(10.30 hodin)
(pokračuje Pospíšil)

Přicházíme k dalšímu bodu, tím je bod číslo

 

28.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 228/2005 Sb.,
o kontrole obchodu s výrobky, jejichž držení se v České republice
omezuje z bezpečnostních důvodů, a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a o změně některých dalších zákonů
/sněmovní tisk 942/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kuba Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, hlavním cílem předloženého návrhu zákona je provést adaptaci nařízení Evropského parlamentu ze dne 14. března, kterým se provádí článek 10 Protokolu Organizace Spojených národů proti nedovolené výrobě střelných zbraní a jejich součástí, dílů a střeliva a obchodování s nimi, který doplňuje Úmluvu OSN proti národnímu organizovanému zločinu, a tím zajistit řádnou a efektivní aplikovatelnost zmíněného nařízení na území České republiky. Uvedené normy přispívají ke snazšímu sledování střelných zbraní a účinnému potírání nedovoleného obchodování s nimi a ke zlepšení výměny informací mezi členskými státy.

Vývoj střelných zbraní, jejich součástí, dílů a střeliva k obchodním účelům do zemí mimo EU je možný na základě povolení, jež vydává Ministerstvo průmyslu a obchodu. I do budoucna navržená právní úprava zachovává tento povolovací princip. Na základě požadavku adaptovaného nařízení se doplňuje institut závazného stanoviska, jež účinně povede k zajištění požadavku na ochranu zahraničněpolitických a bezpečnostních zájmů.

Dále návrh zavádí instituty, jež jsou pro podnikatele prospěšné, například institut přerušení čerpání povolení. V případě ohrožení bezpečnostních či mezinárodních závazků Ministerstvo průmyslu a obchodu čerpání povolení jen přeruší. Po odeznění problémové situace bude toto přerušení zrušeno. Dle stávající právní úpravy by MPO muselo povolení odejmout a žadatel by po odeznění toho problému musel opět nově žádat, což si vyžaduje finanční náklad 500 korun na jedno povolení jako správní poplatek.

Předložený návrh nepředpokládá finanční dopad na veřejné rozpočty ani podnikatele. Výše správního poplatku je zachována na úrovni 500 korun za podání žádosti, nedochází v tomto k žádnému navýšení.

Na závěr bych chtěl požádat, vážené poslankyně a vážení poslanci, o propuštění tohoto návrhu zákona k projednání ve výboru a o podporu dalšího legislativního procesu ve vztahu ke druhému čtení.

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně panu ministrovi. Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec David Šeich. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Šeich: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, myslím, že úvod pana ministra je dostačující, protože to není norma skutečně kontroverzní, je to norma technická a technicistní. Následně v podrobné rozpravě bych navrhl některá konkrétní opatření. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně. Otevírám obecnou rozpravu, do které nevidím žádného přihlášeného. Obecnou rozpravu tedy končím.

Budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Nevidím, že by někdo chtěl navrhnout jiné přikázání jinému výboru, proto přistoupíme k hlasování.

 

Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby byl předložený návrh přikázán k projednání hospodářskému výboru.

Zahajuji hlasování číslo 48. Kdo je pro návrh? Kdo je proti návrhu?

Hlasování číslo 48. Přihlášeno 170 poslanců, pro návrh 121 poslanců, proti žádný poslanec. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme přikázali k projednání tento návrh zákona hospodářskému výboru.

 

Konstatuji, že tím jsme splnili veškeré náležitosti prvého čtení, a uzavírám tento bod.

Předtím než přistoupíme k dalšímu bodu, seznámím vás s další omluvenkou. Z dnešního jednání se v době od 11. do 13. hodiny omlouvá paní poslankyně Klasnová, a to z toho důvodu, že předkládá svůj návrh zákona číslo 710 Senátu Parlamentu České republiky.

 

Nyní přistoupíme k dalšímu bodu. Tím je bod číslo

 

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 157/2009 Sb.,
o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 943/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že zde bylo navrženo veto 53 poslanců.

Poprosím zástupce navrhovatele, zástupce vlády, ministra průmyslu a obchodu Martina Kubu, aby se ujal slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kuba Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych několika slovy uvedl materiál, kterým vám předkládáme návrh zákona o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů. Je předkládán Ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým báňským úřadem. Výše uvedeným zákonem dojde k plné transpozici požadavků směrnice 2006/21/ES o nakládání s odpady z těžebního průmyslu a o změně směrnice 2004/35/ES do českého právního řádu.

Novela zákona vyplývá z podnětu, který nám Evropská komise zaslala, je zpracována na podkladě výzvy Porušení smlouvy číslo 2012/2093 z 31. května 2012, v níž Evropská komise po provedení přezkumu tohoto zákona konstatovala, že některá ustanovení nebyla správně aplikována a že jsme tím pádem nesplnili povinnost, která nám vyplývá z ustanovení evropského usnesení. Předloženým návrhem se proto všechny výtky uvedené v tom formálním upozornění napravují a návrh zákona taktéž reaguje na požadavky, které se objevily při jeho aplikaci v praxi.

Právní úprava novely zákona nepředpokládá zvýšené dopady na státní rozpočet ani si nevyžádá navyšování počtu státních zaměstnanců a podnikatelskému sektoru také nevznikají žádné přímé nebo nepřímé náklady. Navrhovanou právní novelu je nutné přijmout co nejdříve, aby se Česká republika vyhnula sankcím ze strany Evropské unie za nedostatečné provedení směrnice.

Zákon byl projednán 6. března 2013 na vládě, schválen vládou usnesením číslo 155 a vláda navrhuje parlamentu vyslovit souhlas s navrhovanou právní úpravou již v prvním čtení. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Milana Urbana.

 

Poslanec Milan Urban: Děkuji, paní předsedkyně, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych těžko mohl něco dodat k tomu věcnému popisu této normy. Na projednávání podle § 90 bylo předloženo veto, ale myslím si, že je možné v nějaké velmi krátké době prověřit, zda to, co píše Evropská komise k tomu, abychom naplnili všechny evropské směrnice, a to, co je předloženo v tom zákoně, skutečně harmonizuje, takže na to stačí nějakých 48 hodin. Myslím, že můžeme i v podrobné rozpravě tento návrh poté předložit.

Jedná se tedy o ryze, řekněme, technickou normu, tak bych byl rád, kdyby eventuálně bylo možné schválit ji v Parlamentu České republiky ještě v nějakém tempu, tedy na této schůzi. Děkuji pěkně.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu. Pane zpravodaji, s tím zkrácením lhůty, protože jsme v prvém čtení, je pouze obecná rozprava, tak teď v obecné rozpravě je ta vhodná příležitost. Prosím.

 

Poslanec Milan Urban: Ano. Já tedy navrhuji oficiálně zkrácení lhůty pro projednávání ve výborech na 48 hodin. Pokud by to byl nějaký rozpor s jednacím řádem, tak to samozřejmě upravím, ale myslím si, že to navrhuji správně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP