(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně poslankyně, milí kolegové poslanci. Dovolte mi, abych vás po dobrém obědě přivítal u pokračování dnešního jednání.
Na začátek si dovoluji přednést omluvu pana poslance Ivana Adamce, který se z dnešního odpoledního jednání omlouvá ze zdravotních důvodů.
Dostáváme se k bodu osm, který jsme ráno schválili jako pevně zařazený bod, jako první bod dnešního odpoledního jednání.
8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 47/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Antonín Prachař. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Pane předsedající, dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych na úvod přednesl svůj první zákon a své vystoupení v Poslanecké sněmovně. Pokud to nebude úplně všechno podle toho, co jste řekl, tak se předem omlouvám. Znovu říkám, je to moje první vystoupení. (V sále rušno.)
Mám tu čest vám předložit na první čtení návrh zákona o civilním letectví, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, dále živnostenský zákon, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Projednávaný návrh zákona zejména s ohledem na přímo používané -
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já poprosím o klid zejména na levici a v řadách vlády. Pan ministr předkládá svůj návrh poprvé. Prosím vás o jakousi míru vlídnosti. Děkuji.
Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Projednávaný návrh zákona zejména s ohledem na přímo použitelné předpisy Evropské unie a nové smluvní instrumenty mezinárodního práva zavádí adaptační opatření v oblasti právní úpravy: za prvé - leteckého personálu, tzn. řídící letového provozu, za druhé - poskytování letových navigačních služeb v tzv. jednotném evropském nebi, za třetí - odborného zjišťování příčin leteckých nehod. To je velmi důležité. Za čtvrté - ochrany civilního letectví před protiprávními činy, zejména terorismem.
Druhý takový významný bod. Návrh zákona zpřesňuje a doplňuje právní úprava provozování obchodní letecké dopravy zejména zahraničního leteckého dopravce.
K realizaci tohoto zákona. Koncepce budoucí právní úpravy, která povede ke sjednocení právní úpravy postupů při výkonu jednotlivých správních agend s minimem odchylek a výjimek, zejména odstranění zvláštních právních norem vylučujících použití správního řádu bez stanovení jiného speciálního postupu. Tento návrh zákona zajišťuje aktualizaci správních poplatků na úseku civilního letectví novelizací zákona o správních poplatcích.
Vypracování tohoto návrhu zákona předcházela dlouhá a pečlivá příprava zahrnující konzultace s odbornou veřejností. Navrhovaná právní úprava se již delší dobu očekává a jejími adresáty jsou správní orgány, které ji budou aplikovat. S ohledem na skutečnost, že jde o vládní návrh zákona obsahující především adaptační opatření k celé řadě významných předpisů práva Evropské unie, zejména v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními činy, které již vstoupily v účinnost a musí být tudíž vnitrostátními orgány aplikovány v plném rozsahu, přimlouvám se za projednání předloženého návrhu zákona v co nejkratší možné době a s vaším svolením odsouhlasení v jejím prvním čtení.
Ještě bych chtěl dodat, že je třeba upozornit na to, že Evropská komise indikovala, že v brzké době zahájí řízení o porušení smlouvy z důvodu neprovedení implementace ustanovení o sankcích nařízení stanovujícího společná pravidla uspořádání toku letového provozu. Je to nařízení Evropské komise číslo 255/2010. Provedení implementace uvedeného ustanovení o sankcích je předloženým návrhem zákona zajišťováno. I z tohoto důvodu spolu se zpravodajem zákona Mgr. Václavem Snopkem, CSc., je dohodnuto, že bude jeho prostřednictvím požadováno v souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky zkrácení lhůty po projednání návrhu zákona ve výborech na polovinu.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Snopek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Snopek: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, ve své zpravodajské zprávě se pokusím vás stručně provésti celým obsahem vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů. Návrh zákona vám byl rozdán jako sněmovní tisk číslo 47 3. prosince loňského roku.
Předložená novela zákona, nebo návrh zákona, především zajišťuje adaptaci práva Evropské unie, tedy přímo použitelné předpisy Evropské unie a tím jsou nařízení. A dále provedení mezinárodních smluv, jež Česká republika přijala. V oblasti leteckého unijního práva došlo v posledních letech k přijetí nových nařízení nebo novelizací nařízení stávajících a dále ke zrušení několika dosavadních směrnic a jejich nahrazení nařízením. Dále v oblasti tzv. jednotného evropského nebe došlo ke sjednání a přijetí dohody o zřízení středoevropského funkčního bloku vzdušného prostoru.
Tyto posuny v unijním i mezinárodním právu vyvolaly nutnost rozsáhlejších úprav v zákonu o civilním letectví, a to zejména v těchto oblastech:
Za prvé je to právní úprava leteckého personálu, která se týká řídících letového provozu. Tento zákon odstraňuje duplicity v zákoně o civilním letectví v oblasti právní úpravy leteckého personálu s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropského společenství č. 2016/2008 ze dne 20. února 2008 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Evropské agentury pro bezpečnost letectví. Návrh zákona z tohoto důvodu ruší duplicitní právní úpravu v zákoně o civilním letectví, kterou byla zajištěna řádná transpozice směrnice 206/23/ES společenství již před uvedeným přímo použitelným nařízením na úrovni Evropské unie, komplexně upravovala vzdělávání a přezkušování vybrané skupiny leteckého personálu, to je řídících letového provozu a řídících letového provozu ve výcviku, tedy žáků.
Za druhé. Právní úprava poskytování leteckých navigačních služeb v tzv. jednotném evropském nebi. Návrh zákona provádí nařízení Komise Evropské unie č. 255/2010, kterým se stanovují společná pravidla uspořádání letového provozu - a tady je důležité ustanovení včetně nových sankcí, a dohodu o zřízení středoevropského funkčního bloku vzdušného prostoru. U těchto je nezbytné blíže vymezit vztahy a spolupráci při poskytování přeshraničních letových navigačních služeb a výkon státní kontroly v těchto případech. ***