(12.50 hodin)
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, nedávno našimi médii proběhla zpráva nebo informace, že pana ministra Antonína Prachaře kritizoval i pan premiér Bohuslav Sobotka. O tom, za jakým účelem svolali tuto schůzi poslanci za ODS a TOP 09, snad ani nemluvě. My se ale nehodláme pouštět do bezhlavého pranýřování pana ministra. Nás zajímají fakta a ne vaše politické hry, vážení kolegové. Proto tímto prosím pana ministra, aby nás všechny zde přítomné s těmito fakty seznámil.
Vážený pane ministře, mám na vás několik otázek. Jak je možné, že od počátku roku 2014 se v čele Ředitelství silnic a dálnic vystřídali čtyři lidé a i současná pověřená ředitelka paní Soňa Křítková není podle vašich slov tlumočených portálem týden.cz tou správnou osobou pro tento post? Kdo podle vašeho mínění nese osobní odpovědnost před občany za personální nestabilitu nejenom na celorepublikovém ředitelství, ale také krajských ředitelstvích?
Za druhé. Podle vašich slov, pane ministře, při stavbě silnic a dálnic neustále přetrvávají pochybení v zadávání podlimitních zakázek. Kdy a kdo to vyřeší a kdo nese osobní zodpovědnost za dosavadní stav věci?
Za třetí. V nejvýznamnějším indexu konkurenceschopnosti vedeném prestižním Světovým ekonomickým fórem v Davosu je naše dálniční a silniční infrastruktura hodnocena až jako 81. na světě. To znamená, že nás v otázce výstavby a údržby těchto pozemních komunikací předběhla nejenom celá řada postkomunistických zemí, jako je například Chorvatsko na 17. pozici, Slovinsko na 37. pozici, Estonsko na 54. příčce, a dokonce Ázerbájdžán na 69. pozici. Před námi je dokonce i nestabilitou a terorismem sužovaný Pákistán na 75. pozici ze 144. Před námi jsou také Laos, Etiopie, Ghana a Guatemala. Tak tristní hodnocení předčilo dokonce i celkový propad České republiky v tomto žebříčku konkurenceschopnosti z někdejší 29. na dnešní 37. místo. Opět se vás tedy ptám: Kdy a kdo vyřeší tento stav věci? Kdo nese osobní odpovědnost za dosavadní stav věcí?
Za čtvrté. Ministerstvo dopravy plánuje zahájit do roku 2016 dopravní stavby za 233 mld. korun. Plánuje se mj. stavba a dostavba jihočeského úseku dálnice D3, rychlostní silnice R35 u Opatovic nad Labem, nový úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nebo dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Jak je možné, že oficiální webové stránky ŘSD při takto ambiciózních plánech postrádají studii o ceně dálnic z let 2011, 2012 a 2013? Studie, kterou tam máte, je z poloviny roku 2011 a nevypovídá o cenách našich dálnic nikterak lichotivě. Necelých 227 mil. korun za jeden kilometr dálnice, to je podle této studie o celou třetinu vyšší cena, než je běžné v zemích, jako je např. Dánsko. Proto se ptám: Kde jsou čísla za poslední roky a jaký je prosím současný trend a co s tím hodláte dělat?
A za páté. Vážený pane ministře, to vše výše zmíněné není vaší kritikou, nebo pouze vaší. My víme, jakou paseku za sebou na tomto ministerstvu zanechaly předchozí vlády. My víme, jak je těžké cokoliv reálně změnit, když vaše okolí, možná náměstci, možná jiní ministerští úředníci, možná dokonce někteří vládní kolegové, když toto vaše okolí nechce změnit na dosavadním stavu vůbec nic. Nicméně my jako poslanci a my jako veřejnost vám nemůžeme nijak pomoct, pokud nám po necelém roce ve funkci neřeknete, co se tam na ministerstvu vlastně děje a kdo za tento stav nese zodpovědnost a popřípadě kdo vám brání, abyste na tom cokoliv změnil. Děkuji. (Potlesk několika poslanců Úsvitu.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: I já děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Schwarze.
Poslanec Bronislav Schwarz: Dobré odpoledne, paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové. Mně se ani tak nechce mluvit. Kdybych mohl - neznám to tak dobře -, radši bych dal prostor panu ministrovi, protože jsem slyšel od rána a teď od kolegy Fialy konkrétní věc a myslím si, že pan ministr by měl teď dostat slovo místo mě, aby přesně reagoval. Protože to byl projev takový, který jsem očekával. Myslel jsem si, že je po volbách, takže bude klid, ale klid nevidím, takže jenom řeknu, co mě mrzí.
Kolega Fiala zmínil, že to není jenom kritika pana ministra. S tím souhlasím, protože když se podívám na takový seznam, který jsem si tady připravil (ukazuje papír se jmény a daty), tak vidíte, že tuhle celou řadu od roku 1993 je Prachař až tady dole, jenom osm měsíců. Takže v tom měl pravdu.
Potom bych se chtěl zeptat, nebo spíše jak to vnímám. Myslím si, že tady dneska je tato mimořádná schůze tak trošku i kvůli tomu, že když se začalo povídat, že bychom se mohli podívat formou vyšetřovací komise na D47, a začalo se tady povídat, že pravděpodobně by to bylo dobré, tak najednou má někdo zájem dělat vyšetřovací komisi na celé Ministerstvo dopravy. Taky velice zajímavé.
Pak tady kolega Stanjura zmínil velice zajímavou věc, pro mě úsměvnou, že už vyšetřovací komise, když dneska neschválíme program, tak už ví, že bude chtít iniciovat pracovní skupinu, tak já bych se ho pak prostřednictvím paní místopředsedkyně zeptal - on tu není - proč pracovní skupinu? Ať tedy nechá Prachaře pracovat! Je ministr, ať mu nekritizuje personální změny, ať ho nechá prostě pracovat! Nemusíme mít pracovní skupinu a zase honorovat některé lidi v pracovní skupině. Vždyť Prachař je od toho, aby pracoval. Mrzí mě, že tady nikdo neřekl z těchto lidí, co tu i sedí a jsou tady napsaní, že Prachař jako jediný po pomalu 25 letech začal na svém ministerstvu dělat tzv. jednotné řízení. Snaží se o to. Jak s EIA, tak vůbec s fungováním ministerstva. To je strašně důležité. Pak je zajímavé, jenom takové kousky, zapomněl někdo, že rozjel po té době výkupy. Já se trošku po republice pohybuji, ale vím co je u nás dálnice D8 na Teplicku. A tam si nedokázali poradit dlouhé roky, dlouhou dobu s tím, když se sesune půda, co se bude dělat. A po osmi měsících se tady do něho střílí! Já si myslím, a je to z toho vidět, aspoň já to tak cítím, i moji kolegové, předpokládám, že prostě začal bourat něco, co se dlouhé roky tady budovalo, ale budovalo se k ničemu.
A já bych závěrem, abych už nezdržoval, chtěl jenom říct: Prosím vás, Prachař to nedělá pro sebe a pro voliče ANO. On to dělá pro nás všechny, proto nechme ho opravdu pracovat. Nezřizujme nějaké pracovní skupiny, to je zbytečný. Protože vůbec nedostal čas, aby něco ukázal. A zapomněli jsme opravdu zmínit a zopakuji: jednotné řízení, které rozjel, výkupy, které rozjel. A mně spíš připadá, nebo je úsměvné, nedokážu to nazvat, že pracuje s úředníky, které tam měl, a když si vezme k sobě pár manažerů, na což má ministr právo, tak jako kdyby píchl do vosího hnízda, že už tam nemají lidi, kteří tam byli 25 let. Tady je mám, opět je ukážu, vypsané, a s nimi nešly dělat ty silnice. Strašně dlouho to trvalo.
A závěrem perličku. Víte, pan kolega Stanjura, prostřednictvím paní místopředsedkyně, řekl, že se ti lidé bojí, že je někdo zavře. Prosím vás, ne někdo. Já jsem taky patřil mezi ty, kteří jsme stále dostávali oznámení na Ředitelství silnic a dálnic. A když tady řekl pravdu, že se bojí, že je někdo zavře, tak asi to tam není tak košer. Ale to jsou lidi, kteří tam všichni byli. A když je začne měnit, aby se to rozjelo, k obrazu svému toho ministra, tak se všichni diví.
To je všechno, děkuju.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a jen pro informaci, proč dostal slovo pan poslanec Schwarz. Je to řečník našeho klubu a též i místopředseda a v nepřítomnosti pana předsedy Faltýnka ho zastupuje.
A nyní dovolte, abych přečetla pár omluv. Dalším přihlášeným v pořadí je pan poslanec Sklenák. Prosím, aby se připravil. Z dnešního jednání se z důvodu zahraniční cesty omlouvá pan poslanec Bendl. Paní ministryně Válková se omlouvá od 13.30 hodin z dnešního jednání. Pan poslanec Gabal se z dnešního jednání omlouvá od 12 hodin z pracovních důvodů. Pan poslanec Schwarzenberg mezi 12. a 19. hodinou z osobních důvodů. A pan poslanec Kostřica z pracovních důvodů.
Nyní prosím pana poslance Sklenáka. ***