(11.50 hodin)
(pokračuje Laudát)

Nepřijdeme v souvislosti s porušením zákona o zadávání veřejných zakázek o evropské finance, když tento úsek byl už ve zpoždění neřešitelném do zimy? Proč na jiném úseku začaly práce o týden později? Nepovažuji za normální, že stavba zůstala ležet ladem od srpna. Budu rád, pokud vyšetřovací komise zjistí, že na všechny moje otázky bude odpovězeno tak, že naše země z toho vyjde bez újmy a škod.

Pane ministře, jaké jsou vaše osobní zkušenosti s vedením dopravní investice? Asi žádné. Jinak byste nedopustil šílenost, která se údajně na rekonstruovaných úsecích odehrává. Mám informace, že ze řídicího výboru D1 zmizel koordinátor stavby. Byl vyhozen, nebo utekl sám? Místo něj tam údajně chodí Tomeš a Petrák. Je to pravda? Otázka možná i pro vyšetřovací komisi. Jak je smluvně ošetřena jejich odpovědnost? Kdo ponese odpovědnost za případné škody? Kolik budou stát rekonstruované úseky? Tohle všechno by měl zodpovědět buď pan Prachař, anebo vyšetřovací komise.

Proč se ptám? Údajně se nikdo nezabývá průběžnou administrací změnových listů. Jak mohl správce stavby nebo technický dozor nebo investor připustit realizaci bez předem schválených změnových listů? Kolik bude víceprací? Co budeme dělat, když bude překročen zákonný limit? Jakou odpovědnost kdo ponese, když tohle dopustíte?

Část uživatelů nově zrekonstruovaných úseků dálnice D1 s cementobetonovou vozovkou je zklamána z jejího povrchu. V nedávné reportáži České televize sice jakýsi odborník uváděl, že ze zvukových měření je jasné, že je vše v pořádku, nelze však popřít, že povrch vozovky způsobuje mikrovibrace vozidla, které jsou pro řidiče i spolucestující nepříjemné. Dovoluji si požádat o odborné posouzení tohoto problému a nebo zadání oponentních posudků ze strany vyšetřovací komise.

Vážené kolegyně a kolegové, pokud máme zjistit pravdu, je třeba tato výše uvedená podezření zadat k vyšetření nezávislé komisi. Požaduji, aby na akce na dálnici D1 byl proveden nezávislý audit jako podklad pro práci komise.

Můžete nám říci, pane ministře, které úseky z druhé etapy rekonstrukce D1 jsou plně připraveny k realizaci v příštím roce a letech následujících? Můžete to porovnat s původními plány druhé etapy? Co jste dělal pro to, aby byly problémy eliminovány? Na toto se ptám z důvodů, že na úseku Praha-Brno jsem ještě nedávno nezaznamenal žádné předstihové práce.

Pane ministře, najednou propukla horečná iniciativa provizorních oprav obrusných vrstev na D1 v místech, kde to nebylo nutné, respektive místech, která rozhodně nejsou nejhoršími. Jak se to slučuje s manažersky úsporným řízením? Nechcete náhodou rychle utratit peníze z letošního rozpočtu, protože čerpání na realizovaných projektech vázne? Zase, určitě bod pro audit nebo poslaneckou komisi.

K D47. Pane ministře, jaké jsou aktuální informace při řešení sporu mezi státem a dodavatelem na pokaženém úseku D47, dnes D1? Můžete garantovat, že všichni vaši podřízení na Ministerstvu dopravy i vy osobně pracujete ve prospěch státu? Na podzim roku 2013 byla zastavena veškerá podpora soudních sporů, získávání dalších důkazů, jejich kompletace, údajně nebyly dokončeny plánované vrty a byly odmítnuty chemické rozbory zpracované znaleckým ústavem Pardubické univerzity dokazující, že do tělesa dálnice byl použit odpad. Ještě tak aby tam někdo ukládal odpad z lagun. Víte, co se dělo tehdy u spalování a odvozů do Polska a dále? Neodkládáte náhodou rozhodování rozhodčího soudu v kauze nesprávně uplatněných valorizací? Pokud ano, tak určitě kolegy bude zajímat proč. Tady předpokládám, že tedy vznikne speciální vyšetřovací komise, o kterou požádala paní poslankyně Havlová.

Pane ministře, i vy pokračujete v tragické neverending story zvané dálnice D8, průchod Českým středohořím. Nebudu se zmiňovat o průběhu obecně známého sesuvu. Ale proč ještě sesuv není sanován? Jak je to se žádostí o vyhlášení mimořádného stavu? Byla odeslána? Proč jste takovou prodlevu nevyužili k vyhlášení řádné veřejné soutěže na dodavatele sanací? Můžete potvrdit, nebo vyvrátit informace, že sesuv proběhl v délce 800 metrů a že bude třeba sanovat dalších 2,3 km, nebo je možná těch 800 metrů v těch 2,3 km? Nevím. Kolik to bude stát? Připravujete na sanaci soutěž? Kdy se tedy občané obcí s průjezdnou dopravou ve Velemíně a dalších vlastně dálnice dočkají? Mohu vám jen sdělit, že dlouhý časový odstup od živelní katastrofy bude těžko vysvětlitelný pro použití nástrojů na zadání zakázky z volné ruky. Riskujete, že budete obviněn z porušování zákona.

Pane ministře, co se děje kolem posledně zbudovaného úseku dálnice D3? Další potenciální téma pro vyšetřovací komisi. Svoji tvrdost vůči dodavatelům jste několikrát deklaroval. Jestli se nemýlím, stavba byla zprovozněna v roce 2013, převzata nebyla z důvodu množství vad a nedodělků. Ale co vaše ministerstvo a ŘSD celou další dobu dělalo? Jestli se nemýlím, není převzata dodnes. Můžete potvrdit, nebo vyvrátit, že ve prospěch zhotovitelů běží inflační doložka? Jestli ano, kdo zaplatí z důvodu pasivity investora navýšení ceny o tyto inflační doložky?

Shrnutí pro potenciální vyšetřovací komisi. Ministerstvo dopravy nezvládá legislativní proces, není schopno hájit zájmy rezortu v zákonu o zadávání veřejných zakázek a vlivu staveb na životní prostředí. Přípravu nových investic, zejména v oboru silnic, dovedlo do stavu totální anarchie. Existují vážné pochybnosti o hájení zájmu státu ve sporných kauzách. Existují vážné pochybnosti o dodržování zákonů, zejména zákona o zadávání veřejných zakázek. Není zvládnuta příprava realizace rekonstrukce D1. Nejsou vykupovány pozemky pro nové stavby. Byly zpožděny přípravy, například na systém výstavby design bild. Koncepční záměry nejsou projednávány v gesčních výborech Sněmovny s kraji. Jsou veřejně vyhlašována řešení, která ruinují dlouholeté připravované varianty.

Pane premiére, zvládání tvorby legislativy, chaos při přípravě nových investic, neřešení starých problémů, kde hrozí poškození státních zájmů, uzavírání sporných dodatků smluv. Kam ještě situace musí dojít, abyste sáhl k razantním opatřením a dnes připustil vytvoření vyšetřovací komise? Nebo je uděláte po sobotním uzavření volebních místností? Pane premiére, zřejmě většina poslanců a poslankyň této Sněmovny se jen z médií dozvěděla, že jste schválili strategický materiál o investicích v několika následujících letech. Proč tyto zásadní plány neprojednáte nejdřív ve výborech Poslanecké sněmovny, ve Sněmovně, s odbornou veřejností? Proč ignorujete krajské politické reprezentace?

Zadávání zakázek neprůhledným firmám. Toto téma není příliš třeba zmiňovat. O kauze vinařské firmy informovala média. Jen podotknu, že zmíněné práce mají vykonávat buď SÚSky, nebo firmy vybrané v řádných tendrech, které mají uzavřené rámcové smlouvy. Před příchodem Rusnokovy vlády byly v rámci protikorupčních opatření podlimitní zakázky do 3 milionů na přímé oslovení. Pak byly navýšeny na 6 milionů. Teď se v tom jede vesele dál. Dříve se oslovovalo pět firem, dnes tři. Co je relativně novým fenoménem, že příprava staveb a realizace zakázek krachuje na neschopnosti a nekompetentnosti hodnoticích komisí rozhodovat.

Situace v přípravě tendrů na nového provozovatele elektronického mýtného. Pan ministr Prachař z hnutí ANO převzal nelehký úkol dohnat zpoždění v přípravě tendru na nového provozovatele elektronického mýtného po roce 2016. Zatím jsem zaznamenal slova o převodu provozovatele na ŘSD - ale proč potom je destruován příslušný útvar? Potom se někde objevil názor pana ministra, že by mýto vybíral rakouský ASFINAG.

Pane ministře, jednal jste s ASFINAGem, jednal jste s KAPSCHem. Co to vyrábíte za chaos? Jak hodláte zdůvodnit případné nestihnutí termínu pro řádné výběrové řízení? To zase chcete zasít problémy, které už jednou v polovině minulé dekády režírovala vláda vedená sociální demokracií? Co to vlastně má za snad 100 milionů korun udělat ona poradenská firma? Má závazek manažerovat tendr? Hledat rámcové, odborné a politické zadání? Nevyrábí si je firma sama? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP