(17.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Dobře. Můžeme nyní přistoupit k hlasování o těchto návrzích. První budeme hlasovat návrh na přikázání výboru pro zdravotnictví. Kdo souhlasí s tímto návrhem? - Ještě pardon, ještě tady mám jednu přihlášku, faktickou poznámku, kolega Koskuba. Ne. Dobře.

 

Takže přikázání výboru pro zdravotnictví. Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví, stiskne tlačítko, zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 34, přihlášeno 164, pro 130, proti nikdo. Konstatuji, že návrh byl přijat.

 

Teď budeme hlasovat o návrhu kolegy Kováčika na přikázání k projednání zemědělskému výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby byl návrh přikázán k projednání zemědělskému výboru, stiskne tlačítko, zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 35, přihlášeno 167, pro 113, proti 17. Tento návrh byl přijat. Tím končíme projednávání tohoto bodu

 

Nyní přistoupíme k projednávání bodů z bloku druhého čtení. Bude následovat bod, kterým je

 

10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí
a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního
prostředí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 730/ - druhé čtení

Předložený návrh z pověření vlády uvede pan ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovoluji si předložit, podruhé již, tento návrh novely zákona o odpadech a souvisejících zákonů. Vyplývá z materiálu, který nazýváme ekoauditem, tedy materiálem, kterým se snažíme napříč legislativou v oblasti životního prostředí zmenšit administrativní a často byrokratickou zátěž nejen podnikatelů, ale i občanů v České republice. Navrhovaná opatření by měla prospět zejména malým a středním podnikatelům. Je jich celá řada, ať už zrušení povinnosti původců odpadů zpracovávat plán odpadového hospodářství, omezení počtu původců atd. atd.

Myslím si, že už v prvním čtení tady byla podrobná rozprava, kde byly ty body zmíněny. Tedy dovoluji si pouze takto krátce uvést tento bod. A dovoluji si upozornit, že v rámci podrobné rozpravy bych rád načetl jeden pozměňovací návrh.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane ministře. Poprosím zpravodaje výboru pro životní prostředí pana poslance Tomáše Úlehlu, aby se ujal slova.

 

Poslanec Tomáš Úlehla: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře, jak již tady zaznělo, podrobnějším zdůvodněním jsme se zabývali při prvním čtení této úpravy legislativní normy. Mou povinností pouze bude sdělit, že jak hospodářský výbor, tak výbor pro životní prostředí se zabývaly na prosincovém a lednovém zasedání předloženým materiálem za reprezentativní účasti Ministerstva životního prostředí a dalších úředníků a dospěli jsme k závěrům, které jsou již zohledněny v materiálu, který ještě dnes bude doplněn především z technicko-právního hlediska některými pozměňovacími návrhy. Předpokládám, že pan ministr si většinu z nich tady načte sám. A jak jsem měl avizováno, jsou přihlášeny i další kolegyně a kolegové, kteří tak učiní. Já sám jsem byl požádán o dva pozměňovací návrhy, ale dám samozřejmě přednost panu ministrovi.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Ještě požádám pana zpravodaje hospodářského výboru pana kolegu Josefa Nekla, aby se ujal slova.

 

Poslanec Josef Nekl: Dobré odpoledne, pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové. Návrh tohoto zákona projednal na svých jednáních i hospodářský výbor naší Sněmovny a usnesl se na své 38. schůzi ze dne 16. ledna takto: Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk číslo 730 ve znění vládního návrhu zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane poslanče. Vyslechli jsme úvodní informace pana ministra a zpravodajů a můžeme k tomuto bodu vyhlásit obecnou rozpravu. Jako první je do obecné rozpravy přihlášena paní kolegyně Konečná. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás snad jenom krátce zdržela na novelizaci zákona o odpadech, která měla být jakousi evropskou novelizací, velmi jednoduchou. Takto jsme to všichni brali a já se přiznám, že teď nevím, jak to vzít, protože s největší pravděpodobností je to naše poslední novelizace zákona o odpadech vzhledem k tomu, že z novelizovaného legislativního plánu vlády vypadl velký nový návrh zákona o odpadech, na který se tady všichni těšíme. Myslím si, že i odborná veřejnost i laická veřejnosti i my poslanci víme, že je třeba zákon znovelizovat. Sliboval nám ho ministr Bursík, slibovali nám ho všichni ministři poté. Doufala jsem, když to bylo celou dobu v legislativním plánu vlády, že se ho snad dočkáme s panem ministrem Chalupou. Bohužel, když jsem viděla poslední aktualizovaný plán legislativní, tak z toho to opravdu znovu vypadlo. To znamená, že v roce 2014 se shodneme na tom, že nemá smysl nic dělat, protože budou volby a už bychom legislativní proces nestihli dokončit. A já musím s politováním říct, že mě to velmi mrzí.

Takže tady máme novelu, která se sice tváří, že je velmi jednoduchá, ale bohužel je poslední. Možná bylo fér si to říct předtím, protože by jistě v zákoně o odpadech bylo možno upravit spoustu dalších věcí. Ona totiž z toho, jak je navržen v meziresortním připomínkovém řízení, nevypadla jenom novela zákona o odpadech, ale také o odpadních elektrických a elektronických zařízeních, o vozidlech s ukončenou životností, vážný problém, který potřebujeme řešit, zákon o pneumatikách, atd. Prostě celá řada dalších zákonů, na které myslím čekáme. Naše legislativa je potřebuje a mohly by řešit spoustu problémů, které řešit neumíme, a to ani touto novelou.

Přesto nebudu zpochybňovat, že chápu předložení ministrem, protože nám hrozí infringement. Opět bych se mohla ptát, kolik dalších infringementů nám hrozí v roce 2014, protože se trošku bojím, že tím, jak jsme si vyřadili téměř celou legislativu životního prostředí na tento rok z legislativního plánu vlády, tak nám tady bude pan ministr donášet pokud možno v § 90 různé malé novely a bude to odůvodňovat infringementy. Já bych chtěla jen upozornit na to, že sice je to možná hezká praxe, ona možná občas i vyjde, ale měli bychom se jí vyvarovat, protože si myslím, že tyhle věci si zaslouží být projednávány řádným způsobem.

Mohla bych tady dál citovat x interpelací, které mi pan ministr psal ohledně zákona o odpadech, kdy mi psal, že všechno je v přípravě, všechno je v běhu a všechno se bude upravovat. Nicméně nestalo se tak. A nestalo se tak bohužel ani v § 37e, který prošel výborem pro životní prostředí, a týká se to těch známých poplatků, které platíme při registraci vozidla u starých vozidel tak, jak jsme je před čtyřmi lety do zákona dali. Já si myslím, že tak jak je to napsáno dneska, jak to bylo schváleno ministerstvem, je to prostě špatně v tom zákoně a způsobí nám to ještě víc komplikací, než už dnes tím § 37e máme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP