(16.30 hodin)

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi několik slov před závěrečným hlasováním, před jistě zásadní, de facto exekutivní, de iure legislativní normou, kterou je návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2013.

Především dovolte, abych poděkoval všem gesčním výborům za podrobné projednání jednotlivých kapitolních sešitů, abych poděkoval rozpočtovému výboru za syntézu těchto jednání a za závěrečné doporučení, se kterým souhlasím - k tomu se dostanu. Abych ze slušnosti poděkoval i volebnímu výboru, nicméně bych konstatoval, že je to poprvé za 22 let, co si pamatuji, že volební výbor nerespektoval proces a jistou zastřešovací hegemonii rozpočtového výboru, a já být předsedou rozpočtového výboru Suchánkem, tak bych si to od předsedy Mencla líbit nedal. Ale to je samozřejmě otázkou vnitřních mechanismů Poslanecké sněmovny, já vám do toho nesmím mluvit.

Dovolte mi, abych vedle toho, že vás samozřejmě požádám, abychom schválili tento návrh rozpočtu, tak upozorňuji na to, že je opřen v příjmové části o balíček daňových změn, který byl před několika minutami schválen, a že poté, co Sněmovna bezpečnými 102 hlasy - jak jsem si všiml, při neúčasti nezařazeného pana poslance Pekárka stále 102 hlasy - podpořila tyto daňové změny, jsem přesvědčen, že nás to opravňuje a že to není v rozporu s rozpočtovými pravidly, aby bylo hlasováno o návrhu o státním rozpočtu.

Dovolte mi, abych řekl, že jako ministr financí i jako člen vlády, která předložila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí strukturu jak mandatorních výdajů, tak politických priorit, které obsahují objemy fakultativních výdajů v rámci poměrně úzkého prostoru, který fakultativní výdaje vládě dávají, nejsem nakloněn žádným změnám a v podstatě nemohu podporovat žádné pozměňující návrhy, protože bych měl hájit vládní návrh tak, jak je předložen. To chci předeslat.

Druhá věc je samozřejmě potom reálná politika, neboť vláda nemá v Poslanecké sněmovně stoprocentní většinu poslanců všech tří vládních stran a vláda samozřejmě musí usilovat o to, aby hlasování o pozměňujících návrzích kromě jiného zajistilo při závěrečném hlasování bezpečnou většinu. Z tohoto hlediska a na základě tohoto přístupu souhlasím s návrhem rozpočtového výboru a při hlasování ho doporučím, neboť je to politická dohoda v rámci slušných politických dohod.

Veškeré ostatní pozměňující návrhy, které zazněly ve druhém čtení na plénu, nepodporuji, podporovat nemohu. Opět nemohu ignorovat reálnou politiku a reálnou diskusi napříč politickým spektrem při vědomí, že vláda nemá bezpečnou většinu, a tuším, ba vím, obávám se, že dokonce vím, že bude přijat pozměňující návrh, který v určité částce zajistí na výdajové straně podporu nikoli české kinematografii, jak se někdo domnívá, ale investiční pobídky zahraničním filmovým producentům, kteří pak zprostředkovaně nabídnou práci kaskadérům a obslužnému personálu českého filmového průmyslu. Spíše si myslím, že to patří do kategorie průmyslových investičních pobídek, nikoli do kategorie podpory české kultury. A to je jenom můj osobní názor, já jsem jen relativně omezený ministr financí a musím respektovat, že pro tento pozměňující návrh je tady výrazná většina. Zazněl dokonce ve dvou variantách. Já nemohu, jakkoli oba dva ty návrhy sledují stejný cíl, tzn. zajistit investiční pobídky pro zahraniční producenty v objemu 500 milionů korun, nemohu podpořit, musím zásadně odmítnout návrh obsažený pod čísly, tuším, B4, B5 vzhledem k tomu, že bude-li přijat návrh rozpočtového výboru, pak nemohu souhlasit s tím, že budeme bilancovat vůči stavebnímu spoření a penzijnímu připojištění. Naopak. Onen boom na konci roku nás možná vystaví do situace, že těch prostředků tam bude spíš méně než více. Rozhodně tam není prostor k jejich krácení.

Budu samozřejmě i proti tomu druhému návrhu, neboť si o tom myslím své a prostě ten návrh nemohu podporovat, ale smířím se s tím, že Sněmovna, která je suverén - a kdo je nějaký ministr financí? -, smířím se s tím, že Sněmovna tento návrh prohlasuje a schválí za předpokladu, a to tady říkám zcela jednoznačně a otevřeně a říkám to i na základě rozhovorů, které jsem vedl ve vládní koalici, že bude-li tento pozměňující návrh přijat - poznamenávám, že já pro něj hlasovat nebudu -, ale bude-li přijat, tak to v žádném případě nesmí znamenat, že bude-li ležet na stole návrh na efektivní pořízení budovy Nejvyššího kontrolního úřadu, aby měl sám svůj vlastní objekt a nemusel poměrně nákladně být v nájmu, že vláda v takovém případě, bude-li ten návrh prokazatelně efektivní, nalezne během roku řešení sama v rámci schváleného státního rozpočtu příslušnými rozpočtovými opatřeními. Za této podmínky a za této deklarace se s tím pozměńujícím návrhem, jakkoli s ním nesouhlasím, smířím. Se všemi ostatními pozměńujícími návrhy zdvořile nesouhlasím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Pozměňovací návrhy jsou tedy ve sněmovním tisku 857/3. Tady je trochu jiná procedura než u normálního projednávání zákonů, a proto teď požádám zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Pavla Suchánka, aby nám přednesl návrh postupu při hlasování. Prosím, pane poslanče, ten návrh postupu.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. I když se jedná o velmi důležitý zákon, procedura bude relativně jednoduchá.

Budeme hlasovat v prvním o pozměňovacím návrhu rozpočtového výboru jako o celku, včetně textových pozměňujících návrhů. Potom bychom hlasovali o tabulce B2, o jednotlivých pozměňujících návrzích postupně, tak jak byly podávány. Pak bychom hlasovali o celku, tj. o usnesení rozpočtového výboru, který schvaluje zákon o rozpočtu, tak jak bylo navrženo rozpočtovým výborem, včetně eventuálně přijatých pozměňujících návrhů, a jako poslední by bylo hlasování o návrhu poslance Urbana na doprovodné usnesení. To je celá procedura.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže to byl návrh procedury. Ptám se, jestli ho někdo zpochybňuje. Pokud nikdo nic proti tomu nemá, tak musíme o této proceduře hlasovat. (Pokřik ze sálu: Bude rozprava?)

Bude. Tady je, pane kolego, jiný typ postupu ve třetím čtení, nejdřív jsme dělali proceduru, a pak bude rozprava. Takhle to je. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP