(10.20 hodin)
Poslanec Stanislav Huml: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já bych panu ministrovi možná trošku připomněl, že zavádíme nový registr a shodou okolností dneska ten starý opět vypadl, tedy podle informací, které máme z tisku. Ale budiž.
Já jsem přišel dneska načíst dva pozměňovací návrhy, které dávám k tomuto tisku. Jsou v systému pod čísly 6591 a 6602. Jsou to variantní návrhy jednoho a téhož.
Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu 11. dubna tohoto roku přijala jednomyslné usnesení, že by v rámci zvýšení bezpečnosti silničního provozu při dopravních nehodách, kdy auto je takzvaně na šrot, nebo tedy fatálně nabourané, aby byla policii dána možnost odebírat osvědčení o registraci vozidel. My jsme to nazvali velmi rychlou, krátkou novelou, a dal jsem tedy dvě možné varianty, jak to vyřešit. Jedna z nich je lehčí, to znamená policie by v takovém případě, kdy jsou přesně popsány závady, kdy to vozidlo je nebezpečné, to už dneska v zákoně máme, kdy technický stav je neslučitelný s tím, aby jezdilo dál v provozu, tak jedna možnost je, aby byla sloupnuta známka o technické prohlídce z registrační značky. A druhá možnost je po vzoru Německa - oni to nazývají ein Schrott a v tom případě berou celou registrační značku.
Takže jsou tady varianty dvě. Já bych preferoval, aby se potom při procesu hlasování, pro pana zpravodaje, aby se nejdřív hlasovala varianta dvě, a pokud neprojde, tak teprve varianta jedna. Pokud by prošla varianta dvě, byla by jednička nehlasovatelná. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně. Jsme stále v obecné rozpravě. Kdo se dále hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které se hlásí pan ministr životního prostředí. Prosím.
Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já se velice omlouvám za poněkud neobvyklou situaci, ale dovoluji si v podrobné rozpravě předložit pozměňovací návrh, resp. se přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je ve sněmovním dokumentu uveden pod číslem 6645. Tento návrh je projednán s Ministerstvem dopravy, je bezrozporný a jeho podstata spočívá v tom, aby se umožnilo Ministerstvu životního prostředí, resp. státnímu fondu, nahlížet do registru vozidel. Neprovádět v něm změny, pouze nahlížet, a to proto, abychom na jeho základě mohli zajistit elektronické, či chcete-li korespondenční, vydávání emisních plaket v případě, kdy se obce rozhodnou do tohoto systému vstoupit, a bylo možné k tomu standardnímu, tedy fyzickému vyzvedávání si karet na obcích s rozšířenou působností nebo na stanicích technické kontroly umožnit také vydávání těchto karet na základě elektronických žádostí. Děkuji pěkně.
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně. Myslím, že pan poslanec Huml by se měl přihlásit. Ano, pane poslanče, prosím, máte slovo v podrobné rozpravě.
Poslanec Stanislav Huml: Tak teď už jenom krátce. Přihlašuji se ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou elektronicky zaznamenány v systému pod číslem 6591 a 6602. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně. Kdo se dále hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, tedy i podrobnou rozpravu končím. Zeptám se na závěrečná slova - zda chce vystoupit předkladatel, zpravodaj? Nikoliv. Není zde žádný návrh k hlasování, tím pádem jsme se vypořádali s druhým čtením a já tento bod končím.
Přicházíme k dalšímu bodu číslo 44. Jedná se o
44.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých
zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné
způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 985/ - prvé čtení
Navrhovatel a zpravodaj už zaujali místo u stolku zpravodajů. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Pane ministře, prosím, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Cílem předložené, rozsahem nevelké novely je řádná transpozice dvou směrnic Evropské unie do českého právního řádu. Transpoziční doba uplyne koncem letošního roku.
V prvém případě se jedná o směrnici Evropského parlamentu a Rady o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech. Zjednodušeně to znamená, že každý cizinec, občan jiného členského státu, který spáchá vybraných osm deliktů jako překročení rychlosti nebo řízení pod vlivem alkoholu či drog, musí obdržet informace o zahájení přestupkového či jiného řízení ve svém rodném jazyce. Zvolili jsme přístup minimalistický, to znamená nerozšiřovali jsme nijak ty povinnosti. Zvolili jsme postup, který pokud Sněmovna a Senát schválí, co nejméně zatíží obecní úřady, to znamená budou standardní formuláře, které budou zasílány těm, kteří spáchají dopravní přestupek.
Druhá směrnice, kterou transponujeme, je směrnice Komise o řidičských průkazech. V zásadě se jedná o dvě věci - to znamená úprava technických požadavků na výcviková vozidla, to jsou ta vozidla, ve kterých probíhá výcvik adeptů k obdržení řidičského oprávnění, a potom nějaká oprava v rámci vymezení vozidel skupiny B, kde při překladu došlo k nějakým technickým chybám.
Žádám vás, abyste tento návrh podpořili a propustili do druhého čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně panu ministrovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Baštýř. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Václav Baštýř: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, ještě jednou. Pan ministr nám tento zákon představil, myslím si, velmi zběžně, protože tyto směrnice jsou velmi složitým procesem. Já jenom připomenu, že Evropská rada tyto směrnice schválila už v roce 2011 první, a druhou v roce 2012. A myslím, že máme nejvyšší čas, abychom je zabudovali do našeho systému.
Proto se i já přikláním k tomu, abychom tyto směrnice nebo tento zákon pustili do druhého čtení po projednání, předpokládám, v hospodářském výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně. Otevírám obecnou rozpravu, do které zatím není nikdo přihlášený. Nikoho přihlášeného nevidím, obecnou rozpravu končím a přistoupíme k hlasování. Nebyl předložen logicky žádný procedurální návrh, a budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Konstatuji, že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování, při kterém budeme vyjadřovat souhlas s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 54. Kdo je pro návrh? Kdo je proti návrhu?
V hlasování pořadové číslo 54 přihlášeno 148 poslanců, pro návrh 131, proti nikdo. Konstatuji, že návrh byl přijat a že jsme přikázali tento návrh zákona k projednání hospodářskému výboru.
Tím jsme se, dámy a pánové, vypořádali s tímto návrhem zákona v rámci prvého čtení. Já ukončuji tento bod a přecházíme k dalšímu pevně zařazenému bodu. Tím je bod číslo 89. Jedná se o
89.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 1001/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Pane ministře, prosím, ujměte se slova. ***