(12.00 hodin)
(pokračuje Laudát)
Jak je to s tím jmenováním hodnoticí komise? V krizovém projektu je vaše dovolená přednější než ustavení komise? Kolik týdnů trvalo, než jste pochopil, že nesmíte stát v čele hodnoticí komise? To máte málo úředníků, aby zvládli problém sami? Asi ano, když jsou tak devastováni. Proč v této krizové situaci narušujete příslušný orgán, příslušnou organizační strukturu na ŘSD?
Proč jste bez seznámení se s výsledky a analýzami a odvedenou prací zdevastoval příslušné skupinou pro transformaci ŘSD, která by také měla k tomu co říci? Udělal byste takhle lehce rozhodnutí také ve své firmě? Zase začnete něco patlat, abyste došel do slepé uličky, jako jste předvedl v kauze vyhozeného právníka Kopřivy? Proboha.
Shrnutí. Pan ministr dále prohlubuje časový skluz řešení provozu mýtného systému. Jeho kroky jsou zcela chaotické, zjevně chybí elementární koncepce řešení po roce 2016. Zvyšuje se riziko ekonomických ztrát po roce 2016 a riziko nekoncepčního rozhodnutí pod tlakem. Zároveň je likvidováno odborné zázemí pro tuto problematiku na ŘSD.
Pane nepřítomný premiére, co s tím budete dělat?
Vyhovím panu předsedovi, nebudu tady číst konkrétní tance, jakými je devastována příprava dálnice D3, a jen se již na okraj na závěr dotknu několika témat z různého.
Jestli se někdo domnívá, že ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO dovedl do stavu anarchie pouze část týkající se silničních staveb, hluboce se mýlí. Za neprofesionální přístup, který ve svých důsledcích bude mít pro státní kasu další zbytečně vynaložené peníze, bych uvedl jeho zasahování do železniční dopravy.
Na jaře letošního roku odmítl nabídku Českých drah, že budou v rámci platné velké smlouvy zajišťovat dopravu na trati Plzeň-Most za necelých 30 milionů korun. Místo toho vypsal soutěž, kterou vyhrála zahraniční firma Arriva i přes to, že nedodržela technické požadavky zadavatele. Po několika trapných krocích Ministerstva dopravy to dopadlo tak, že na trati dál budou jezdit České dráhy, ale údajně za 36 milionů korun Jediným přínosem tohoto kroku - v uvozovkách - pana ministra je zdražení kontraktu o více než 6 milionů korun a ostuda a časová prodleva tři čtvrtě roku.
Obdobně nekompetentně při tendrování dálkové dopravy se Ministerstvo dopravy chovalo na lince Plzeň-Most. Grafikon 12 2014 až 12 2015. Podle informací Českých drah by rozšířením závazků ČD namísto přímým zadáním ušetřilo proti současnému stavu asi 10 milionů korun. Úspora je dána jiným způsobem kalkulace pro rozšíření stávajícího závazku. Arriva podala nabídku na tuto trať až poté, co ji podaly České dráhy a začaly už s Ministerstvem dopravy vyjednávat detaily provozu. Cena nabídky ČD byla již známa. Arriva údajně opět nedodržela technické a formální požadavky Ministerstva dopravy. Pan ministr se vyjádřil, že kontrakt dostane Arriva. Poté, co ČD podaly námitku - jaké je finále? ČD budou tuto trať jezdit za 41 milionů korun namísto původních 28 milionů korun. Jelikož máme nejhustší železniční síť na světě, lze očekávat, že Ministerstvo financí na takovéto chování ministra dopravy neušetří ani nákupem levného papíru na Ministerstvu financí ani zhasínáním světel v opuštěných kancelářích ministerstva.
Pan předseda ve svých interview poukazuje na pronájem - myslím pana předsedu Babiše - terminálové haly ČD Cargem, akciovou společností, v Lovosicích. Můžete nám, pane ministře, říci, za kterého ministra vznikl nápad tuto halu za stovky milionů odkoupit? Pokud umožníte průběh komise, ať se tady k tomu vyjádří lidé, kteří mají více alarmujících dat než já.
Vážený pane ministře z hnutí ANO, bude líp. Dovoluji si tvrdit, že nesete osobní a politickou odpovědnost za současnou situaci v oblasti bezpečnosti silničního provozu. V roce 2012 po nevalných výsledcích samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy došlo k jednoznačně pozitivnímu vývoji tohoto subjektu. Postupně byl budován kvalitní tým, definován program činnosti, byla nastolena budoucí koncepce řízení v oblasti bezpečnosti silničního provozu v České republice a definovány zásady strategického řízení BESIP. Postupně se dařilo do té doby nevídaným způsobem spolupracovat se sdělovacími prostředky, získat prestižní partnery z řad nadnárodních společností. To vše směřovalo ke snaze významně snížit počet obětí dopravních nehod na českých silnicích. BESIP se může právem hlásit k tomu, že v loňském roce došlo k 12% snížení počtu obětí dopravních nehod, což je pátý nejlepší výsledek v rámci zemí EU 28. Jak je známo, v minulé dekádě jsme naopak byli v počtu obětí vždy na posledních místech žebříčku zemí EU. Výsledku bylo dosaženo i přesto, že BESIP pracoval s výrazně nižším rozpočtem než před rokem 2011.
Nástupem nového vedení Ministerstva dopravy začala být činnost BESIPu podkopávána a zlehčována. Pan ministr Prachař mohl napravit některé chybné přístupy svého předchůdce, což však neučinil. - Prosím o pozornost, už končím.
BESIP vyklidil pozice, přestal plnit roli přirozeného lídra v oblasti bezpečnosti provozu.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení občané, zajisté jste si ve sdělovacích prostředcích, které s neobyčejnou pozorností zaznamenávají nejtragičtější dopravní nehody, povšimli, že za poslední měsíce došlo ke zvýšení počtu usmrcených osob, a to bezmála o 10 % ve srovnání s vývojem v prvních devíti měsících loňského roku. Za použití certifikované metodiky výpočtu ztrát v dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích lze dojít k závěru, že zvýšený počet závažných následků v prvních devíti měsících letošního roku s sebou přinesl celospolečenské náklady ve výši 1,34 mld. korun.
Pane ministře, tohle je tedy ta vaše zářivá budoucnost? Proč neuděláte alespoň něco pro to, aby důsledky lidského neštěstí na českých silnicích byly minimalizovány?
Vážený pane nepřítomný premiére, vážený pane ministře Prachaři, vážení páni ministři, poslankyně, poslanci. Původně jsem chtěl projednat jenom některé věci, ale svým rozhodnutím, vetem poslaneckého klubu hnutí ANO a KDU-ČSL, jste mě donutili, že jsem se začal o problematiku Ministerstva dopravy zajímat o něco hlouběji. Jsem šokován skutečným stavem, který po tři čtvrtě roce řízení pana ministra Prachaře je. Jestli nechcete, aby přerostla situace v tomto rezortu v totální kolaps, domnívám se, že ŘSD je dneska v situaci kolapsu, prosím, apelujte na své předsedy stran, na koaliční partnery, aby ještě dnes, zítra, či dobře, po volbách příští týden konali. Nedomnívám se, že tento pan ministr je schopen tento rezort nadále řídit. S každým dalším dnem hrozí, že naprostým krachem skončí dočerpání velkých financí z operačního programu 1 a že dojde ke krachu a významným problémům, časovým ztrátám nenahraditelným, operačního programu 2.***