(15.20 hodin)
(pokračuje Němcová)
Nyní se budeme věnovat dalšímu bodu. Je to bod číslo
36.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 285/2002 Sb., o darování,
odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů
(transplantační zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 825/ - prvé čtení
Požádám pana ministra Leoše Hegera, aby z pověření vlády tento návrh uvedl. Prosím, pane ministře.
Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já předkládám jménem vlády návrh zákona, který vychází tentokrát z dílny Ministerstva zdravotnictví a týká se zákona 285, o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů.
Hlavním cílem předloženého návrhu zákona je především provedení transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/53/EU ze dne 7. července 2010, o jakostních a bezpečnostních normách pro lidské orgány určené k transplantaci. V souladu s uvedenou směrnicí návrh upravuje pravidla pro zajištění jakostních a bezpečnostních norem pro lidské orgány k transplantaci u člověka tak, aby byla komplexně ve všech fázích zacházení s orgány, tj. během darování, vyšetřování, charakterizace, odběru, konzervace, převozu a transplantace, uplatněna opatření k dosažení nejvyšší možné míry jejich jakosti a bezpečnosti. Tato opatření jsou nezbytná pro minimalizaci rizik spojených s odběrem a transplantací orgánů, zvýšení dostupnosti orgánů vhodných pro transplantaci, k zamezení nepřípustných praktik při jejich darování a transplantaci, včetně tzv. obchodování s orgány, které představuje velmi vážné porušení základních lidských práv.
Kromě transpozice výše uvedené směrnice obsahuje návrh zákona úpravy, které mají za cíl odstranit nedostatky, které se objevily v průběhu aplikační praxe transplantačního zákona, a snaží se dále přispět k řešení fenoménu nedostatku orgánů a dárců. K řešení zmíněného problému přispěje mj. úprava náhrad. Tato úprava vychází ze směrnice, která i přes skutečnost, že je touto směrnicí, ale i transplantačním zákonem jakákoliv odměna za darování orgánů vyloučena, připouští možnost vhodným způsobem kompenzovat žijícím dárcům újmu, nepohodlí a omezení spojená s darováním. Návrh zákona tedy upravuje úpravu náhrad na pokrytí výdajů a ztrát příjmů pro žijící dárců, kterých začíná v naší republice naštěstí již přibývat. Vedle toho se vymezuje příspěvek na náklady pohřbu, který bude náležet osobě, která vypraví pohřeb zemřelému dárci orgánů, tj. dárci, kterému byl orgán odebrán posmrtně. Navrhovaný příspěvek za náklady pohřbu je solidárním vyjádřením úcty a vděčnosti zemřelému dárci za poskytnutí nezištné pomoci pro něj neznámému příjemci orgánů.
Na uvedenou právní úpravu navazuje dále změna zákona o daních z příjmů a zákona o životním a existenčním minimu, kterými se pro tyto případy zakotvují formy daňového zvýhodnění.
Dalším přispěním k řešení zmíněných problémů je navrhovaná úprava, která umožní vyřešit otázku odběrů orgánů od zemřelých dárců, kteří nejsou občany ČR. V současné době je odběr od cizinců v ČR prakticky nemožný, přestože cizinec je s ohledem na svůj zdravotní stav a po splnění zákonných předpokladů v našem státě zařazován na čekací listinu pro transplantaci orgánů a může mu orgán být transplantován, ale přesto není možno, aby od cizince, který v Česku zemřel, byly odebrány a použity k transplantaci jeho orgány. V návrhu zákona se vymezuje právní úprava, která odběr orgánů od cizinců sice umožňuje, ale zároveň se stanoví podmínky, při jejichž nesplnění nelze odběr orgánu provést. Například odběr od cizince bude možné provést, jen pokud bude držitelem dárcovské karty. Jestliže cizinec nebude držitelem takové karty, koordinační středisko transplantací ověří, zda cizinec ve státě, jehož je občanem, nevyjádřil nesouhlas s posmrtným odběrem.
Změnou zákona o veřejném zdravotním pojištění se navrhuje vrátit do tohoto zákona pravidlo, podle kterého úhradu výkonů spojených s transplantacemi provedených na straně dárce hradí zdravotní pojišťovna příjemce. Navrhuje se tím (změnit) stávající stav zakotvený v zákoně o veřejném zdravotním pojištění, kdy příslušné úhrady provádí zdravotní pojišťovna dárce. Toto vymezení úhrady se ukázalo být v praxi problémové zejména v případech mezinárodní spolupráce v oblasti transplantací.
Nakonec pak konstatuji, že návrhem ve stávajícím textu zákona je prováděna legislativně technická pojmová změna, která navazuje na nově užívanou terminologii platného zákona č. 372/2001 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, který je součástí souboru reformních zdravotních předpisů, které nabyly účinnosti dnem 1. dubna 2012.
Dámy a pánové, paní poslankyně, páni poslanci, s ohledem na obsah navrhované úpravy, která je pro postupy v oblasti provádění transplantací nezbytná, a zejména s ohledem na to, že jde o návrh zákona, který je převážně transpozičním, a transpoziční lhůta již uplynula, věřím, že návrh zákona, kterým se mění transplantační zákon, v rámci prvního čtení podpoříte. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Prosím o slovo zpravodajku pro prvé čtení paní poslankyni Patricii Kotalíkovou. Prosím.
Poslankyně Patricie Kotalíková: Ještě jednou dobrý den.
Vážená paní předsedkyně, vládo, kolegyně a kolegové, 10. října 2012 byl Poslanecké sněmovně předložen vládní návrh na změnu zákona č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů, tzv. transplantační zákon, jako tisk 825/0. Organizační výbor projednání návrhu doporučil 11. října 2012 a navrhl jej přikázat k projednání výboru pro zdravotnictví.
Jak řekl pan ministr Heger, cílem předkládaného návrhu zákona je zejména provedení transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/53/EU ze dne 7. července 2010. Na tvorbě předlohy návrhu směrnice o jakosti a bezpečnosti orgánových transplantací se ČR přímo podílela od prvního předloženého návrhu Komise v roce 2009, a to také s ohledem na skutečnost, že v roce 2009 ČR vedla všechna jednání v rámci předsednictví EU.
Navrhovaná novelizace transplantačního zákona nepřináší žádnou zásadní změnu. Jedná se spíš o technickou novelu, která do zákona doplní některé nové principy jakosti a bezpečnosti, na které klade přijatá směrnice zvláštní důraz. Návrh vymezuje povinnosti a odpovědnost poskytovatelů zdravotních služeb, včetně povinnosti vytvořit a udržovat systém jakosti. Tato opatření jsou nezbytná pro minimalizaci rizik spojených s odběrem a transplantací orgánů, zvýšení dostupnosti orgánů vhodných pro transplantaci, k zamezení nepřípustných praktik při darování a transplantaci orgánů, včetně obchodování s lidmi, které představuje velmi vážné porušení základních lidských práv. ***