě i na vás se obracejí daňoví poplatníci, kteří mají právě problém s touhle kontrolou. Ne s tou samotnou kontrolou, ale že to trvá hrozně dlouho. A bránit se soudně budou jenom ti velcí, kteří mají týmy právníků. Velmi často zahraniční vlastníci. Ale ti naši, ti menší, ti se bojí Finanční správy. Protože pan ministr to popsal docela přesně, jak byrokraticky na ty malé, o dva dny pošle něco později, už je penále a už to jde. To oni zúřadovat umějí. Když jsem to řekl novému šéfovi Finanční správy, který měl podle mého názoru velmi diskutabilní prezentaci na rozpočtovém výboru, víte, co mi na to řekl? Kradou všichni, malí i velcí, tak se těch malých nezastávejte! To padlo na rozpočtovém výboru. Všichni kradou! Už chápu, proč se stal šéfem Finanční správy, protože mluvil úplně stejně, jako kdyby mluvil pan ministr. Přidali se ke mně i vládní poslanci, aby vůči těm malým, vůbec těm administrativním opatřením, aby ta Finanční správa byla trošku shovívavá. Ale to je velmi jednoduché.

Pan ministr si trošku protiřečil, protože říkal, proč je specializovaný Finanční úřad? A pak říká: My ho posílíme, protože proti nám stojí firmy, které mají dobré právníky. To byl právě ten důvod. Aby ten specializovaný Finanční úřad byl vybaven odborníky, aby stát měl stejně kvalitní lidi jako na druhé straně, kteří skutečně je mají. A proto se měl zabývat těmi velkými a těmi, kteří ty týmy právníků mají. Nicméně nebyl náš návrh, a my jsme to navrhovali nezavádět, zrušení smluvních platů. To jste si prohlasovali vy! Nebo většina z vás, já už si to přesně nepamatuji. A pak říkáme, já je nemám jak zaplatit! Ale to nejde dohromady. Buď zanechám kategorii smluvních platů a vím, že někde potřebuji kvalitní odborníky, ale musím je zaplatit a do těch tabulek se to prostě nevejde. Anebo přijmu ten levicový pohled na svět: tabulky a všichni berou stejně. No a vláda si vybrala to za b. A teď současně říkáme: máme problém, nedostaneme kvalitní lidi. No ale to se velmi těžko dělá, když ne my, ale když vy jste zrušili smluvní platy. A ukazuje se, že to není rozumné opatření. Tak se k tomu vraťme, bavme se, ve kterých oblastech, ve kterých oborech je rozumné, aby stát měl smluvní platy, kde tam potřebujeme specialisty a kde ne. Kde je to v zásadě administrativní činnost a kde vystačíme s tabulkovými platy. A není to jenom problém Finanční či Celní správy.

Pane ministře, já vím, že jste se asi jenom přeřekl. My jsme žádnou daň z nemovitostí nezvedali. Daň z nemovitostí určují obce a města a vy jste myslel daň z nabytí. A byla to jedna z těch věcí, o kterých jsem mluvil, že to jsou koaliční kompromisy, které se jednotlivým členům vládní koalice prostě líbit nemusí, ale prostě v rámci koaliční smlouvy, koaliční jednoty, podpory vlády se pro to hlasuje. My se tím netajíme. Nicméně teď jsme v opozici, teď si prosazujeme svůj program bez jakýchkoli kompromisů a navrhujeme tu daň zrušit. Když říkáte, že budete navrhovat snížení DPH, ptáte se, jestli to podpoříme - podpoříme. Podpoříme. To je jednoduchá odpověď, můžu to tady říct na mikrofon, není to velký problém. Já myslím, že problém vám budou dělat vaši koaliční partneři, aspoň z dosavadních vyjádření třeba pana premiéra, který je proti.

Ale zase: Na jedné straně říkáte: máme příliš byrokracie. A já s vámi souhlasím. Na rozdíl od vás ale nechci 20 roků dozadu hledat viníky - v roce 1993 zavedl tenhle formulář... Ale vy zavádíte dvě nové obrovské byrokratické mašinérie. Registrační pokladny a kontrolní hlášení.

Mě by zajímalo, jestli je nějaký odhad, kolik je řádků těch faktur. Protože každý bude muset hlásit každou fakturu v kontrolním hlášení. To jsou biliony dat! Co s tím ta Finanční správa bude dělat? Já už jsem o tom mluvil v jiném zákonu - dodneška není jasný formát, ve kterém se to bude předávat. Ale současně bojujeme proti byrokracii. A zavádíme obrovské, nevídané byrokratické nástroje. A ne na ty, kteří neplatí daně, jak vy říkáte, na ty, u kterých je podezření, ale na všechny. Převážná většina plátců daně jsou poctiví. Naprosto zdrcující většina. A za tím si stojím na rozdíl od nového šéfa Finanční správy, který tvrdí, že kradou všichni, malí i velcí. To si fakt nemyslím a ta zkušenost je prostě jiná.

