(12.10 hodin)
(pokračuje Laudát)
Prosím, doufám, že jsem tady uvedl dostatečný počet věcí, a je to jenom zlomek dalších, o kterých bych tady mohl mluvit, ale já chci, abyste dali šanci dalším poslancům, aby k tomuto vystoupili, že zcela namístě je zřízení vyšetřovací komise, že zcela oprávněně je výzva a apel na pana premiéra, pana vicepremiéra, aby okamžitě odvolali pana ministra Prachaře. Já se domnívám, že jste měli v těch ještě neskončených volbách takovou podporu a skutečně jste tak silní, že si můžete tyto kroky bez jakýchkoliv politických ztrát dovolit, a okamžitě veřejnost to ocení, protože tady už nejde o politické šťouchání, tady jde o krach jedné ze základních ekonomických institucí.
Takže prosím a moc prosím: my jsme jako opozice připraveni věcně diskutovat, pokud tam dáte ministra nebo ministryni komunikativní. Bývalo to vždycky tak v minulosti, že pokud poslanci napříč politickým spektrem v hospodářském výboru chápali, že ministr do toho dává svoji energii, svoji snahu, komunikuje, tak potom všichni napříč politickým spektrem v odborných věcech se snaží pomoci. Pokud ne, pak to končí jako v éře ministra Bárty boucháním do stolu, dramatickými odchody, boucháním dveří.
Dámy a pánové, omlouvám se za dlouhý časový interval, kterým jsem vás tady nepotěšil, ale zase jsem si nechtěl dovolit, abych sem zval 200 poslanců, byť jich řada nepřišla, s tím, že tady předvedu jenom nějaké politické čoro moro. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců TOP 09.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: I já děkuji, a dříve než pozvu k mikrofonu pana předsedu poslaneckého klubu ODS, dovolte mi organizační záležitost, kterou bych ráda tímto vyřídila. Vedení Sněmovny svolává na žádost ODS deset minut po ukončení schůze schůzku vedení Sněmovny, předsedů poslaneckých klubů nebo jejich zástupců.
Takže tímto jsme učinili organizačním záležitostem za dost a nyní prosím pana poslance Stanjuru k mikrofonu. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Pokusím se být o něco kratší než můj kolega František Laudát. Chci jenom připomenout, že jsme tady proto, že jste odmítli to projednat na minulé schůzi, a mohli jsme se tomu věnovat v jiném čase, kdy nás tady bylo více. Mrzí mě, že tady je tak malá účast, a pokusím se popsat některé problémy, které vidíme.
Možná abych to trošku odlehčil, tak situaci v rezortu dopravy možná přesně dokresluje stávající aktuální zpráva, že na D1 dneska malují dopravní značení, a proto to v poledne uzavřeli na 30 minut. To je aktuální zpráva ze serverů a to podle mě jasně popisuje, jak koncepčně promýšlíme věci.
Já bych chtěl opřít vaši pozornost - ŘSD si nechám úplně na konec jako firmu, která je v nejhorším stavu - ale chci upřít vaši pozornost i na věci, o kterých se zatím nehovořilo, které jsou pro chod dopravy velmi důležité.
Za prvé, nešťastný registr vozidel - založeno v minulosti, nicméně řešení, které zvolil pan ministr, ten problém neřeší a odkládá. Pan ministr ví, my se občas tak špičkujeme, že mu říkám, že je mistr odkladu. Možná jenom na úvod vzpomenu, že říkal: do 31. srpna 2014 transformuji ŘSD na státní podnik. Je 15. října. Není. Také říkal: do 30. září jmenuji nového generálního ředitele ŘSD. Není! Předkládá vládě materiály, které se jmenují otevírání železničního trhu, a ve skutečnosti je to uzavření železničního trhu a zabetonování stávající situace.
CRV - centrální registr vozidel - díky předchozímu ministrovi, je třeba říct, že se nestihl vypsat řádný tendr, a nový ministr dopravy prostě musel použít jednací řízení bez uveřejnění, protože by to jinak časově nezvládl. To je naprosto v pořádku. Nicméně to jednací řízení je na 12 měsíců s opcí na šest měsíců, to znamená na rok a půl, a protože se jedná o nadlimitní veřejnou zakázku, tak když budeme realisté, tak řekneme, že její průběh bude trvat tak 10 měsíců. A teď pominu to, že vítěz musí dostat nějaký čas na implementaci. A hle, jsme v říjnu, sedm měsíců poté, co byla zakázka zadána z ruky jednomu uchazeči - a říkám, nemohlo to být jinak -, a nová zakázka vypsána není! To znamená, co se stane v březnu 2015? Ministerstvo dopravy uplatní opci a prodlouží termín o šest měsíců. Pan ministr přišel s překvapivým řešením po jedné ze svých zahraničních cest a říká: budeme využívat slovenský systém, nebude nás to stát ani korunu. Myslím si, že to není vůbec žádná pravda. Za prvé, dneska Ministerstvo dopravy vlastní ten systém komplet včetně zdrojových kódů softwaru. Pokud mám dobré informace, dodavatel systému na Slovensko není ochoten to samé udělat a navrhuje, že zhruba za 1,5, možná 2 mil. eur svolí a udělí práva pro provozování v ČR. Teď pominu to, že tady jsme před pár dny nebo týdny rozhodovali o odsunutí implementace nového zákona, který bezesporu zasáhne do centrálního registru vozidel. To znamená, odklad - žádný problém. Jsem si jist, že provizorní stav se bude muset z časových důvodů znovu a znovu používat, místo abychom vypsali řádný tendr třeba v dubnu, nebo v květnu, nebo v červnu, abych dal panu ministrovi minimálně pět měsíců na přípravu toho tendru. Je říjen, tendr vypsán není.
Další věc, co bych chtěl zmínit, je ČD Cargo. Kdo si pamatuje debatu o veřejných zakázkách a zejména o sektorových zadavatelích, ví, že ta debata není vůbec jednoduchá, nicméně zcela překvapivě a já bych řekl, že úplně proti tomu, co pan ministr prosazuje, ČD Cargo si u pana ministra vymohlo výjimku a najednou už sektorový zadavatel není. Co to znamená? Pan ministr umožnil, aby ČD Cargo se nemuselo řídit zákonem o zadávání veřejných zakázek, a všechno může zadávat z ruky. To je ta nová transparentnost v oblasti ČD Cargo. Pominu porušení mnoha evropských směrnic, postupů apod. Dřív nebo později za to budeme jako ČR popotahováni a možná sankcionováni, ale nechci se odvolávat na Brusel. Chci říct, jak je to možné, že si prosadíme, že sektorový zadavatel nebude postupovat podle zákona o veřejných zakázkách?
Třetí věc, kterou chci zmínit, je přeprava žlutého fosforu. Pan ministr se tomu směje. Nevím, co je na tom směšného! Mimořádně nebezpečná látka a podle všech předpisů musí být přepravována ve speciálních vozech. Nebudu zabíhat do podrobností předpisů atd. A hleďme, pan ministr v první instanci - ne v druhé jako odvolací orgán, kdy někdy ministr rozhodovat musí - v první instanci on osobně rozhodl a udělil výjimku. Ano, je precedent. Už minulý ministr Žák ji udělil, ale to není žádná omluva. Já jsem ji odmítl udělit, protože ministrovi nepřísluší, aby v prvním stupni rozhodoval. A nechci nikoho zbytečně děsit, ale prostě tato mimořádně nebezpečná látka se přepravuje ve vagonech, které neodpovídají požadavkům a směrnicím. Mimo jiné jezdí i přes Přerov.
Případ majáčků už asi nebudu komentovat, kdy myslím, že dochází opravdu k záměně rolí.
Z vystupování pana ministra jsem vlastně usoudil v minulých týdnech, že klíčovou osobou, která rozhoduje a zodpovídá za vše v rezortu, je šéf legislativy. Já jsem si doposud myslel, že to je ministr dopravy. A myslím, že jsou jasné informace z Ministerstva dopravy, že ten, na kterého se to pan ministr shodit snaží, upozorňoval na problematické znění navrhované změny. Ale myslím si, že politicky správné je, že když něco prosazuji, tak za tím stojím. A možná neuspěji, možná mi to hospodářský výbor rozcupuje, možná mi to rozcupuje vláda, možná mi to rozcupuje Sněmovna, ale přístup, že když to projde, tak za to můžu já, ale když to neprojde, tak to pokazili úředníci, si myslím, že prostě není správný.
Jedna z věcí, o kterých jsem mluvil, jak pan ministr je mistr odkladu, je tendr na mýto. Myslím si, že ten, kdo se v tom pohybuje, kdo tomu skutečně rozumí z odborné veřejnosti, ví, že už se to prostě stihnout nedá. Do 31 12. 2016 nejsme schopni dokončit regulérní otevřené regulérní řízení a zavést nový nebo staronový nebo jakýkoliv systém pod novou smlouvou. Mimo jiné slyšeli jsme několikrát: komise pro poradce rozhodne do konce prázdnin, do konce září, příští týden. Opět jsme 15. října, nic ukončeno není. A pan ministr ví, že jsem kritikem vůbec existence této veřejné zakázky, protože ji považuji za zbytečnou. ***