(9.20 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji také. Ještě vás seznámím s omluvami z dnešního dne. Z poslanců se omlouvají Jan Bauer - pracovní důvody, Zdeněk Bezecný, Alexander Černý - osobní důvody, Jana Drastichová - zdravotní důvody, Petr Gazdík - zahraniční cesta, Gabriela Hubáčková - zdravotní důvody, Jan Husák - osobní důvody, Václav Mencl - pracovní důvody, Jan Pajer - zdravotní důvody, Roman Pekárek - osobní důvody, Radim Vysloužil - zdravotní důvody.
Z členů vlády se omlouvá předseda vlády Petr Nečas - zahraniční cesta, Pavel Blažek - pracovní důvody, Petr Fiala - pracovní důvody, Tomáš Chalupa - pracovní důvody, dále se omlouvá Miroslav Kalousek, Martin Kuba a Jan Kubice. To jsou omluvy z dnešního jednání.
Můžeme zahájit první dnes pevně zařazený bod. Zahajuji projednávání bodu číslo 92. Je to
92.
Návrh poslanců Jana Kubaty, Jana Bureše, Jiřího Rusnoka, Jana Husáka,
Františka Laudáta, Jana Čechlovského, Františka Sivery a Igora Svojáka
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných
hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 883/ - prvé čtení
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 883/1. Požádám, aby za navrhovatele tento návrh uvedl pan poslanec Jan Kubata. Prosím. (Silný hluk v sále.)
Poslanec Jan Kubata: Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolím si shrnout předkládaný návrh. Skupina poslanců předložila Sněmovně tento návrh zákona 19. prosince 2012. Návrh zákona byl poslancům rozeslán 20. prosince tohoto roku jako sněmovní tisk 883/0. Organizační výbor projednání tohoto návrhu zákona doporučil dne 21. ledna 2013 a dále určil pana poslance Urbana jako zpravodaje tohoto materiálu a bude doporučovat projednat tento materiál v hospodářském výboru.
Tento návrh se týká kontroly distribuce pohonných hmot, jejíž stávající úprava zakotvená v zákoně č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách, se jeví jako nedostatečná. Podle veřejně publikovaných odhadů Generálního finančního ředitelství přichází stát ročně na daňových únicích v souvislosti s obchodem s pohonnými hmotami o 5 až 8 mld. korun, což jsou odhady velmi umírněné. Odborné kruhy hovoří i o částkách vyšších. Tyto úniky, nikoli malé, se dějí cestou řetězových obchodů v rámci skupiny spřízněných společností formou obchodování pomocí společností zřízených pouze k nekalému účelu krácení daní, a to především daní z přidané hodnoty. V průběhu času se kriminální činnost přesunula od krácení daně spotřební v letech devadesátých minulého století právě k neoprávněným odpočtům na DPH. Mnohé obchody pak vykazují prvky činnosti organizovaného zločinu.
Cílem této novely je zavést takové podmínky, které nebudou tak lehce splnitelné jako ty stávající, a jen pro krátký výčet uvádím -
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, pane kolego. Dámy a pánové, já vás všechny prosím, abyste nerušili pana poslance Jana Kubatu, který je zpravodajem, uvádí zákon, o němž budeme za chvíli rozhodovat. Prosím, abyste věnovali pozornost jemu, zasedli do svých lavic a nerušili ho.
Poslanec Jan Kubata: Děkuji, paní předsedkyně. Cílem této novely je zavést takové podmínky, které nebudou tak lehce splnitelné jako ty stávající, a pro výčet pouze uvádím: Bezdlužnost vůči orgánům finanční a celní správy, neexistence nedoplatku na pojistném na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a na pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, spolehlivost distributora, jeho odborného zástupce, bude-li ustanoven, a jeho statutárních orgánů v případě distributorů právnických osob. Stanovení vyšších kritérií pro získání oprávnění k obchodování a následnou kontrolu celního úřadu, případně výmaz z registru při nedodržování stanovených podmínek. Složení kauce ve stanovené výši. Právě poslední zmíněné má již velký úspěch v jiných státech Evropské unie, např. Francii, kdy účelem kauce je omezení vzniku a zneužívání účelově založených společností, které nedisponují vlastními účty ani finanční hotovostí a fungují pouze jako prázdné schránky.
Hlavním pozitivním aspektem navrhované zákonné úpravy je její širokospektrálnost, kdy zásadním způsobem usměrňuje tržní odvětví, ve kterém Česká republika v celé řadě kriminálních vln od 90. let do současnosti přišla o stovky miliard korun. Regulatorní opatření omezí vznik dalších podobných kriminálních mechanismů na trhu s pohonnými hmotami, případně přispěje k jejich rychlému řešení.
Jsme si jako předkladatelé tohoto návrhu vědomi toho, že může dojít ke vznesení několika možných otázek ohledně navrhovaných omezení, a jsme připraveni jednat o jakýchkoli podmínkách, připomínkách napříč politickým spektrem a diskutovat o tomto tématu s odbornou veřejností. Jednou z možností k diskusi bude také plánovaný odborný seminář, který bychom na půdě Poslanecké sněmovny chtěli v období druhého čtení tohoto zákona, pokud ho tam s mou prosbou propustíte, společně uspořádat.
Není cílem této poslanecké iniciativy deformovat volný trh, ztěžovat nadstandardně samotný život jednotlivým podnikatelům či skrytě ulehčovat výkonu státní správy. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že distribucí pohonných hmot se zabývá v České republice cca 1 500 firem a odborné studie hovoří o tom, že až 500 takovýchto subjektů jsou pouze firmy, které jsou založeny k účelům kriminální činnosti. Jsem přesvědčen, že je společným cílem těch poctivých podnikatelských subjektů a nás zákonodárců, abychom společně dokázali tyto subjekty z obchodu vyřadit, a doufám, že se na dalším znění zákona budeme intenzivně společně podílet. ***