(16.00 hodin)
(pokračuje Votava)
Domnívám se, že obava spořitelen o odliv klientů v souvislosti se zavedením povinnosti použít státní podporu k financování především určeného účelu, tedy k bydlení či na penzi, není jistě lichá a je třeba dát za pravdu stavebním spořitelnám, že to jistý vliv na uzavírání smluv resp. neuzavírání smluv míti bude. Samozřejmě řada lidí využívá stavební spoření, to je třeba také si říci, jako výhodnou investici. Máme tady příklad i ze Slovenska, kdy zavedením podobných změn, které se u nás chystají, došlo právě k odlivu klientů.
Co já vidím za problematickou záležitost, a mohu dáti za pravdu Asociaci českých stavebních spořitelen, je především uvolnění stavebního spoření pro komerční, tedy univerzální banky. Jestliže dnes mohou poskytovat úvěry ze stavebního spoření pouze specializované spořitelny, a to za poměrně přísných podmínek, kdy nesmějí nabízet žádné jiné bankovní služby, bankovní produkty, tak podle novely budou moci na trh se stavebním spořením vstupovat i banky univerzální. Ministerstvo financí to zdůvodňuje rozšířením konkurenčního prostředí a stabilitou systému. Tyto banky budou získávat od státu levné zdroje a jejich využití bude zcela na vůli jejich rozhodování. Nebudou v tom vůbec omezovány. Je tedy oprávněná obava, že tak dojde k omezení poskytování úvěrů ze stavebního spoření a tyto banky budou samozřejmě tyto zdroje používat na lukrativnější obchody. To ve svém důsledku může znamenat i omezení jistoty a omezení výhod pro klienty. Rozhodne zde tedy situace, kdy stavební spoření budou moci poskytovat dva subjekty, ale s naprosto odlišnými podmínkami. Přitom toho černého Petra bude držet vždy stavební spořitelna. Stavební spořitelny se tak ocitnou v nerovném postavení a to může vyústit v jejich transformaci na univerzální banky, což dovoleno bude, nebo pohlcením jejich mateřskými bankami. A v další budoucnosti samozřejmě může takto stavební spoření postupně zanikat.
A já se chci zeptat, zdali právě tohle není záměr. Není záměr vlády, není záměr Ministerstva financí? Přeje si Ministerstvo financí zánik stavebních spořitelen? Dnes velice důvěryhodného produktu, využívaného, jak jsem již zmínil, kdy je uzavřeno 4,5 milionu smluv. Bohužel, já si myslím, že veškeré kroky Ministerstva financí k tomu směřují.
Proto, z tohoto důvodu i z důvodů, které jsem již uvedl, já takovýto návrh zákona, tuto novelu, také nepodpořím. Domnívám se, že jde o takovou plíživou a salámovou metodu, jak vlastně stavební spoření zcela dostat do kolen a v důsledku udělat vše pro to, aby stavební spoření zaniklo. Proto podávám i návrh na zamítnutí v prvním čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane kolego. Vážené kolegyně, vážení kolegové, na základě dohody předsedů poslaneckých klubů a následného jednání vlády přerušuji projednávání tohoto bodu a tím skončíme dnešní jednací den. Na závěr vás upozorním, že jednání schůze pokračuje zítra v 9 hodin ráno projednáváním písemných interpelací. Tím dnešní jednací den končím a přeji vám příjemný zbytek odpoledne a večer.
(Jednání skončilo v 16.05 hodin.)***