Není důvod nepochválit vládu či Ministerstvo financí, když něco udělá dobře. Říkáte, že vracíte zpátky adresy těch, kteří se chtějí přemístit do Prahy. Já myslím, že to je dobře. Ale nemělo by to být jediné. Pokud máte pocit, že ta firma to dělá z nějakých podezřelých důvodů, a vracíte jí zpátky tu adresu, tak podle mě by měla automaticky nastoupit kontrola. Protože tím, že změním daňové místo, že místo Prahy ji pošlu zpátky do jižních Čech, na jižní Moravu, severní Moravu, ještě nic nevyřeším. Jenom zvednu matematickou pravděpodobnost, jestli přijde kontrola jednou za šest let nebo jednou za deset let. Ale pokud máte vážný důvod a říkáte je to nějaký fiktivní převod, tak kromě toho vrácení by měla nastoupit kontrola. A mělo by se potvrdit anebo vyvrátit, zda ta firma je, nebo není plátce daně a zda plní, nebo neplní své daňové povinnosti.

A nebyli jsme to my, kteří říkali jednou 200 mld. plus, jednou 150 mld. plus, jednou 100 mld. plus se vybere ročně na daních. To jste říkal vy a vaše kolegyně a kolegové. A je druhý rok vlády a nic! Radujeme se, když se dostaneme v roce 2015 na úroveň 2014. Kde jsou ty stovky miliard nebo desítky miliard? I v těch odhadovaných příjmech těch šikanózních návrhů, když se podíváte, že vláda se rozhodla, že vlastně třídním podezřelým jsou živnostníci. Na ty když se podíváme a zavedeme jim registrační pokladny a zavedeme jim kontrolní hlášení, tak bude na všechno. To budou příjmy! Všechny vychytáme, všichni budou platit. To se nám to všechno... Ale když se pak podíváte do těch materiálů, které posílá vaše ministerstvo, tak tam nejsou stovky miliard předpokládaných příjmů. Nejsou. Jsou mnohem střízlivěji odhadované a jsou to mnohem nižší částky. Takže jedna věc je PR a vystřelovat 100, 150, 200 mld., pak je jasné, že jsou přebytky. Nemusím snižovat náklady, když budu plus 200 mld., tak budu za letošní rok plus 100 mld., a ne minus 100 mld. Ale realita je jiná a poměrně složitější.

A k těm třem daním, o kterých jsem hovořil. Vy jste se tomu úplně vyhnul, možná tím, že to je opravdu široká problematika. Třeba silniční daň. Milion poplatníků, výnos necelých 5 mld. ročně. Náklady 400 mil. ročně, 600 zaměstnanců. Má to smysl? Není to jednodušší zrušit? A máte zrovna 600 volných zaměstnanců, 600 pracovních pozic a nemusíte přijímat další. A když jsme se bavili o mzdových nákladech, jestli je někdo zvedal nebo něco, tak jsou přece dvě různé věci. Jedna věc je celkový objem mzdových nákladů a pak je konkrétní plat konkrétního člověka. A pokud snižujete celkový objem nákladů a dělají to mnozí v samosprávě, že racionalizují ty úřady, snižují počet úředníků, tak klidně mohou mít celkový nižší objem mezd a přitom ti lidé, kteří tam zůstanou, mohou mít vyšší náklady. Je to naopak motivační pro ty dobré, aby viděli, že ten, který rozhoduje o mzdě, si umí vážit toho, kdo má nadprůměrný výkon, a umí ho nadprůměrně ocenit. Místo toho vláda prý pod tlakem Bruselu vymyslí nějaký bodovací nebo tečkovací systém, každý zaměstnanec dostane nějaké body a podle těch bodů bude odměňován a prý to má být spravedlivější. Ale v té nivelizaci platů, kdy vlastně všichni mají mít stejně, plat se zvyšuje, jenom když jste starší, protože vám naskakuje vyšší stupeň, protože jste se dožil. Tak to přece není spravedlivý systém. Za prvé to odrazuje mladé lidi, aby šli do státní správy, protože já bych ještě pochopil tabulkový plat na pracovní pozici: jsi vedoucí oddělení na magistrátu, na ministerstvu, máš takovýhle základní plat za tuhle funkci. A ne že když ti je dvacet osm, tak máš nižší plat, než když ti je čtyřicet osm! To nemá žádnou logiku. Ale bohužel je to směr, kterým se vláda vydala a vydává. A pak si budeme oprávněně stýskat, že se nám nedaří získat kvalifikované lidi a že v tom soukromém sektoru je přeplatí. No tak pokud zachováme pouze tarifní platy, a ještě s těmi platovými stupni, tak to prostě bude motivace zejména mladých lidí minimální a budeme mít problém dostat kvalitní lidi do státní správy.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane předsedo. Eviduji faktickou poznámku pana poslance Plzáka. Pak mám dvě přednostní práva. Pan předseda Laudát, pan vicepremiér Babiš a pak řádně přihlášeného pana poslance Bendla. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Plzák: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, nejsem žádný specialista na Finanční správu, ale k té mé poznámce, spíše dotazu, mě vedl takový drobný komentář, který jsem vyslechl ráno v rádiu, když jsem sem jel. Podstata toho komentáře bude možná v rozporu s tím, co tady říkal předseda poslaneckého klubu ODS pan Stanjura.

Podstatou toho komentáře bylo to, že drobní podnikatelé u nás zažívají léta zlaté časy. Že na milion živnostníků a 400 tisíc drobných firem vlastně dozírá 9 tisíc zaměstnanců Finanční správy. Já pominu efektivitu, pominu daňový systém. Mě by jenom zajímalo to celkové číslo v porovnání se světem, jestli tedy existuje nějaké porovnání. Máme jich opravdu tak málo? Máme jich dvakrát méně, než by bylo třeba? Třikrát méně, než by bylo třeba? To je to, co mě zajímá, protože jinak já této oblasti nějak nerozumím. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP