(12.20 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Jedním z pilířů vlády v oblasti dopravy je zákon o liniových stavbách. Tak to aspoň vláda prezentuje. Podle informací, které mám k dispozici, ten zákon ovšem, nebo ten věcný záměr zákona, který je v této chvíli v mezirezortním připomínkovém řízení, nepsalo Ministerstvo dopravy, ale externí firma. Nemyslím si, že je správný postup, že klíčový zákon sepisuje za ministerstvo externí firma. A podle mých informací byla vybrána na základě objednávky bez výběrového řízení. Mluvím o procesu, nemluvím o obsahu toho materiálu, to je na jinou debatu a na jiné fórum.
Pak chci zmínit věci, které možná na první pohled nejsou tak důležité, ale kde nečinnost či liknavost pana ministra je podle mého názoru úplně zbytečná. Víte, že modelovat dopravu a sledovat (nesrozumitelné) není jednoduchá věc. V našem regionu, v Moravskoslezském kraji, vzniklo centrum excelence, vznikl projekt viaRODOS, který významným způsobem využívá superpočítač, který mají k dispozici a který významným způsobem poskytuje informace o aktuální dopravní situaci. V roce 2013, kdy jsem byl ministrem, jsme díky memorandu, které uzavřel tehdejší generální ředitel ŘSD s Vysokou školou báňskou, spustili pilotní projekt, který byl opravdu mimořádně úspěšný. Podle mých informací se zástupci toho projektu několikrát sešli s panem ministrem, naposledy slíbil, že se rozhodne do konce srpna, aby se v tom projektu pokračovalo, protože jeho financování je úplně jednoduché. Pro představu, ten projekt využívá zhruba 130 000 osobních automobilů, které jsou monitorovány, jejichž pohyb je monitorován, tudíž dostává stát aktuální informace, a zhruba 4 milionů anonymizovaných informací z mobilních telefonů. Opravdu úkol hodný superpočítače, složitých systémů. Bohužel se v tom nic neděje a ty dobré vlastnosti a ty věci, které by mohly podpořit řízení dopravy, rychlou reakci na nastalé problémy, havárie, objízdné trasy, se bohužel nevyužívají. A chci říct, že ta částka, která je potřebná, není vůbec v řádkách stovek milionů či miliard, jsou to řádově nižší částky. Myslím, že je to škoda, a myslím, že by bylo dobře, kdybychom v tomhle tom pokročili a ten projekt a produkt s vysokou přidanou hodnotou z naší veřejné vysoké školy využívali pro řízení v rezortu.
Jednou z věcí, která je možná častější, než si myslí naše motoristická veřejnost, je jízda v protisměru, která samozřejmě ohrožuje množství nevinných řidičů. A musím říct, že právě tento systém, který pak používá i Národní dopravní informační centrum, pomáhá v detekování takovéto situace. Možná si vzpomenete, před pár týdny došlo k mimořádně tragické události, kdy opět řidič jel v protisměru, došlo k hromadné havárii, bohužel tam došlo ke třem úmrtím, a podobně. Ten systém fungoval, je třeba říct, včas detekoval tu jízdu, Národní dopravní informační centrum tu informaci zpracovalo, posunulo vůči řidičům, bylo to na informační tabuli, informovaná byla Policie České republiky. Přesto došlo k té nehodě. A myslím, že je potřeba v této chvíli kromě standardního policejního vyšetřování dopravní nehody použít i jiné metody, na které je zase specializovaná firma, která patří do rezortu dopravy - Centrum dopravního výzkumu. Mimo jiné je to firma, která dostala v srpnu i ocenění v rámci Evropy jako firma, která se úspěšně věnuje bezpečnosti. A tady je zase případ, kdy pan ministr může využít toho, aby zakázku na provedení takových hloubkových šetření těchto mimořádně tragických událostí zadal rovnou z ruky, a opět té možnosti nevyužívá.
Jednou z priorit, řekl bych, kterékoli vlády je projekt rychlých spojení. Rádi o tom my politici mluvíme, jak je to výborná myšlenka, jak bychom to rádi udělali, a málo pro to děláme. Všimněte si, že jsem použil plurál. Řekl jsem my a není to jenom jednosměrná kritika od opozice ke koalici, protože dlouhodobě zastávám názor, že rezort dopravy není typický politický rezort. Tam ten životní cyklus stavby přesahuje dvě, tři, někdy bohužel i čtyři funkční období Sněmovny a nechci počítat, kolik vlád se za tu dobu může vystřídat nebo kolik se v minulosti vystřídalo.
Přestože hospodářský výbor ještě pod vedením pana předsedy Urbana někdy na konci roku 2012 požádal Ministerstvo dopravy, aby se tomu věnovalo, tak trvalo skoro dva roky, a tím pádem, jak už jsem říkal, padá vina na všechny, kteří v tom období působili, přesto ta zakázka byla vypsaná až letos v létě. Bohužel úplně špatně. Zkusím vám k tomu říct pár základních informací.
Byla vypsána v červnu SŽDC s jediným kritériem - cena. Nemyslím si, že v okamžiku, kdy rozhodujeme o strategických věcech, jako jsou rychlá spojení, má rozhodovat cena jako jediný parametr. Termín podání nabídek byl stanoven na 7. srpna, to je 66 dnů. Co se od té doby stalo? Už třikrát byl ten termín prodloužen, nejprve o 12 dnů, pak o 12 dnů, pak o dalších 72 dnů. To znamená, v této chvíli je termín pro podání nabídek stanoven na 11. listopadu a ti, kteří se odborně této problematice věnují, se obávají, že to není konečný termín. Nicméně do února příštího roku musíme Bruselu odevzdat projekty, které by mohly být financovány z CEFu, což je jiný nástroj, jiné peníze, než jsou standardní strukturální fondy, které všichni známe. Je evidentní, že díky zpoždění Česká republika žádný projekt do 15. února prostě předložit nemůže a nestihne. A další programovací období začíná kdy? Za sedm let. Takže teď máme docela dost času na to, abychom to studovali. Je to chyba, manažerská chyba, a způsobuje to zpoždění České republiky v této důležité oblasti.
Nedá mi to, abych aspoň ve stručnosti nepopsal problémy, které jsou na Ředitelství silnic a dálnic. Určitě věřím tomu, že ani tato vláda nás neobviní, že jsme se my jako občanští demokraté spojili s odbory, ovlivnili jsme rozhodnutí odborářů a spikli jsme se proti vládě. To já věřím, že tomu opravdu nikdo neuvěří, i kdyby to někdo z těch vládních stran říkal. Já a mnozí jiní jsme dostali neuvěřitelně tvrdý dopis od všech odborových organizací z Ředitelství silnic a dálnic, kde používají tak silná slova jako personální genocida za ministra Prachaře. Podotýkám, ten dopis je k dispozici, není to stanovisko opozice, ale odborů. Už jsem mluvil o tom výběru manažerů. Zaměstnanci, odboráři, odborná veřejnost i opozice jsou přesvědčeni, že se panu ministrovi vůbec nedaří personálně řídit Ředitelství silnic a dálnic. Jeden příklad - s velkou slávou uvedený nový generální ředitel. Vydržel tam čtyři měsíce, dostal neuvěřitelný plat 200 000 korun a dostal nakonec po čtyřech měsících jedenáct platů. Za čtyři měsíce 2,2 mil. korun! Já když jsem byl ministrem dva měsíce a vyplatil jsem roční odměnu tehdejšímu generálnímu řediteli ŘSD, tak jsem byl podroben velmi tvrdým interpelacím. A to ten ředitel měl 85 000 měsíčně a dostal 120 000 roční odměnu. To znamená za čtyři měsíce ministrem Prachařem vybraný generální ředitel bral víc než předchozí generální ředitel za dva roky. A sami si řekněte a zhodnoťte, co za čtyři měsíce může někdo udělat.
Mám k dispozici podrobné údaje ze závodu Praha, nejdůležitějšího závodu v rámci struktury ŘSD. Ten samý případ. Přicházejí lidé, odborníci jsou vyhazováni, přicházejí lidé, kteří mají blízko k panu ministrovi a jeho blízkým a opět dostávají neuvěřitelně vysoké platy. Pokud by to někoho z vás zajímalo, jsem schopen to tady doložit. A ty platy jsou zhruba o 100 % větší, než mají ti dlouholetí zaměstnanci, kteří odcházejí. Takže sice do srpna jsme měli mít ztransformované ŘSD, ale ještě pár měsíců pana ministra Prachaře ve funkci a nebude žádné ŘSD. Možná je to cíl, že se postaví nové a nemusí se transformovat, nebudou tam žádní zaměstnanci, možná jenom ti, kteří za čtyři měsíce dostanou jedenáct platů. ***