Čtvrtek 9. dubna 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Hamáček)
102.
Přehled o činnosti cenových kontrolních orgánů za rok 2013
pro Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR
/sněmovní tisk 190/
Prosím pana ministra financí Andreje Babiše, aby se ujal slova a materiál nám uvedl.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji. Pane předsedo, dámy a pánové, předloženým materiálem plníme úkol, který vyplývá z § 14 odstavec 6 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 403/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, kde je uloženo, že vláda předkládá Poslanecké sněmovně každoročně do 30. dubna přehled o činnosti cenových kontrolních orgánů za předcházející kalendářní rok.
Zpracovaný přehled je shrnutím výsledků cenových kontrol prováděných všemi v posuzovaném roce existujícími cenovými kontrolními orgány, tj. Specializovaným finančním úřadem, Celním úřadem pro Středočeský kraj, Státní energetickou inspekcí, Energetickým regulačním úřadem, Státním úřadem pro kontrolu léčiv, Českým telekomunikačním úřadem, Magistrátem hlavního města Prahy, krajskými úřady a obcemi. U cenových kontrol prováděných Specializovaným finančním úřadem byla tato kontrola v roce 2013 zaměřena zejména na ceny, u nichž se uplatňují věcně usměrňované ceny, jako například ceny vody, pitné vody, předané a odvedené kanalizace, ceny sběru, přepravy, odstraňování komunálního odpadu a dále na ceny služeb krematorií a hřbitovních služeb poskytovaných v souvislosti s pronájmem a užíváním hrobového místa a na ceny zdravotních výkonů.
Kontrolní činnost krajů a obcí se soustřeďuje zejména na kontrolu a označování zboží cenami a v případě Magistrátu hlavního města Prahy také na kontrolu, zda nedochází k překračování maximálních cen v taxislužbě.
Na cenových kontrolách se podílí také Energetický regulační úřad, který se zaměřoval na dodržování pravidel věcného usměrňování cen, zejména v odvětvích teplárenství a elektroenergetiky. Těžiště cenových kontrol se přesunulo na tento úřad ze Státní energetické inspekce.
V oblasti telekomunikací cenovou kontrolu provádí Český telekomunikační úřad.
Dodržování cen, regulace cen léčiv a zdravotnických prostředků kontroluje Státní ústav pro kontrolu léčiv.
Předložená kontrolní zpráva ukazuje, že stále dochází k porušování cenových předpisů, přičemž rozsah cenové kontroly je závislý na poměrně omezených kapacitních možnostech. V této souvislosti bych chtěl poukázat na to, že pokládám za nesprávné, že počet pracovníků cenové kontroly neodpovídá potřebám. Negativním jevem je rozhodně skutečnost, že jejich počet v resortu Ministerstva financí v uplynulých letech soustavně klesal. Touto personální situací se v souvislosti s projednáváním tohoto přehledu zabýval kontrolní výbor Poslanecké sněmovny na svém zasedání dne 4. září a v usnesení konstatoval, že počet pracovníků všech kontrolních orgánů není dostatečný. Posílením cenové kontroly jsme přijali opatření spočívající v nárůstu počtu pracovníků cenové kontroly v roce 2015, a to v souvislosti se záměrem převést cenovou kontrolu Specializovaného finančního úřadu na Ministerstvo financí v zájmu operativního řízení těchto kontrol. Dojde k tomu ihned po realizaci drobných změn zákona o působnosti orgánů ČR v oblasti cen.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal kontrolní výbor, jeho usnesení jsme obdrželi jako tisk 190/1. Prosím pana zpravodaje, kterým je pan poslanec Jiří Štětina, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení.
Poslanec Jiří Štětina: Dobrý den. Vážený pane předsedo, děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, myslím, že pan ministr řekl hodně, nicméně kontrolní výbor tuto zprávu projednal velmi pečlivě, a protože tato kontrolní zpráva byla projednána 4. září minulého roku a jednalo se o rok 2013, tak za uplynulé období, tzn. více než sedm měsíců, jsem zjistil další údaje, které jsme bohužel již nemohli projednat na kontrolním výboru, a já vás s nimi potom seznámím.
Výkon cenové kontroly je příslušnými orgány trvale zajišťován a přispívá k udržování cenové kázně u sortimentu zboží a služeb, kde je uplatňována cenová regulace i v té části neregulované oblasti, pro kterou je charakteristické omezení hospodářské soutěže. Rovněž i v oblasti ochrany spotřebitelů cenová kontrola přispívá k řádnému informování zákazníků při prodeji v maloobchodě a nabídkových cenách zboží a služeb. Obecně se ukazuje, že při cenových kontrolách je nutno výrazně reagovat na stávající strukturu tržního prostředí vzhledem k tomu, že proti minulým obdobím došlo k nárůstu počtu různých nadnárodních korporací, ekonomických konglomerátů, obchodních řetězců a dalších konkurenčních firem, a tedy i možnosti zvýšeného zneužívání hospodářské soutěže, zneužití hospodářského postavení, resp. dominantního postavení na relevantním trhu.
Výsledky kontrolní činnosti i nadále potvrzují nedostatečné respektování cenových předpisů ze strany značné části kontrolovaných subjektů. Například z celkem 279 provedených kontrolních akcí Specializovaného finančního úřadu bylo ve 113 případech zjištěno porušení cenových předpisů, což představuje podíl 41 %, a to je hodně.
Ministerstvo financí vedlo a vede v současné době 21 soudních sporů o pokuty uložené za porušování cenových předpisů. Jedná se o pokuty, které byly Ministerstvem financí potvrzeny v odvolacím řízení. V souhrnu bylo provedeno v období roku 2013 celkem 3 936 kontrolních akcí - myslím, že ty subjekty, které dělají kontrolu, zde zmiňoval dostatečně pan ministr - a objem uložených pokut činil 29 517 000 Kč. Objem pravomocně uložených pokut z uzavřených kontrol bylo 8 853 000 Kč, z toho uhrazených pokut bylo 7 346 000 Kč. Takže vidíte, že ani výběr pokut nám nefunguje.
Přetrvávajícím limitujícím prvkem provádění cenových kontrol jsou omezené kapacitní možnosti všech kontrolních orgánů, zejména specializovaného finančního útvaru. O vybavení PC se budu zmiňovat, až vám přečtu kontrolní zprávu.
Jak jsem již v úvodu řekl, kontrolní výbor dne 4. září přijal toto usnesení: Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním výkladu náměstka ministra financí Jana Gregora, zpravodajské zprávě poslance Jiřího Štětiny a po rozpravě:
I. bere na vědomí Přehled o činnosti cenových kontrolních orgánů za rok 2013 pro Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR, sněmovní tisk 190;
II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby přijala následující usnesení: "Poslanecká sněmovna bere na vědomí Přehled o činnosti cenových kontrolních orgánů za rok 2013 pro Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR, sněmovní tisk 190";
III. konstatuje, že stále dochází k porušování cenové kázně u sortimentu zboží a služeb a počet pracovníků všech kontrolních orgánů není dostatečný;
IV. doporučuje, aby Ministerstvo financí v rámci své metodické a kontrolní činnosti zpřísnilo svůj vliv na všechny kontrolní orgány;
V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR.
Jak jsem již v úvodu řekl, od 4. září jsem navštívil několik finančních úřadů, protože jsem se dozvěděl nebo bylo nám sděleno, že technické vybavení těchto významných kontrolních orgánů -
Předseda PSP Jan Hamáček: Pane poslanče, já se velmi omlouvám, ale to spíš patří do rozpravy, tak jestli dovolíte, já bych teď jaksi ukončil tuto vaši zpravodajskou zprávu a otevřel obecnou rozpravu, do které se samozřejmě může přihlásit kdokoliv, včetně vás. Ale účelem zpravodajské zprávy je informovat o jednání výboru, a pokud chcete informovat o svých kontrolních zjištěních, tak to opravdu asi spíše patří do obecné rozpravy. (Posl. Štětina usedá ke stolku zpravodajů.) Děkuji a teď zahajuji obecnou rozpravu a zeptám se, kdo se do ní hlásí. Prosím, pan zpravodaj.
Poslanec Jiří Štětina: Na základě zjištění u několika finančních úřadů mohu konstatovat toto: U starších PC doba pořízení a provozu přesahuje deset let, dochází k výraznému zpomalení potřebných náhledů a zpracování v činnosti externích síťových aplikací, např. katastr nemovitostí, evidence vozidel, justice a další nezbytné a nutné aplikace používané k vyhledávání majetku. Zatímco páteřní uživatelský software ADIS je sice uzavřená a do jisté míry autonomní DOS aplikace, u kancelářského balíku Microsoft aplikací Word a Outlook dochází k výrazným časovým prodlevám - řádově i jednotky minut. Jedná se o práci při běžných rutinních činnostech z důvodu zvyšující se náročnosti na přenos dat, například z pohledu zabezpečení, plánovaných optimalizací činností apod., čímž se ve výsledku snižuje objem práce, který může každý pracovník finančního úřadu odvést. Vzrůstající náročnost systému zároveň znemožňuje u řady starších PC přechod z Windows XP na běžně zavedený standard Windows 7. To je skutečně neslýchané! Na těchto nevyhovujících PC v současné době musí pracovat hrubým odhadem třetina až polovina pracovníků řady územních pracovišť finančních úřadů.
Takže to je do obecné rozpravy. A mohu ještě dát návrh na doplnění usnesení?
Předseda PSP Jan Hamáček: V podrobné rozpravě, pane kolego. Takže také na to přijde čas. Teď se zeptám, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Pokud nikdo, tak obecnou rozpravu končím a otevírám rozpravu podrobnou a tam tedy poprosím pana zpravodaje, aby za prvé se odvolal na usnesení kontrolního výboru, a samozřejmě pokud chce cokoliv dalšího navrhnout, tak má prostor.
Poslanec Jiří Štětina: Z toho, co jsem řekl v obecné rozpravě, dovoluji si navrhnout ještě doplnění tohoto usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR doporučuje ministru financí, aby navýšil objem finančních prostředků na nákup výpočetní techniky pro finanční úřady. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Takže to usnesení by tedy bylo ve dvou bodech: Poslanecká sněmovna bere na vědomí Přehled o činnosti cenových kontrolních orgánů za rok 2013 pro Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR, tisk 190. To je usnesení, které navrhl kontrolní výbor, a vy si přejete jej doplnit o další bod, který se týká navýšení finančních prostředků na nákup výpočetní techniky. Já předpokládám, že budeme hlasovat odděleně. (Souhlas.) V tom případě se ptám, kdo dále se hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím. V tom případě podrobnou rozpravu končím a zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Pan ministr nebo pan zpravodaj? Není tomu tak. V tom případě budeme hlasovat o přednesených návrzích. Přivolám kolegy ještě z předsálí.
Budeme tedy hlasovat nejprve o prvním usnesení, které navrhl kontrolní výbor, to znamená: Poslanecká sněmovna bere na vědomí tento přehled o činnosti atd.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má číslo 167, přihlášeno je 143, pro 127, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.
Druhé usnesení. Poprosím pana zpravodaje, aby to ještě jednou přečetl, jestli by byl tak laskav, abychom úplně všichni věděli, o čem hlasujeme.
Poslanec Jiří Štětina: Tak tedy ještě jednou: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR doporučuje ministru financí, aby navýšil objem finančních prostředků na nákup výpočetní techniky pro finanční úřady.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má číslo 168, přihlášeno je 143, pro 45, proti 22. Tento návrh nebyl přijat.
Končím projednávání bodu 102 a předám řízení schůze.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Hezké dopoledne, dámy a pánové. Budeme pokračovat projednáváním bodu číslo
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.