(16.30 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Dalším bodem je
34.
Návrh poslance Víta Bárty na vydání ústavního zákona,
kterým se mění zákon České národní rady č. 1/1993 Sb.,
Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů
/sněmovní tisk 884/ - prvé čtení
Stanovisko vlády bylo doručeno jako tisk 884/1. Poprosím, aby návrh uvedl navrhovatel poslanec Vít Bárta. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vít Bárta: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, je velmi zvláštní, v jaký den mám možnost nakonec oproti původně očekávanému pátku, kdy tento bod měl býti zařazen a nakonec za deset minut dvě po dohodě poslaneckých klubů byl stažen, že paradoxně právě tento den je projednáván můj návrh na změnu Ústavy. Především musím říci, že není to úplně můj návrh, ten návrh je z rukou Johna Boka a spolku Šalamoun, který navrhoval a dlouhodobě i upozorňoval na nevyváženost jmenování klíčových lidí, klíčových funkcí, které mají na starost spravedlnost a vymáhání práva v České republice, příliš v rukou exekutivy.
Návrh novely Ústavy, který dnes předkládám, vychází z toho, že dnes šéfa Generální inspekce bezpečnostních sborů jmenuje vláda na návrh předsedy vlády. Policejního prezidenta jmenuje ministr vnitra a nejvyššího státního zástupce jmenuje vláda na návrh ministra spravedlnosti. Předkládám vám návrh novely Ústavy s návrhem zvýšení a rozšíření kompetencí prezidenta republiky s možností jmenovat šéfa Generální inspekce bezpečnostních sborů, jmenovat policejního prezidenta a jmenovat nejvyššího státního zástupce. Konkrétně pravomoc jmenovat ředitele GIBS by měl prezident republiky sdílet s Parlamentem, a to speciálně se Senátem, jehož úlohou bude provádění výběru vhodných kandidátů. Výběrové řízení by vypsal předseda Senátu z úřední povinnosti před ukončením funkčního období prezidenta po zveřejnění zprávy o odvolání služebního funkcionáře nebo na žádost prezidenta. Prezident by měl právo navrhovaného uchazeče odmítnout, ale maximálně dvakrát.
Dámy a pánové, bezesporu mnozí teoretikové ústavního práva by mně mohli říci, že předkládám dílčí, nesystémový zásah do Ústavy České republiky. Koneckonců i tak zní negativní stanovisko vlády k tomuto návrhu. Nicméně, dámy a pánové, i když v tomto směru můžeme říci, že jde o nesystémový návrh, a mně nezbývá, než v zásadě s tímto návrhem souhlasit, že je nesystémový, tak mi dovolte říci, že je velmi akutní. Že jestliže se podíváme do současné České republiky a připomeneme si jenom posledních několik málo let této vlády, můžeme vidět několik situací, kdy došlo ke zcela zjevnému, nebojím se říci flagrantnímu zneužití mocenských struktur pro využití určitých konkrétních pozic v rámci bezpečnostních složek státu.
Za tu nejvýznamnější protidemokratickou aktivitu, která v tomto směru proběhla, je dle mého názoru policejní puč a odvolání policejního prezidenta Lessyho, který byl jednoznačně zvolen nezávisle, zcela evidentně proti vůli pana premiéra, zcela evidentně proti zájmu řady lidí, kteří si nepřáli odšpuntování policie. Koneckonců vlastní jednání o výměně policejního prezidenta a o provedení výběrového řízení na nezávislého prezidenta se dotýkala existence, či resp. neexistence vládní koalice na přelomu roku 2010 a 2011 a přesně odpovídala v tomto duchu velmi vážné situaci, která i když byla vyřešena ve prospěch práva díky tehdejšímu panu prezidentovi Klausovi, tak nakonec první i druhý puč ve Věcech veřejných jednoznačně souvisel právě s tímto oním velkým vítězstvím Věcí veřejných pro výměnu a dosazení nezávislého policejního prezidenta. Koneckonců i kriminalizace nezávislého policejního prezidenta pro pomluvu, už onen důvod, už onen trestný čin, pro který byl policejní prezident odvolán, je zcela evidentně účelovou kriminalizací osoby, která tady objektivně odšpuntovala vyšetřování závažných trestných činů.
Stojím tady s tím, že sám jsem byl touto nezávislou strukturou vyšetřován, nebojím se říci kriminalizován, souzen - a nakonec paradoxně dnes očištěn. Myslím, že si mohu dovolit říci, že v tomto směru je zcela jednoznačné, že jestliže jsme tehdy bojovali za změnu vedení policie a potom mně osobně se stalo to, co se stalo, je tady jednoznačný a nejobjektivnější důkaz o oné nezávislosti a objektivitě Policie České republiky. Přesto, jak jsem říkal loni, byla Policie České republiky znásilněna. Byl účelově odvolán policejní prezident pro pomluvu, a to zneužitím Generální inspekce bezpečnostních sborů, jejíž vedení je objektivně velmi osobně provázáno s bývalým vedením Policie České republiky. Lépe řečeno, bývalí policejní důstojníci, kteří z policie pro úzkou návaznost mimo jiné na Ivana Langera a další odešli, dnes jsou přímo spojeni, resp. tvoří vedení Generální inspekce bezpečnostních sborů.
Ještě v dobách, kdy nebyl vůbec znám policejní puč, John Bok upozorňoval, a musím v tomto směru dokonce říci sebekriticky Věci veřejné a tehdejšího předsedu Věcí veřejných Radka Johna, že v čele Generální inspekce bezpečnostních sborů by neměl stát policista. Ani současný ani minulý. Že by zde měla stát civilní autorita i v kontextu toho, aby se Generální inspekce bezpečnostních sborů neproměnila na pomstychtivou instituci bývalých policejních důstojníků proti aktuálnímu policejnímu vedení. Bohužel i tato obava Johna Boka v tomto duchu byla naplněna.
Pokud přidáme k onomu policejnímu puči i onu současnou situaci onoho dnešního dne, dovolte mi připomenout v tomto směru i můj příběh a na to, jak tato vláda a konkrétně její premiér reaguje velmi účelově a zcela jednoznačně politicky ve vztahu k policejnímu vyšetřování a k jednotlivým kauzám.
Za prvé mi dovolte připomenout věty o tom, že když policie začala vyšetřovat kauzu CASA, jakým způsobem tady interpeloval, na interpelaci odpovídal premiér této země, když hovořil o tom, že jeho vládě nebudou vládnout policejní plukovníci a podplukovníci. Shodou okolností dva měsíce nato jemu, premiérovi, podřízená Generální inspekce bezpečnostních sborů zkriminalizovala, jak jsem říkal, pro pomluvu nezávislého policejního prezidenta. Bez výběrového řízení, mimochodem, ten samý den, aby náhodou ani minuta nezbyla na nezávislost policie, byl dosazen policejní prezident, který objektivně je v osobních vazbách, ale i principiálně s ohledem na své vztahy z hlediska dlouhodobé minulosti i ve vztahu k Ivanovi Langerovi a podobně, velmi blízký člověk ODS, jejímu bývalému, ale i současnému vedení. ***