(16.40 hodin)
(pokračuje Šťastný)

Já bych chtěl nyní přečíst tiskovou zprávu vlády České republiky, jedné z našich předchozích vlád, z 16. března 2009: "Koaliční kabinet v čele s ODS dnes odmítl návrhy poslanců sociální demokracie na podporu hospodářského růstu. Protikrizová opatření sociální demokracie počítají vedle šrotovného i se zvýšením daní lidem s hrubým příjmem nad 1,2 mil. korun ročně. Vláda konstatovala, že tento soubor opatření má nulový potenciál na zmírnění hospodářského útlumu. Bez ohledu na stanovisko vlády projedná normy Poslanecká sněmovna, protože jde o poslanecké návrhy." Takto se vláda v době, kdy já jsem zde byl poslancem v předchozím volebním období, vyjádřila k totožnému návrhu levice, tedy zavedení druhé sazby daně z příjmu.

Chci říci, že Občanská demokratická strana slíbila, že zachová lidem jednoduché a nízké daně. Slíbili jsme, že výrazně zjednodušíme a zpřehledníme daňové zákony, zachováme rovnou daň z příjmu. Slíbili jsme, že daně budou sloužit, nikoliv trestat např. úspěšné lékaře, IT specialisty a vysoce kvalifikované profese vysokou mírou zdanění. Také jsme slíbili, že současný systém rovné daně si zachová progresi pomocí vysokých daňových slev a výrazné zvýšení daní pro vysoce kvalifikované pracovní síly v podání levice bychom vždy odmítli, neboť by to mohlo vyvolat jejich odliv do zahraničí. V programovém prohlášení vlády se tato vláda zavázala, že nechce zvyšovat progresi daně z příjmu fyzických osob. Vláda slíbila, že eliminuje degresi u této daně nad stropy sociálních a zdravotních odvodů do roku 2012 v souvislosti s důchodovou reformou a novým zákonem o daních z příjmů.

V tomto ohledu je však potřeba připomenout, že jsme přijali zrušení tzv. superhrubé mzdy, tedy nástroje nebo opatření, které skutečně jistou míru degrese u vyšších příjmových skupin obyvatel zavedl. Toto opatření jsme schválili s účinností od 1. ledna 2015, přičemž lze očekávat na základě příslibu jednání špiček koalice, že by mohlo dojít ke zrušení superhrubé mzdy už od roku 2014. V tomto ohledu bych však pokládal za nepřijatelné, aby současně se zrušením superhrubé mzdy došlo k zachování solidární přirážky, protože v takovou chvíli bychom nehovořili o vyrovnání nebo vypořádání se s daňovou degresí, ale skutečně bychom jako pravicová vláda zavedli regulérní daňovou progresi zavedením druhé daňové sazby.

V tomto ohledu chci uvítat příslib předsedy vlády i pozměňující návrh, který byl předložen v souvislosti s tímto daňovým balíčkem, který by umožnil zavést toto opatření pouze pro rok 2013. Navzdory tomu se chci pokusit přesvědčit tuto Sněmovnu, aby hlasovala pro nezavedení tohoto opatření vůbec, a to z principiálních důvodů. Pokud však by na takovýto návrh Sněmovna nebyla ochotna přistoupit a nenašla se potřebná pravicová většina, pak za minimální možný kompromis pokládám právě omezenou časovou působnost takového opatření. K tomu směřuje i můj pozměňující návrh pod číslem 4225, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.

A na závěr mi dovolte jenom poslední poznámku. Já tento názor, takto odůvodněný, takto vyprofilovaný, říkám systematicky zhruba od dubna tohoto roku. Říkám ho bez ohledu na to, že bych věděl, zda bude kandidovat ten či onen představitel občanských demokratů na kongresu ODS. Říkal jsem ho šest měsíců bez toho, aniž bych jenom tušil, do jaké situace se naše vláda dostane v souvislosti s tímto daňovým balíčkem. Říkal jsem to bez ohledu na to, že by v této Sněmovně existoval jeden jediný hlas, který by se objevil veřejně proti těmto opatřením, protože v dubnu tohoto roku žádné takové hlasy dosud nezaznívaly a já jsem byl uvnitř občanských demokratů zcela ojedinělým elementem, který upozorňoval na to, že zavedení tzv. milionářské daně by vedlo k porušení principů pravicové politiky a liberálně konzervativní politiky občanských demokratů, na kterých vždy stavěla.

Proto bych chtěl zásadním způsobem odmítnout slova ministra financí Miroslava Kalouska, který spojuje tento názor a prosazování této principiální myšlenky, která by myslím měla být vlastní každému pravicovému politikovi, s jakýmikoli mocenskými či jinými zájmy.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Nyní se hlásí s faktickou poznámkou pan poslanec Babák. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Michal Babák: Vážený pane předsedající, doufejme, že se vlezu do dvou minut. Chtěl bych krátce reagovat na svého předřečníka.

Padlo tady mnoho, s čím nemůžu souhlasit. Vzhledem k časové tísni si vyberu pouze to, že solidární daň, a je to pravda, v tuto chvíli nahrazuje tzv. daňovou degresi a v tuto chvíli srovnává podmínky tak, jak je v balíčku nachystána. To znamená, že pokud by solidární daň nebyla a pokud by stav byl legislativní stejný, jako je dnes, tak v podstatě je to nespravedlivé vůči těm, kteří vydělají méně než zhruba těch 100 tis. měsíčně. A věřte, z praxe mám vypočítáno, a dělá se to běžně, tzv. manažerské platy, že když zdaňujete zhruba nad 7 mil. korun ročně, tak vám daňová kvóta klesá takovým způsobem, že se vyplatí zaměstnat se ve své firmě a dát si manažerský plat. Například u 20 mil. je tato daňová kvóta kolem 17,5 % včetně sociálního a zdravotního, což představuje dle mého názoru velký úbytek z rozpočtu a též to představuje to, že máme absolutně uměle vytvořenou tzv. průměrnou mzdu, která samozřejmě je tím pádem daleko nižší. To znamená, opravdu zavedení solidární daně díky tomu zastropení sociálního pojištění je srovnání podmínek mezi nízko- a vysokopříjmovými.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Dále s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Paggio. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Viktor Paggio: Vážený pane předsedající, děkuji vám. Dámy a pánové, já jsem také chtěl protestovat proti tomu nepřesnému a mylnému označení milionářská daň. Žádná milionářská daň se nezavádí. Bohužel, bohužel, tento mylný koncept přejala i česká média, a tak se dočítáme v článcích o tom, že chceme zavádět jakousi milionářskou daň. Je to nesmysl. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP