(15.20 hodin)

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Ludmila Müllerová: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, páni poslanci, paní poslankyně.

Pane poslanče, dovolte, abych reagovala na vaši interpelaci. Omlouvám se za možná ještě udýchanou reakci, protože jsem právě stačila doběhnout, nicméně jsem ráda, že vám v tuto chvíli mohu odpovědět.

Jak jste již připomněl, tak částka 6,05 mld. korun, která je nyní uvedena v závazném ukazateli, v návrhu zákona o státním rozpočtu pro rok 2013 pro neinvestiční dávkové transfery, to znamená právě pro dotace na sociální služby na rok 2013, tak já ji do jisté míry považuji - bylo by přehnané asi říci za úspěch, ale za možné konsensuální řešení právě s ohledem na situaci veřejných rozpočtů a také na další nezbytně nutná úsporná opatření, která jsme na výdajové stránce rozpočtu museli přijmout nebo budeme přijímat v souvislosti s přijetím státního rozpočtu.

Otázka případného navýšení alokace na financování sociálních služeb byla také diskutována na půdě výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny, a to při projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu. Paní poslankyně Lesenská podávala pozměňovací návrh v tom smyslu, aby objem na tyto sociální služby, na tento transfer byl navýšen, ale tento pozměňovací návrh ve výboru přijat nebyl. Nicméně jste určitě informován, já také, že v rámci MPSV podporujeme navržení a posílení alokace prostředků o částku půl miliardy korun, tak abychom se dostali minimálně na úroveň letošního roku, to znamená i po těch opatřeních, která byla potom schválena vzhledem k navýšení prostředků. Ale samozřejmě tato podpora je podmíněna tím, že částka bude převedena do kapitoly 313, to znamená do rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí, z jiných kapitol, a nikoli na vrub dluhu státního rozpočtu. A já se obávám, že všichni ostatní kolegové si své kapitoly budou velmi intenzivně bránit.

V tuto chvíli považuji za nutné zdůraznit, že návrh zákona o státním rozpočtu pro rok 2013 vychází z predikcí vývoje příjmů do státního rozpočtu v souvislosti s odhady vývoje ekonomiky České republiky pro příští rozpočtové období. Alokace určená na sociální služby je tedy opravdu reálnou částkou, s níž, samozřejmě až po schválení zákona, mohou poskytovatelé sociálních služeb počítat jakožto s opravdu očekávanou skutečností pro rok 2013.

Uvědomuji si, že jakékoli prosté navýšení této dotace do sociálních služeb, které by nebylo pokryto příjmy do státního rozpočtu, by do jisté míry bylo i Pyrrhovo vítězství, protože právě při nedostatečných zdrojích hrozí riziko vázání nemandatorních výdajů do státního rozpočtu, což právě dotace na sociální služby je tímto myšleno.

Také považuji za důležité uvést fakt, že v určení tzv. směrného čísla jednotlivým krajům bude ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí k jednotlivým krajům zachován stejný přístup, jako tomu bylo v předchozích letech, to znamená tedy rovný přístup. Ministerstvo práce a sociálních věcí bude postupovat naprosto transparentně, nezaujatě a výsledná směrná čísla pro jednotlivé regiony k distribuci poskytovatelům sociálních služeb budou maximálně objektivizovaným ukazatelem, který bude vycházet z čistě matematických metod. Uvedené metody výpočtu směrných čísel zahrnou také veškeré relevantní parametry, mezi které patří samozřejmě i podíl kraje, vlastních prostředků, to znamená podíl na celkové kapacitě jednotlivých druhů služeb a na celkovém počtu zaměstnanců a také na celkové poskytnuté dotaci v minulém roce. Takto objektivizované částky sice opravdu nemusí odpovídat mnohým představám o tom, jakým směrem by se měl stát podílet na financování sociálních služeb v konkrétních regionech, ale vycházejí samozřejmě z rozpočtové reality. V současné době jako jediné umožňují optimalizovat distribuci prostředků státního rozpočtu do jednotlivých krajů a poté k jednotlivým poskytovatelům sociálních služeb.

Takže, pane poslanče, tolik v tuto chvíli moje reakce. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Pane kolego, máte prosím doplňující otázku ještě na paní ministryni během jedné minuty?

 

Poslanec Antonín Seďa: Ano, mám. Děkuji, vážená paní ministryně, za informace. Víte, já mohu pochopit, že se v rámci dohody ve vládní koalici šetří. Mám trošku problém, že se šetří na nepravém místě a na úkor těch nejpotřebnějších.

Vy mluvíte o půl miliardě, ale půl miliardy, i kdyby se vám to nakrásně podařilo, a sama jste řekla, že je to nereálné, je malá částka, protože já jsem říkal, že potřeba je cca 8 mld. korun. Takže zřejmě to vypadá tak - a sama jste to říkala, že směrná čísla, a já si myslím, že transparentnost je samozřejmostí -, že předpokládáte, že částky, které budou chybět, dokryjí kraje ze svých rozpočtů. Ale já tady musím taky připomenout, že i krajské rozpočty jsou výrazně kráceny. A problém zůstane na jejich bedrech. Já bych vás opravdu žádal jako paní ministryni zodpovědnou za tento resort, abyste nějak rozhodla o likvidaci příslušného počtu stávajících služeb a vyřešila problém, kdo a jak zajistí péči o jejich dosavadní klienty. Protože ti klienti se dostanou vlastně velmi brzy, až dojdou peníze, do špatné životní situace a do obrovských problémů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Poprosím ještě paní ministryni o reakci.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Ludmila Müllerová: Vážený pane poslanče, ještě si dovolím krátkou reakci na vaše obavy z toho, jakým způsobem, a musím říci, že obavy jsou v některých případech opravdu oprávněné, jakým způsobem bude zajištěno financování sociálních služeb. Nicméně považuji také za vhodné připomenout i situaci, která tady byla před rokem 2007, to znamená před účinností zákona o sociálních službách. My oba dobře víme, že do té doby nebyl poskytován příspěvek na péči tak, jak je dneska v souladu se zákonem o sociálních službách poskytován. A musím říci, že pokud budeme porovnávat dotace do sociálních služeb v roce 2006, tak jsme se pohybovali někde v úrovni mezi 15 a 16 mld. korun. Dneska samozřejmě jsme v úrovni zmíněných zhruba 6 mld. korun, ale prosím, my dnes plánujeme a také vydáváme příspěvek na péči, který je posuzován jako mandatorní výdaj, tak tento příspěvek je poskytován ve výši větší, než je 20 mld. korun. A pokud sečtu výdaje, to znamená dotace a příspěvek na péči, tak jsme v úrovni, troufám si říci, téměř dvojnásobné. Myslím, že je potřeba i tuto situaci takto vnímat.

Chápu, že kraje mají také výhrady, ale prosím, podíl krajů na celkových výdajích - už jsem o tom tady hovořila - do sociálních služeb je velmi různý, různí se kraj od kraje a troufám si připomenout, že i právě Zlínský kraj je krajem, který opravdu poskytuje velmi nízké procento spolufinancování a financování sociálních služeb. Takže bych se obracela a apelovala bych i na krajské samosprávy, aby tuto záležitost nepodceňovaly, stejně tak jako ji nebude podceňovat Ministerstvo práce a sociálních věcí.

V tuto chvíli vám velmi děkuji, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP