(10.20 hodin)
(pokračuje Grebeníček)
Taková prohlášení Bezpečnostní informační služby logicky musela nastolit otázku odpovědnosti vlády a jejího předsedy minimálně za to, jakým způsobem od roku 2006 probíhalo tunelování veřejných rozpočtů a klientelistické panování zejména v hlavním městě Praze.
Vyjádření Bezpečnostní informační služby také naznačovalo, poté když je vládě předala, nemůže a nesmí jít proti následné pasivitě a nečinnosti vlády. To v lecčems vysvětlovalo veřejně známé premiérovo strkání hlavy do písku před činy jeho stranických místopředsedů ve funkci ústavních činitelů. Do tohoto rámce najednou plně zapadala i veřejně prezentovaná odkláněcí stanoviska a aktivity předsedy TOP 09 a ministra zahraničí Schwarzenberga v kauzách Vondra a Parkanová. Považuji za nezbytné se jménem těch občanů, kteří mne od to požádali a kdo mne oslovili výslovně ohradit proti vysoce ostudným a republiku dehonestujícím prohlášením ministra Karla Schwarzenberga, že prý všichni Češi jsou podvodníci a že klientelismus a korupce při zadávání zakázek jsou běžným prostředkem financování politických stran a že jde jen o dodržení rozumné míry dojení veřejných peněz stranami a jejich kmotry. Takovým jednáním a vystupováním premiéra a členů vlády, troufám si tvrdit, nemůže dost dobře souhlasit nebo k němu mlčet žádný odpovědný ústavní činitel!
Protože pasivita nebo podivné chování vlády jako celku, jejího předsedy zvláště, a i jednotlivých ministrů v konfrontaci s celou řadou korupčních podezření a klientelistických afér dlouhodobě bila do očí, vznesl jsem v zájmu občanů a na základě některých jejich podnětů písemnou interpelaci přímo na premiéra. Šlo mi o to, ověřit, nakolik on ve funkci premiéra, ale i jeho předchůdci spolu se svými kabinety splnili povinnosti ústavních činitelů v případech, kdy dostávali z titulu funkcí informace o velké kriminalitě, klientelismu a korupci. Požádal jsem předsedu vlády jen o několik základních údajů, které by mohly buď vyvrátit, nebo potvrdit i důvodná podezření. A to za prvé podezření, že předseda vlády, pokud je současně předsedou ODS, a vláda jím vedená jako celek využívají postavení ústavních činitelů a zneužívají svých kompetencí k tomu, aby paralyzovali a znehodnocovali činnost a výslednost zpravodajských služeb při zjištění podezření na trestnou činnost svých spolustraníků, kmotrů a mafií. Za druhé podezření, že zneužívají svého postavení ve státní správě k tomu, aby zatajovali zpravodajskými službami získané informace o podezření na trestnou činnost, korupční a klientelistické jednání a kriminalitu ohrožující ekonomické zájmy republiky, její ekonomickou bezpečnost a rozpočtovou stabilitu. Za třetí pak podezření, že vláda, jejíž byl současný premiér členem, umožnila minimálně od roku 2006 jistým osobám v Praze navzdory informacím od Bezpečností informační služby pokračovat v činnosti ohrožující řádný výkon státní správy, veřejné zakázky a nakládání s veřejným majetkem na území hlavního města Prahy.
Předseda vlády ve své písemné odpovědi na mou interpelaci fakticky všechna tři podezření potvrdil - na žádnou z otázek totiž nedokázal poctivě odpovědět. Nebyl schopen a ani ochoten poskytnout ani jediný údaj, kterým by sebe osobně a vládu jako celek při existujících podezřeních obhájil.
Mám za to, že pokud má být Česká republika demokratickým právním státem, je pro Sněmovnu, veřejnost, ale i pro orgány činné v trestním řízení klíčové dovědět se to, co premiér Nečas ve své písemné odpovědi na mou interpelaci odmítl sdělit. Tedy informaci, kdy poprvé a kým vedená vláda obdržela od Bezpečnostní informační služby informaci o klientelistických uskupeních ovlivňujících výkon veřejné správy, rozhodování ve věcech personálních a veřejné zakázky a nakládání s veřejným majetkem na území hlavního města Prahy, včetně upozornění na činnost zcela konkrétních kmotrů. Zjištění, kdy a která vláda tyto informace obdržela, je nezbytným východiskem pro další zákonný postup v kauze samotné i pro prevenci pokračující nezákonné činnosti premiéra a vlády dnes i v budoucnu. To, že premiér Nečas tuto odpovědnost utajuje, mu umožnilo a umožňuje dodnes odklánět od veřejnosti i od kontroly ze strany Parlamentu další závažné skutečnosti. Je přece k smíchu a je vrcholem pokrytectví to, jak na danou věc reagovaly špičky Občanské demokratické strany.
A tak se ptám, proč současný premiér nijak nekonal a čekal celých šest let, až informace o povaze činnosti pražských mafií zveřejní tisk. Nebo současný premiér svým odpíráním informací jen zneužívá svého postavení ke krytí expředsedy vlády a Občanské demokratické strany Mirka Topolánka? Je rozumné a bylo by v normálním demokratickém státě možné, aby premiér odkláněl pravdivé informace a fakta o své odpovědnosti?
Z písemného vyjádření předsedy vlády je zcela jasně zřejmé, že tají a chce od veřejnosti i od Poslanecké sněmovny odklonit informaci o tom, zda vůbec a kolik bylo případů, kdy jeho vláda a její ministři postoupili informace Bezpečnostní informační služby zakládající podezření z trestné činnosti k řádnému prošetření orgánům činným v trestním řízení. Neposkytnutí takové informace je očividným pokusem vyhnout se parlamentní kontrole a jen potvrzuje podezření na záměrnou nebo nedbalostní nečinnost vlády ve věcech podezření na kriminální aktivity velkého rozsahu.
Utajením požadovaných informací a jejich úplným odkloněním od veřejné parlamentní kontroly předseda vlády přímo akcentoval podezření vyjádřené v závěru mé písemné interpelace. A to je podezření, že spojení funkcí předsedy vlády a předsedy Občanské demokratické strany, stejně jako držení zkompromitovaných osob ve vládě, vytváří prostor k tomu, aby premiér i vláda jako celek paralyzovali činnost zpravodajských služeb a zatajovali jimi získané informace o podezřeních na závažnou trestnou činnost ohrožující ekonomické zájmy, ekonomickou bezpečnost a rozpočtovou stabilitu republiky. ***