Čtvrtek 9. dubna 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jaroslava Jermanová)

103.
Zpráva o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. pololetí 2014
/sněmovní tisk 346/

Zprávu jsme obdrželi jako sněmovní tisk 346 a stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu jako sněmovní tisk 346/2. Tento materiál uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl hlavní výsledky plnění státního rozpočtu ČR za první pololetí 2014. Vzhledem k časovému posunu projednání Zprávy o plnění státního rozpočtu za 1. pololetí 2014 v plénu Poslanecké sněmovny a ztrátě její aktuálnosti zmíním pololetní údaje o plnění rozpočtu pouze informativně s tím, že více pozornosti věnuji již známým souhrnným výsledkům hospodaření státního rozpočtu za celý rok 2014.

Hlavní rozpočtové ukazatele ke konci června 2014 byly následující:

Hospodaření skončilo přebytkem ve výši 1,5 mld. Kč, když celkové příjmy dosáhly 589,1 mld. Kč, to znamená 53,3 % rozpočtu, a celkové výdaje 587,6 mld. Kč, to je 48,3 % rozpočtu, což byl proti pololetí 2013 o 33 mld. Kč příznivější výsledek.

V plnění rozpočtu v meziročním srovnání působily pozitivně na saldo hospodaření státního rozpočtu především příjmy z rozpočtu Evropské unie, kde byl růst o 9,3 mld. Kč.

Mimořádný příjem kapitoly ČTÚ z aukce kmitočtů pro rychlé mobilní sítě 8,5 mld. Kč, inkaso DPH o 7,3 mld. Kč, inkaso spotřební daně z tabáku o 2,1 mld. Kč, pojistné na sociálním zabezpečení o 4,9 mld. Kč.

Inkaso daně z příjmu u právnických osob o 4 mld. Kč a daně z příjmu fyzických osob o 3,8 mld. Kč.

Negativně pak předsunutá platba do zdravotního pojištění 4,8 mld. Kč.

Výsledky státního rozpočtu ke konci roku 2014:

Při celkových příjmech ve výši 1 133,8 mld. Kč a celkových výdajích v objemu 1 211,6 mld. Kč skončilo hospodaření státního rozpočtu za celý rok 2014 schodkem 77,8 mld. Kč. Tento výsledek je o 3,5 mld. Kč lepší než schodek dosažený v roce 2013 a o 34,2 mld. Kč lepší, než činila rozpočtovaná výše.

Celkové příjmy dosáhly ke konci roku 2014 výše 1 133,8 mld. Kč, to je 100,5 % rozpočtu po změnách, při meziročním růstu o 42 mld. Kč, to je o 3,8 %. V roce 2013 příjmy meziročně rostly též o 3,8 %.

Z celkové částky připadla na daňové příjmy 569 mld. Kč, to je 50,2 % celkových příjmů. V roce 2013 to bylo 50,4 %.

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení to bylo 382,8 mld. Kč, to je 33,8 % celkových příjmů. V roce 2013 to bylo 34,1 %.

Na nedaňové a ostatní příjmy 182 mld. Kč, to je 16 % celkových příjmů. V roce 2013 to bylo 15,5 %.

Daňové příjmy ve výši 569 mld. Kč byly splněny na 101,2 % a rozpočtovaná výše byla překročena o 6,5 mld. Kč. Meziročně vzrostly o 18,8 mld. Kč, to je o 3,4 %. V roce 2013 to bylo o 1,7 %, přičemž tento růst byl ovlivněn především vyšším inkasem daně z přidané hodnoty o 10,3 mld. Kč a daní z příjmů právnických osob o 7,9 mld. Kč. Tyto daně se také nejvíce podílely na překročení rozpočtu celkových daňových příjmů, když na druhé straně nebyl naplněn rozpočet spotřebních daní jako celku a daní z příjmů fyzických osob.

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 382,7 mld. Kč, což představovalo téměř 100 % rozpočtu. V roce 2013 to bylo 98,5 % a meziroční růst o 10,6 mld. Kč, to je o 2,8 %. V roce 2013 činil meziroční růst o 0,7 %. Z toho na důchodové pojištění připadlo 340,3 mld. Kč, to je 100 % rozpočtu při meziročním nárůstu o 7,9 mld. Kč, to je o 2,4 %.

Celkové výdaje státního rozpočtu byly za rok 2014 čerpány ve výši 1 211,6 mld. Kč, což představovalo 97,7 % rozpočtu po změnách, to znamená úspora 28,8 mld. Kč, a meziroční růst o 38,5 mld. Kč, to je o 3,3 %. V roce 2013 meziročně vzrostly o 1,8 %.

Uvedené výsledky hospodaření státního rozpočtu za rok 2014 představují stav pokladního plnění vykázaný na bankovních účtech státního rozpočtu. Podrobnější údaje a informace včetně výsledků dalších složek veřejných rozpočtů budou obsaženy v návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2014, který bude Poslanecké sněmovně předložen v zákonem stanoveném rozsahu a termínu do konce dubna 2015.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu ministrovi. Eviduji přihlášku s přednostním právem a chci se zeptat pana kolegy Stanjury, zda počká, až otevřu obecnou rozpravu. Ano, takže mohu pustit zpravodaje. Výborně.

Zprávu projednal rozpočtový výbor, jehož usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 346/1. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Jan Volný, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych přečetl usnesení.

Usnesení rozpočtového výboru z 15. schůze ze dne 12. listopadu 2014 ke zprávě o plnění státního rozpočtu České republiky za první pololetí 2014, sněmovní tisk 346. Po úvodním slově náměstka ministra financí pana Jana Gregora, zpravodajské zprávě poslance Václava Votavy a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu bere na vědomí zprávu o plnění státního rozpočtu České republiky za první pololetí 2014; doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala následující usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu bere zprávu o plnění státního rozpočtu České republiky za první pololetí 2014 na vědomí.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám přihlášeného s přednostním právem pana poslance Stanjuru. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já myslím, že je škoda, že vládní koalice nezařadila tento bod ještě v roce 2014. Souhlasím s tím, že vzhledem k časovému posunu dnes nic jiného než hlasovat pro vzetí na vědomí nemůžeme

Nicméně z vystoupení pana ministra je jasné, a když jsem se podíval i do té zprávy, která byla vypracována někdy ve druhé polovině loňského roku, že vždycky někoho doběhne, když neříká celou pravdu. Pan ministr financí oznámil v lednu, byl na to velmi pyšný, že schodek rozpočtu je pouze 78 mld. a že je o 3 mld. nižší než rok předem a že vlastně hospodařil výborně a že to bylo mnohem lepší než se dalo očekávat. Neřekl nám ovšem, že na rozdíl od toho, co píše tato zpráva, daňová správa nevrátila nadměrné vratky. To nám začal říkat až v únoru a v březnu, v okamžiku, kdy se ukázalo, že nevybírá tolik daní a že ten výsledek je horší než za první kvartál minulého roku. Takže ten výsledek hospodaření necelých 78 mld. je v zásadě zkreslen o 20 mld., a to bohužel k tíži státního rozpočtu. Za prvé.

Málo se zdůrazňuje fakt mimořádného příjmu 8,5 mld. z dražby kmitočtů Českého telekomunikačního úřadu, který reálně proběhl v roce 2012, resp. 2013, a peníze přišly na začátku roku 2014. To už zase letos v těch důvodových zprávách plnění měsíčního rozpočtu Ministerstvo financí uvádí. A je to pravda, jenom jsme to zapomněli říci v okamžiku, kdy jsme říkali: tak máme výborně tak nízký schodek, že to byl ojedinělý příjem, který reálně vznikl v roce 2013.

A druhá věc a to je to výrazné zkreslení. Tím, že stát nevrátil - a někdy říká Ministerstvo financí 11 mld., někdy 12, tak dejme tomu 11, tak reálně ten schodek nebyl 78, ale 89. A to samé číslo letos Ministerstvo financí používá jako vysvětlení toho, že letošní daňové příjmy jsou nižší než loni. A to je pravda. Jenom si musíme uvědomit, že reálně ten schodek byl skoro 100 mld. 78, 8,5 mimořádný příjem z ČTÚ, který byl vlastně z roku 2013, a 11 mld. zadržených vratek DPH. Takže žádných 78 mld. zlepšení proti roku 2013, ale zhoršení, a to skoro o 20 mld, protože kdyby ta platba přišla ještě v prosinci 2013 za ČTÚ, tak reálný schodek v roce 2013 nebyl 81, ale 73.

Takhle se prosím vylepšují statistiky. Zadržíte 11 mld., nevyplatíte je, a hned máte zprávu, jak vláda výborně funguje, jak snížila schodek státního rozpočtu. Nic z toho není pravda. Kdyby to Ministerstvo financí přiznalo už v lednu, tak k tomu nevystupuji, protože to je objektivní fakt, který ovšem zkreslil výsledky hospodaření jak v roce 2014, a to ve prospěch výsledků, tak samozřejmě zkreslil rok 2015, a to v neprospěch. To znamená, reálně je to horší, protože ty peníze, které neoprávněně zadržel finanční úřad, se musí vyplatit.

A já už jsem včera říkal, pan ministr tu nebyl, když jsem reagoval na jeho závěrečné vystoupení k některému z bodů, kdy říkal, že vy nechcete bojovat s karusely. Já jsem říkal, že je to lež, že se smějeme pouze tomu, že to používáte vždycky, když jste v nějaké důkazní nouzi nebo když neumíte odpovědět na konkrétní otázku, tak říkáte: já bojuji s karusely. Jinak je to chvályhodné, protože tam jsou opravdu velké úniky. Nicméně jediný hmatatelný výsledek boje s karusely v roce 2014 byl, že se zadrželo 11 mld., které se vyplatí v roce 2015. Nic jiného.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a mám zde faktickou poznámku pana poslance Fiedlera a poté faktickou pana poslance Bendla. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Fiedler: Dobré dopoledne, dámy a pánové, děkuji za slovo. Já jen krátce zareaguji na to, co tady před chvílí říkal předřečník kolega poslanec Stanjura. Na tabuli o projednávaném bodu sice svítí státní rozpočet za první pololetí 2014, ale já bych se tedy dotkl toho, co už kolega Stanjura zmínil. Velmi podobné je to s výběrem nebo prostě se započítáním dříve přijaté platby za inkaso, za to, kdy se obchodníci předzásobili tabákovými výrobky. Takže výsledky, celkový deficit za rok 2014, kterým se opět pan vicepremiér Babiš tak holedbá, jak dosahuje skvělých výsledků, je poměrně výrazně zkreslen částkou asi 16 mld. korun, které do státního rozpočtu připluly už na konci roku 2014 a nepřipluly na začátku roku 2015, jak původně bylo očekáváno, takže i proto je současný nižší výběr daní, a to je další zkreslení údajů o hospodaření této republiky, kterými se ministr financí holedbá, jak skvělé hospodářské výsledky má, protože těch 16 mld. za ty cigarety mu připlulo o kvartál dříve. Děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji za dodržení časového limitu a prosím k mikrofonu pana poslance Bendla. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Paní předsedající, kolegyně, kolegové, protože jsem zase slyšel číslo 13 mld., pan kolega Stanjura říká 11, někdo říká 12, tak já bych se chtěl ve vší slušnosti pana ministra financí zeptat, jaké to číslo je neoprávněně zadržených financí v tom loňském roce a kolik jste tedy museli vrátit.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím k mikrofonu pana zpravodaje, který se též hlásí k faktické poznámce.

 

Poslanec Jan Volný: Dobrý den. Já nemohu než zareagovat na pana kolegu Fiedlera. On tady zase používá silná slova a dělá tady rétoriku pro svůj další politický vývoj. Pan ministr se neholedbá tím, že se předzásobili tabákoví prodejci a tím zkreslili posun. On konstatuje skutečnost. On nemohl to předzásobení zakázat, prostě to tak je a on tu skutečnost konstatuje. Je otázka jiná zadržení těch plateb. To mělo také svůj důvod, prověření těch transakcí, nicméně u těch tabákových výrobků je to úplně o něčem jiném. Já bych prosil prostřednictvím paní předsedající, když pan kolega Fiedler bude vystupovat, ať to má aspoň hlavu a patu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Stanjuru. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji. Souhlasím s panem zpravodajem v tom, že to sloveso - nemusíme říct "holedbal", můžeme říct "pochválil se" nebo něco, ale to vystoupení mělo hlavu a patu v otázce těch čísel. Pan poslanec jenom říkal fakta, která v lednu, v únoru, v březnu, v každé měsíční zprávě o plnění státního rozpočtu uvádí samo Ministerstvo financí. Pan zpravodaj zase má pravdu, že je to naprosto legální a legitimní, to jsme úplně ve shodě. Nejsme ve shodě - a byl to pan ministr financí, který se chválil či holedbal, když v lednu byly výsledky hospodaření státu za rok 2014, a neřekl 8,5 mld. plus ČTÚ minus 11, 12 nebo 13 mld. zadržená vratka DPH a nějakých 15-16 mld. předzásobení na tabáku, což samozřejmě bude mít vliv na plnění daňových příjmů v roce 2015. Na tom se přece shodujeme. Jestli budeme říkat pochválil, dal zprávu, holedbal, tomu rozumím, to je subjektivní, ale reálně, kdybychom tyto tři vlivy sečetli a řekli, jak to vlastně bylo bez těch mimořádných věcí, a to jsou ty tři věci, tak když to sečtete, tak je to nějakých 35 mld. nebo 37 a ten výsledek je o 50 % horší, než se kterým se pochválil pan ministr Babiš někdy 5. ledna letošního roku.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a nyní prosím s faktickou k mikrofonu pana poslance Fiedlera. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Karel Fiedler: Jen krátce zareaguji. Ano, je to faktické konstatování faktů. To prostě takto nesl čas a není to nějaké chybné vykázání. Ale to, co říkal pan kolega Stanjura, to řekl velmi správně a s tím se naprosto ztotožňuji, protože potom, když se reálně podíváme na ty výsledky, očistíme si to, dáme si tam ta zohledňující fakta, která ovlivnila to celkové číslo, ten celkový deficit na konci roku, tak ukazuje trošku jiný výsledek hospodaření nebo jiný úspěch v tom hospodaření, než bylo - použiji slovo prezentováno. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: I já děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, tudíž obecnou rozpravu končím a táži se pana ministra, zda chce závěrečné slovo. Prosím. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, paní předsedající. No, měli byste se domluvit, co vlastně chcete kritizovat. Buď 2014, nebo 2015. Já za to nemůžu, že náš stát má jednoduché účetnictví, a taky nemůžu za to, že jsem převzal Finanční správu v rozkladu, kterou si Kalousek zprivatizoval s Knížkem, kde byl zákaz kontrolovat, kde někdo zpronevěřil asi 100 mil. korun na IT. My jsme podali trestní oznámení. A proč Finanční správa v Praze nekontrolovala, proč tady jednou za 200 let někdo chodil na kontrolu? To nejsou neoprávněně zadržené peníze, to jsou oprávněně zadržené peníze. Oprávněně! Proto i čtrnáctkrát zasahovala Kobra a zadržela 2 mld. Proto ty karusely, kterým se smějete, těch 100 mld. ročně, o které nás tady okrádají organizované skupiny. Vždyť se zeptejte, jak jste spravovali tu Finanční správu. Pokud minulý rok byl zkreslen, tak potom to musíme přenést do tohoto roku. A pokud si očistíme dva měsíce na DPH od těch vlivů, tak jsme vybrali o 2 mld. více daní. Já nemůžu za to, že stát nemá podrozvahy jako normální firma, to není můj problém.

Takže faktem je, že poprvé od roku 1995 jsme absolutně snížili dluh. Absolutně! O 20 mld. A to je fakt, to je číslo. A snížili jsme, i kdyby byla pravda, co říká pan Stanjura, že deficit byl 100 mld., tak je to stále méně než 112. Taky jsme poprvé začali řídit cash-flow tohoto státu.

Takže je potřeba si říct, co vlastně chcete, jestli kritizujete 2014, ano, tabák, předzásobení 16,7 mld., ale my na tom tabáku tento rok vybereme absolutně o 2 mld. více. Takže rozpočet, tak jak jsme ho naplánovali, splníme. Já se ničím neholedbám. Já jenom konstatuji, já jenom žasnu, jak je stát organizován, jak funguje a v jaké kondici jsem převzal Finanční správu a Celní správu. Takže musíte se shodnout, co vlastně chcete, jestli kritizujete 2014, nebo 2015, ale pokud by byla pravda, co říká pan Stanjura, tak potom v tom roce 2015 to musíme taky zohlednit.

Já myslím, že je to zase nějaká politická debata, ale ta čísla jsou jasná. Poprvé jsme snížili dluh, ušetřili jsme lepším investováním cash-flow státu ty stovky miliard, co tam ležely ladem, já jsem je proměnil na výnos 260 mil. korun, že jsem je ukládal, že jsem je investoval a že jsme snížili úroky minulý rok o 3 mld. A pokračujeme dále. Dokonce se možná teď povede a budeme emitovat možná nějaký dluhopis za nulu, nula kupon. Takže já si myslím, že ty výsledky jsou dobré. Nikdo se neholedbá, to je jenom konstatování. A proto mým cílem je snižovat saldo, snižovat zadlužení. A proto v tom chceme i pokračovat. A ta vaše kritika. Ano, můžeme si to očistit, ale potom si musíte vybrat, jestli budete kritizovat 2014, nebo 2015. Oba nejde.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já dám samozřejmě přednostnímu právu slovo. Ale dříve než tak učiním, jenom upozorňuji, že jsme uzavřeli obecnou rozpravu. Mám zde evidenci dvou přednostních práv, to je pana poslance Stanjury a pana poslance Kučery, a eviduji tady faktickou poznámku pana poslance Farského, kterou nemohu připustit, protože je rozprava uzavřena. Tak jenom abychom učinili těmto formalitám zadost.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já nevím, jestli pan ministr financí nechtěl poslouchat, anebo neposlouchal. On říká 2014. Já jsem mluvil ke dvěma, k oběma letům a říkal jsem úplně jasně, že pokud se to pozitivně projevilo v roce 2014, tak se ty samé faktory negativně projeví na roku 2015. To je to samé, co jste říkal vy, až na to, že já to nepovažuji za politiku, ale za seriózní konstatování věci. Protože pokud to pomohlo roku 2014 a teď vás to doběhlo, a vy to přiznáváte, v roce 2015, a já to říkám taky, že to bude mít negativní vliv na výsledek roku 2015. Ta vaše pohádka o tom, jak jste snížil dluh, prostě nemá reálný základ. Ano, vy jste snížil stav finančních rezerv. To je pravda. Ale vy jste vyrobil dluh 78 nebo 105 miliard a přitom jste absolutní zadlužení snížil. Každý, kdo studoval matematiku nejpozději v druhém ročníku základní školy ví, že to není možné.

V tom zákoně o finanční ústavě, který předkládáte, taky říkáte, že ten dluh vůči HDP bude očištěn o stav finančních rezerv, a je to dobře. Protože je na politické úvaze ministra financí či vlády, jestli ty rezervy budou mít 10 miliard, 50 miliard nebo 100 miliard. Ale reálně to neovlivňuje celkové zadlužení veřejného sektoru vůči HDP. Takže kdybyste říkal snížil jsem rezervy, protože považuji finanční situaci České republiky, a to zejména díky předchozím vládám, za stabilní a nepotřebujeme udržovat velkou rezervu, tak máte pravdu. A my to nijak nekritizujeme. To, že jste ty peníze uložil a vydělaly 260 milionů korun, taky nekritizujeme. Protože když snížíte rezervy, tak s těmi penězi můžete pracovat, případně můžete pracovat s ostatními penězi, které patří státu a jeho organizačním složkám. Takže nebraňte se kritice, která není. V tom jsme vás naopak pochválili. Ale nejste první ministr financí, který to dělá. Nejste první ministr financí, který snížil stav finančních rezerv státu. To samé provedla naše vláda v roce 2013. A z toho statistického úřadu, kdo chce z kolegů poslankyň a poslanců, mohu předat kopii toho, kde je přesně vidět, o kolik se snížily finanční rezervy, v kterém roce 2013, 2014, kolik byl dluh státního rozpočtu, jaké byly dluhy ostatních institucí, které se započítávaly do veřejného dluhu, kolik se na tom celkovém zadlužení České republiky podílely obce a kraje. Je to jednoduché. Takže ten zázrak, že mám dluh minus 80 miliard za jeden rok a přitom celkově jsem ho snížil, je v tom, že se pouze snížil stav finančních rezerv. Nic jiného.

Kolik se vybere za tabák, teprve uvidíme. Vy sám jste musel přiznat chybu, že jsme mohli mít od 1. ledna zdaněné tabákové listy, jak jsme navrhovali my z opozice. Tehdy jste se smál. Dneska jste to předložil a my říkáme dobře a budeme to podporovat, nebude to mít tu logiku "když to bude vláda, jsme proti, a když to navrhuje opozice, jsme pro", ale je tam zpoždění šest měsíců minimálně. Ještě nevím, jak ten zákon, jak rychle bude projednán a přijat. A taky se zvýšila sazba spotřební daně u tabáku. Tak je logické, že pokud nepoklesne spotřeba cigaret a tabákových výrobků, že ten výnos bude vyšší. A to předzásobení, máte pravdu. V roce 2014 je to plus, v roce 2015 je to minus pro celkový výsledek státního rozpočtu. Ale je to korektní říkat. A já jsem říkal oba dva roky. Takže jsem nekritizoval oba dva roky současně.

Takže je to velmi jednoduché a vystupuji tady věcně s čísly a fakty a s politickou debatou to nemá nic společného. Jenže vy každou otázku - otázku! - považujete za politický útok. A když je otázka, tak čekám odpověď a podle té odpovědi buď se s tím ztotožním, řeknu máte pravdu, nebo řeknu ne, nesouhlasím, my to vidíme jinak. To není žádný politický útok, žádná politická debata. A jediné, co jsem vám vyčítal, že ty vlivy, které přiznáváte v únoru a v březnu a jsou objektivní, že jste to neuváděli v okamžiku, kdy jste prezentovali vynikající výsledek 78 miliard minus v roce 2014. To je všechno. Nebudu používat silnější slovesa, použiji klidně to slovo prezentování. Kdo chce, si může najít tu tiskovou konferenci ve videoarchivech, na různých serverech a může sám posoudit, zda to bylo suché prezentování, nebo se někdo pochválil, jak to řídil výborně, jak to výborně dopadlo. To už nechám na individuální úvaze každého z vás či diváků či voličů, aby se na to podívali.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Kučeru s přednostním právem.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den. Děkuji za slovo. Zlepšený výběr daní. Tato vlajková loď ministra Babiše jde dramaticky ke dnu. To jistě všichni víme. Neschopnost ministra Babiše vybírat daně je zcela evidentní. A potvrdí mi ji všichni, kteří spravují městské rozpočty. Jistě všichni víme, s jakým propadem příjmů se městské rozpočty a obecní rozpočty vypořádávají v letošním roce. Jenom v Lounech máme minus 14 milionů propadu v rozpočtu za první čtvrtletí díky neschopnosti ministra Babiše vybírat daně. V ničem jiném to není. Já bych poprosil skutečně ministra Babiše, aby se do těch obcí rozjel a zkusil jim tu pohádku o těch karuselech popovídat, aby jim vysvětlil něco o karuselech, o Kobře, protože my se dnes a denně na té obci musíme srovnávat s dramatickým propadem příjmů, který není zaviněn ničím jiným než neschopností ministra Babiše vybírat daně. A to nejsou jenom obce, samozřejmě. Podobný problém mají například v Ústeckém kraji, co se týká platby za sociální služby. Tam nám mohou potvrdit, v jaké dramatické a složité situaci jsou organizace, které poskytují sociální služby a které nedostaly peníze, které jim slíbil ministr Babiš, protože opět nejsou peníze díky nízkému výběru příjmů za první čtvrtletí, samozřejmě podotýkám letošního roku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. S přednostním právem pan poslanec Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já už mám jenom jednu krátkou poznámku. Pan ministr financí říká: já za to nemůžu, že Česká republika má špatné účetnictví, nejsou (nesrozumitelné) účty a podobně.

Pane ministře, už jste 15 měsíců členem vlády a mohl jste navrhnout změny legislativy. To jste mohl říkat první den nebo první týden, možná první měsíc po nástupu do funkce. Po 15 měsících říkat já za to nemůžu - no už za to můžete i vy! Nejen vy, ale i vy! Kolik legislativních návrhů jste předložil, aby se ta situace, kterou kritizujete a dejme tomu, že oprávněně, změnila? Podle mých informací ani jeden.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. A nyní závěrečné slovo pana zpravodaje Volného. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji. Já nemohu nereagovat na pár věcí, zejména na kolegu Kučeru, který populisticky a naprosto nekorektně se ohání slovy "všichni víme". Jestli jde ke dnu výběr daní pana Babiše, já to nevím. Prosím vás, vynechte mě z toho všichni víme. Je to velice populistické a je to nefér.

Pak bych se chtěl jenom krátce zmínit. Pan kolega Stanjura tady mluvil o finančních rezervách. Já si myslím, že finanční rezervy v tom smyslu, které tady byly, je velice nadnesené. On tady začal říkat ano byly 20 miliard, 50 miliard nebo 100 miliard. Měl pokračovat. Bylo tady 200, více než 200 miliard leželo ladem za nula úrok, které stárly a ztrácely hodnotu inflací, akorát se s těmi penězi začalo pracovat. To nebyla finanční rezerva, ale byly to peníze, které naprosto bohapustě ležely a nepracovalo se s nimi. To je vše.

Já jenom v závěrečné řeči prosím tuto Sněmovnu, aby toto usnesení rozpočtového výboru přijala. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji panu zpravodaji. Pane poslanče Stanjuro, mohu otevřít podrobnou rozpravu? Ne. Tak dobře. S přednostním právem. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Jednak jsem říkal, že pro ten návrh usnesení budeme hlasovat. Ale pane zpravodaji prostřednictvím paní předsedající, poslouchejte mě dobře a polemizujte s tím, co jsem říkal, a nevymýšlejte si. Já jsem neříkal, že byla, ale že ministr financí si může určit, jaká bude, jestli 20, nebo 50, nebo 100. Opravdu bych prosil, abyste polemizoval s tím, co jsem řekl. A pokud budete mít pravdu, klidně to uznám. Nepolemizujte s tím, co jsem neřekl. To je taková oblíbená politická metoda. Vložím politickému oponentovi něco do úst a pak ho utluču argumenty, jak je to špatně. A věřím tomu, že se nikdo neozve, že ten základní předpoklad, že to někdo řekl, že je vůbec pravda. Nic takového jsem neřekl. Pokud mi nevěříte, vydržte patnáct dvacet minut, bude to na stenozáznamu, můžete si to pak přečíst.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. A nyní tedy přistoupíme k rozpravě podrobné. Předpokládám, že pan zpravodaj v podrobné rozpravě přečte návrh usnesení. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy kromě pana zpravodaje? Nikdo. Takže prosím pana zpravodaje.

 

Poslanec Jan Volný: Tak ještě jednou. Návrh usnesení zní takto: Poslanecká sněmovna Parlamentu bere zprávu o plnění státního rozpočtu České republiky za první pololetí 2014 na vědomí.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a vzhledem k tomu, že nevidím žádnou přihlášku do podrobné rozpravy, podrobnou rozpravu končím. Dříve než začneme hlasovat o předneseném návrhu usnesení, všechny vás odhlásím a prosím, abyste se znovu zaregistrovali svými kartami.

 

Takže zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro přednesený návrh usnesení, zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti? Hlasování končím.

Je to hlasování s pořadovým číslem 169, do kterého je přihlášeno 136 přítomných, pro 130. Konstatuji, že návrh usnesení byl přijat, a končím projednávání tohoto bodu.

 

Nyní přistoupíme k projednávání bodu

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP