(10.40 hodin)
(pokračuje Babiš)

A jediný politický náměstek, kterého jsem akceptoval na třetí pokus, je politický náměstek pan Pros za ČSSD, bývalý bankéř, a pracoval v Société Générale v Paříži, takže je to odborník. Nikdo jiný tam není. Naopak na ministerstvu, když jsem přišel, tak jsme všechny ty politické nominanty vyměnili, protože oni tam byli hlavně kvůli svým zájmům. Hlavně na ekologické zakázky. To je modelový příklad. Dneska děláme soutěže pro ekologii za poloviční cenu a většinou děláme za poloviční cenu.

Takže já zásadním způsobem odmítám a vůbec nechápu tu debatu politický náměstek. Všichni jsme to četli, dokonce byl titulek v Právu, že já to odmítám. Protože tam není to slovo "politický", je tam náměstek člena vlády. Já jsem říkal, mně to je jedno, jak se to jmenuje. Údajně kvůli Ústavě to musí být náměstek, ale já to beru jako asistent a myslím si, že ta debata skutečně - i pan prezident si myslím, že nemá pravdu v tom, že je to vlastně symbol toho, že to nechceme odpolitizovat. Já jsem to dokonce i na koalici navrhl, koaliční partneři to odmítli, tak to samozřejmě akceptuji.

Velký problém jsme měli s tou propustností. Teď o tom mluvil pan poslanec Fiala. Já nezapomenu nikdy na debatu v rámci koalice, když jsem vyslovil názor, proč například na náměstka, který má na starosti banky a kde je pan Pros, by nemohl přijít v praxi hotový bankéř. Proč máme problémy s tou propustností. Bylo mi řečeno, že lidi z byznysu kradou. Byl uveden pan Šiška, náměstek TOP 09. Toho zatkli na ministerstvu. To jsem byl tedy překvapený. Já si nemyslím, že ve státní správě by to mělo být tak, že si to tam někdo odsedí, a vlastně potom díky tomu proč by nemohla být státní správa otevřená lidem, kteří pracují a jsou v jiném světě než státní správa. Bohužel státní správa není atraktivní pro tyto lidi, protože náměstek ministra bere 90 tisíc, tak to je úroveň platů středního managementu v lepších firmách. Tomu moc nerozumím a my jsme s tím měli problém a diskutovali jsme o tom.

Já znovu opakuji, že odmítám tvrzení pana Okamury, že naše hnutí, a že tedy my chceme tam mít i politické kolegy. Já nejsem jako předseda hnutí, skutečně nebojuji o svoji pozici v rámci hnutí a nepotřebuji krmit spolustraníky, a když se podíváte na všechny naše náměstky, tak většinou nemají s naším hnutím nic společného.

Ohledně rotací musím souhlasit, protože i nadnárodní firmy mají pravidlo, že šéfa nákupu je potřeba po třech letech vyměnit, protože samozřejmě korupce je nejenom ve státní správě, ale i v privátě, a ten nákupčí, když nakupuje velké věci, tak samozřejmě ten potenciál tam je, ale otázka je, co se má rotovat a skutečně by se mělo potom rotovat jen vybrané pozice, ale já se k tomu vyjadřuji asi pozdě. Já jsem to moc nesledoval, ta jednání o tom zákoně, takže já to považuji za celkem dobrý nápad. Určitě. Hlavně náš velký problém jsou desítky miliard, které dáváme za IT, a ti ajťáci by určitě bez problému mohli například rotovat. Ale nejlepší lék je na to to, že jsme chtěli udělat centrální nákup. Ale ono to jde ztěžka, ale určitě ho chceme udělat, aby to bylo transparentní.

A znovu opakuji za naše hnutí, zásadním způsobem odmítám, že my máme zájem, aby skutečně ve státní správě fungovali nějací politici. Znovu naštvu politické komentátory, ale je mi to jedno. Naše hnutí vzniklo a my jsme tu hlavně za občany, a proto se na to dívám pragmaticky a a priori neříkám, že de facto jsem tady podpořil částečně pana Fialu i pana Kalouska, a beru to pragmaticky, neberu to politicky. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Vystoupení pana ministra financí vyvolalo tři faktické poznámky. První bude pan předseda Stanjura, potom pan předseda Kalousek a potom pan místopředseda vlády Bělobrádek. Všichni tři po dvou minutách. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji vám. Já myslím, že ani dvě minuty nebudu potřebovat. Jsem rád, že se shodujeme s ministrem financí na tom, že veřejná správa má být otevřená. Ty naše návrhy k tomu směřují a myslím, že na to máme podobný, ne-li stejný pohled, a v hlasování to můžeme vyjádřit a pomoci tomu, aby úspěšní lidé byli ochotni a měli vůbec šanci se dostat na vedoucí místa ve státní správě. Chci jenom připomenout, že vedoucích oddělení máme přes 7 100 a ředitelů odborů 1 800, to je 9 tisíc funkcí, a když je neotevřeme už v prvním kole, tak prostě lidé z privátního byznysu, z obcí, krajů nebudou mít motivaci, aby tam šli jako řadoví referenti a roky čekali na to, než se stanou možnými uchazeči o řídicí funkci.

Já bych chtěl pár slov k těm náměstkům. Ono se tomu říká političtí náměstci. Političtí náměstci je správně. Myslíme si, že ministr si má právo přivést náměstky, ale má si přivést náměstky, kteří zvládnou agendu a kteří budou něco řídit na tom ministerstvu. Ten náměstek, jak je definován, to není politický náměstek. Je to náměstek, který nebude mít co dělat kromě toho, že bude sledovat svého ministra a případně podávat hlášení. Přece dneska jako v minulých vládách existují političtí náměstci a je to dobře. A pak se jenom bavme, jestli ten náměstek, který je politicky nominovaný, tu agendu zvládá, nebo nezvládá. A je naprosto v pořádku, že má na starosti úsek na konkrétním ministerstvu.

A k tomu, jestli to hnutí nebo určitá strana má politické náměstky, nebo nemá, tak já jsem byl účastníkem politického jednání na Ministerstvu vnitra k služebnímu zákonu, kde každá strana má poslat minimálně jednoho svého politika, a zástupce a za hnutí ANO tam byl náměstek ministra financí pan Wagenknecht. Já to nijak nezpochybňuji, nicméně typicky politický náměstek v tom dobrém slova smyslu, že řídí kus Ministerstva financí. Myslím, že je to dobře a nemá cenu zakrývat pravý stav věci. My kritizujeme to, že tam mají být náměstci, kteří nebudou mít na starosti ale vůbec nic na tom ministerstvu. To je ten problém. (Upozornění na čas.) Jenom poslední věta. V tomhle bodě jsme ustoupili. My tu dohodu nebudeme měnit a nebudeme napadat, jenom jsme chtěli jasně formulovat naše stanovisko k náměstkům, kterým se říká podle mne nešťastně političtí, měli by to být náměstci bez práce.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Další faktická pan předseda Kalousek, potom pan místopředseda Bělobrádek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Promiňte, ale vážně nelze nereagovat. Pan předseda Babiš tady řekl, že především díky němu budeme schvalovat služební zákon, který tady v lednu na mimořádné schůzi jsme nazývali lex Babiš. Ano, v lednu na mimořádné schůzi Sněmovna ostudně protlačila do druhého čtení text, který nemá s tímto textem, o kterém dnes budeme hlasovat, vůbec nic společného. Dokonce ani název. Prohlasovali jste tady pouze text, kterému jsme říkali lex Babiš, a budeme mu tak říkat vždycky, a prohlasovali jste ho proto, abyste mohli ignorovat právní řád České republiky v oblasti lustračního zákona. K věčné hanbě vlády, která jako první by měla ctít zákony České republiky, ať už s nimi souhlasí, či nikoliv.

Ve stejném duchu argumentace probíhala další část vystoupení pana místopředsedy vlády Babiše. Ano, rotace je velmi dobrý nápad. Je to protikorupční nástroj. Já bych to podpořil, ale budeme hlasovat proti tomu. Ano, političtí náměstci, to já jsem nikdy nechtěl a já je taky vůbec nemám. Samozřejmě že je má, tak jako je má každý ministr, protože zatím nikdo z nich neprošel žádným objektivním výběrem. Všichni byli jmenováni politickým rozhodnutím bez ohledu na to, zda mají nebo nemají odbornost. Ale prostě to rozhodnutí je tam pouze subjektivní a je pouze politické, proto jsou političtí. Já politické náměstky nechci, ale my nebudeme hlasovat pro jejich odstranění. Já je sice nechci, ale my budeme pro to, aby zůstali.

Nechci rozebírat ostatní část vystoupení, ale nese se ve stejném duchu. Já jsem přesvědčený, že je to takhle, ale my budeme hlasovat jinak, protože jsem pragmatik. Myslím, kolegové, že bychom měli umět rozlišovat mezi pojmem pragmatismus a drzý cynismus.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: První má slovo pan místopředseda vlády Bělobrádek a připraví se pan ministr financí rovněž s faktickou poznámkou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP