(10.50 hodin)

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek: Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, chci jen připomenout, že právě některé věci, o kterých mluvil pan ministr Babiš, zajišťuje i Ondřej Závodský, náměstek na Ministerstvu financí, kterého doporučila KDU-ČSL, není naším členem, nicméně myslím, že je odborně vysoce zdatný. I KDU-ČSL je tady pro občany, je stranou občanů, všichni naši členové jsou občané, naši voliči jsou občané, takže i my jsme tady pro občany.

Chtěl bych říct, že centrální nákupy jsou určitě dobrá věc, a doporučuji Ministerstvu financí, aby se podívalo, jak v některých našich obcích, a dokonce i krajích se postupuje v rámci centrálních nákupů. Funguje to, obzvláště u energií a některých dalších služeb, jako jsou mobilní operátoři.

Chtěl bych také říct, že v našem pojetí bezpochyby to, čemu se říká političtí náměstci, což samozřejmě tento pojem neexistuje, je potřeba, aby ten ministr měl také někoho, kdo ho je ochoten a schopen zastoupit.

Já bych jenom doporučil, abychom se drželi dohod. Myslím si, že pokud se na něčem dohodneme, aspoň my na horách jsme zvyklí si plácnout, a pak to platí, a ne neustále měnit svoje dohody. Takže pojďme držet dohody, nevymýšlejme něco, co už bylo dohodnuto, zase rozbít, a pojďme hlasovat, rozhodněme hlasováním.

Děkuji. (Slabý potlesk z pravé části jednací síně.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji i za dodržení času. Ještě faktická poznámka pana poslance Okamury, potom faktická pana poslance Klána.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já bych jenom rád navázal na tuto diskusi. Takže vidím, že je tady celá řada politických stran proti politickým náměstkům, proti tomu, aby byly jmenované pozice bez výběrového řízení. Takže připomínám, že je tady pozměňovací návrh hnutí Úsvit, který ruší tento paragraf, ruší ty takzvané politické náměstky, jak to nazval i prezident Zeman. Takže prosím, podpořte ho. Ti, co říkali, že s tím nesouhlasí nebo že takové náměstky nechtějí, tak už to tady nevysvětlujme, nezdůvodňujme zpětně proč ano nebo ne, podpořte návrh hnutí Úsvit. Je tady jako jediný na stole, který to ruší, a tímto vyjádřete, že svá slova myslíte vážně a že to nejsou slova, ale že jsou to činy. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Zatím poslední faktická poznámka pana poslance Klána.

 

Poslanec Jan Klán: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Já bych tady opět zareagoval ještě na ty politické náměstky. Uvědomme si, že v současnosti jsou politickými náměstky všichni, kdo jsou na těch ministerstvech. Tam jsou v současnosti všichni političtí. Tento zákon to má trochu určitým způsobem změnit, takže náměstci pro řízení sekce nebudou političtí. Ale budou tam náměstci člena vlády. My jsme se snažili nějakým způsobem, aby to nebyli oni náměstci bez práce, když už tady nějaký ministr bez práce - a i když samozřejmě práci má - takže náměstek bez práce. Já jsem se tam snažil do toho pozměňovacího návrhu dát, že musí být vždy přítomen na jednání výboru nebo komisí, pokud není vyžadována osobní účast ministra, což si myslím, že je jednoduchá úprava, a bude mít určitou jako i pravomoc. Ale bude muset, pořád. Takže ne že bude si tam jen tak dělat, co chce, bude chodit kam chce, jak chce, jak se mu zlíbí. Že ten ministr ho bude sice úkolovat. Jenomže když to v tom zákoně nebude napsáno, jakou bude mít agendu, tak to povede k různým výkladům. To, dámy a pánové, opět nevěstí nic dobrého.

A pokud jde ještě o hlasování o těchto politických náměstcích, tak my samozřejmě podpoříme pozměňovací návrh hnutí Úsvit, a to už jenom proto, že na dnešní schůzce - tady bylo řečeno, že tam byli zástupci všech stran -, která se konala dnes ve čtvrt na deset, tak my jsme - klub KSČM, ale ani hnutí Úsvit - pozvánku na toto poslední jednání o pozměňovacích návrzích, které byly podány, nedostali. Že už jenom z tohoto důvodu my tento zákon prostě nepodpoříme, protože pokud se má jednat se všemi stranami zastoupenými v Poslanecké sněmovně, no tak prostě se všemi, a ne, že když se někdo dohodne nějakou kvazidohodou nebo pseudodohodou jenom s částí opozice, tak pak nemůžete čekat nic jiného, než že my budeme hlasovat tak, jak budeme hlasovat.

To je ve stručnosti naše stanovisko. (Ojedinělý potlesk z levé části jednací síně.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Vyčerpal jste svůj čas, ale vzhledem k tomu, že teď je ten moment, kdy došlo na řádné přihlášky, tak můžete zůstat a přednést svůj původní příspěvek, pane poslanče, bez časového limitu v obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Jan Klán: Takže ještě jednou hezký den, dámy a pánové. Dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem poslaneckého klubu KSČM ke služebnímu zákonu, který zde budeme dneska hlasovat ve třetím, tedy závěrečném čtení.

Já si tady musím povzdychnout, protože tento služební zákon my už tady projednáváme od ledna letošního roku a máme už září. Místo toho byly různé tahanice, kdo chce generální ředitelství a kdo ho nechce, pak se lidově řečeno koalici šláplo na krk, udělala to pravicová opozice svou taktikou, kterou zjistila v jednacím řádu, a prosadila svoji. To je nepopiratelný fakt.

Nicméně podle nás tato podoba služebního zákona nezajistí odpolitizování státní správy. Jeden ten argument už jsem tady říkal a to jsou političtí náměstci. Pokud v zákoně budou, i když s nimi počítal zákon z roku 2002, samozřejmě tam to bylo rovněž napsáno, protože ta inspirace opravdu ležela v Německu, kde také mají politické náměstky a mají dva. Tak já jsem podal pozměňovací návrh, že k čemu dva, tak stačí jeden. Stačí bohatě jeden, protože když tam budou dva, tak si představím jako tři ministry, takže potom ten ministr, který řídí ministerstvo, tam bude k čemu? To si položme otázku, co on bude potom dělat ten ministr, když tam budou dva jeho zástupci a ještě docela slušně placení. To je tato část.

Pokud jde o druhou část, tak k odpolitizování státní správy podle tohoto zákona nedojde v tom paragrafu, kde je takzvaná výjimka z předpokladu vzdělávání. Je tam taková určitá výjimka, kde na danou pracovní pozici může být přijat pracovník, který se na dané pracovní pozici dlouhodobě osvědčil, aniž by splňoval vzdělání na tu danou pozici, které tam má být. Tam je napsáno, že se dlouhodobě osvědčil. Co to je, to slovo dlouhodobě osvědčil. Já furt tomu nerozumím. Ono dlouhodobě - jsem se dozvěděl nedávno - že to znamená 5+, takže 5 let plus. Pokud to tak samozřejmě bude, s tím nebude problém. Ale my se kloníme k tomu, aby to tam bylo taxativně uvedeno v tomto zákoně. Pokud to tam nebude, tak slovo dlouhodobě se může vykládat jak chce, to se může vykládat pokaždé jak chce. Je to prostě takzvané gumové slovo, jak my tomu říkáme, gumové slovo, a je to neutrální časový údaj. To je třeba jako za chvilku. To si každý může pod tou chvilkou představovat, co chce.

Pokud jde o to rotování státních zaměstnanců, s tím problém nemáme, ale je tam jaksi potíž s tím, kdyby měli rotovat takzvaní ti státní tajemníci, tedy náměstci pro řízení sekcí. To by byl trošku problém, kdyby rotovali. Já už si neumím představit, kdyby někdo rotoval z obrany na zemědělství, aniž by tomu rozuměl.

Když se tady ten zákon projednával dvakrát ve druhém čtení, jednou v řádném, podruhé zase když se to vracelo do druhého čtení, tak jsem tady říkal, že institut Generálního ředitelství státní služby funguje i v jiných státech Evropy. Zákon z roku 2002 i ten zákon, který tady byl původně postaven z dílny pana ministra Dienstbiera, potažmo i služební zákon z dílny Jiřího Rusnoka, počítal se zavedením Generálního ředitelství státní služby. Generální ředitelství státní služby, jak už jsem tady mnohokrát říkal, mají ve Velké Británii, mají ho ve Francii, mají ho v Polsku, v Nizozemí, v Belgii a i v jiných státech Evropy a normálně to klasicky funguje. Jenomže my jsme tady opět vytvořili určitý hybrid, který opět bude znamenat ještě větší politizaci státní správy, než tomu bylo do současnosti. Už jenom proto, že tam zakonzervuje některé lidi právě ta výjimka z předpokladu vzdělávání. To tam zakonzervuje současné kamarády, buď současné koalice, nebo té minulé, která na ministerstvech měla dosazeny svoje kámoše. Tak to opravdu je, prostě tak to i vnímá řada lidí. Už historicky, prostě tady když od roku 2002 máme schválený služební zákon, ale není účinný, a když si položíme otázku, proč není účinný, je to právě proto, že by jinak na ústřední orgány státní správy nemohly vládní koalice, vládní špičky dosazovat své kamarády. To se tady dělo od roku 1990. Všichni, kdo tady vládli od roku 1990, ODS, sociální demokracie, to je jedno, všem tento instrument nefunkčnost služebního zákona nevyhovoval (vyhovoval?). Už jenom proto, že mohli dosazovat své kámoše. Vždycky je tam dosadili. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP