(15.50 hodin)
(pokračuje Okamura)

No tak to je... Normálně by to bylo úsměvné, tahle ta matematika, ale je přímo šokující, že dávky v hodnotě víc než miliardy korun se budou vyplácet - jedno z kritérií je nějaká průměrná cena nějakých realitek, už ani nedomýšlím, když jsou tam domluvené nebo když tam žádná není a tak podobně. Takže cenová mapa by byla jasná, byť také má samozřejmě svoje mezery, to už tady bylo komentováno minulý týden, ale pořád je to z těch řešení asi tak nejlepší.

Takže zákon jako celek samozřejmě podpoříme, protože lepší je nedokonalá verze v této řekl bych velmi špatné situaci kolem toho sestěhovávání a zneužívání doplatků, ale prostě naše návrhy jsme dali, ale ten pozměňovací návrh rozhodně nepodpoříme, a očekáváme, že vláda opravdu předloží ne v roce 2016, ale vyzývám vás, co nejdřív předložte zákon o sociálním bydlení a pojďme to diskutovat jako celek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Dále s přednostním právem je přihlášen pan předseda Stanjura. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Máme vyhrazenu dobu pro třetí čtení do 16 hodin, to je 9 minut. Vidím ještě tři řečníky přihlášené, takže já přicházím s procedurálním návrhem, abychom dnes vyhradili pro třetí čtení čas do ukončení tohoto bodu. Myslím si, že by bylo dobré dnes tu rozpravu ukončit. Jestli to bude 16.05 nebo 16.15, těžko se mi odhaduje, ale myslím, že každý, kdo chce promluvit, by měl mít tu šanci, a pak je tam poměrně dost hlasování. Takže navrhuji tento procedurální návrh.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám za tento návrh, pane předsedo. Já o něm tedy nechám hlasovat bezprostředně.

Mám zde ještě jednu faktickou poznámku pana poslance Novotného. Máte slovo.

 

Poslanec Martin Novotný: Jen to, pane předsedající, jestli si dobře pamatuji, tak včera jsme si odhlasovali dvě hodiny, to znamená do 16.30.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Informace, které mám já, jsou do 16 hodin také, takže z toho důvodu dám hlasovat tak, jak bylo navrženo. To znamená, je zde návrh, abychom projednávali tento bod do té doby, dokud nebude ukončen hlasováním závěrečným.

 

Zahajuji hlasování o tomto procedurálním návrhu a táži se, kdo je pro toto navržené usnesení. Kdo je proti?

Jedná se o hlasování číslo 193. Přítomných poslanců je 158, pro tento návrh bylo 119, návrh byl přijat. Budeme tedy pokračovat v projednávání.

 

S přednostním právem se nikdo nehlásí, ani s faktickou poznámkou, v tom případě přistoupíme k těm, kdo jsou řádně přihlášeni do rozpravy. První z nich je paní poslankyně Olga Havlová. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Olga Havlová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, členové vlády, předem bych chtěla dnes obhájit a vysvětlit své pozměňovací návrhy. Mám to velice krátké, nebudu vás zdržovat, a pokud moje kolegyně budou také tak rychlé, tak bychom to stihli i do té 16. hodiny.

Jedná se o pozměňovací návrhy, které jsou označeny pod písmenem C. Díky těmto pozměňovacím návrhům dojde k lepší kontrole vyplácení doplatku na bydlení a bude zabráněno jeho zneužívání. Jedná se celkem o tři pozměňovací návrhy.

Pod označením C1 se zavádí povinnost provádět kontroly dodržování podmínek pro vyplácení dávek. Tato povinnost kontroly - a to zdůrazňuji - je opakovaná. Vládní návrh zavádí pouze možnost kontroly, což je podle mého mínění nedostatečné, a právě toto je největší problém v rizikových lokalitách, že zde není pravidelně a opakovaně kontrolováno vyplácení dávky, a proto dochází k jejímu zneužívání. Dokud nezavedeme povinnost opakování kontrol, situace se nezlepší.

Pod označením C2 a C3 předkládám další návrh na zlepšení situace. Tyto body umožňují, aby kontrolu příslušného bytu či ubytovny mohl iniciovat starosta obce. Je to totiž právě starosta, kdo má nejlepší přehled o situaci ve své obci a má pomocný orgán, většinou v každé obci je zvolena sociální komise, která je mu k tomu nápomocna. Právě starosta by měl mít zájem, aby se v jeho městě dávky nezneužívaly a nedocházelo k problémům ve vyloučených lokalitách. Proto chci dát starostům možnost, aby mohli požádat o kontrolu a plnění podmínek doplatku na bydlení.

Posledním pozměňovacím návrhem, který má označení C4, je úprava určování takzvané místně obvyklé ceny, která má zastropovat výši vyplacené dávky. Současný návrh je totiž zcela nevyhovující. Určování místně obvyklé ceny bude velmi problematické. Vládou předložená varianta bude totiž znamenat enormní zatížení soudů všech stupňů ve stovkách, ne-li v tisících případů. Z toho je zřejmé, jaké problémy působí formulace "obvyklá cena". K posudkům, které se k jednotlivým bytům o místní obvyklé ceně dávají, se budou předkládat oponentní i revizní posudky. Soudy všech stupňů budou zatíženy touto agendou a miliony korun budou vynaloženy zcela zbytečně. Celá řízení se budou protahovat po léta, a hlavně - a to zdůrazňuji - pojem "obvyklá cena" je natolik diferentní pro každé jednotlivé město, pro každý jednotlivý dům, pro každý jednotlivý byt, že znalecké posudky budou na jednu stranu znamenat zatížení státního rozpočtu. Jeden obyčejný posudek totiž může stát až tisíce korun. Může se nám dokonce stát, že vykutálení filutové budou stavět ubytovny v centrech měst. Tam by mohla být cena obvyklá mnohem vyšší než někde na okraji obce. Cena obvyklá navíc není proměnná podle místa, ale také se mění v čase.

Já navrhuji jiný princip. Cenu bytu by určovaly osoby certifikované Ministerstvem pro místní rozvoj. U nich by si každý majitel bytu, který čerpá doplatek na bydlení, zaplatil posudek řádově za 150 korun, a zdůrazňuji, že posudek by platil majitel bytu nebo ubytovny. Na základě jím určené ceny pro konkrétní byt by byl pak zastropován doplatek na bydlení. Poskytovatel dávky by přitom mohl kdykoli provést kontrolu, zda je vyčíslená cena přiměřená. Podle Ministerstva pro místní rozvoj si udělá oponentní posudek, a když skutečně zjistí rozpor, tak rozdíl v ceně zaplatí sám makléř. Bude tedy povinen zaplatit celou škodu, kterou státu způsobil. Nevyplatí se tak podvádět a na systému nebudou moci parazitovat ani majitelé ubytoven, ani nikdo jiný. Opakuji: Certifikovaná osoba by byla zcela odpovědná za své posudky státu, a bude povinna zaplatit případnou škodu. Podmínky certifikace a výkonu tohoto povolání by stanovilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Celý tento systém bude bez nákladů pro státní rozpočet. Posudky by platil majitel ubytovny a certifikaci by si platil sám makléř. Tato varianta je rozhodně lepší než ta navrhovaná vládou, protože se tak dostaneme zcela bez nákladů k tomu, jaký je místně obvyklý nájem pro každý konkrétní byt.

Já bych ještě navrhla, aby body C2 a C3 byly hlasovány en bloc. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, paní poslankyně. Než budeme pokračovat, přečtu některé omluvenky, které dorazily. Od 17.45 až do konce jednacího dne se z důvodů přijetí zahraniční delegace omlouvá pan poslanec Robert Beneš. Dále od 15.15 do 21. hodiny se z důvodu jednání ve volebním kraji omlouvá paní poslankyně Gabriela Hubáčková. Dále od 15.30 do 18 hodin se z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Jaroslav Klaška. Dále dnes od 15 do 18 hodin z důvodů pracovní cesty se omlouvá pan poslanec Karel Schwarzenberg. Dále od 14.30 až do 16.30 z důvodů pracovních se omlouvá pan poslanec Jiří Koubek. To jsou všechny omluvenky, které dorazily.

Nyní poprosím řádně přihlášenou paní poslankyni Nytrovou, aby vystoupila se svým příspěvkem v rozpravě. Máte slovo, paní poslankyně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP