(12.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)

No ptáme se pořád na to samé. Na ty základní věci. Když už to bude? Kdy bude podepsaná smlouva a vyhlášena zakázka na mýto? Kdy se začne stavět na D trojce? Jak se bude postupovat na D jedničce?

A nedá mi to, abych neskončil opravdu svou osobní prioritou. Všimli jste si, jak je ticho kolem R35? Já jsem si toho bohužel všiml. Opět ztrácíme roky a měsíce na klíčovém spojení moravských a českých krajů. To je jediná, jediná rozumná cesta, jak ulehčit D jedničce, ať už po rekonstrukci, nebo před rekonstrukcí. Zase se to neděje. Ale všiml jsem si turné pana premiéra, předvolebního, a je to docela normální. Navštívil 27 senátních okrsků a vyjmenoval 27 priorit české vlády. Čirou náhodou vždycky v tom okrsku, v kterém byl. Od pražské trasy metra D po Znojmo, o kterém jsem mluvil, R52, D trojku a mohl bych pokračovat. A my jako občanští demokraté říkáme: když má někdo 27 priorit, znamená to, že nemá prioritu žádnou a že si s tím neví rady.

Já vás žádám, abyste podpořili program schůze, abyste apelovali na ministerského předsedu, aby provedl personální výměnu. My se nebudeme míchat do tahanic o to, která strana. My tam chceme někoho, s kým můžeme debatovat o dopravě. A chci říct, že pokud dnešní program nebude schválen, tak příští týden my jako občanští demokraté navrhneme zřízení jiné komise, ne vyšetřovací, ale pracovní, což jednací řád umožňuje. Máme vymyšleno, že chceme navrhnout, aby tam bylo 9 zástupců parlamentních stran. Protože to bude pracovní, takže nebudeme navrhovat ani paritní, dvě největší vládní strany by měly po dvou. Pak chceme, aby ostatní kluby tam byly po jednom. A chtěli bychom přizvat dva zástupce z akademické sféry a dva zástupce z odborné veřejnosti a v tomto fóru, dejme tomu, v průběhu pěti šesti měsíců definovat základní problémy rezortu doprava a pokusit se najít i řešení, protože doprava opravdu přesahuje dvě nebo tři volební období. Takže věřím, že i když nepodpoříte dneska tento program, že příští úterý, když budeme navrhovat zřízení pracovní komise, bude to o práci, nebude o ani o funkcích, ani o vlivu, ani o hlasování v té komisi, že nás podpoříte. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. Eviduji faktickou poznámku, kterou nemohu připustit. Já nevím, jestli pan Laudát se spletl, nebo zda se chce přihlásit s přednostním právem. Poprosím, aby vydržel, protože je před ním celá řada řečníků. Takže já bych nyní prosila k mikrofonu pana poslance Okamuru. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, na úvod je třeba říci, že když jsem se dozvěděl o této mimořádné schůzi, že bude svolána, tak to bylo pro mě hodně překvapivé, ne-li šokující, že ODS a TOP 09 iniciovaly svolání této schůze. Určitě souhlasím s TOP 09 i s panem Kalouskem, že Sněmovna nemůže rezignovat na svou kontrolní úlohu a na odpovědnost, nepřehlížet někde totální zmatek a neschopnost řídit a organizovat rezort, kterým protékají desítky miliard. Ale je opravdu škoda, že pan Kalousek z TOP 09 a celá tato strana nezačala vyšetřovat už tehdy svoji ministryni paní Parkanovou, jejíž neschopnost řídit obranu se stala příslovečnou a jejíž trafika nás stála podle dostupných informací minimálně stamiliony. Pokud jde o dopravu, tak by absolutní vítězství v rozházení veřejných peněz podle dostupných informací získal s největší pravděpodobností ministr za ODS pan Řebíček. Takže když mluvíme o vyšetřování, měli bychom v této souvislosti vyšetřovat také exponenty TOP 09 a ODS za škody, které této republice s jejich přispěním zřejmě vznikly. Takže ODS by si měla vzpomenout právě například na ministra Řebíčka, který se tak jako paní Parkanová stal pro veřejnost synonymem nekompetentnosti a také synonymem pro korupci.

