(10.10 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Na jaře, když jsme začali připravovat rozpočtový proces, byli jsme přesvědčeni, že rozpočtové změny, které dohodla, a dokonce prosadila v Poslanecké sněmovně napoprvé vláda, budou v tuto chvíli již platné a účinné k 1. 1. 2013. Jsem ze staré školy a počítal jsem vždy s tím, že vládní strany budou prostě vládní strany a že vládní prioritu a vrcholně prioritní vládní návrhy zákonů dokážou podpořit. Leč doba se zjevně posouvá k vyspělejšímu stupni demokracie, vládní strany už nemohou pravděpodobně dostávat svým závazkům, alespoň některé, které na politické scéně platily, a ministr financí i odpovědná vláda na to musí reagovat. Můžeme na to reagovat pouze tak, že vás budu chtít požádat, aby Poslanecká sněmovna podle části 13 jednacího řádu vládě návrh rozpočtu vrátila.

Já bych rád jenom zareagoval na některé mediální interpretace našich včerejších vyjádření, že vláda stáhne návrh rozpočtu. Vláda nic takového udělat už nemůže, teď už je suverénem Poslanecká sněmovna. Teď už rozhoduje pouze Poslanecká sněmovna a ta v prvním čtení rozhoduje tak - jenom připomínám, že návrh zákona o státním rozpočtu je speciální zákon, je to ingerence legislativy do exekutivy, proto má také svůj speciální proces projednávání. Nelze ho zamítnout v prvním čtení, je možné buď závazné ukazatele v prvním čtení schválit - závazné ukazatele jsou příjmy, výdaje, saldo a vztahy na místní rozpočty - anebo je neschválit a poté je vládě vrátit s doporučením, jak tyto závazné ukazatele mají být upraveny. A mně tedy nezbývá nic jiného, než se jako poslanec přihlásit do rozpravy, což jsem učinil, a v rámci rozpravy jako poslanec navrhnout ono usnesení, které odpovídá jednacímu řádu, a navrhnout Poslanecké sněmovně vrácení těchto závazných ukazatelů s doporučením, aby v onom zákonném termínu - zákon hovoří o termínu nikoliv kratším než 20, nikoliv delším než 30 dní - vláda předložila nový návrh zákona o státním rozpočtu, kde závazné ukazatele budou přizpůsobeny platné rozpočtové legislativě.

Nikdy jsem se nedomníval, že kdy jaký předkladatel státního rozpočtu se ocitne v této pozici, nicméně všechno je zjevně jednou poprvé. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Svým rozhodnutím jsem tento návrh přikázala k projednání rozpočtovému výboru. Výbor rozpočtový předložil zprávu o projednání, která vám byla doručena jako sněmovní tisk 812/1. Nyní požádám o slovo zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Pavla Suchánka. Prosím.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Rozpočtový výbor po projednání rozpočtu na rok 2013 nepřijal žádné doporučující usnesení vzhledem ke Sněmovně. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji a otvírám obecnou rozpravu v prvém čtení. Mám do ní dvě přihlášky s přednostním právem, nejprve pan ministr financí, poté pan kolega Bohuslav Sobotka, a pak jsou dále přihlášení poslanci dle informační tabule. Ale ještě vidím žádost o vystoupení místopředsedy Sněmovny Lubomíra Zaorálka. Bude tedy třetím s přednostním právem.

Prosím nyní o slovo pana ministra financí v obecné rozpravě.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji, paní předsedkyně. Jak už jsem avizoval jako předkladatel, to znamená, dovolte již bez zdůvodnění, abych předložil pozměňovací návrh poslance Miroslava Kalouska k tisku 812, a ten pozměňující návrh zní: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky neschvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2013 a doporučuje vládě České republiky změnit je tak, aby odpovídaly platné rozpočtové legislativě. Termín předložení nového návrhu stanovuje Poslanecká sněmovna na 23. listopad 2012.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji vám, pane ministře. Prosím pana kolegu Bohuslava Sobotku.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, tohle je vskutku povedená taškařice, to, co nám tady předvedl pan ministr financí s tímto návrhem zákona o státním rozpočtu. A já se tedy ptám: Co se změnilo od okamžiku, kdy tato vláda návrh rozpočtu schválila? Přece v době, kdy vláda tento návrh rozpočtu schvalovala, tak stále ještě neplatila legislativa, o kterou se tento návrh rozpočtu opírá. To znamená, vláda přece v době, kdy připravovala základní parametry státního rozpočtu, věděla, že tady není schválen ani vládní zdražovací balíček a že tady také není definitivně rozhodnuto ani o církevních restitucích ani o spuštění důchodové reformy, a přesto postavila návrh rozpočtu na předpokladu, že už tady vlastně všechno je v pořádku.

Já se také ptám, proč za nezodpovědnost vlády a její neschopnost prosadit a navrhnout státní rozpočet mají pykat občané, mají pykat podnikatelé, mají pykat obce a kraje, mají být všichni v té obrovské nejistotě, ve které se teď ocitá celá Česká republika, protože vlastně nikdo neví, co bude příští rok. My tady máme vládu, která tvrdí, že chce vládnout, a přitom sám její ministr financí tady předkládá návrh na stažení rozpočtu, který tatáž vláda ještě nedávno schválila a poslala do Poslanecké sněmovny. Nikdo v této zemi neví, jaké sazby daně z přidané hodnoty budou platit příští rok, jakou zaplatí daň z příjmů, nikdo neví, jestli bude fungovat důchodová reforma tak, jak ji vláda připravila, nikdo neví, jestli budou platit církevní restituce, nebo ne, a máme tady pořád vládu, která tady sedí v Poslanecké sněmovně a tváří se, jako by se nic nedělo.

Já si myslím, že tohle je nepřijatelná situace, kterou by Poslanecká sněmovna přece neměla tolerovat. Není možné, aby vláda přeložila rozpočet, potom ten rozpočet stáhla, za měsíc ho předložila znovu do Poslanecké sněmovny, my jsme vůbec nevěděli, v jakých parametrech znovu ten rozpočet do Poslanecké sněmovny předloží, a potom tlačila na Sněmovnu, aby v rekordně krátkém čase rozpočet projednala schválila tak, aby nebylo rozpočtové provizorium.

Já nechci kopat do rozpočtové mrtvoly, protože tím, co tady teď udělal před malou chvílí ministr financí Miroslav Kalousek, tak vlastně označil tento rozpočet za mrtvý návrh, za návrh, kterým už vlastně teď nemá cenu, abychom se zabývali, ačkoliv ho projednával rozpočtový výbor. Vlastně nemá smysl, abychom se teď tady vymezovali vůči jeho parametrům, jeho obsahu, protože vláda se rozhodla, že rozpočet přepracuje a vrátí nám ho, aniž bychom věděli cokoliv o tom, na základě čeho ten rozpočet tedy bude přepracován, jak vlastně bude vypadat.

Dneska kdo si přečte noviny, tak může zjistit, že nás čekají další škrty. O tom tady ale pan ministr neřekl ani slovo. V jakém rozsahu se vláda chystá dál škrtat v návrhu rozpočtu? Co to bude znamenat pro vývoj ekonomiky v příštím roce? Co to bude znamenat pro obce, pro kraje, pro občany? Jak je možné, že po šesti letech vládní pravicové rozpočtové politiky se ocitáme situaci, kdy vláda není schopna jasně predikovat vývoj rozpočtu v následujícím období? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP