(11.40 hodin)
(pokračuje Laudát)
O vašich nápadech s jinou variantou dálnice D3 na obchvatu Českých Budějovic je to stejný případ. Navíc údajně jste zastavil přípravu dálnice D3 na území Středočeského kraje. Je to pravda? Kdo vám dal, pane ministře (řečeno premiére), právo za zády politické reprezentace Jihomoravského kraje připravovat dvoupruhové pokračování R52 spojnice Brno-Vídeň? Není náhodou vaším postojem zpochybněna česko-rakouská smlouva? Jak tohle vaše počínání konvenuje s výroky vašeho šéfa Babiše o neschopnosti vybudovat propojení naší země se sousedy?
Samostatnou kapitolou je rekonstrukce dálnice D1. Každý vnímavý uživatel si musí všimnout, že staré pořádky se v éře ministra Prachaře nádherně rychle vrátily. Ředitelství silnic a dálnic nedokončilo nebo nepřevzalo oponentní posudky, které byly zadány v roce 2013, s jedinou výjimkou, dokončení od ČVUT. Zatím se v dopravních omezeních nestal zásadní karambol. Proto asi polevil tlak pana ministra dopravy a dopravní policie už u zrekonstruovaných úseků není vidět. Bylo sjednáno - před vaším nástupem, podotýkám -, že odtahové služby budou bez nároku na odměnu v permanentní pohotovosti, aby případný odtah z míst dopravních omezení probíhal rychle a bezpečně. Můžete nám sdělit, kdo a proč toto zrušil? Jaký malér se musí stát, aby se opatření vrátila do kvality, ve které byla? Usínáte, pane ministře, s vědomím, že jste pro bezpečnost uživatelů D1 udělal maximum možného? Proč polevila dohledová péče a pohotovost pracovníků SSÚD? Zřejmě v tom spočívá vysvětlení, že se znovu vrátila česká specialita - po realizaci dopravních omezení, rozuměj uzavírky, následuje technologická přestávka. Zřejmě se dodavatelé stavby musí technologicky zotavit a smířit s faktem, že budou pracovat. Jiné vysvětlení kromě organizačního chaosu při vedení investic mě nenapadá.
Díky vašemu způsobu vedení rezortu se zhroutily původní časové plány na druhou etapu rekonstrukce D1. Můžete potvrdit, jestli pan Čížek skutečně nechal zastavit přípravné práce na třetí etapu rekonstrukce, geologické průzkumy, zaměření, diagnostiku stávajících silnic? Musíte vážně provádět fragmentaci, když jsou zchátralé inženýrské sítě, korodované mosty, shnilé spodní izolace proti vodě?
Do průběhu prvé etapy jste vy či vaši podřízení zasáhli způsobem silně neprofesionálním. Jak vysvětlíte změnu podmínek tendru, za který lze jednoznačně považovat náhradu cementobetonové vozovky na sjezdu u Jihlavy? Prosím, neargumentujte žádostí hejtmana Kraje Vysočina pana Běhounka, který požádal s ohledem na špatné parametry objízdných tras o maximální zkrácení lhůty rekonstrukce. To nelze vydávat za závazné stanovisko státní správy. A pan hejtman vám snad měl napsat - budujte dlouho? Zřejmě jste porušili pravidla veřejné soutěže, smluvní ujednání s dodavateli - nevím, co je ve smlouvě, podmínky čerpání evropských fondů. Kdo ponese odpovědnost za případné škody?
Na veřejnost pronikly informace o podivných krocích při rekonstrukci úseku D1, kde probíhá spor s dodavatelem Železniční stavitelství Brno. Je pravdou, pane ministře, že se ŘSD jednostranně zřeklo možnosti zápočtu penále za zpoždění stavby proti plnění dodavatele? Je pravdou, že tam má fungovat jakási arbitrážní komise, ve které stát tahá za kratší konec? Je pravdou, že termín dokončení úseku se mění z roku 2014 až na rok 2015, a někteří skeptici vyhrožují dokonce rokem 2016? Chápu, že na úseku 21, což je ten úsek, došlo ke konfrontaci s dodavatelem, u které jste nebyl. Ale následná ujednání a kroky zavánějí jednostranně nevýhodným plněním v neprospěch investora a to už je vaše odpovědnost. Na tuto část odpovídat nemusíte, protože jsem se v mezidobí dostal k dokumentu a odcituji vám část dodatku, některá ustanovení, která vaši lidé podepsali (cituje):
"Článek 3.2 smlouvy s dodatkem Dohoda o řešení sporných práv. Práce z povinnosti stran dle čl. 3.2 písm. a) až e) tohoto dodatku, které strany navzájem považují za sporné, budou řešeny takto:
a) Sporná práva dle čl. 3.1 tohoto dodatku se strany zavazují vypořádat vzájemnou dohodou mimosoudně v termínu do 15. září 2014, přičemž pro vyřešení těchto sporných práv budou do deseti (10) pracovních dnů ode dne účinnosti tohoto dodatku ustaveny pracovní týmy pod vedením Ing. Petra Lakomého, ředitele závodu Praha a objednatele, a pod vedením Mgr. Jana Thomaiera, advokáta vykonajícího advokacii, jako společník Thomaier Legal, advokátní kancelář, s.r.o., za zhotovitele.
b) Nedojde-li ve lhůtě dle čl. 3.2 písm. a) tohoto dodatku k dohodě stran v některých činnostech, specifikovaných sporných práv dle čl. 3.1 písm. a) a b) tohoto dodatku nebo vůbec, bude spor o těchto sporných právech vyřešen v soudním řízení.
c) Strany se zavazují sporná práva dle čl. 3.1 písm. c) až e) tohoto dodatku jakkoli neuplatňovat a nevymáhat proti druhé straně, a to zejména v soudním řízení, nepostoupit je třetím osobám, nezapočíst je proti pohledávkám druhé strany ani nečinit jakékoli jiné kroky, které by byly v rozporu s účelem tohoto dodatku, do vyřešení sporu dle čl. 3.1 písm. a) a b) tohoto dodatku. Promlčecí doba pro uplatnění sporných práv dle čl. 3.1 písm. c) až e) tohoto dodatku se prodlužuje na dobu deseti let."
Na dalším úseku... (Krátká odmlka.) Ještě zpátky možná k tomu. Je snad jenom málo tak krajně nevýhodných dodatečných smluvních ujednání pro stát, jako jste spáchali tady.
Na dalším úseku Jihlavy jste vy či vaši podřízení jednostranně porušili podmínky veřejné soutěže tím, že jste nařídili přerušit práce a odložit realizaci druhé části dálnice na příští rok. Odkaz na klimatické podmínky považuji za zástupný.
Můžete, pane ministře, Sněmovně sdělit, kdo vykonává na zmíněném úseku technický dozor nebo správce stavby, zda a jakou roli v této kauze hraje již jednou zmíněný pan Petrák? Kdo zaplatí vícenáklady dodavatele, který podle mých informací posun termínu nepožadoval? Nepřijdeme v souvislosti s porušením zákona o zadávání veřejných zakázek o evropské finance? Když tento úsek byl už ve zpoždění neřešitelném do zimy, proč na jiném práce začaly o týden později?
Předseda PSP Jan Hamáček: Pane poslanče, já se velmi omlouvám. Já jsem tolerance sama a nijak nechci vstupovat do vašeho vystoupení i vzhledem k tomu, že máte přednostní právo. Ale pouze upozorňuji na to, že řečník by měl mluvit k věci podle § 59 odst. 4 a toto nejsou interpelace. Proto asi není úplně možné žádat odpověď ministra. Návrh bodu zní: Návrh na zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k situaci v rezortu dopravy. Takže já bych vás prosil - já vás nenapomínám, pouze vás prosím, abyste se držel věci a nevedl interpelaci na ministra, ale odůvodnil, proč klub TOP 09 chce zřídit tuto vyšetřovací komisi. Děkuji.
Poslanec František Laudát: Pane předsedo, děkuji za váš vstup. Chci se proti tomu ohradit, protože pokud nevykreslím situaci v rezortu a důvody, proč má vzniknout vyšetřovací komise nebo alespoň minimálně skončit fungování pana Prachaře, tak nemám šanci bez toho, abych vám nevylíčil katastrofu, jaká se v rezortu dopravy odehrává. Proč říkám otázky? Protože předpokládám, že s přednostním právem vystoupí pan Prachař a na řadu nebo na úplně všechny otázky odpoví, že to tak není, že to není pravda, a dokáže to. Pak není třeba, aby vznikala vyšetřovací komise. Takže jedno i druhé tam patří. Nicméně vnímám vaši připomínku a děkuji za ni. ***