Je asi poctivé si říci, že se na dopravě rozkrádalo či předražovalo zřejmě vždy. Proto ostatně naše poslankyně Olga Havlová a Úsvit iniciovaly vznik komise na vyšetření dálnice 47, o kterém tady budeme příští týden hlasovat na další schůzi. Je evidentní, že zřejmě vždy, nebo většinou, žádný z ministrů tomu rozkrádání či korupci či předražování nikdy účinně nebránil. Ve třetím tisíciletí, v čase, kdy po celém světě fungují satelitní systémy, abych připomněl i někoho jiného, tak nám pan Šimonovský z KDU-ČSL zařídil drahý a zastaralý mikrovlnný systém mýtných bran a vzhledem k absolutně netransparentní soutěži, kdy tenkrát ze čtyř zájemců byli tři ministerstvem vyřazeni, je nad slunce jasné, že někdo v zákulisí měl s největší pravděpodobností úrodný rok. Takže pokud máme vyšetřovat počínání pana Prachaře, tak proč ne? Veřejná kontrola je vždy potřeba, ale pojďme si říct, že tu máme i další adepty na vyšetřování, přičemž právě někteří zástupci minulých vlád by měli být podle mého názoru jedni z prvních na tapetě.

A teď už jenom velmi krátce k těm některým bodům, co se týče kritiky Ministerstva dopravy. Tak jsou to například neprůhledné soutěže na veřejné zakázky, které Ředitelství silnic a dálnic přiděluje bez pořádných výběrových řízení s tím, že často oslovuje jen dvě tři vybrané firmy nebo záhadné firmy bez historie a těm pak uděluje zakázky "jen pod 6 milionů korun", ale za posledních pět měsíců o celkovém objemu 2,3 miliardy a to už jsou v součtu nějaké peníze. Tady je dobré si uvědomit, že podle veřejně dostupných informací je nejproblematičtější pražský závod Ředitelství silnic a dálnic. Můj návrh je, aby místo poslanců šetřila tyto s největší pravděpodobností zmanipulované zakázky přímo policie.

Pochopitelně není možné nevšimnout si ani anarchie, která panuje při opravách a stavbách dálnic. Jen slepý totiž může nevidět, že na opravovaných úsecích dálnic buď vůbec nikdo není, nebo tam čtyři dělníci koukají na jednoho, který přehazuje lopatou štěrk. Minulý pátek jsem na hradecké dálnici hned za Prahou napočítal zhruba deset opuštěných stavebních strojů a jeden, v něm sice nějaký dělník byl, ale ten s hlavou vyvrácenou vzad spal a bylo 11.10 hodin dopoledne.

Bez diskusí je také nekvalita a drahota našich dálnic. Ten konkrétní příklad s D47 jsem tady zmiňoval. Neskutečný, slušně řečeno, nepořádek panuje samozřejmě ne na dálnicích, ale i v železniční dopravě. Dráhy jsou na straně jedné stále ve ztrátách, ale na straně druhé se investuje do předražených souprav a lokomotiv. Zářným příkladem z minulosti jsou pendolina, což byly stroje jako nevhodné pro naše tratě a samozřejmě už v době nákupu zastaralé, resp. v době, kdy byly nasazeny, tak už byly zastaralé a předražené. Za miliardy jsme také modernizovali, v uvozovkách, železniční tratě tak, že tam nejde jezdit více než 160 km za hodinu. Takže jsme ve třetím tisíciletí v České republice na železnici dosáhli rychlosti, které dosahovaly parní lokomotivy na konci 19. století za císaře Františka Josefa, což je skutečně na jednu stranu úsměvné, na jednu straně samozřejmě absolutně tristní.

K nápravě by přitom stačilo tak málo. Začít vypisovat výběrová řízení otevřená pro všechny zájemce, a to z celého světa. Když mohou v Rumunsku stavět dálnice Američané, a levněji než české firmy, tak by mohli klidně stavět i u nás. Věřím, že by si české subdodavatele dokázali pohlídat lépe než naše Ředitelství silnic a dálnic či dosavadní ministři. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Radima Fialu a prosím, aby se připravil pan poslanec Schwarz, pan poslanec Sklenák, pan poslanec Laudát a pak pan ministr Prachař. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP