(13.40 hodin)
(pokračuje Prachař)

Byla prosazena směrnice Ředitelství silnici a dálnic pro větší podrobnost zadávacích dokumentací, což by mělo vést k menšímu množství změn během výstavby a snížení rizika neuznatelných výdajů. Finalizován je program pro možnost oprav silnic II. a III. třídy v roce 2015 ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jsem první ministr, který namísto zakázek pro spřátelené firmy prosadil pomoc krajům na opravy silnic II. a III. třídy ve formě finanční podpory ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Metodický pokyn bude hotov v průběhu listopadu. Jasně stanoví, jak budou v rámci nové stavební sezóny čerpány. Práce na schválených projektech se budou moci rozjet od března 2015 a připravujeme vyčlenit částku 2-3 mld. korun.

Když jsme u silniční dopravy, nezapomeňme na mýto. Jde o problém komplikovaných smluvních dodatků uzavřených za Řebíčkovy diktatury. Dnes je dokončován výběr projektového manažera na zajištění prací nutných pro pokračování výběru mýta po roce 2016 formou otevřené soutěže bez nutnosti zadávat společnosti Kapsch v jednotném řízení bez uveřejnění prodloužení stávající smlouvy. Konečně řešíme, jak jsem se už zmínil, transpozici evropské směrnice o službě elektronického mýta, kterou zanechaly předchozí vlády. Řešíme to už pět minut po dvanácté. Je vůbec zázrak, že doprava v této zemi ještě nezkolabovala.

Dovolím si ještě zmínit v krátkosti výsledky, které jsme dosáhli v oblasti veřejné dopravy. Došlo ke stabilizaci finančního rámce zajišťování železniční dopravy, ve spolupráci s Ministerstvem financí se podařilo zajistit finanční prostředky na regionální železniční dopravu ve shodě s již citovaným memorandem z roku 2009. Přestože v rozporu s dohodami nebyly vypláceny dotace o inflaci, podařilo se pro roky 2014 a 2015 inflační navýšení pro dálkovou a regionální dopravu zajistit, tedy stát i kraje nebudou nuceny v těchto letech snižovat rozsah objednané železniční dopravy. Prosadili jsme objednávku veřejných služeb v dálkové železniční dopravě pro jízdní řád 2014/15. V průběhu přípravy objednávky se podařilo v rámci jednání s ČD stabilizovat rozsah dopravy, zavést objednávku nových vlaků a obnovit některé rychlíky, které byly v předcházejících dobách zrušeny.

Vládou byl schválen postupný plán liberalizace veřejných služeb v železniční dopravě. Svým usnesením ze dne 15. září 2014 vláda projednala materiál o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících, v dálkově dopravě a schválila další postup liberalizace. Zároveň došlo ke stabilizaci sektoru železniční dopravy tím, že byla vymezena část trhu, která v nejbližším období nepředpokládá zadání služeb Českým dráhám. Kdo to dřív prosadil, aby to vláda schválila? O těchto krocích se jenom populisticky blábolilo, jaké byly veřejné soutěže. Pan poslanec Laudát tady zmiňoval trať Plzeň-Most, on se asi spletl, která byla předmětem soutěže. Nebyla! Žádná soutěž na to nebyla vypsána. Společnost Arriva požádala v březnu Správu železniční dopravní cesty o přidělení kapacity a bez jakékoliv soutěže dala státu nabídku, stejně tak jako daly nabídku České dráhy. My jsme tyto nabídky vyhodnotili, požádali jsme o doplnění a zároveň zaslali návrh smluv. Když jsme porovnávali další kolo těchto nabídek, zjistili jsme, že společnost Arriva podala nabídku pouze do 20. září nebo 30. září - na rozdíl od Českých drah, že společnost Arriva má o jedno místo obsaditelnosti ve svých vozových jednotkách méně a že toalety nevyhovují pro použití pro hendikepované. Na základě toho a doporučení odborníků z Ministerstva dopravy a komise jsem rozhodl, aby tuto zakázku na jeden rok dostaly dále České dráhy, národní dopravce.

Došlo rovněž k vydání nové vyhlášky o jízdních řádech ve veřejné linkové dopravě. Tato vyhláška přizpůsobila proces schvalování a formu zpracování jízdních řádů vývoji objednávek veřejných služeb technickému pokroku v informačních technologiích. V souladu s požadavky na otevřenost veřejné správy řeší nově i problematiku zveřejňování dat o jízdních řádech. A toto nemá asi cenu poslancům z ODS a TOP 09 vysvětlovat, protože oni o otevřenosti veřejné správy nikdy ani neuvažovali.

Jako historicky první ministr dopravy, a bylo to tady rovněž konstatováno ze strany opozice, jsem se rozhodl, že nebudu přebírat stavby, jež nebyly zhotoviteli předány v souladu s parametry zakázky. My na rozdíl od dříve proklamovaných způsobů řešení stavby reklamujeme, podáváme žaloby, soudíme se, trváme na plnění obchodních podmínek. Nebereme žádný bakšiš za to, že přebíráme nekvalitní díla. Kvůli nečinnosti ministrů Řebíčka, Bárty a dalších tady máme největší problémy.

Ještě bych se krátce zmínil o tom, co už tady rovněž zaznělo. Za vlády pana ministra Stanjury byla nepodáním soudních žalob v oblasti valorizací na stavbě D47 pravděpodobně způsobena škoda promlčením řádově jedné miliardy, kterou by dodavatelské firmy měly státu vrátit. V dnešní době mám čtyři soudní rozsudky, kde je povinnost vrátit finanční částku. Zároveň je uvedeno, že některé částky byly promlčeny.

Po diskusích se nám podařilo obnovit šetření policie pro korupční podezření s výstavbou dálnice D47, které policie trvale odmítala. Dnes už složky protikorupční policie v Ostravě toto řízení opět obnovily.

Vážený pane předsedající, vážená vládo, poslankyně, poslanci, ještě bych dlouho mohl mluvit, ale já skutečně na to nejsem zvyklý. Já jsem zvyklý raději něco dělat. Nepamatuji si, že by se ve Sněmovně svolávaly mimořádné schůze, když tu ministři ODS pod kontrolou a s přispěním tehdejšího ministra financí bezostyšně kradli a rozdělovali zakázky bez výběrových řízení. To ale nebylo tím, že - protože to bylo v jejich vládách zcela běžné. Dokud budu ministrem dopravy, a nehodlám v žádném případě rezignovat, tak bude obnova rezortu dopravy pokračovat včetně pro někoho možná nepříjemných kroků, které odhalují, jak špatně minulé vlády a minulé vedení včetně Ředitelství silnic a dálnic v rezortu dopravy naši zemi v minulosti spravovaly.

Pan ministr Stanjura říkal, jaké měl krásné a dobré odborníky na Ředitelství silnic a dálnic. Možná by stálo za úvahu říct Poslanecké sněmovně - paní Pošvářová, o které tady byla rovněž řeč, pracovala na úseku kontroly a kvality Ředitelství silnic a dálnic, byla členem majetkové komise pro D47 a zároveň od pana generálního ředitele Čermáka dostávala zakázky jako osoba samostatně výdělečně činná na zpracovávání posudků. Možná tímto by se měla zabývat komise. A já plně podporuji návrh hnutí Úsvit pro zřízení komise pro D47. Je potřeba, aby někdo už konečně řekl, kdo za to tady všechno může. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Laudáta. (Nelze!) Pardon. Takže já ji odmažu s tím, že se hlásí pan poslanec Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Tak já nebudu ten, který by říkal, že není zvyklý mluvit, a mluví 50 minut, takže jenom v krátkosti.

Já myslím, že pana ministra, aspoň v mých očích, omlouvá to, že si to nepsal sám, že to celé četl. A mně to vadí, že není schopen z očí do očí odpovídat na konkrétní dotazy a konkrétní podněty. Já nebudu hájit období, kdy jsem tam nepůsobil, a ani nechci hájit období, to musí hodnotit jiní, a nebudu na rozdíl od pana ministra říkat, že já jsem ten jediný dobrý a ti ostatní byli nekompetentní a on teď přichází jako spasitel a všechno to udělá. Já myslím, že to hodnotí odborná veřejnost, a kdo chce, tak s nimi může mluvit a může se zeptat, jak oni hodnotí fungování v jednotlivých letech nebo měsících.

Ale jenom pro upřesnění, ten, který vám to chystal, tak tam udělal věcné chyby. Tak za prvé, ministr se nevolí, ministr je jmenován prezidentem republiky. (Z pléna: Losuje se.) Losuje - zatím tak daleko ještě nejsme. Možná se v některých stranách losují adepti. A nebylo to 6. prosince, ale bylo to 12. prosince odpoledne. 13. prosince, pravda, jsem nebyl na Ministerstvu dopravy. Já bych poprosil, aby poslanci ANO na mě neťukali čas. Nevím, o čem mluví, o jakém čase. Jestli už spěcháte, můžete jít, prostřednictvím pana místopředsedy, jinak se prosím přihlaste. Nemusíte na mě ťukat na hodinky. Žádný čas neběží. Jestli vám vadí, že je 13.48, tak to je váš problém a nemusíte tady sedět. Jste tady dobrovolně.

Takže to bylo 12. prosince, kdy jsem byl jmenován, a je pravda, jak tady dramaticky řekl ministr, že jsem 13. nepřišel na Ministerstvo dopravy. No proč ne? Protože byly interpelace! Byl jsem den ministr a bylo na mě šest interpelací. A představte si, já jsem se neschoval, ale byl jsem v Poslanecké sněmovně a snažil jsem se odpovídat, nebo aspoň přislíbit odpověď na věci, o kterých jsem samozřejmě nemohl být informován, a 14. prosince byla schůze, kde byly zákony a kde jsem tady jako poslanec prostě zůstal. Takže ani v pátek jsem nebyl na Ministerstvu dopravy. A od pondělku jsem tam už chodil. Ale to je detail.***




Přihlásit/registrovat se do ISP