(19.20 hodin)

 

Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážená vládo, kolegyně a kolegové, projednáváme sněmovní tisk 818, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury a střednědobý výhled na roky 2014 a 2015. Hospodářský výbor se tiskem 818 a jeho aktualizovaným zněním, které přišlo do Sněmovny na začátku prosince letošního roku, podrobně zabýval, a to v několika zasedáních během podzimu. Musím říci, že vlivem velmi úsporných opatření, která se projevila v rozpočtech fondu v roce 2011 a 2012, jsme sledovali a diskutovali hlavně představy a návrhy Ministerstva dopravy a fondu, jak tyto hromadící se problémy řešit.

Je nutné konstatovat, že pokud porovnáme rozpočty roku 2012 a navrhovaný 2013, tak jsme se nikam výrazně neposunuli. V této chvíli neplníme dopravní politiku České republiky ani harmonogram výstavby dopravní infrastruktury, přestože v minulosti tyto programy byly závazně schváleny, ale bohužel finanční prostředky nám v této chvíli neumožňují, abychom tyto naše cíle naplnili.

Problémy, které se diskutovaly na hospodářském výboru, je jich asi pět, řeknu je celkem ve stručnosti.

Nejzávažnější problém je to, že nejsme schopni dlouhodobě plánovat a stabilizovat dostatečné zdroje na přípravu a realizaci dopravní infrastruktury. Dopravní infrastruktura v České republice je ve srovnání s okolními evropskými státy nedostatečná a zanedbaná. Všichni víme, že do základní naplánované infrastruktury nám chybí asi 800 km, a to hlavně silnice, které nás propojují s okolními státy, pražský okruh, ale i paralelní silnice k D1, to znamená rychlostní komunikace 35. K určitému zlepšení došlo u vlastních zdrojů. Ty jsou dneska schopny pokrývat běžný provoz a alespoň minimální údržbu a opravy. Výrazným problémem se jeví ale nestabilní zdroje na financování investic. Zde vycházíme čistě jenom z mimořádných příspěvků ze státního rozpočtu a dále potom z prostředků z operačního programu Doprava.

Další problém, který jsme diskutovali v podstatě na hospodářském výboru celý rok, je potřeba a schopnost čerpání finančních prostředků na opravy a údržbu komunikací. Všichni jezdíme po silnicích v České republice a víme, jak ve srovnání s okolními zeměmi tento stav vypadá. Sledovali jsme hlavně rovnoměrnost čerpání. A myslím si, že to stojí za další bádání, protože v tomto je celkem velký problém. Problém spočívá i v tom, že jsou zde historicky nasmlouvané společnosti, které údržbu dělají, a nedá se zde mluvit o tržních cenách, za které údržba probíhá.

Jako třetí problém, a ten se tady diskutuje v poslední době ve Sněmovně velice často, je problém s čerpáním evropských zdrojů. Samozřejmě operační program Doprava prodělal také řešení a musím říci, že největší problémy jsou s projekty, které byly do programu zařazeny, ale i když byly předfinancovány národními zdroji, tak došlo k tomu, že následně nebyly tyto finanční prostředky a projekty proplaceny. Další projekty, které se dostaly do problému, se dostaly do problému z důvodu toho, že se v průběhu následných kontrol zjistilo, že jsou tam určité chyby ať už při procesu přípravy, nebo i v průběhu realizace, hlavně v důsledku víceprací, a tyto projekty je nutné nahrazovat.

Jako velký problém se jeví nedostatečné změny v legislativě. Přestože jsme zde změnili zákon o vyvlastňování a stavební zákon, tak se zatím jejich vliv na zrychlení přípravy staveb neprojevil. Nepodařilo se posunout hlavně legislativu v oblasti životního prostředí. Zákon o vynětí ze zemědělského půdního fondu, ale i zákon o EIA, zákon o ochraně životního prostředí.

Já to zkrátím, protože vidím, že zájem o tento materiál není zas tak velký. Přesto bych chtěl říct, že rozpočet na rok 2013 je připraven jako vyrovnaný se zapojením prostředků, které se nevyčerpaly v roce 2012. Celý rozpočet je směřován k tomu, abychom hlavně vyčerpali evropské peníze. Došlo k tomu, že Státní fond dopravní infrastruktury zpracoval korekce jednotlivých programů z důvodu neprofinancování z Evropské unie, ale i z chybovosti, a na základě toho do rozpočtu navrhl nové projekty tak, abychom byli schopni co nejvíce finančních prostředků vyčerpat. Musím říct, že největší problém a spíš rizika dnes spočívají v tom, jestli se nám podaří projekty rozjet. Mám na mysli například D1, jejíž rekonstrukce už měla být rozjeta od poloviny letošního roku, ale bohužel dodnes ještě neproběhl výběr zhotovitele.

Rovněž musím upozornit na to, že současný stav finančních prostředků neumožňuje zahájit v roce 2014 čerpání operačního programu Doprava 2. Finanční prostředky na to nejsou, a pokud nedojde k nějaké změně, tak v roce 2014 ani 2015 nebude možné rozjet operační program Doprava.

Je také třeba říci, že v tomto rozpočtu došlo ke změně, a to v tom, že na kofinancování evropských peněz nepoužíváme úvěr Evropské investiční banky, ale národní zdroje, a vzhledem k tomu, že objem národních zdrojů není nijak výrazný a do budoucna budou veškeré národní zdroje vázány na kofinancování, tak při tomto rozpočtu nebude možné zahajovat nové národní akce, to znamená ty, které nejsou financovány z operačního programu Doprava. Jedná se o obchvaty obcí a měst, silnice první třídy.

Já už nebudu dále zdržovat, jenom bych upozornil a odkázal, že hospodářský výbor přijal usnesení pod č. 221, je to sněmovní tisk 818/1, který jste všichni obdrželi, a já na něj ještě upozorním v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Teď zahájím všeobecnou rozpravu, do které vidím, že se hlásí pan poslanec Milan Urban, takže ho požádám, aby svůj příspěvek přednesl.

 

Poslanec Milan Urban: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, chtěl bych velmi krátce zkonstatovat jednu důležitou věc. Vláda Petra Nečase je koaliční a sestavila vládní prohlášení. Myslím, že vládní prohlášení by měl být dokument, je to veřejný dokument, a měl by to být dokument, který vláda ctí, protože to je závazek a koaliční slib voličům, občanům České republiky. Ve vládním prohlášení této vlády je napsáno kromě jiného, že nebude snižovat finanční prostředky do dopravní infrastruktury. Už druhý rok této vlády je tento bod vládního koaličního prohlášení porušen. A já si tedy myslím, že jsou dvě možnosti, jak tuto situaci řešit. Pro tento rozpočet se to zřejmě nepovede, ale buď až budete psát nové vládní prohlášení a schvalovat, tak tam tento závazek nepište, protože ho nenaplňujete, anebo pro další rozpočet, což bych považoval za pozitivnější řešení pro rok 2014, tento závazek vlády Petry Nečase naplňte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Další přihlášku do rozpravy nemám. Všeobecnou rozpravu bychom zřejmě mohli ukončit. Nevím, jestli ministr ještě nechce něco říci? Nechce, takže přistoupíme k rozpravě podrobné, a tady tedy prosím zpravodaje.

 

Poslanec František Sivera: Já bych jenom odkázal na sněmovní tisk 818/1, který přijal hospodářský výbor 5. prosince.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Výborně, stačí. Děkuji. Další příspěvek do podrobné rozpravy není, v tom případě budeme hlasovat. Je tady žádost vás odhlásit, takže vás všechny odhlašuji. Prosím, aby ti, co mají zájem, se do sněmovny dostali, pokud náhodou jsou ve foyer a chtějí hlasovat, protože opět budeme hlasovat.

 

Jedná se tedy o rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2013 a střednědobý výhled na roky 2014 a 2015, tisk 818. Nyní budeme hlasovat o usnesení, které tady přednesl zpravodaj v podrobné rozpravě.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout text usnesení navržený výborem hospodářským, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování pořadové číslo 308 přihlášeno 143, pro hlasovalo 86, proti 22. Takže výsledek je, že usnesení hospodářského výboru bylo přijato. Návrh usnesení byl tedy schválen. Můžeme ukončit projednávání bodu 105. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP