(15.30 hodin)
(pokračuje Bárta)

To je velmi smutné a myslím si, že není fér vůči paní senátorce a vůči Senátu, že tato debata je bohužel s tímto senátním návrhem nyní spojena, protože pan premiér podle mne měl naopak v samostatném bodě tuto svoji zodpovědnost, nota bene jako člověk, který řídil mnohá léta Ministerstvo práce a sociálních věcí, a tudíž bezesporu měl mnohem hlubší vhled do toho, co pan ministr Drábek na Ministerstvu práce a sociálních věcí činí, než jako pouhý politik, než jako pouhý premiér, ale jako člověk, který velmi dobře zná to, co se do té doby na Ministerstvu práce a sociálních věcí stalo, než ten obrovský průšvih s sKartami, než ten obrovský průšvih s Českou spořitelnou se na veřejnost dostal, než si i policie v tomto směru přišla pro pracovníky Ministerstva práce a sociálních věcí v návaznosti na tunel, na který v tomto směru především Michal Babák upozorňuje, a kde dnes mají Vítkovice takovou drzost, že mají ambici se soudit o to, jestli jsou za takovýto průšvih zodpovědní, či nikoli.

Proto prosím v tomto směru znovu pana premiéra, aby vysvětlil svoji pozici vůči tomu, proč nevyužije jednoznačně všech svých premiérských možností, včetně možnosti odvolání ministryně práce a sociálních věcí, pokud nerespektuje jeho vůli, notabene vůli vlády, která je, byť nevyjádřená zcela jednoznačně, a je schovávána za poněkud tupé slovíčko "doporučuje", a nikoliv "úkoluje", či dokonce "nařizuje".

Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak a já nyní prosím o slovo pana poslance Jiřího Paroubka, po něm je přihlášen pan poslanec Václav Votava.

 

Poslanec Jiří Paroubek: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, musím říci, že tento projekt musel být - u tohoto projektu muselo být každému jasné na jeho začátku, jak skončí. Nebylo k tomu potřeba velké předvídavosti a myslím, že bychom měli napnout všechno úsilí k tomu, aby také rychle skončil.

Nedávno jsem se ženou po pár letech navštívil na několik dnů Londýn. Londýnští přátelé mi půjčili dvě karty na městskou hromadnou dopravu, jakési londýnské opencard, jak jsem zjistil, zcela funkční a ve vztahu k uživateli zcela korektní. Žádná paušální platba placená uživatelem měsíčně, jako je tomu u nás. Ze své kreditní karty jsem každou kartu, tedy již zmíněný londýnský opencard, ale fungující, nabil kreditem dvacet liber a začal jsem vesele jezdit po městě. Říkal jsem si, čím to asi je, že tam to funguje a u nás ne. Je to neumětelství, chamtivost nenasytných zájmových skupin kolem politiky a politiků a politiků samotných, anebo proč to u nás vlastně nejde?

Také u zrodu sKaret byla v zásadě rozumná myšlenka. Já jsem uplatnění této myšlenky viděl na městském úřadu, viděl jsem ji fungovat v praxi, něco podobného, na Městském úřadu v Litvínově někdy před třemi čtyřmi lety. Šlo o to zajistit, aby sociální dávky nebyly čerpány v rozporu s jejich určením, tedy marnotratně. Tedy jinak řečeno, aby nebyly zneužívány a nekončily například v hracích automatech.

Cílově mělo u tohoto projektu jít o 900 tisíc lidí. A že to dopadlo jinak? No, na neumětelství už v tomto případě nevěřím, když se probírám někdejšími argumenty, proč vlastně uplatnit sKarty. Já je připomenu, protože tady byly shrnuty v poněkud jiné podobě.

Za prvé se mělo jednat o identifikační funkci. Občan se touto kartou měl prokazovat ve styku s úřadem práce. V praxi ale na úřadech práce chtějí občanský průkaz. Samotná sKarta jim nestačí. Tak k čemu vlastně ta karta je?

Za druhé funkce platební karty. Peníze může občan vybrat z bankomatu nebo platit v obchodě. Česká spořitelna má nejhustší síť bankomatů v celé republice ze všech bank, ale obcí - má jich třináct set - obcí je přes šest tisíc. Když někdo bude chtít, bude dostávat peníze na účet v bance, nemají-li lidé účet, tak to bude horší. Dostávali-li lidé dosud peníze složenkou, budou si muset zajet autobusem či vlakem k bankomatu, samozřejmě jim to zvyšuje náklady, platí nemalé jízdné, anebo pokud jedou autem, tak platí za benzin. Uvědomme si, o jakou skupinu lidí se jedná - důchodci, nezaměstnaní, zdravotně postižení. Takže zrovna ne ti lidé s vysokými příjmy, často jsou to lidé, kteří musí počítat každou desetikorunu, někdy často i každou korunu. Doufat, že nebude komplikace u této funkce, u té platební funkce, je nemístný optimismus.

Třetí funkce - omezovací funkce. Tady už jsem naznačil, o co šlo: aby významná část těch, kteří pobírají sociální dávky, je nepromarnila například v hracích automatech. To je bohulibý účel, ale zajdou-li si tito lidé pěkně na svůj účet do banky, vyberou si peníze v hotovosti, a pak si můžou jenom zaběhnout je prohrát do heren k hracím automatům.

Takže vlastně asi šlo o něco jiného, nežli o tyto funkce - údajné funkce - sKaret. Jak jsem jen velmi rychle ukázal a velmi zjednodušeně, je možné tyto funkce velmi jednoduše obejít.

Pro Českou spořitelnu je to určitě hezký byznys. Já bych chtěl vidět, že by se její mateřská banka Erste Bank v Rakousku pustila do podobného byznysu. Chtěl bych to opravdu vidět, protože tento byznys je na hranici etického podnikání. U zavedeného bankovního a seriózního bankovního úřadu - seriózního bankovního ústavu - se seriózními manažery, za který Českou spořitelnu pokládám já i většina veřejnosti, bych to prostě nečekal. Ale samozřejmě jde o byznys. Na svých účtech bude Česká spořitelna pár dní disponovat miliardami korun finančních prostředků, které půjdou postupně k občanu. Část peněz k nim půjde rychleji, část pomaleji, určitě nebudou vyčerpány první den tyto miliardy, co na účet České spořitelny od státu přijdou.

Celá záležitost sKaret je typickým projektem této vlády, kdy dochází k privatizaci do té doby dobře fungující veřejné služby. Přeborníci v tom jsou bývalí šéfové Ministerstva práce a sociálních věcí, bývalý ministr Drábek a jeho první náměstek Šiška. Po chaosu, neopakovatelném chaosu, který oba způsobili v loňském roce na do té doby dobře fungujících úřadech práce, se toto duo pustilo do dalšího dobrodružství - sKaret. A se stejnými, v podstatě tragickými výsledky.

Po obvinění náměstka Šišky, tohoto významného exponenta strany TOP 09, policií je s panem Šiškou připravován soud, aniž by měl někdo obavy o ovlivňování svědků či útěk tohoto výtečného muže na konec světa, na rozdíl od Davida Ratha, který dnes slaví první rok svého pobytu ve vyšetřovací vazbě. Zajímavý rozdíl v přístupu orgánů státní moci k oběma obviněným vzhledem k tomu, že se tady může jednat v případě pana Šišky o škody v řádech desítek, nebo dokonce stovek milionů korun, tak jak vyplývají z uplatnění a ukončení tohoto projektu. Pan Drábek byl i se svými nestoudnými plány nucený již před časem odejít z Ministerstva práce a sociálních věcí, na kterém způsobil velkou rotyku, a nebude vůbec snadné po něm provést úklid. Zanechal nám svůj nezdárný a zcela zprofanovaný projekt.

České spořitelně hrozí bezprostředně ztráta ve výši 300 milionů korun za zmařenou investici. Je samozřejmé, že se její akcionáři budou domáhat téhle částky, a není možné se divit. Žijeme v tržní ekonomice. Ze zkušenosti bych řekl, že se bude jednat ještě o více peněz. Auditoři prý rozhodnou, jak nám sdělila paní ministryně práce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP