(13.30 hodin)
(pokračuje Prachař)
Na Ministerstvu dopravy probíhaly od roku 2012 práce na novém zákoně o dráhách. Exministr Stanjura v březnu 2013 práci zastavil na věcném záměru, který byl z 80 % hotov, a místo toho uložil urychleně vytvořit alternativní materiál, který neměl oporu v legislativních pravidlech vlády, a nikdo z vrcholných úředníků Ministerstva dopravy to účinně nerozporoval. Tím pan Stanjura způsobil výrazné zpoždění a komplikaci celého procesu. Tento alternativní materiál byl dále nepoužitelný a z důvodu časového muselo nakonec být přistoupeno namísto nového zákona pouze k velké novele zákona o dráhách, kterou rezort Ministerstva dopravy dokončuje a do konce listopadu předloží vládě. Zde opět vidíte, jak doháníme v obrovském časovém presu řešení problémů, které způsobili nekompetentní ministři v minulých letech. Je příslovečné, že jde o tytéž osoby, co dnes nejvíce křičí z opozičních poslaneckých lavic.
Budu nyní dál pokračovat v pozitivnějších zprávách.
Pokračujeme v oblasti investic do rozvoje dopravní infrastruktury. V oblasti vodních cest v roce 2014 po dlouhém období nečinnosti byly ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury a Ministerstva dopravy kompletně rekonstruovány nové projekty. V současné době jsou v realizaci projekty za více než jednu miliardu. Jedná se o modernizaci plavebních komor Brandýs nad Labem a Velký Osek, které byly v havarijním stavu. Neopomenu přístav Hluboká, přístav Petrov nebo významné dokončení vltavské vodní cesty v úseku vodního díla Hněvkovice-Týn. Veřejné zakázky, které byly dřív terčem zájmu Nejvyššího kontrolního úřadu na Ředitelství vodních cest za éry mých předchůdců, jsou vedeny prokazatelně transparentně a v souladu se zákonem. Dokončena byla rovněž analýza předchozích studií proveditelnosti a jejich dílčích etap kanálu Dunaj-Odra-Labe, která umožní zadat studii proveditelnosti v rozsahu, na kterém vybraný zpracovatel nebude muset zkoumat již vyzkoumané. Těch studií bylo za éry mých předchůdců zadáno 43.
V oblasti železniční dopravy na Správě železniční dopravní cesty pokračujeme v uvolnění zdrojů na přípravu tzv. náhradních projektů operačního programu Doprava 1, kdy značně narostl objem finančních prostředků na pokrytí přípravy akcí proti předchozímu období. Probíhá realizace mnoha úseků v rámci snahy kompletní dokončenosti tranzitních železničních koridorů. Sami jste svědky, v médiích jsou oznámení, kdy uzavíráme dílčí části dálnice zejména v nočním období a o víkendu, abychom mohli montovat nové mosty, které jsou součástí těchto železničních koridorů.
Dokončena je většina technických studií vysokorychlostních tratí pro možnost zpracování objektivní studie příležitosti, která by rozsah vysokorychlostních tratí na území České republiky měla potvrdit, stabilizovat a dále nasměrovat Správu železniční dopravní cesty k další reálné a smysluplné přípravě těchto nových tratí. To, co tady vykládal pan poslanec Laudát, že je to posunuté zase na listopad - ano, mám několik doplňujících připomínek k jednotlivým zpracovatelům a chceme mít materiál, který bude mít absolutní vypovídací schopnost, a bude tento materiál naprosto komplexní.
Zjednodušili jsme procesy uvnitř rezortu. Udělali jsme optimalizaci organizační struktury generálního ředitelství Správy železniční dopravní cesty. Zrušil jsem zbytečnou pozici prvního náměstka generálního ředitele, jím řízené útvary byly převedeny do řídicí kompetence generálního ředitele a ostatních náměstků. Došlo k zintenzivnění prací centrální investiční komise Ministerstva dopravy, která konečně zasedá a projednává dokumenty jak Správy železniční dopravní cesty, tak Ředitelství vodních cest, tak i Ředitelství silnic a dálnic jednou týdně oproti bývalému jednání jedenkrát za měsíc.
Největší problémy však stíhaly oblast silniční dopravy. Zde přes složitou personální situaci a vyprázdněnost vidíme hmatatelný, výrazný pokrok. Konečně je funkční úsek výstavby silnic na Ředitelství silnic a dálnic. U všech staveb, které měly jít letos do tendru, se podařilo výběrové řízení na zhotovitele minimálně zahájit, ve vybraných případech dokončit, nebo tomu tak bude do konce roku.
Co se týká oprav, byla prosazena vyhláška, která velmi usnadňuje povolení k provádění oprav pozemních komunikací tam, kde je nutné stavební povolení, což umožnilo v nebývale vysokém rozsahu zahájit rekonstrukce ucelených úseků dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. To musí vidět každý, kdo se pohybuje po republice autem. Nikdy se nepracovalo na dálnici D1 v noci, o sobotách a nedělích. Rád bych se touto cestou omluvil řidičům, ale opravy po osmi letech nečinnosti minulých vlád jsou nezbytně nutné a jejich rozsah může na mnoha místech komplikovat dopravní situaci.
V letech 2011 až 2013 nebyla prakticky zahájena výběrová řízení na zhotovitele významných staveb. Výběrových řízení na akce nad 200 milionů bylo zahájeno celkem 11 za tři roky v období 2011 až 2013, z toho dvě byla zrušena. Zároveň za naší éry byly vytvořeny nové obchodní podmínky, které prošly velkými změnami na základě obrovského množství dotazů v rámci výběrových řízení na zhotovitele a modernizaci dálnice D1. Tím, že za mých nekompetentních předchůdců došlo prakticky k zastavení zahajování výběrových řízení, došlo i ke změně na stavebním trhu a nabídky uchazečů jsou hluboko pod předpokládanou hodnotou zakázky. To v důsledku vede k velkým problémům při hodnocení nabídek zejména z hlediska nepřiměřeně nízké ceny.
Dlouhodobě se nedařilo zahájit stavby, na které byl vybrán zhotovitel v roce 2009, tzv. řebíčkovské stavby. Pod mým vedením se podařilo většinu těchto staveb zahájit, a to podepsáním dodatků ke smlouvě, ve kterých zhotovitelé poskytli poměrně výrazné slevy z oné už tady diskutované valorizace. Jedná se o stavby silnic I/27 Velemyšleves, stavby Osičky - Hradec Králové, I/9 Dubá, obchvat, R6 Lubenec-Bošov a postupně se k zahájení připravují i zbylé stavby.
Konečně se dnes spouští nová výběrová řízení na zhotovitele. V roce 2014 bylo již zahájeno 10 výběrových řízení. Za roky, které jsem tady uvedl, jich bylo zahájeno 11, z nichž dvě byla zrušena. Za rok 2014 bylo 10 výběrových řízení na zhotovitele stavby u akcí nad 200 milionů korun, což je stejný objem jako za poslední tři roky. Další minimálně tři zakázky se chystají do konce roku 2014 vypsat, např. další stavby na dálnici D3. Zároveň se velké množství zakázek připravuje na rok 2015. Mluvíme až o 31 zakázkách s předpokládanou hodnotou každé nad 200 milionů korun. To je obrovský pokrok po období nečinnosti a neschopnosti zrušit marasmus, který v sektoru dopravy nastolily pravicové vlády.
Budu dále pokračovat.
Byla zahájena realizace dlouho očekávaných novostaveb - silnice I/11 na Třinecku a další novostavby na silnici první třídy Staňkov - Červenohorské Sedlo jih. Tahové studie jsou zpracovány a schváleno značné množství rychlostních komunikací, které legitimizují další projektovou přípravu na základě průkazu ekonomické efektivity, nezbytně nutná podmínka pro financování z Evropské unie, národních zdrojů státního fondu. Schváleny jsou tahové studie na R3, R6, R7, D11/R11, R35 Opatovice-Mohelnice a R48. Těsně před schválením je na R35 Hradec Králové - Jičín, R52 severní část. Do konce roku 2014 budou dokončeny a schváleny všechny tahové studie - zbývá R4, R49, R55 jižní část.
Schvalovány jsou desítky aktualizovaných záměrů projektů na jednotlivé stavby, opět na základě průkazu ekonomické efektivity, který je nutný pro další legitimní postup v přípravě staveb. Postupně jsou uzavírány generální dohody se správci inženýrských sítí o spolupráci při přípravě a realizaci staveb v oblasti přeložek inženýrských sítí. Vyladěno je znění obchodních podmínek, které již není rozporováno uchazeči výběrových řízení.***